Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten (!) dagstursekk - hvor stor?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Jeg er allerede på jakt etter sekk nr.2.. innser nå etter noen småturer at det ikke finnes én sekkestørrelse som passer for alt :P

 

Jeg vil ha en sekk for små dagsturer, så liten og lett som mulig. I sekken må det være plass til termos, sitteunderlag, matpakke, samt litt klær (en ekstra genser, regnponcho og slike småting). Hvor mange liter bør jeg gå for?

 

Jeg har allerede en 55 liters sekk og opplever denne som kjempestor, spesielt i høyden (jeg er 160 så de fleste større sekker blir veldig høye synes jeg) så til mindre turer vil jeg gjerne ha noe som er en god del mindre enn denne. Problemet er bare at når jeg finner små sekker, f.eks. Fjellräven No.21 - som forøvrig er utrolig lekker - så mangler de hoftebelte. Hvor problematisk er dette, sånn generelt, når man skal ha sekken på rygen en 3-4 timer på tur? Selv har jeg kun erfaring med en gammal billig blodgiversekk, og den har tatt knekken på ryggen min selv i nesten tom tilstand etter bare et par timer, men så er den vel heller ikke spesielt egnet til noe som helst uansett i utgangspunktet... :ike:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere små dagstursekker, men har i det siste begynt å bruke hoftesekk fra Bergans. Det gjør at jeg ikke tar med mer enn akkurat hva jeg trenger. Tror det er 6L versjonen jeg har: http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Hoftesekk. Dersom jeg skal fiske litt eller lage meg middag så bruker jeg en 38 liter Bergans Rondane. Denne er litt stor for dagsturer, men holder akkurat for en overnatting.

Jeg har også brukt en 20 (25?) liter fra Helsport en god del, denne velges isteden for hoftesekken dersom jeg vil ha med en tjukk genser i tillegg til de vanlige tingene som vannflaske, sitteunderlag, nøkler, lommebok, hodelykt etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Helsport Breheimen. De kom i 45l og 35l. Jeg har den største og den er nok for lang for deg - og dessuten ute av prodduksjon nå. Av positive trekk kan du lese her - da får du også en oppfatning om hva nettopp du bør se etter: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2011/10/dagstursekk.html

 

Men jeg vil si at du må se på Helsport sine sekker opp til 35literskategorien. Husk at de fleste sekker kan strammes inn og skrumpes på den måten og da har ikke volumet så mye å si. Jeg liker også strikkanordningen på utsiden av sekken som gjør at man lett kan putte bort en jakke uten å måtte repakke alt.

 

En sekk med hoftebelte vil jeg alltid anbefale for sånne turer. Man kan la vær å bruke det , men blir man sliten så er det uvurderlig for å avlaste ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en TNF Casimir 26 til dagstursekk og jeg er kjempefornøyd med den. Den er "bygget" som en storsekk og har blant annet toppstrammere på skulderremmene. Den finnes to 2 størrelser i tillegg kan rygglengden justeres, det samme kan hoftebeltet. Den veier under kiloet, det gode hoftebeltet og toppstrammere gjør at vekta legger seg på hoftene som på større sekker, dermed merker jeg knapt at jeg har den på.

Eneste som kan være dumt er at jeg tror den er utgått, men beveger du deg over til Svinesund så hadde Sportshoppen på Norbysenteret de inne i august i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fort like mange svar som alternativer.

Alene, på kort eller lang dagstur bruker jeg Osprey Talon 22. Denne har hoftebelte, en elastisk lomme foran for jakke, samt flaskeholder på hver side. Det er ikke stropper for liggeunderlag på utsiden, men plass til sitteplater inni. Da jeg kjøpte den fantes den i to ryggstørrelser, samtidig son du kan stille rygglengden individuelt på hver størrelse. Modellen finnes også i 11 og 33 liters sekker. For meg på 189 cm vil 22 liter være passe for termos og en varm jakke. Hvis jeg skulle hatt med sovepose og presenning samt stormkjøkken i tillegg, måtte jeg minst ha 33 liter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey har laget en egen kvinne-versjon av Talon-serien som heter Tempest - tror det først og fremst er vinklingen på hoftebeltet som er litt endret, i tillegg til at fargene er mer tradisjonelle feminine. Har ikke prøvd Talon (og i alle fall ikke Tempest), så jeg kan ikke si stort om hva jeg oppfatter som styrker og svakheter. Ser at Tempest 20 er minste størrelse med stor stretch-/mesh-lomme, noe som kan være kjekt å ha. 

