Gå til innhold
  • Bli medlem

Undertøy - ull eller synt?


Knut S

Anbefalte innlegg

Under en helgetur eller ukestur med ski og telt, fra marka til vidda. Hva finnes av ullundertøy på kroppen under transport, og hva benyttes i camp? Samme undertøy eller skiftes det så fort camp er satt opp? 

Har endel erfaring med ukesturer på vår, sommer og tidlig høst. Under sommeren kan jeg gå en hel uke med samme ullundertøy uten at det byttes når camp settes opp. Dette selv om milene har vært mange under forflyttning til campsite. Mitt spørsmål er da til dere som er erfarne med vintereventyr om hvordan undertøyet skiftes eller ikke skiftes? Varme er viktig for min del, fryser lett.

Lest mye bra om Aclima Expedition og Monsen sitt undertøy. 

Benyttes dunsokker i camp?

Endret av Knut S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ull på ukesturer, da det foruten å holde på varmen når fuktig, også holder seg rimelig luktfritt lengre. Det siste er kanskje ikke et tungtveiende argument i seg selv når man går alene, men likevel en detalj jeg setter pris på. Syntetisk transporterer fukt bedre, så mye som taler for syntetisk under marsj, men jeg ender nå som regel opp med ull.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, og hvor tykt som brukes er avhengig av temperatur. Normalt en tynn ullskjorte og ullboxer og lang ullunderbukse under bevegelse. To ullskjorter når det begynner å bli kaldt. Gjemmer kvikksølvet seg i bunn av gradstokken er det godt med en lett varmejakke som mellomlag eller utenpå skalljakka. Samme ullundertøy på hele turen, men kan boxer byttes.

Som nevnt så stinker ull mindre, derfor foretrekkes den selv om syntetisk tørker raskere. Ull blir heller ikke like kald som syntetisk undertøy når den er våt, men varmeegenskapene i våt tilstand er ikke imponerende. At ull varmer når den er våt er en liten overdrivelse, så du blir fortsatt kald i pausene om du er svett.

I leir er det tykke ullsokker, fotposer/dunsokker, tørt skift med ullundertøy, dunjakke/syntetjakke og gjerne en 3/4 varmebukse som gjør tilværelsen litt triveligere. 

Aclima har greie ullprodukter, men bruker ikke Aclima selv. Har ikke prøvd noe av Monsen serien (ser ingen grunn til å betale ekstra for et kjent fjes på pakken). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å vite at superwash ull har et tynt plastlag utenpå. Det er det som beskytter ulla mot toving under vask. Dette plastlaget gir også ulla litt dårligere varmeegenskaper - spesielt som våt/fuktig og det tilfører litt mer slitestyrke.

Plagg i ikke-superwash får man dessverre nesten kun om man kjenner noen som strikker. I så fall ville jeg ha satt en tynn ullgenser/jakke i ubehandlet ull på ønskelista som lag nr 2. (På grunn av bedre fuktegenskaper burde man bruke ubehandlet ull innerst, men det klør for mye, synes iallfall jeg.)

Et alternativ er jo ullfrotte. Det brukte vi en del under dykking. På grunn av "fluffet" holder den mer varme (og fukt) enn rene "glattstrikkede" tilsvarende plagg - blir da også litt mer volumiøse. Sokkene til aclima har ulfrotte i foten og det er iallfall veldig godt.

Endret av smgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær varmer ikke, de isolerer mot varmetap..

Ullplagg beholder mye av isolasjonsegenskapene selv om det blir vått, til forskjell fra syntetiske plagg. Min erfaring er at en kombinasjon av ull og syntet er å foretrekke. Hvis aktiviteten er høy og det blir mye svetting, så går jeg gjerne for syntet netting innerst og en tynn ullgenser utenpå, før ytterlag. Med lavere aktivitet har jeg ullnetting innerst og et fleecelag utenpå, før ytterlaget. Fleecelaget er effektivt for å transportere fukten bort fra kroppen, og bidrar til at isolasjonsegenskapene i ulla beholdes.

Jeg liker forøvrig ullplagg med 20-30% syntet. De slites ikke så fort ut. Rene ullplagg blir utslitte veldig raskt.

Dess skitnere plaggene blir, dess dårligere isolerer de. Ville i alle fall hatt med ei ekstra underbukse og trøye på en ukestur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under en helgetur eller ukestur med ski og telt, fra marka til vidda. Hva finnes av ullundertøy på kroppen under transport, og hva benyttes i camp? Samme undertøy eller skiftes det så fort camp er satt opp? 

Har endel erfaring med ukesturer på vår, sommer og tidlig høst. Under sommeren kan jeg gå en hel uke med samme ullundertøy uten at det byttes når camp settes opp. Dette selv om milene har vært mange under forflyttning til campsite. Mitt spørsmål er da til dere som er erfarne med vintereventyr om hvordan undertøyet skiftes eller ikke skiftes? Varme er viktig for min del, fryser lett.

