Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus vintergass


GeezerB

Anbefalte innlegg

Hei

Her forleden kjøpte jeg en boks med Primus vintergass til min Primus Omnifuel brenner. Jeg trodde dette skulle være ganske rett frem, så stor var overraskelsen da jeg ikke fikk fyr på sk**en.

Det som skjer er at det riktig nok kommer gass ut fra dysen (kan se ut som om denne er "kondensert" innimellom), men denne brenner kun så lenge jeg holder en tennkilde over den, feks. en fyrstikk. Når jeg fjerner fyrstikken, slukker også flammen. Har testet ute i 5-6 plussgrader, og innendørs. Testet i sistnevnte tilfelle også med vanlig gass, som fungerte helt OK, så det skulle ikke være noe galt med brenneren som sådan. Må det byttes til annen dyse for å bruke vintergassen elns? Googler, men finner ikke noen slik info.

Jeg som gjør noe feil, tro, eller noe galt med boksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åpnet du ventilen som var nærmest boksen med gassboksen stående "rett vei"? Hvis du åpner den med boksen på siden eller opp-ned vil du få flytende drivstoff inn i slangen. Selv om du snur boksen riktig før du åpner spindelen ved brenneren, så er det som kommer ut flytende. Trykket på dette er så stort at det er "selvslukkende". Altså det er som om du bruker et annet flytende drivstoff og du trenger forvarming. 

Så skru av boksen fra brenneren, åpne begge ventilene for å tømme slangen. Steng ventilene, skru fast boksen ved å holde den rett vei, sett den på bakken, åpne ventilen ved boksen, åpne spindelen litt, tenn på når det fisler. Det burde fungere.

Symptomene du beskriver er som da jeg fyrte Omnifuelen min på gass i -15 som er eksperiment, da snudde jeg boksen før jeg tente på for å beholde propanandelen, etter å ha forvarmet med bensin brant den fint.

Mener å ha lest at Wintergas har en slags "liner" på innsiden av boksen som gjør at de har fått godkjent den med høyere trykk enn vanlige bokser. Dermed kan de øke propanandelen i blandingen. Siden propan har lavt kokepunkt vil den fungere bedre i kulde, men bare til propanen er brukt opp om boksen står oppreist. Men det betyr også at den har høyere trykk liggende. Når jeg gjorde eksperimentet mitt så virket det som om den flytende "gassen" ble "knust" av trykket når den traff flammesprederen, og den "forsvant" i dråpeform bort fra bernneren uten å gå over i gassform og antenne. Altså pga det høye trykket blåste gassen  nærmest ut flammen på fyrstikken. 

Altså gass kan også behøve forvarming alt etter som.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt nok boksen litt på skrå og kanskje også opp ned en stund i prosessen med å skru den på i går, og ja, jeg skrudde opp ventilen på brenneren på nærmest full guffe. Prøvde tipsene fra deg: holdt boksen rett-opp-og-ned mens jeg skrudde den fast, skrudde opp første ventil helt åpen, mens jeg skrudde opp ventilen på brenneren bare littegranne. Og vips: full fyr!

Så: problem solved, og tusen takk for hjelpen :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har også kjøpt en slik boks for å prøve. Men vanlig gass funker greit enda, så venter til det blir vinter før jeg prøver. Har egentlig avskrevet gass på vinteren, så ser litt frem til å prøve dette. Men, det fungerer veldig greit med mulitifuel-brenner på vinter, så egentlig ikke et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.