Gå til innhold
  • Bli medlem

Over Rondane i desember?


emiliehw

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et par uker fri i desember og har lyst til å gå i fjellet. Jeg vurderer å gå på ski over Rondane, ruten blir da Hjerkinn - Grimsdalshytta - Nedre Dørålseter - Rondvassbu - Mysuseter Fjellstue - Otta, til sammen ca. 90 km. Jeg tenker å dra rundt 12. desember. Jeg er vant til å gå i fjellet, men har aldri gått på egenhånd. Jeg er ikke i veldig god form, men synes det går greit å gå langt likevel. Jeg har aldri vært på lengre fjellturer enn én natt i telt.

Jeg har noen spørsmål som jeg håper litt mer erfarne fjellfolk kan svare på:

1. Hvordan er snøforholdene i Rondane i desember? Er det oppkjørte merkede løyper?
2. Hvis det ikke er oppkjørte løyper, vil det fortsatt være mulig å gå turen? Vil kart og kompass være tilstrekkelig for å navigere (hvis det ikke er merkede løyper), eller bør jeg skaffe meg en gps?
3. Vil det gå greit å gå denne turen alene?
4. Er det noen turer dere heller vil anbefale? De bør helst ha gode tog- eller bussforbindelser med Trondheim.

Mvh.
Emilie
 

Endret av emiliehw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei  Emilie :)

Så flott at du har lyst ut på ein lengre tur på ski. Vinterfjellet er magisk!

Men, det kan også være nådelaust.

For å prøve å svare på dei spm eg kan svare på;

1: Snømengder i Rondane i Desember kan variere, men det er vel oftare at det er dårleg med snø/ujamne mengder enn at det er glitrande skiføre, i alle fall lengst nord mot Hjerkinn ( eg er ikkje lokal, så folkens, feel free to correct me). Eg har tilgode å køyre forbi eller opphalde meg i området i dei tider og sjå forhold som innbyr til skitur. Eg har faktisk snudd ein tur pga av dette, ein gong eg skulle feire jul på Reinheim. Kava oss opp frå Kongsvoll i djup laussnø med pulken stappa med pinnekjøtt. Bikka tregrensa og kom inn på kanten til Stroplsjødalen så var det "snøtomt". Berre fokkskavlar her og der. Me snudde, aka ned lia på pulken att, nikaurde til Gjevilvatnet og dura inn på Gjevilvasshytta. Pinnekjøttet kom på omtrent når det eigentleg skulle stått på bordet :P Det er ikkje stikka/merka løyper så tidleg. Når skisesongen tek til "for alvor" kan du elles finne gode opplysningar kring dette gjennom turistforeningen sine føremeldingar.

2: Det vil alltid være mogleg å gå ein tur, spm er kor mykje slit du er innstilt på, og om du har preferansar pulk/sekk. Med ein sekk er det enklare å plukke av seg skia å labbe på føtene ved behov. Det skal seiast at turar i mellomsesong med alt slags føre har ein tendens til å trekke ut i tidsbruk.

3: Spm kring kart/kompass gps har lite med fjellet og tilhøva å gjere, og meir med eigen kompetanse å gjere. Skal du i vinterfjellet åleine er det etter mitt begrep eit minstekrav at du er 100% trygg på bruk av kart og kompass. Bruk av GPS som supplement kan være bra, men det krev at du har din basiskunnskap, for å dra nytte av den. Spm kring GPS er også eit spm om kor vidt du er avhengig av framdrift. Dersom du har utstyr til å legge deg i vent når du finn det uforsvarleg å bevege deg pga krevjande orientering, er det heilt ok utan. Dersom du er avhengig av framdrift synes mange det er ok med ein GPS. Likevel må ein tilføye at GPS sei like lite om småskavlar og hamrar på 5-6 meter som kartet gjer.

4: Med atterhald om at eg ikkje kjenner deg, vil eg utfrå det du fortel om eigne føresetnader kanskje rå deg til å anten gå saman med andre, med minimum lik erfaring som deg sjølv, eller gjerne litt meir. Helst ville eg starta litt snillare, med kortare etappar, og betre exit moglegheiter. Om snøtilhøve tilseier det, kanskje starte frå Mysusæter i staden, og gå til Rondvassbu og Peer Gynthytta, og gjere fine turar i områda der nokre dagar? Relativt enkel exit, enkel tilkomst frå Otta, samt dersom ok tilhøve er det litt folk der, noko som kan være ok om det er første tur åleine. Her er sikkert også andre folk inne på forumet som kan tilrå glitrande turar i denne perioden som er litt "snillare".

