Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtagrø Hotell


Anbefalte innlegg

Turtagrø sin hjemmeside er blitt sterkt redusert. Alle bilderne er vekk, og webbkamerabildet med Skagastølstindane - som var det fineste i Jotunheimen er også vekk :?

Det er ett stort tap for mange, som flittig har brukt bildet til planleggelse av rette tidspunkt for fjellturen dit.

Undres over hva årsaken kan være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det ikke er folk der for tiden, og at det derfor ikke vedlikeholdes? Tenker da primært på kameraet. For øvrig får vi håpe at Turtagrø snart brenner ned igjen, så det kan reises på ny i den gamle, nydelige arkitektur som ga stedet sjel før Mr. Brødhue-Cowboy-Arkitekt fikk ødelegge et godt stykke fjellhistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ikke er folk der for tiden, og at det derfor ikke vedlikeholdes? Tenker da primært på kameraet. For øvrig får vi håpe at Turtagrø snart brenner ned igjen, så det kan reises på ny i den gamle, nydelige arkitektur som ga stedet sjel før Mr. Brødhue-Cowboy-Arkitekt fikk ødelegge et godt stykke fjellhistorie.[/quote]

Enig i de siste ordene dine der.

Jeg tror nok også at det er på grunn av mangel på folk til å oppdatere siden. Tror faren min nevnte noe om det her en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ikke er folk der for tiden, og at det derfor ikke vedlikeholdes? Tenker da primært på kameraet. For øvrig får vi håpe at Turtagrø snart brenner ned igjen, så det kan reises på ny i den gamle, nydelige arkitektur som ga stedet sjel før Mr. Brødhue-Cowboy-Arkitekt fikk ødelegge et godt stykke fjellhistorie.

Det var vel ingen selvfølge at hotellet ble bygget opp igjen etter brannen. Eieren kunne tatt forsikringspengene selv.

Åpner forøvrig ikke før i april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig får vi håpe at Turtagrø snart brenner ned igjen, så det kan reises på ny i den gamle, nydelige arkitektur som ga stedet sjel før Mr. Brødhue-Cowboy-Arkitekt fikk ødelegge et godt stykke fjellhistorie.

Den gamle arkitekturen var riktignok nydelig, men når det først brant blir det tøysete å lage en romantisk replika av det gamle. Slike rekonstruksjoner blir ofte patetiske, og det skinner igjennom at det ikke er originalen p.g.a. byggeskikk, materialer og moderne funksjonelle krav. Jeg synes nybygget ble flott, og at det også har sjel. All honnør til arkitekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur at framtida vil sette pris på at vår tid hadde sin spesielle arkitektur (som Fehn, og Jarmund/Vigsnæs) istadenfor romantiske kopiar av fortida. Måtte romantikarane få hakeslepp i høgfjellet oftare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybygget er sinnsykt stygt. Det er uaktuelt å overnette i den sjelløse borgen der noe mer. Slingsby snudde seg nok en del ganger i graven. At enkelte her synes det nye hotellet er fint er ikke overraskende, da det er en kjent sak at mange mennesker har dårlig smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hotellet er så grisestygt at det nesten er til å grine av. Ser ut som det har vært konkuranse i å overdrive designen på det nye hotellet maksimalt. Hele bygget minner meg om abstrakt kunst.

En typisk norsk design i tømmer og grunnmur av stein hadde vært flott. Da hadde man også fått et mere tidløst preg. Hvis det er meningen at taket skal stå i stil med noen av tindene har de bomma grovt. Arkitekten til dette bygget må enten ha vært høy på ett eller annet, ellers så må det ha vært en 6 åring som har lekt seg med tegnesakene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det bare nesten er til å grine av. Jeg er på gråten hver gang jeg kjører forbi. Før var det skikkelig stort å svinge over Sognefjellsveien eller Berdalsbandet og se bygget med historisk sus ligge der og lokke. Nå er det hele en stor tragedie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Før var det skikkelig stort å svinge over Sognefjellsveien eller Berdalsbandet og se bygget med historisk sus ligge der og lokke.

