Jan@

Helsport Reinsfjell 2

Anbefalte innlegg

På 9.10.2015 den 9.12, JanRH skrev:

Jeg vurderer sterkt å kjøpe Helsport Reinsfjell 2 da jeg trenger et selvstående telt med to innganger.

Kommer soveposen i kontakt med duken? Jeg er 181cm lang. Ser at det skrår en del. At soveposen ikke kommer i kontakt med duken er avgjørende.

Alternativt Helsport Storsylen 2+ extrem, men dette har bare èn inngang.

Litt OT, men dette lurer jeg faktisk på.

Spiller det noen særlig rolle om posen kommer i kontakt med innerduken, så lenge den ikke presses i kontakt med ytterduken?

Det er vel ikke til å unngå at posen er i kontakt med innerteltet i de fleste tunelltelt med lav fotende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurt å sjekke ut Exped Venus og Orion modellene som alternativer til Helsport. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Mareng skrev:

Litt OT, men dette lurer jeg faktisk på.

Spiller det noen særlig rolle om posen kommer i kontakt med innerduken, så lenge den ikke presses i kontakt med ytterduken?

Det er vel ikke til å unngå at posen er i kontakt med innerteltet i de fleste tunelltelt med lav fotende?

Under fuktige forhold kan det gi mer fukt i fotenden av soveposen pga redusert fordampning fra soveposen eller kondensering på innerteltduken.

En annen sak er at soveposen stort sett er lenger en kroppen og at soveposelengden derfor er mer relevant å diskutere enn kroppslengde ift subbing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Laise godtfolk!

Jeg har nettopp fått teltet mitt tilbake fra Helsport med endringer som beskrevet i denne tråden. Ser kjempebra ut, gleder meg til å teste!

Helsports svar om ekstra markløkker:

Vi skal selvfølgelig sy på ekstra pluggfester til Reinsfjell superlight teltet ditt, dette gjør vi uten at det koster deg noe ekstra. Porto ved innsending er dyrt nok J

Vekta på dette blir minimalt, det er nesten bare pluggens vekt som blir utslagsgivende, 2016 modellen av pluggen veier 8 gram

Helsports svar om bytte av dører:

Jeg har modifisert en del dører til Reinsfjell av samme grunn som du ønsker det. Vi ønsket i utgangspunktet at telt i Superlight segmentet skulle være så lett som overhodet mulig,

derfor har disse teltene ikke hel netting eller hel lukning.

Vi har prissatt dette arbeider til kr 824,- pr. dør, inkludert ny netting, hel stofflukning med ekstra glidelås.

Vi gjør ikke slike modifiseringer i høysesongen, så dette må gjøres før april-mai.

Jeg tror det blir en vektøkning på ca 150 gram pr dør, dette er vekten av glidelåset, stoffet vil ikke veie så mye.

Jeg har ikke noen nøyaktig kjøkkenvekt etc. for øyeblikket, så har ikke tatt meg bryet med å kontrollveie teltet.

😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 hours ago, hallfradd said:

Laise godtfolk!

Jeg har nettopp fått teltet mitt tilbake fra Helsport med endringer som beskrevet i denne tråden. Ser kjempebra ut, gleder meg til å teste!

Helsports svar om ekstra markløkker:

Vi skal selvfølgelig sy på ekstra pluggfester til Reinsfjell superlight teltet ditt, dette gjør vi uten at det koster deg noe ekstra. Porto ved innsending er dyrt nok J

Vekta på dette blir minimalt, det er nesten bare pluggens vekt som blir utslagsgivende, 2016 modellen av pluggen veier 8 gram

Helsports svar om bytte av dører:

Jeg har modifisert en del dører til Reinsfjell av samme grunn som du ønsker det. Vi ønsket i utgangspunktet at telt i Superlight segmentet skulle være så lett som overhodet mulig,

derfor har disse teltene ikke hel netting eller hel lukning.

Vi har prissatt dette arbeider til kr 824,- pr. dør, inkludert ny netting, hel stofflukning med ekstra glidelås.

Vi gjør ikke slike modifiseringer i høysesongen, så dette må gjøres før april-mai.

Jeg tror det blir en vektøkning på ca 150 gram pr dør, dette er vekten av glidelåset, stoffet vil ikke veie så mye.

Jeg har ikke noen nøyaktig kjøkkenvekt etc. for øyeblikket, så har ikke tatt meg bryet med å kontrollveie teltet.

1f600.png

Dette er jo veldig interresant for de som er interresert i Reinsfjell 2 SL/Pro. Så om man legger på løkker på alle pluggfester, klestørken i taket og kanskje noe sterkere stenger - da er man jo nesten oppe i de 3kg ett Pro veier. Da veier kanskje ikke duken sååå mye mindre. Bare noen tanker.

Jeg skal ha ett av de Reinsfjell teltene. Bare ikke helt bestemt meg for Pro eller SL. For meg kommer det ikke til å være ett rent sommertelt og jeg er ikke noen stor gramjeger. 
Er det noen som har noen erfaringer med Pro teltet? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje et litt rart spørsmål, men er det noen som har noe formening om hvordan det skulle gå å skvise to liggeunderlag á 65 cm inn i Reinsfjell 2? Er oppgitt til å være 120 cm bredt i innerteltet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Lurifax skrev:

Kanskje et litt rart spørsmål, men er det noen som har noe formening om hvordan det skulle gå å skvise to liggeunderlag á 65 cm inn i Reinsfjell 2? Er oppgitt til å være 120 cm bredt i innerteltet.