 

Selv har jeg Osprey Stratos 34 som halvstor dagstursekk (stor nok til overnatting på sommerturer) - og den tilsvarende kvinne-serien heter Sirrus. Største ulempen med Stratos er at den store stretch-/mesh-lommen mangler, mens en av fordelene er ganske så romslige lommer på hoftebeltet - jeg får min TarpPoncho fint ned i en av dem, veldig praktisk. Reimer for å hekte på et liggeunderlag elns nederst bak. Glimrende ryggventilasjon. Du kan jo prøve Sirrus 24 eller 26 (frontåpning eller toppåpning) om du kommer over dem. Eget rom i bunn (til feks sovepose) må du opp til 36-eren for å få, ser det ut til.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beror på årstiden. På vintern när man har med extra kläder för pauserna så är 25-30 liter ganska bra.

På sommaren räcken 10-15 liters säck. Så jag föreslår att man köper 2. En på 25-30 liter och en mindre. Dom små kan man ofta få för en spottstyver och även en bra 25-30 liter säck behöver inte kosta med än 400, ibland ännu mindre om man håller sig framme på salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv Osprey Talon 33. Hadde den på dagstur forrige helg. Da innholdt sekken gassbrenner, gassboks, liten kaffekjele, kaffe, matboks, kopp, ekstra sokker, liten førstehjelpspakke, dorull, fleecejakke. Da blir den sånn passe full.

I tillegg hadde jeg drikkeflasker i sidelommene , kamera i lomme på hoftebeltet og en microlight vindjakkt i stretchpanelet bak på sekken.

Tror det hadde blitt trangt i en mindre sekk. Jeg liker at det heller er litt plass igjen i en sekk enn at den er veldig stuffed. Slike små og lette sekker får en tendens til å bule mot ryggen hvis de blir stuffet for mye, det liker jeg ikke gå med. Sekken i seg selv veier ca 800gr så det er ikke en tung sekk uansett. Fine detaljer på den og god å bære.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du foreslår Fjellräven, og da tolker jeg deg dit at du vil ha en sekk for både hverdag og dagsturer.

 

For det første: den sekken du foreslår er for liten for fjellturer vår og høst - og også om sommeren. Husk at det kan begynne å snø i fjellet i juli. Du trenger en tykk genser i reserve.

 

For det andre: du ønsker å ha mulighet for avlastning ved help av hoftebelte. OG bryststropp. Tro meg.

 

Mitt forslag er noe i nærheten av Burton day hiker 25l. Den finnes i utallige varianter. Den er stor nok til at du får plass til den voluminøse genseren du kan trenge vår og høst, mens stroppene gjør at den kan tas inn litt. Du får lett tilgang til det du trenger, med glidelåser rund baut. Det blir ikke vanntett, så du vil trenge et regntrekk (som lett går ned i en lett tilgjengelig sidelomme). Snag'en ved denne sekken er, bortsett fra manglende vanntetthet, at hoftebeltet ikke er postret. I en fjellsituasjon er det ikke ideelt, sammenlignet med polstrete versjoner, men i hverdagslivet gjør dette at du kan stue bort disse remmene. Denne modellen er kanskje for lang i ryggen for deg, men tenk over momentene her. Det er mange andre produsenter med lignende sekker, så du finner nok en som passer for deg.