Helt enig. Men det gamle hotellet brant ned. Jeg skal gjerne være den første til å ønske at det ikke hadde skjedd. Det var en stor tragedie. Men det gamle hotellet lar seg dessverre ikke gjenskape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikka litt på gamle og nye bilete av turtagrø hotell, og las litt om historia. først og fremst så slo det meg at det gamle bygget vel ikkje var spesielt arkitektonisk unikt, og som mange andre bygg frå den tida inspirert av kontinental byggjeskikk? uansett hadde ikkje eit nybygg i liksomgammal stil fungert, sidan det ville vore lett å avsløre "jukset".

det gamle bygget brann ned, og dei har bygd opp eit nytt. eg liker det faktisk, der er både stein, og tømmer, som andre har klaga på mangelen av... og luft! sjølvsagt ser det ikkje likt ut som det gjorde før, men er det dei som berre assosierer turtagrø med det ein ser når ein køyrer forbi som skal bestemme? det spesielle med turtagrø er vel plasseringa, historia, fjellkunnskapen og alt det andre? for gamle turtagrø var ikkje noko unikt arkitektonisk mesterverk... da var det betre dei bygde opp noko nytt, og tok vare på alt det andre med staden. å sitje i biblioteket på turtagrø, og sjå hurrungane når ein løftar blikket frå boka er framleis ei god kjensle :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er smak forskjellig fra person til person.

Jeg syns nye Turtagrø er et flott bygg. Det er klart at det var en tragedie da det gamle bygget brant ned. Turtagrø var helt unikt og uerstatelig. Jeg syns arkitekten har klart å få til et fint nytt bygg på ruinene av det gamle. Bygget er moderne og dristig. Ikke en kopi av alle andre hotell.

Hver gang jeg kommer ditt får jeg følelsen av å være velkommen. Følelsen er nok en kombinasjon av et imøtekommende ytre, samt vertskapet som er veldig hyggelige. (Både Ole før han døde, og Laila i dag)

Jeg gleder meg til neste gang jeg komme tilbake til Turtagrø etter en fin fjelltur. Det er ingen steder en kald halvliter smaker bedre enn på trappen utenfor, eller ved peisen i stuen med utsikten mot Skagastølstindene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle skrev:

det gamle bygget brann ned, og dei har bygd opp eit nytt. eg liker det faktisk, der er både stein, og tømmer, som andre har klaga på mangelen av.

Ja men designen da. Er dette det beste de kunne komme opp med? Kunne de ikke laget noe i lignende stil som nyrestaurerte Fuglesteg eller noe. Jeg mener selvsagt ikke at man bør kopiere det gamle hotellet. En kunne bygget i en stil som hadde passet inn i det gamle stølslandskapet. Folk liker å få assosiasjoner med hvordan ting var under den nasjonalromantiske tidsepoken. Dette nye hotellet med den superspesielle hypermoderne stilen er med på å gjøre historien om Slingsby og Compani enda fjernere.

Det er en grunn til at det settes krav til hvordan en hytte skal se ut i forhold til omgivelser og andre omkringliggende hytter. Desverre brytes disse reglene ofte når det er snakk om store penger.

Nei nye Turtagrø er ikke for meg noe koselig bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde gjenreist det helt likt det gamle hotellet. Men når man føst skulle gjøre det annerledes, og skjende Slingsbys med fleres graver, kunne man i hvert fall kommet opp med noe bedre enn Norges styggeste bygg. Jeg vurderer å tenne på en dag, og gjenta det helt til det blir bygget i samme stil. Det er jo faktisk opp til meg om det nye hotellet får stå eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jeg helt sikker på, og det er at jeg ikke ønsket noen kopi av det gamle hotellet. Enhver tid har sin arkitektur, og å blindt kopiere en stil som ville få hotellet til å fremstå som eldre enn det var ville vært veldig feil i mine øyne.

Men jeg syns også den nye er stygg... Den er nyskapende og original, det skal den ha. Den har til og med sjel. Men stygg okke som!

Nei, det fins mange andre bygg, som også kunne vært nyskapende, spesielle og flotte, som jeg heller ville ha sett der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtagrø sin hjemmeside er blitt sterkt redusert. Alle bilderne er vekk, og webbkamerabildet med Skagastølstindane - som var det fineste i Jotunheimen er også vekk :D

Undres over hva årsaken kan være :?:

Er det noen som kan svare Bjarne her, eller er det viktigere å rakke ned på arkitekturen på Turtagrø? Foreslår at man etterstreber å holde seg til trådstarters tema, og eventuelt oppretter en egen tråd for dette "betente" undertemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtagrø sin hjemmeside er blitt sterkt redusert. Undres over hva årsaken kan være :?:

Noe av årsaken kan jo være manglende web-kompetanse, blant eiere/ansatte til å utføre nødvendig vedlikehold - oppgradering av websidene .....

______________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.