5: Det finnast mange flott fjellområder for ski.

På generelt grunnlag vil eg rå deg til å leite etter områder som har litt korte avstandar mellom hytter, uavhengig av om du skal bu i telt eller hytte (fin backup om noko skulle skje). Det kan også være fint å bevege seg i områder som går litt under tregrensa og litt over, med moglegheiter for litt skjerming om været skulle slå seg på vranga. Typisk områder med rikt stølsliv/stølstradisjonar. 

Om du byrjar litt snilt og aukar på etter kvart, får du gode erfaringar og opplevingar, og før du anar ordet av det har du vore så mykje på tur at du slepp å legge inn ein førespurnad på fjellforum om du er i stand til å gå turen eller ei. Du har fått kunnskap om eiga ferdselsevne! :)

Uansett; god tur! :)

Endret av Tessatroll
Skriveleifar i hytt og fleng.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd @tessatroll !

Jeg tenkte å ha med pulk og telt (turistforeningshyttene kan være litt i dyreste laget for en student), men det er kanskje ikke så lett med pulk hvis det er dårlig med snø. Jeg bør nok ta en liten helgetur for å sjekke forholdene før jeg eventuelt legger ut på langtur :)

 

Endret av emiliehw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd @tessatroll !

Jeg tenkte å ha med pulk og telt (turistforeningshyttene kan være litt i dyreste laget for en student), men det er kanskje ikke så lett med pulk hvis det er dårlig med snø. Jeg bør nok ta en liten helgetur for å sjekke forholdene før jeg eventuelt legger ut på langtur :)

 

Lurt :) Har du telta på vinteren før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke det, så det må også testes!

Kan hende er du klar over det allereie, og då må eg beklage, men; det funkar litt annaleis mtp på kva teltet ditt må tole. Det er også slik at gassbrennera funkar dårleg til snøsmelting når det er minusgrader ute, tek ei eve og får sterkt nedsett effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende er du klar over det allereie, og då må eg beklage, men; det funkar litt annaleis mtp på kva teltet ditt må tole. Det er også slik at gassbrennera funkar dårleg til snøsmelting når det er minusgrader ute, tek ei eve og får sterkt nedsett effekt. 

Ja, jeg har et Fjellheimen 3 camp-telt. Det står at det er et firesesongers-telt, men har som sagt ikke prøvd det på vinteren. Jeg har ikke tenkt over det med at gassbrenneren kan ha problemer med å smelte snø. Jeg tenkte egentlig å kjøpe en litt billig primus, men det er kanskje lurt å kjøpe en som er litt kraftig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har et Fjellheimen 3 camp-telt. Det står at det er et firesesongers-telt, men har som sagt ikke prøvd det på vinteren. Jeg har ikke tenkt over det med at gassbrenneren kan ha problemer med å smelte snø. Jeg tenkte egentlig å kjøpe en litt billig primus, men det er kanskje lurt å kjøpe en som er litt kraftig da?

På generel basis er nok gass kjipern på vinteren. Det er nok lurt å gå over på bensinbrenner eller parafin alt etter som kva du føretrekk. Kanskje dumt å kjøpe ein slik ein før du veot om du likar dette vinterlivet i telt, kanskje du får lånt deg ein? (sørg for å få med opplæring, og bruk den berre utanfor telt, i alle fall i starten). Dnt lokalt her har ein del uttyr til låns, kanskje dei har det i Trondheim også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord fra Tessatroll her. Kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Jeg vil anbefale deg å ta en tur i skoglendt terreng først for å lære deg å sette opp telt, og bruke eventuelt annet nytt utstyr. Det er nok å tenke på når du skal sette opp et telt i snø, om du ikke skal gjøre det i kraftig vind i tillegg.

Skal du telte i snø trenger du blant annet andre typer plugger(snøplugger). Evt kraftige pinner.

Skal du kjøpe ny primus er det irrelevant om den er dyr eller kraftig. Det er drivstoffet som betyr om den vil tåle kulden. Da er det typisk bensin/parafin primuser du trenger. Disse er litt annerledes å operere enn gass/rødsprit brennere.

 

Men dette er ikke umulig, heller ikke veldig vanskelig å lære seg. Ville heller brukt de ukene i desember på ta korte turer i for å lære deg alle aspektene ved vinterovernattinger. Søk i forumet, der står det masse nyttig.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tiltrer absolutt det som er skrevet her.

uteliv om vinteren krever etter min relativt skarve erfaring mer av planlegging, motivasjon og kunnskap. har selv bokstavlig talt brent meg på gassbrenner i nordmarka om vinteren i 20 blå, det er slitsomt og lite trivelig. samtidig er mestring av friluftsliv om vinteren noe av det mest givende med potensial for de største naturopplevelsene som gevinst. videre er det ofte gjennom prøving og feiling man lærer mest, men fallhøyden om vinteren, og da særlig i fjellet, er stor...

til rondane konkret ville jeg kanskje valgt en periode lengre ut på vinteren, januar/ februar, mer stabilt snøvær men også tilsvarende lunefult.

jeg kan anbefale følgende bok http://www.adlibris.com/se/bok/uteliv-pa-vintern-9789186433215 som jeg selv fra tid til annen har vendt tilbake til.

uansett god tur, håper uansett du får en fin vintertur, hvor enn det bringer deg:-)

ps. ad telt om vinteren, og særlig i fjellet, bør ha storm-matter etter min mening (fjellheimen camp mener jeg ikke har det:ahappy:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll har mange gode kommentarer, som jeg er fuldstændigt enig i.

Min eneste erfaring med Rondane i december er en dagtur fra Mysuseter til Rondvassbu og retur i romjulen 2013. Der var sne nok og ingen problemer, men vi kan have været heldige.

Ellers har jeg været på hytte-til-hytte-tur i Rondane med rygsæk i april 2006 og tur med telt og pulk i marts 2015. På den seneste tur havde vi Fjellheimen Camp 4, som vi brugte til 3 personer. Under de forhold vi havde, fungerede det fint, men jeg har lidt svært ved at se et normalt Fjellheimen som fuldgyldigt vintertelt, medmindre det er Extreme-udgaven. Af brænder brugte vi Primus Eta-power, og med almindelig motorbenzin fungerede det dårligt. Jeg har også selv en Primus Eta-power, som jeg altid har brugt med renset benzin (ekstraktionsbenzin, heptan), og med denne brændsel har den altid fungeret fint. Prøv at tage på nogle kortere ture, hvor du kan teste dit udstyr med mulighed for hurtig escape, inden du tager på længere ture, hvor du er mere committed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.  Hyttene er vel ikke åpne på den tiden.  Evt bare selvbetjente og med veldig liten sjans for å treffe andre folk både i hytter og ellers.. Er vel bare dagslys rundt 5-6 timer så vil dermed være 18 timer i mørke (og i teltet?) - ingen oppkjørte/brøytede løyper.  Været i desember er vel dessuten ganske ustabilt og kan være fryktelig kaldt...  Uten vintererfaring hadde i alle fall ikke jeg lagt ut på en sånn ekspedisjon.. men nå er jo jeg pysete da..

Edit; sjekket soloppgang og -nedgang; Trondheim har 4.30 timer mellom soloppgang og nedgang (18 desember) og lillehammer 5.30 timer... så om ikke nordnorsk mørketid så er det et viktig moment å huske på ved planlegging av tur..

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at du har lyst på langtur! 

Du får mange gode råd over her. Jeg støtter forslaget om å bygge erfaring før en såpass drøy alenetur. 

Desemberturer er generelt tøffe, og etappene blir i min erfaring kortere enn på noe annet tidspunkt av skisesongen. Det er ofte flott å være ute på den tiden, men ambisjonsnivået må tilpasses. Det betyr gjerne kortere dagsetapper og god mulighet til å tilpasse planene. Jeg ville vært ganske skeptisk til å planlegge en lengre tur uten exit-muligheter underveis, i alle fall uten grundig erfaring. 

Jeg foretrekker generelt telt fremfor hytte, men desember/januarturer prøver jeg ofte å legge til områder med åpne koier eller hytter og ta noen netter under tak. Dette nettopp av de årsakene som er nevnt over, det er korte dager og det kan bli skikkelig kaldt. Ringebufjellet (sør for Rondane) er et fint område sånn sett, og selv har jeg nok en gang lyst på Forolhogna. Jeg vet ikke hvordan det er med buss dit fra Trondheim, men vil tro at det er muligheter. 