 

Hoftebeltet gir deg anledning til å bytte litt på vektfordelingen mellom skuldre og hofter. Dette er gull verdt, om du skal gå et stykke. Særlig om du kan justere mens du går (uten stans). Tilsvarende gir bryststroppen deg mulighet for å forskyve vekten litt hit og dit - du vil forstå verdien av det når du har prøvd - også uten veldig tunge sekker (jeg antar her opptil 6-7 kg). Om du finner på å skulle gå på ski med sekk, så trenger du bryststoppen, for å få bevegelsesfrihet for armene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler du må velge mellom rumpetaske og en dagstursekk så ville jeg gått for dagstursekken. Med 20-30 liter har man såpass med plass at man er skodd for alle årstider og ganske mye forskjellig vær. Har selv en Osprey Talon og den er stort sett bare i bruk på godværsdager om sommeren og tidlig på høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har osprey sekker. Hvordan funker de mht lufting i ryggen. Går og bærer på min gamle bergans hugger..og blir jo svett på ryggen... Men det er jo ikke mye i sekken på dagstur (Termos, mat, vann, genser, sitteplate, kart etc)så ser egentlig ikke behovet med ny for bærekomforten sin skyld? Og da er spørsmål om lufting er så mye bedre at det er verdt å skifte ut (før mulig fjelltur til Tenerife / la gomera nå i november:) )

har jo rumpetaske, men blir aldri helt fornøyd med den...liker sekk bedre, tror jeg..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av sekkene til Osprey som har Airspeed Trampoline Mesh Ryggsystem (fint skal det låte...) synes jeg har svært god ryggventilasjon. Av unisex- og damesekker under 40 ltr, gjelder det seriene Exos (38), Sirrus (24 - 26 - 36), Mira (26) og Syncro (10 - 15 -20), sistnevnte er vel rettet mot syklister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på Osprey sitt meshsystem i ryggen. Knallfornøyd. kjøpte først Exos 48, men gikk å bytta til 58 for å få de ekstra litrene jeg følte jeg manglet på fisketurer med flere overnattinger.  Brukes til alt fra dagsturer til nettopp turer med flere overnatinger og litt mer utstyr enn de mer tradisjonelle vandreetappene. Klart 58 liter er langt mer enn hva en vil anse som dagstursekk. Kikket selv etter dagstursekk+ og endte opp med Exos 58, som i utgangspunktet ikke var i kikkerten en gang.  Ramma og meshsystemet gjør at sekken er god å bære selv ved kun themos, vannflaske og et par plagg i. sekken kan virke litt slaskete med så lite oppakning uten at det påvirker bærekomfort, som jeg har opplevd med andre litt for store sekker til aktuell last. For meg er dette blitt en sekk som dekker meget mange bruksområder uten alt for mange ulemper. Sekken kan forøvrig snurpes ganske godt sammen. i bunn og grunn anbefaler jeg dette vellklingende Airspeed Trampoline Mesh Ryggsystemet, dog kanskje i en annen størrelse og kanskje modell.

Endret av Tryllekalkun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

dene bruker jeg på tur. svært enkel, tåler mye, har akuratt plass til det du trenger hvis du pakker ordentlig lett

 

http://www.ellos.no/dakine/heli-pack-11l-smolder/474070?extcmp=05_no_prisjakt&extcmp=04_no_ADT_customtext_aid[1068408670]_gid[1070065737]

Endret av anders panders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt, Hellsport sin Snota 29l er en fantastisk god dagstursekk. Har mange sekker men så og si alltid så er det snota sekken som blir med meg på dagstur :) har også brukt den på helgetur i fint vær om sommern.

Selv om jeg overfyller sekken helt max så er den fortsatt utrolig komfortabel og bære, samtidig har den U åpning, dvs du kan legge sekken på ryggen og åpne hele topplokken for enkel tilgang til utstyret - dette er en funksjon jeg har blitt helt avhenging av :)

Den er også billig på outleten nå ser jeg. Dette er veldig mye sekk for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kone brukte en Talon 11 i mange år, denne var stor nok til både niste og et skifte i tilfelle regn.

Men etter at jeg kjøpte henne en Jervenduk til julgave et år så ble den i minste laget. Da hadde jeg  imidlertid en sikker julegave året etter; og det ble en Ospery Sirrus 26  i en meget "fresh" lilla farge. Hun er kjempefornøyd med sekken (og Jervenduken). 

sirrus-26-purple-orchid-web_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.