Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags kjøkken og brenner skal jeg ha?


Miamaria

Anbefalte innlegg

Jeg har en plan om å kjøpe meg nytt kjøkkenutstyr til turbruk, men det er jo en jungel å gå seg helt vill i – så hver gang jeg ser på noe dropper jeg det fordi jeg ikke vet hva som er best til mitt bruk. Per i dag har jeg Koeva Solo, altså gass. Jeg synes gass er greit nok, men det er jo et styr så snart det blir litt kjølig (og det er det jo rimelig ofte i Nord-Norge, så hvis jeg skal ha gass også i fortsettelsen så vil jeg i hvert fall ha en sånn som man kan snu boksen på hodet. Er ikke kjempebegeistret for at kasserollene balanserer på gassboks + brenner heller, så det tror jeg ganske sikkert.

Så er jeg ikke fan av å måtte styre med noe som helst, så jeg tror ikke disse greiene som må ha forvarming og hva det nå er, er noe for meg. Heller ikke ting som trenger særlig vedlikehold eller reparasjoner… (Da kjøper jeg fort heller nytt.)

Men hovedårsaken til at jeg vil ha nytt er at de &/%(&($( kasserollene til Koeva er helt ubrukelig til annet enn å varme ferdigmatposer i vann. Alt annet brenner seg fast, uansett hvor mye smør. Det gidder jeg ikke mer nå! Og den klarer jo kun å brenne i helt vindstille forhold, ettersom der ikke er med noe som helst vindskjerming. Og så har det vært veldig fint med Koeva-settet, at jeg får gassboksen og brenneren inni kasserollene. De trenger for øvrig ikke å være så store, da jeg kun lager mat til meg selv.

Jeg så litt på dette:
http://komplettfritid.no/nettbutikk/turutstyr/turbrennere/stormkjokken/trangia-stormkjokken-27-6ha
og denne brenneren:
http://komplettfritid.no/nettbutikk/turutstyr/turbrennere/gassbrennere/trangia-gassbrenner-gb74

Er det noe som passer for meg? Eller er det overkill? Kan jeg like gjerne kjøpe meg en enkel brenner og de nye fancy pop-up-silikon-kasserollene?

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mange typer kokeutstyr, men kommer stadig tilbake til Trangia -settet. Grunnen er den glimrende vindskjermingen, og at hele settet kan pakkes kompakt. 
Jeg har både spritbrenner, gassbrenner -og denne :http://komplettfritid.no/nettbutikk/turutstyr/turbrennere/multibrennere/trangia-multifuel-x2

Den kan også brenne gass, men støyer ille. 

Tips i tilfelle fastbrenning av matrester: kok opp en skvett vann i kjelen/panna, og la det surre litt. Det meste blir oppløst og mye enklere å fjerne. :)

Dersom jeg regner med å bruke mest bål, har jeg egen kaffekjele og stekepanne til dette, slik at Trangiasettet slipper all soten. Kaffekjelen har stor åpning og brukes også til å koke fisk, kjøtt, supper o.s.v. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme Trangia-sett som jeg har linket til du har? Brenner det fast i det?

Glemte å nevne det, men støy er et ganske viktig punkt for meg. Lite støy vil jeg ha, jeg hater støy. Den jeg har i dag går greit, men jeg vil ikke ha en sånn som støyer så mulig at man tenker "takk kjære gud" selv om man ikke er religiøs, når noen slår den av. Er det multifuelene som bråker mye generelt, eller varierer det mye?

En annen ting jeg hater er ting som brenner seg fast. Tips i tilfelle fastbrenning av matrester har jeg ikke så veldig bruk for, ettersom det ikke et alternativ. Fullstendig utaktuelt, det gidder jeg virkelig ikke holde på med på tur. Da eter jeg heller kald mat, eller varmer ferdigmat i pose i vann. Så om ikke dugende kasseroller/stekepanner finnes, vil jeg heller ha beskjed om dét, for da er det bare vits å kjøpe brenner og vindskjerm.

