Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på klatresko?


Rita

Anbefalte innlegg

Gubben skulle overraske meg med klatresko i bursdagsgave. (Har begynt med "Kjerringklatring" hver mandag) Han kjøpte et par Mammut Blaze Laze Pro i str 40 (Jeg bruker 39 i vanlige sko). På butikken sa de at skoene var store på størrelsen... Skoene har fin fasong og har bredde nok til foten min. Men stortåa får "knekk" på seg fordi det er for trangt. Det skal vel ikke være slik? Ser ikke for meg at jeg kommer meg noen vei før skoene må av igjen. Hvor store/små skal klatresko være? Utvider de seg etter hvert?

Beklager hvis jeg spør dumt, men jeg skal inn og bytte skoene, og vil helst komme hjem med passe sko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette vekker minner.. Jeg bruker 44 i Scarpa SL.

Å finne klatresko som føltes behagelig var et prosjekt i seg selv.

Til slutt fant jeg et par Red Chili (Eur 47, US 13) som funket.

Alt annet var et smertehelvete.

Ekspeditøren prøvde å forklare minusene med sko som passet, men jeg skulle

opp på Storen, og tenkte det ble kaldt nok, om ikke tærne skulle være bøyd innover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er flere som måtte opp noen størrelser... Begynte å føle meg som stesøstrene til Askepott - når de skulle prøve glass-skoen hennes... :?

Noen fornuftig forklaring på hvorfor skoene er så små på størrelsen?

Hvor trange skal de være? Labber vanligvis rundt i romslige Sorel-sko på jobb, så jeg er ikke vant til at det klemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatresko skal være så trange som mulig, men kommer litt an på bruksområdet.

Klatrer du ute i fjellet,er det greit å ha sko som ikke klemmer for mye.

De som driver med sportsklatring på konkurranse nivå, er det viktig å ha sko som har mest mulig kontakt med foten. Allså veldig trange sko.

Klatresko er ikke beregnet til å vandre rundt med, og tas av etter klatring.

Jeg har to par svasko, bruker 44 i sko ellers.

Bruker 44 på det ene paret, det bruker jeg til lengre klatreturer.

Har et par som er 42,5, som jeg bruker til mer sportsklatring, merker stor forskjell når jeg skal stå på små lister og hull i fjellet med disse. Jeg har også buet tå i disse, men har formet seg etter foten. Eller mottsatt :?

Klatrer bedre i de trangeste skoene, på litt mer krevende ruter.

Jeg mener at hvis du får skoen på foten, er de egnet til innendørsklatring og sportsklatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom noen faser når det gjelder klatresko. Mine første sko var så tøyelige at de formet seg fint etter foten, men ble veldig lefsete etterhvert. Så ble jeg litt vel opptatt av at skoa skulle sitte tett, og kjøpte de minste skoene jeg fysisk kunne presse på foten. De var altfor små og totalt ubrukelige! Neste par igjen var romslige og behagelige, og egnet seg godt til turklatring men dårlig på små tak.

Det jeg har kommet fram til nå er at det viktigste er at skoene passer foten min ( :? ) .Jeg har funnet en modell som sitter jevnt trangt på hele foten uten å klemme ekstremt ett sted, og har to par. Det ene paret egner seg til trening, jeg kan ha dem på mindre enn en time av gangen, det andre paret er en størrelse større og egner seg til turklatring.

Så jeg ville rådet deg til å prøve endel modeller først, og så velge størrelse etter hvor lenge du vil ha dem på av gangen. Du klatrer bedre på små tak med sko som sitter så tett som trange sokker, men behagelig er det ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så jeg ville rådet deg til å prøve endel modeller først, og så velge størrelse etter hvor lenge du vil ha dem på av gangen. Du klatrer bedre på små tak med sko som sitter så tett som trange sokker, men behagelig er det ikke :D

Helt enig med dette.

Jeg husker godt da jeg kjøpte mine første sko da jeg begynte å klatre i fjor. Ekspeditøren prøvde først å overbevise meg om at jeg burde ha så små sko jeg klarte, men det føltes ikke riktig da. Jeg endet opp med et par sko som jeg så vidt kunne strekke ut hele foten i. Etter et par måneder med klatring en gang i uka skjønte jeg at skoene var for store for å komme meg videre teknisk. Jeg kjøpte da et par som var en del mindre. Man blir ganske fort vant til at de klemmer, men jeg snører dem opp og tar av dem over helen når jeg sikrer.

Mitt forslag er å prøve ulike modeller som nevnt tidligere, og velg den modell som føles mest kompatibel med foten din. Størrelsen skal være slik at stortåa krummer seg litt, men ikke sånn at det er vondt når du har dem på uten å belaste foten. De andre tærne kan gjerne krumme seg en del.

PS. Se opp for butikkekspeditører som "gir opp" og selger deg en for store sko, bare for å slippe høre på sytingen din over hvor vondt du har. Jeg traff nettopp en fersk klatrer som hadde kjøpt seg for store sko - det syntes lang vei. Men skulle det samme skje med deg, så har du i hvert fall et par sko for lengre lette ruter - som du kan ha en sokk i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring som over.

1. For turklatring bruker jeg klatresko som går over ankelen og som jeg kan ha sokker i, sålen er stiv (viktig) slik at kantegenskapene fortsatt er bra selv om skoene ikke sitter supertight til beina. Skoene har innerstoff (ikke bare lær) slik at de endrer seg lite over tid (mindre formbare) Disse er fine til grad 5 på vanlig fjell, men litt mer marginale (mindre følsomme) til smearing på bratt sva hvor friksjon er vesentlig. Disse kan jeg ha på hele dagen uten problemer og de tåler litt kaldvær.

2. For mer sportsklatring bruker jeg sko med tynnere såle og som sitter vesentlig trangere, særlig på sidene slik at beinet ikke "vris" rundt inne i skoen på tynne lister. De er såpass korte at stortåa bøyes lett (disse har også innestoff) og kan kjøpes til rett størrelse første gang. Skoa er også mer følsomme på sva. Min mening er at opp til grad 6+/7- så duger dette. Hva som trengs videre er utenfor mitt erfaringsområde og krever kanskje mer ekstreme sko, dvs trange, med bananform for overheng osv.

Kjøper du sko uten innerstoff,må de kjøpes litt for små da de vil utvide seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.