Det går helt fint! har gjort det flere ganger ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått sydd på på pluggfester på langsidene. Teltet er umulig å få spent skikkelig opp uten. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Lurifax skrev:

Jeg syntes ikke det fungerer særlig godt. Ett på Exped LW og et M ved siden av hverandre fungerer bra syntes jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man bruker eks, winterlite, hyperlite, xtherm eller andre underlag som skrår mot fotenden kan man kanskje ligge hode mot fot og fortsatt ha brede underlag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Mareng skrev:

Om man bruker eks, winterlite, hyperlite, xtherm eller andre underlag som skrår mot fotenden kan man kanskje ligge hode mot fot og fortsatt ha brede underlag?

Ja, det vil fungere greit. Jeg har testet med Downmat LW og Synmat Hyperlite LW med skuldre mot skuldre. Det ble for trangt med meg og min far som begge er 190 ihvertfall ;-) Underlagene blir liggende litt opp mot dørene på hver side og det blir knotete å åpne og lukke dørene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
47 minutter siden, whistler skrev:

Ja, det vil fungere greit. Jeg har testet med Downmat LW og Synmat Hyperlite LW med skuldre mot skuldre. Det ble for trangt med meg og min far som begge er 190 ihvertfall ;-) Underlagene blir liggende litt opp mot dørene på hver side og det blir knotete å åpne og lukke dørene.

Jeg hadde 2 stk Exped Synmat Ultralite 7 LW ved siden av hverandre. syns ikke det var noe problem, men ja: det ER et par cm breiere enn det innterteltet egentlig er :)
Hadde ingen problemer med dørene selv, men ser at det godt kunne blitt litt knot. Det blir jo ei lita bulk i bredden i bunn...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 12.10.2017 den 12.46, hallfradd skrev:

, men ser at det godt kunne blitt litt knot. Det blir jo ei lita bulk i bredden i bunn...

Trikset er å legge liggeunderlagene under bunnduken. Da ødelegger du ikke glidelåser etc. Teltmål er kjent for å være veldig akkurat (les korte) så det er ikke noe særlig å gå på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Rutilus
      Jeg savner gammelteltet mitt, og leter etter ett makent. Er i utgangspunktet ute etter 3-mannsversjonen av et Helsport Børgefjell. Skadet telt, eller duk med behov for impregnering er ingen hindring. 
      Mvh Sverre 97985385
    • Av UTE avdelingen
      Høsttur fra Svanstul til Krokvann på Sauheradsfjella. Tre døgn i telt på en plass med super utsikt. Vi var med på å ta vannprøver av fiskevann som Grenland Sportsfiskere kultiverer. Aaste som er lommekjent i området var sammen med oss. Huskien Luke storkoste seg sammen med vår Kiro. Kaja bada og Tove skada fingeren. 
      Bli med ved å ta en titt på videoen!

• Av whistler
      Helsport har i kveld lansert en ny serie dunposer. 
      Ser ved første øyekast bra ut. Egne damemodeller og også barnemodell.
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      Hva tenker folket?
    • Av Karbonfilt
      Hei, 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av et Helsport Lofoten Pro 3 Camp. Teltet er tenkt brukt som tomannstelt i alle sesonger. Jeg bor på vestlandet og liker tanken på å kunne ha litt utsikt selv om det regner, noe det jo gjør hele tiden:p Jeg syns det virker som et flott telt og er så vidt jeg kan se et Fjellheimen Pro Camp, som det virker som folk er godt fornøyd med,  med en ekstra åpning i enden. Det eneste jeg er litt bekymret for er vekten som er oppgitt som 3.4 kilo på helsport sine sider. Jeg kommer til å bruke det litt på vinteren med pulk, men mest i sekken. Er det for tungt for lengre turer tenker dere? Utstyret mitt ellers er ikke alt for galt vektmessig og tror jeg kommer opp i  en basevekt på ca 11 kilo med dette teltet (gitt at jeg bærer hele sulamitten, noe som antakelig ikke blir aktuelt med mindre jeg gjør turkameraten veldig misfornøyd med tilværelsen:) Setter stor pris på innspill om teltet generelt og vekten spesielt:) 
    • Av Rødreven
      Hei! Jeg har lenge ønsket å gå til innkjøp av mitt første telt. Jeg har lett og lest meg igjennom en jungel av telt. Jeg troor jeg nå har kommet frem til et par telt jeg ønsker meg, men å velge det ene fremfor det andre sliter jeg med. Når jeg tror jeg har bestemt meg, blir jeg bare usikker igjen. 😑
      Jeg har kommet frem til at jeg ønsker et slikt 3persons telt. Kommer nok til å bruke det mest alene, men også med en voksen til pluss et lite barn (1år for øyeblikket).
      Vekt er ikke superviktig, da jeg i de fleste tilfeller ikke vil ha tid til å gå lange turer. Men ønsker å ha muligheten, så nogenlunde lav vekt er et pluss ☺️
      Jeg var innom Fjellheimen SL 3, men liker tanken på kuppeltelt bedre. Jeg har nå sett meg ut Exped Orion 3 og Helsport Reinsfjell SL 3. Er åpen for nye tips! Men ønsker ikke å gå mer opp i pris. 
      Anyone? 🤔
      Edit: Vil bruke teltet i all hovedsak i vår, sommer og høstmånedene. 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive