Gå til innhold
Det er 1055 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei

Her forleden kjøpte jeg en boks med Primus vintergass til min Primus Omnifuel brenner. Jeg trodde dette skulle være ganske rett frem, så stor var overraskelsen da jeg ikke fikk fyr på sk**en.

Det som skjer er at det riktig nok kommer gass ut fra dysen (kan se ut som om denne er "kondensert" innimellom), men denne brenner kun så lenge jeg holder en tennkilde over den, feks. en fyrstikk. Når jeg fjerner fyrstikken, slukker også flammen. Har testet ute i 5-6 plussgrader, og innendørs. Testet i sistnevnte tilfelle også med vanlig gass, som fungerte helt OK, så det skulle ikke være noe galt med brenneren som sådan. Må det byttes til annen dyse for å bruke vintergassen elns? Googler, men finner ikke noen slik info.

Jeg som gjør noe feil, tro, eller noe galt med boksen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpnet du ventilen som var nærmest boksen med gassboksen stående "rett vei"? Hvis du åpner den med boksen på siden eller opp-ned vil du få flytende drivstoff inn i slangen. Selv om du snur boksen riktig før du åpner spindelen ved brenneren, så er det som kommer ut flytende. Trykket på dette er så stort at det er "selvslukkende". Altså det er som om du bruker et annet flytende drivstoff og du trenger forvarming. 

Så skru av boksen fra brenneren, åpne begge ventilene for å tømme slangen. Steng ventilene, skru fast boksen ved å holde den rett vei, sett den på bakken, åpne ventilen ved boksen, åpne spindelen litt, tenn på når det fisler. Det burde fungere.

Symptomene du beskriver er som da jeg fyrte Omnifuelen min på gass i -15 som er eksperiment, da snudde jeg boksen før jeg tente på for å beholde propanandelen, etter å ha forvarmet med bensin brant den fint.

Mener å ha lest at Wintergas har en slags "liner" på innsiden av boksen som gjør at de har fått godkjent den med høyere trykk enn vanlige bokser. Dermed kan de øke propanandelen i blandingen. Siden propan har lavt kokepunkt vil den fungere bedre i kulde, men bare til propanen er brukt opp om boksen står oppreist. Men det betyr også at den har høyere trykk liggende. Når jeg gjorde eksperimentet mitt så virket det som om den flytende "gassen" ble "knust" av trykket når den traff flammesprederen, og den "forsvant" i dråpeform bort fra bernneren uten å gå over i gassform og antenne. Altså pga det høye trykket blåste gassen  nærmest ut flammen på fyrstikken. 

Altså gass kan også behøve forvarming alt etter som.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holdt nok boksen litt på skrå og kanskje også opp ned en stund i prosessen med å skru den på i går, og ja, jeg skrudde opp ventilen på brenneren på nærmest full guffe. Prøvde tipsene fra deg: holdt boksen rett-opp-og-ned mens jeg skrudde den fast, skrudde opp første ventil helt åpen, mens jeg skrudde opp ventilen på brenneren bare littegranne. Og vips: full fyr!

Så: problem solved, og tusen takk for hjelpen :-D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd ut vinter gass boksen nå seint på kveldene. Temperatur 3 grader C. Den oppfører seg forskjellig sammenlignet med den røde standard boksen. Tenner greit, men "spytter og harker" før den kommer i gang. Ikke noe problem egentlig, bare annrledels.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også kjøpt en slik boks for å prøve. Men vanlig gass funker greit enda, så venter til det blir vinter før jeg prøver. Har egentlig avskrevet gass på vinteren, så ser litt frem til å prøve dette. Men, det fungerer veldig greit med mulitifuel-brenner på vinter, så egentlig ikke et problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1055 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av dsk
      Det er alltid vanskelig å få tak i deler til noe som ikke er hyllevare i sportsbutikken, så jeg håper vi kan samle noen kilder her.
      Etterhvert vil nok noen av kildene til resevedeler bli borte, men vi har en tråd å lete i.

Gjennom de siste årene har Finn Hjelmerud solgt deler på finn.no  
      På Ebay dukker det opp og forsvinner selegere, i dag fant jeg denne: Skjult lenke - logg inn for å se den  med tradisjonelle brennere for parafinprimuser uten innebygget ventil/rensenål.
    • Av friluftspappa87
      To/ett barn aleine med far

Som tittelen sier skal jeg reise en del på telttur med ungene. Har en treåring og en toåring. Treåring har allerede nå under Orange flom varsel på Sørlandet sovet ute i tunnelteltet med meg uten problemer. 

Han hadde da med bamser, boka, lørdagsgodt å fikk styre ting etter hva han ønsket. Fikk bestemme hvor vi gikk, hbor han skulle sove osv å være med å pakke ned tingene, pakke ut, tørke utstyr osv og det var en suksess. 

Jeg merket fortat det ble veldog vanskelig å bære utstyr for to personer (spesielt med barn som trenger litt komflrt) 

Denne turen var jeg heldig og reiste ikke så langt så hadde sykkelvogn, men allikevel var det fullt selv med en liten ryggsekk. 

Hvordan får dere med ungene langt?

Jeg tenker en kraftig bæremeis å spenne fast telt,soveposer,liggeunderlag og en stor vanntett pose på bærmesien.  Så kan guttungen enten gå eller sitte på bærmesien. Så kan jeg  ha en vanntett pose på ca 10lg som kan sitte i bærmesien eller bæres av meg når jeg går. 

Har hatt med ungene mye ut, men aldri på overnatting før nå. Men nå er han bort av basillen. Ogsåså kommer til å være aktiv her.

Mange år siden jeg har vært mye på tur, og utstyret har blitt fantastisk. 

Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg. 

Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen

god tur. Hilsen to turglade gutter

• Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 

I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

• Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.