Snø er selvsagt viktig for en skitur. Det er lurt å følge med helt opp til start, og gjerne ha flere alternative turmål  i bakhodet. Dermed kan du gi deg selv best mulig forutsetninger for en vellykket tur.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skal alltid advare mot alt mulig på dette forumet. Ja, fjellet kan være farlig. Men, du lærer ingenting før du kommer deg ut. Du kan sitte og fyre opp primusen hundre ganger hjemme, det hjelper, men redder deg ikke nødvendigvis om du havner i storm og noe går galt. Du kan øve på å bygge snøhule, men det er ikke sikkert du klarer det når du er ille ute. 

Ingen bedre måte å samle erfaring på enn å komme seg ut. Med tanke på snøforholdene er det imidlertid kanskje andre steder som er å foretrekke. Selv ville jeg vurdert å starte på Hafjell (ta heisen opp) og gå i retning Rondane, så langt du kommer, orker og har lyst. Her er det stort sett merka løyper og en del kjørte spor, stort sett bedre snøforhold enn lenger nord og du har nestenhele tiden greie exitmuligheter med skispor og taxi ned til Gudbrandsdalen. Oppfyller alle krav om kollektivtransport. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skal alltid advare mot alt mulig på dette forumet. Ja, fjellet kan være farlig. Men, du lærer ingenting før du kommer deg ut. Du kan sitte og fyre opp primusen hundre ganger hjemme, det hjelper, men redder deg ikke nødvendigvis om du havner i storm og noe går galt. Du kan øve på å bygge snøhule, men det er ikke sikkert du klarer det når du er ille ute. 

Ingen bedre måte å samle erfaring på enn å komme seg ut. Med tanke på snøforholdene er det imidlertid kanskje andre steder som er å foretrekke. Selv ville jeg vurdert å starte på Hafjell (ta heisen opp) og gå i retning Rondane, så langt du kommer, orker og har lyst. Her er det stort sett merka løyper og en del kjørte spor, stort sett bedre snøforhold enn lenger nord og du har nestenhele tiden greie exitmuligheter med skispor og taxi ned til Gudbrandsdalen. Oppfyller alle krav om kollektivtransport. 

Trur moglegens det finnast ein middelveg. Det er ingen her som eg ser som meinar ein skal fyre primusen hundre gonger heime. I alle fall ikkje eg :) Derimot har me innanfor norsk friluftsliv ein tradisjon for noko som heiter ferdsel etter evne. Først sett moderne ord på på 60 og 70 talet.  

Og det er ikkje slik at ein ikkje få brynt seg og lært gjennom praksis, om ein ttilpassar ferda litt. Er det noko som er garantert, er det at ein får møte uføresette tilhøver og utfordringar ein ikkje har tenkt på, uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skrive mer i denne tråden, har kommet med et forslag til alternativ rute som jeg tror er mer snøsikker og litt tryggere. Så får trådstarter vurdere. Min første skikkelige vintertur, bortsett fra en overnatting i Oslomarka, var på Finse. Skulle gå til Krækkja og videre til Ustaoset. Kom ikke langt, det blåste opp til stiv kuling og vind midt imot. Teltet fikk jeg opp, men primusen var ikke sjans. Blåste hele natta og ble en lang og ubehagelig affære, men det er ikke en tur jeg aldri ville vært foruten. Dagen etter ble det overnatting på Krækkja som årets første gjest og møte med den (har jeg skjønt i etterkant) alltid like uvennlige bestyreren. Siste dag seilte jeg i bedagelig tempo ned til Ustaoset. Hadde det helt knall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med forslag til alternativ tur med god forbindelse til og fra Trondheim, så kan Storlien-Væktarsua anbefales. Da tar du bare toget til Storlien i Sverige, og går derfra til Blåhammaren. Skal du ligge i telt er det greit, men ellers finnes det ei nødbu der som er åpen utenfor betjent sesong (koster en 100-lapp og er basert på tillit). Fra Blåhammaren går du til Storerikvollen. Fra Storerikvollen videre til Nedalshytta, og fra Nedalshytta til Væktarstua. Sistnevnte har bussforbindelse tilbake til Trondheim. Storerikvollen og Nedalshytta er selvbetjente hytter. Usikker på snøforholdene i området i desember, sist jeg gikk turen var tidlig i februar. På svensk side er merkinga utmerket, litt mer sparsomt på norsk side. Om ikke annet så er det en flott tur som kan taes ved en annen anledning :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.