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raudspritbrennaren til Trangia er lydlaus og effekten er så liten at fastbrenning kun skjer dersom du lar det skje, altså ikkje rører i gryta på lenge. Raudspritbrennaren fungerer også nesten uavhengig av temperatur, litt vansklegare å få tent i mange kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis effekten er liten så tar det vel lang tid før ting er varmt også? Da øker jo sjansen samtidig betydelig for at man ikke rører i gryta på lenge… Dillemmaer, dillemmaer... :) Har aldri prøvd rødsprit, men er det da en grei backup å ha i tilfelle det går skeis med gassen? Sånn hvis jeg uansett kjøper sånt sett som jeg linket til, der den er med, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det Trangia-settet du linker til samt den gassbrenneren du linker til. Jeg har ellers ingen erfaring med stormkjøkken, så jeg aner ikke om det bråker unormalt mye. Jeg synes ikke den bråker voldsomt, men det kan jo være andre er uenig. Jeg har aldri klart å brenne fast mat, men det har jeg ikke klart med det settet som ikke har teflonbelagte kjeler heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem rødsprit. Om kjøkkenet må fungere til alle årstider er en multifuelbrenner det eneste rette. Om du kan finne deg i å ha to sett ville jeg kjørt gass vår, sommer og høst og multifuel på vinter. Jeg mener gass er suverent til alt annet enn bruk i kulda. Enkelt, raskt og effektivt.

Jeg er veldig godt fornøyd med Primus ETA power, eller Power Stove som den tydeligis heter nå:
http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/gassbrennere-51e6d6e679953c6311757004d8cbbba9/primus-power-stove-set.html

Her får du meget bra kjele og panne som det skal mye til for å brenne seg fast i. Tåler også det meste av redskaper.
Du får kjøpt multifuelbrenner til dette, men det har jeg ikke testet enda. Har planer om å kjøpe det, hvis 3 liters kjelen passer i settet. Da går det an å smelte snø på en fornuftig måte i dette settet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raudsprit brukar kjempelang tid, så du kjem til å røre i gryta av rein kjedsomlegheit.
Dersom du skal ha med 2 brennarar som brukar ulike brennstoff, må du også ha med dobbelt opp med brennstoff, så eg vil ikkje kalle det ein grei backup.
Sjølv er eg ikkje begeistra for verken raudsprit- eller gassbrennarar. Sjølv foretrekk eg brennarar som må forvarmast, fordi desse har god effekt uavhengig av temperatur. Det er bare ei myte at forvarming er mykje styr. Eg foretrekk også brennarar som bråkar, ikkje fordi dei bråkar, men fordi desse brennarane fungerer langt betre i vind enn stillare brennarar.
Favorittbrennarar min for barmarksesongen er Svea 123r, men det er ein brennar som ikkje passar inn i dei fleste av krava dine. Han må forvarmast, men det er ikkje meir styr å forvarme enn det er å montere ein gassbrennar på gassboksen. Svea 123r er ferdig montert, så eg slepp det styret. Han bråkar og er akkurat like ustødig som ein gassbrennar på ein gassboks med diameter på 10cm. Men han fungerer godt i naturleg ly bak ein stein og uavhengig av temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, det høres jo veldig bra ut. Hvis du ikke synes den bråker voldsomt så gjør den sikkert ikke det. Noen bråker sånn at man nesten venter med å prate med folk til de er ferdige med å lage mat, for de hører ingenting i alle fall. :) (I hvert fall om man er flere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prova denna:

http://www.primus.eu/omnifuel

 

Den har reglering på själva brännaren. Det gör att det blir lite lättare att ställa in rätt temperatur.

Att det bränner fast beror på flera saker. Dels den höga temperaturen lokalt just vid brännaren, dels det tunna godset i kokärlet som gör att värmen sprids dåligt. Temperaturen går att reglera ned en del genom att välja "rätt" bränanre. Men bara delvis. Bensin eller fotogen som brinner har en viss temperatur, och den är hög. Jag har eldat upp vindskärmar med såväl bensin som gaskök vilket tyder på att temperaturen är högre än förångningstemperaturen för aluminium, dvs någonstans strax under 700 grader. Alltså: Värmekällan är mycket, mycket varmare än den du har hemma.

2. Kokärl, stekpannor. Dom du har hemma har ganska tjockt gods och sprider värmen bra. Mängden gods gör också att du får en viss "tröghet" i sytemet. Lösningen här är att ta med kokkärl som har tjockare gods än dom tunna produkter som är vanliga för frilufsbruk. Glöm tunna titan och aluminium-grejjor. Sedan är det så också att titan sprider värme klart sämre än aluminium, och rostfritt stål är ännu värre.

