Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp i Jakkejungelen


synack

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå en liten stund vurdert å kjøpe en ny jakke. Men, problemet er at det finnes alt for mange jakker. 8) Derfor trenger jeg sårt hjelp fra folk som kan sende meg i riktig retning.

Det jeg ønsker å bruke jakken til er primært Telemarkkjøring (bakke og offpiste) og topp-turer (både sommer og vinter). Jeg er av typen som fort blir varm og svetter mye. Derfor er pusteegenskaper/lufting viktig, men også bevegelighet, slitestyrke, evt. snøstopp, romslig hette (kjører alltid med hjelm) og vekt kan være viktig.

Vet at dette er lite å gå etter, men jeg trenger sårt ny jakke. Budsjettet ligger opp mot 4000,- men jeg kan tippe over dersom jeg blir overbevist.

Foreløpig har jeg sett på Isogaisa, men misliker fargene og at ALLE andre har en sånn. Kanskje litt fisefint men sånn er det :wink: Er folk generelt fornøyde med Bergans?

Alle svar er velkomne.

mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ønsker å bruke jakken til er primært Telemarkkjøring (bakke og offpiste) og topp-turer (både sommer og vinter). Jeg er av typen som fort blir varm og svetter mye. Derfor er pusteegenskaper/lufting viktig, men også bevegelighet, slitestyrke, evt. snøstopp, romslig hette (kjører alltid med hjelm) og vekt kan være viktig.

Vet at dette er lite å gå etter, men jeg trenger sårt ny jakke. Budsjettet ligger opp mot 4000,- men jeg kan tippe over dersom jeg blir overbevist.

Hei,

som deg har jeg vært plaget av å bli fort varm og svette mye. Jeg fant en jakke i fjor som jeg er svært fornøyd med:

Norrøna Lofoten softshell (Schoeller materiale)

Jakka puster ekstremt godt, samtidig som den beskytter for vind og holder ute en del vann. Den er ikke like vanntett som Gore-tex materialer, men jeg har en tynn, lett vanntett skalljakke som jeg kan ta med i sekken hvis det er mulighet for regn og grisevær. Har ikke hatt behov for det hittil.

Jakka er komfortabel, god passform (for meg), har en stor hette med plass til hjelm under, lufting under armene, avtagbart snøskjørt. Begrenset med lommeplass, men det har ikke plaget meg. Som regel bruker jeg kun ullundertøy under, eventuelt med et fleecelag hvis det er veldig kaldt eller jeg skal sitte i ro en stund.

Anbefales. (Og nei, jeg har ingen forbindelser med Norrøna 8) )

post-1155-133474411517_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Isogaisa, og var ikke fornøyd. Masse fukt på innsiden...lang tid å tørke. Dårlig passform. Stiv.

Jeg har akkurat fått min nye Arcteryx Alpha SV jakke fra USA. Den slipper fuktigheten ut mye bedre enn isogaisaen, og jeg er meget fornøyd. Stor hette som går fint utenpå hjelmen, og den er lett og ledig i passformen. Den koster 4999 på Sportsnett.no. Jeg betalte 3100 ( 462 USD) levert på døra hjemme. Det tok 3 dager fra de sendte den. Gå inn på moosejaw.com, og bruk WHALE som discount kode ( Da får du ca 15 % på det du bestiller). Kjempebra nettsted som har alt mulig snacks du kan tenke deg..... :?:

Allan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke regnet med toll+ moms. Måtte ikke betale noe ved levering. Vet ikke om jeg får noe krav om det senere. Moosejaw hadde satt 201 usd på følgepapirene, så det blir isåfall det jeg må betale avgifter på. Skal si fra om det dukker opp noe krav i posten i løpet av de nærmeste dagene....

Allan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

det er jo selvfølgelig fint for jakkeprodusenter at det er skapt en totalt hysterisk oppfatning om at skal man være ute må man ha gore-tex. da eg studerte friluftsliv var vi 25 stk rundt bålet en kveld og 13 hadde norrøna gore-tex. stakkarane som ikkje hadde dette trudde dei ikkje var utstyrt for å være ute i det heile. klart det er gode plagg men våt blir man uansett, og eg synest prisen i de fleste tilfeller er totalt bortinatta. eg har til dags dato ikkje betalt over 2000 kr for ei goretex jakke--- north face- missing link og arcteryx -----man må berre snoke litt rundt og kjøpe kanskje ikkje akkurat den kuule fargen ein skulle ønske ein hadde når ein skal rusle bort på lesesalen.

alle desse 3 jakkene slår seg innvendig og blir fukige. eg har begynt å arrestere meg sjøl fordi eg går på dagsturar i fint ver med ei gore-texjakke i sekken. eg har satt svigermor på saken og ho skal sy meg ein og min bedre halvdel kvar sin bomullsanorakk.

god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor at det finnes så mange forskjellige jakker er nok fordi at vi er så mange forskjellige mennesker.

Vi bor også i et land der vi til tider kan ha ekstremt forskjellig vær innenfor et døgn.

Jeg prøver å ikke stille for store krav til en jakke , for en 100% "kombijakke" finnes ikke.

Jeg har endt opp med Bergans Skogshorn (er fortsatt 100% vanntett etter hyppig bruk i ett år nå) for jakt og turer i fuktig vær (puster godt når jeg bruker de luftemulighetene som er på jakka) , og bruker en bommullsjakke fra

Fjellreven (meget bra slitestyrke) når det ikke er fuktig vær.

Begge har gode lommeløsninger . Vindtette er de også ,og det er det viktigste for meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.