Lest mye bra om Aclima Expedition og Monsen sitt undertøy. 

Benyttes dunsokker i camp?

För min del: Gå i ett set, byt när läger är uppe och man kommit in i tältet och fått ordning på sakerna. Detta menar jag är en bra metod, oavsett om man kör syntet eller ull.

Om du skall ha ull eller syntet beror på vad du har för kropp. För en del människor fungerar ull bättre. För andra syntet. Det går inte att ge generella råd om detta eftersom folk är olika, så detta måste du prova ut själv, praktiskt, i fält, för att se vad som fungerar för dig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Enig med fravaranger. Brynje Super Thermo(BST), på tur og alle andre dager hvor undertøy er nødvendig. Joda det er dyrt, men legg merke til det Lompa skrev som jeg også har opplevd: ullplagg slites utrolig fort. Der stiller Brynje i en egen klasse, de er tilnærmet uslitelige! Og for meg som svetter fort og mye, så føles Brynje tørrere mot huden siden den frakter fukt til plaggene over.

Uansett så er det lurt å ha flere tynne plagg slik at du har tørt å bytte på deg når du kommer frem. BST kan man forresten bare skylle opp i kaldt vann hvis det begynner å lukte. Ved et par anledninger har jeg tatt plagget på meg vått etterpå, det tørker faktisk på kroppen ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jo det var kjempelurt med sånn drakt fra Brynje, som har syntet netting innerst og ullstoff utenpå. Sånn cirka. Men jeg ble veldig overrasket over hvor skarp den glidelåsen for bakluka var – er det noen som har erfaring med denne?

Da tenker jeg både på det som er temaet her – fungerer den like smart som jeg har tenkt?

– Men også, om ikke den glidelåsen ødelegger evt. bukse/plagg man har utenpå? (Spes. goretex og sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg, som en "varm" person, beveger meg med brynje/aclima netting under skall. Faller temperaturen extra så hiver jeg på kne varmere og en microfiber t-skjorte over brynja. Da får jeg litt ekstra for å holde kjerne varmen og beskytte kne.

Men med en selebukse (salopette) så dekker den opp til brystet og holder varmen godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går i ull nå om dagen med mye minus, men ei uke på fjellet om vinteren så blir det Brynje Arctic Double. Syntetisk netting innerst med ull ytterst

er det suverent beste plagget jeg har brukt. En boxer i bambus fra Tufte under så holder det en uke uten så veldig mye lukt. Bambus er overlegent mye

bedre enn bomull og ull når det gjelder lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den ‎16‎.‎01‎.‎2016 at 4.33, Hufsa skrev:

Bambus er viskose -  Bambusbløffen - bare så man er klar over det. 

 

Fant denne  nå NRK i dag som underbygger det du skriver.  Det er Stormberg som nå tar grep

Slutter å merke bambus som antibakteriell

Klesprodusenten Stormberg endrer markedsføringen av bambusklær. Bambusklær er laget av viskose, og har ingen naturlige antibakterielle egenskaper.

 

 

Forbrukerinspektør Marit Evertsen Grimstad har sett nærmere på bambusklær. Nå endrer flere produsenter merkingen.

Journalist Hanna Seferowicz

 

Stormberg har hevdet at deres tøy av bambus er naturlig antibakterielt, og har rådet kunder til å vaske bambusundetøy først etter 2–3 gangers bruk. Det slutter de med nå.

Etter at NRK Forbrukerinspektørene gjorde klesprodusenten oppmerksom på manglende dokumentasjon for de antibakterielle egenskapene, velger de å fjerne påstanden.

 

Petter N. Toldnæs sier at Stormberg skal merke klærne sine som bambusviskose i fremtiden.

– Så lenge forskningen ikke kan vise at de samme egenskapene som er i råstoffet også er i det endelige produktet så synes vi det er riktig å ikke ha det med, sier Petter N. Toldnæs, som er kommunikasjonsansvarlig for Stormberg.

Har også sakset dette:

Hva er viskose?

I Örnsköldsvik i Sverige lager de viskose av gran og furu.

Viskose er en tekstilfiber av cellulose (som oftest laget av trær). Den grupperes blant regenererte kunstfibrer.

Viskose ble tidligere betegnet som kunstsilke. Den har også blitt kalt rayon, men denne betegnelsen er ikke godkjent i Norge.

Viskosematerialer har vi hatt siden slutten av 1800-tallet.

Kilde: Store Norske Leksikon

 

Kan lage klær av bambus

Bambus tilhører gressfamilien og har et miljøvennlig rykte. Den har antibakterielle egenskaper som sitter i barken.

Visste du at man kan faktisk lage klær av bambus, men det må ikke forveksles med viskose. Klær av bambus ligner på lin, eller hemp og er mye mer kantete og hardere enn viskose-klær.

Kilde: SIFO

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.