Det finns kopparpannor och så att köpa nytt på bl.a. XXL och Magasinet. Även på bruktmarkande brukar det finnas gamla pannor och kastruller i kopparlegeringar (koppar, mässing etc). Dessa är tyngre att släpa på, men det är dom vanligt: Man kan inte få allt. Bättre matlagning = högre vikt. Så enkelt är det. Sedan är det en fråga om vad man prioriterar.

Jag skulle alltså se först på köket ovan och sedan snoka runt bland kokärl som är baserade på kopparlegeringar. Även kokärl i aluminium för hemmabruk kan fungera.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her, Føyer bare til at jeg syns rødsprit funker fint når jeg har god tid, Og slike brennere har  nå sin  egen sjarm også da syns jeg Stille er de og.  Syns at rødspritbrenner funker fint  sommer og høst når jeg om morgenen ligger i teltåpningen og skal lage frokost i forteltet eller like utenfor teltåpningen, Bruker da en Evernew brenner og stand (DX) av titanium. Dyr men veldig lett. Har en vindskjerm i titanium som rulles sammen til størrelsen av en vanlig sprittusj under transport. Med denne satt opp rundt brenneren er det akkurat plass til  største gryta i kjelesettet mitt (fra MSR, også i titanium) - noe som gjør at løsningen funker bra selv når det blåser litt. Rimelig trygt er det også m.t.p flammekontroll, så lenge man ikke velter brenneren slik at brennenede rødsprit renner mot teltet/der du ligger. Men ellers, når jeg skal slå leir og kvelden etter en lang dags marsj, syns jeg det er greit med noe som er kjapt og effektivt, som bensin- eller parafinbrenner, eller gass om sommeren/tidlig høst.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, det høres jo veldig bra ut. Hvis du ikke synes den bråker voldsomt så gjør den sikkert ikke det. Noen bråker sånn at man nesten venter med å prate med folk til de er ferdige med å lage mat, for de hører ingenting i alle fall. :) (I hvert fall om man er flere.)

Det finns tillbehör att köpa till Svea som gör den mycket tystare. Sök på "scilent cap svea 123" så borde dyka upp på google. Jag har inte provat den själv, men kommer kanske att göra det. Jag tycker oljudet är bra, för det ger indikation på hur förbränningen går (håller det på att slockna eller något).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus 8R med silent cap, Svea 123 uten.

https://www.youtube.com/watch?v=lcDcDXDyP-0

Samme brenner i de to, så når han tenner begge samtidig i denne videoen, og så skrur av den støyende Svea123 og bare lar 8R med silent cap brenne, så hører man klart forskjellen. Men som han også sier i videoen her, med silent cap mister brenneren noe effekt og blir litt mer følsom for vind.

Her en nyere video fra samme karen, men "siste" utgaven av silent cap i bruk
https://www.youtube.com/watch?v=nGJ0l1nwFag

Silent cap av: http://www.bluewaterstove.com/Bluewater_Stove_Restoration/Main_Page.html

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker det är lite lustigt att du som paddlar kajak inte idag använder Trangia, det är standard i mina kretsar.

Jag tycker att du skall välja denna modellen istället, då får du HA i stekpannan också. Stämmer priset så kommer du billigare undan också! Även om du får vänta på ditt nya kök. All plast släpper ifrån sig kemikalier vid uppvärming. NB min åsikt, den kan man ha synpunkter på...

http://www.outnorth.no/trangia/27-1-ha?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=productlinks&utm_term=27-1+HA&utm_content=Stoves&utm_campaign=Prisjakt

Skall du laga riktig mat och inte bara koka vatten så kanske 25-serien är bättre? Det skvalpar inte över så mycket då kokkärlen är större.

Själva fastbränningen påverkar du till stor del själv genom att välja hur hög effekt du kör brännaren på. HA är lätt att göra rent.

Istället för smör varför inte prova Ghee? Tåler värme bättre än vanligt smör.

Har du provat Primus Winter Gas? Skall fungera bättre när det blir kyligare.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/friluftsliv/Gass_bensin/Primus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker det är lite lustigt att du som paddlar kajak inte idag använder Trangia, det är standard i mina kretsar.

Det kommer av at min første kajakk var bitteliten, så jeg kjøpte det minste jeg fant av alle tingene omtrent. Det meste har blitt "oppgradert" siden, men kjøkkendelen gjenstår. :)

 Nå har jeg etterpå funnet ut at det er et annet sett jeg egentlig bør se på uansett, for jeg trenger jo ikke kaffekjele når jeg uansett ikke drikker kaffe. Tror det var 27-5 jeg kom fram til, uten at jeg har stor peiling. Trenger ikke så god plass i kasserollene, jeg lager sjelden mye mat på en gang uansett. Det er en litt upraktisk fasong for pakking, så jeg vil helst ikke ha det større enn helt nødvendig. (Ikke bitteliten kajakk lenger, men fortsatt ikke stor...)

Har neppe prøvd vintergass, men har tenkt på det. Jeg har bare mye jeg skulle brukt opp først og så ble det plutselig høst...

(Beklager at alt kommer inni siteringa, men det lar seg ikke gjøre å skrive under her. Testet i testtråden og der funket det, men ikke her.)

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Primus EasyFuel II gassbrenner, den kan brukes med gassboksen opp-ned for bedre funksjon i kaldt vær. Det er en slangebrenner, du slipper altså balanseproblemet som en toppmontert brenner kan gi.
For effektiv vindbeskyttelse har jeg tilpasset vindskjermen til et Trangia-sett slik at jeg setter det over selve brennerhodet. Brenneren får da nok luft fra bunnen, men er likevel svært godt beskyttet mot vind. EasyFuel-brenneren er mye bedre enn Trangia sin egen gassbrenner, og en fordel er at du kan bruke EasyFuel uten vindskjermen på stille dager.
Problemet med fastbrenning løser du med å bruke Trangia sine kasseroller/stekepanner med non-stick belegg. Bare pass på å ikke bruke metallredskaper i dem. Trangia Tundra 3 er et slikt sett med 2 kasseroller og en stekepanne.

 

s_1407_6631.jpg

s_1407_6629.jpg

 

 

Endret av Bjørn J
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så jo veldig snopt ut. Tenkte da jeg leste teksten at dette var for komplisert for noen som ikke har prøvd mer enn én ting før, men ut fra bildene så tror jeg faktisk at jeg ser hva som er gjort og allting. Det der burde gå an å få til, selv for meg. :) Tusen takk, skal vurderes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en temmelig ukomplisert operasjon, ja. Her er et bilde som bedre viser utskjæringene i bunnen av vindskjermen. Jeg brukte en Dremel med kutteskive, men andre redskaper kan sikkert brukes. Legg vindskjermen opp-ned på et bord, legg brenneren opp-ned på vindskjermen, og tegn med en tusj der du skal skjære ut sporene.

s_1407_6628.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en plan om å kjøpe meg nytt kjøkkenutstyr til turbruk, men det er jo en jungel å gå seg helt vill i – så hver gang jeg ser på noe dropper jeg det fordi jeg ikke vet hva som er best til mitt bruk. Per i dag har jeg Koeva Solo, altså gass. Jeg synes gass er greit nok, men det er jo et styr så snart det blir litt kjølig (og det er det jo rimelig ofte i Nord-Norge, så hvis jeg skal ha gass også i fortsettelsen så vil jeg i hvert fall ha en sånn som man kan snu boksen på hodet. Er ikke kjempebegeistret for at kasserollene balanserer på gassboks + brenner heller, så det tror jeg ganske sikkert.

Så er jeg ikke fan av å måtte styre med noe som helst, så jeg tror disse greiene som må ha forvarming og hva det nå er, er noe for meg. Heller ikke ting som trenger særlig vedlikehold eller reparasjoner… (Da kjøper jeg fort heller nytt.)

Men hovedårsaken til at jeg vil ha nytt er at de &/%(&($( kasserollene til Koeva er helt ubrukelig til annet enn å varme ferdigmatposer i vann. Alt annet brenner seg fast, uansett hvor mye smør. Det gidder jeg ikke mer nå! Og den klarer jo kun å brenne i helt vindstille forhold, ettersom der ikke er med noe som helst vindskjerming. Og så har det vært veldig fint med Koeva-settet, at jeg får gassboksen og brenneren inni kasserollene. De trenger for øvrig ikke å være så store, da jeg kun lager mat til meg selv.

Jeg så litt på dette:
http://komplettfritid.no/nettbutikk/turutstyr/turbrennere/stormkjokken/trangia-stormkjokken-27-6ha
og denne brenneren:
http://komplettfritid.no/nettbutikk/turutstyr/turbrennere/gassbrennere/trangia-gassbrenner-gb74

Er det noe som passer for meg? Eller er det overkill? Kan jeg like gjerne kjøpe meg en enkel brenner og de nye fancy pop-up-silikon-kasserollene?

Jeg har lest nøye hva du sier, og det er mange gode forslag i svarene.  Jeg er kjempefornøyd med Trangia's nonstick, men bruker bare plast/tre redskap i disse, da holder de i mange år.  Velg den størrelsen du har mest lyst på, og den brenneren du har plukket ut.  når du har fått den i gang på gass er det bare å snu boksen etter ca 30 sekunder på full guffe. Skulle du ha bruk for noe som virker ved enda kaldere temperatur må du utvide med en brenner for flytende brennstoff, det finnes et utall som kan tilpasses Trangia, men du havner fort i gruppen som trenger litt teknikk å betjene.  Du kan forlenge gass-sesongen med f. eks heatpad, eller lommevarmer til gassboksen.  Noen bruker til og med stearinlys, men der er jeg litt skeptisk og uten erfaring.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det trengst bittelitt teknikk for å fyre ein bensin- eller parafinbrennar, men vanksleg er det ikkje, og det er uansett ikkje meir styr enn alle triksa for å få gass til å "fungere" i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man pleier å lære å krabbe før før man lærer å gå.  Trangia med Gassbrenner er et fint steg videre, så kommer nok bensinbrenneren etterhvert når behovet blir stort, og hun har fått erfaring med Trangiasettet.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er heilt greit sumarstid, ingen tvil om det. Sjølv om eg personleg ikkje er nokon står tilhenger av verken Trangia eller gass, men det er mi subjektive meining. Trangia er stort og klumpete, og ein er bunden til kjelestorleiken som følger med.

Men å fortsette med gass i kulda, med alle dei tvilsame triksa som må til for at det skal fungere, i staden for å gå rett på bensin- eller parafinbrennar, er å prøve å hinke baklengs før ein lærer å gå. At bensin- og parafinbrennarar er dyre, er eit argument i mot dei. Men at forvarming og vedlikehald er så mykje styr, er ei myte som det er unødvendig å halde i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er skikkelig kaldt er jeg neppe ute på tur, så jeg har bare tenkt at hvis jeg kan sette boksen på hodet så gir det sikkert den ekstra puffen jeg trenger når det er sånn kjølig. Det kan vise seg å være feil, jeg har jo ikke prøvd og vet ikke helt hvor grensen går. ;) 

Så var det noen som hadde sånn multifuelbrenner en gang som hadde annet brensel enn hun vanligvis pleide å bruke. Da pønsket hun noe allmektig om ett eller annet jeg ikke visste hva var skulle være større eller mindre (eller om det var høy/lav eller hva), og da konkluderte jeg med at det ikke var noe for meg, for det ville jeg aldri klare å huske. Så jeg tenker gass i første omgang – hvis jeg MÅ over på noe annet så får jeg vurdere det på ny. Ingen krise i så fall, da finner jo noen en billig gassbrenner på loppis etterpå. :)

Men om det er sannsynlig at det går sånn rimelig kjapt, så kan man jo like gjerne gå rett på, om det ikke er så vrient som jeg har innbilt meg at det er. (Men jeg har veldig lav grense for hvor mye dikkedering jeg gidder på tur, det gjelder nok ikke bare fastbrenning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med brennstoff som ein ikkje brukar normalt, er ingen god ide. Lær utstyret å kjenne, og bruk det på den måten ein veit det fungerer.
Kjøp ein gassbrennar. Dersom du reiser på tur når det er for kaldt for den, kjøper du ein brennar som fungerer i kulda. Om du så brukar denne brennaren om sumaren også, eller du fortsett å bruke gass, vurderer du enkelt sjølv når du har erfaring med begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.