Gå til innhold
  • Bli medlem

En drøm om spann drøftes. Erfarigner å dele?


Jushekaggen

Anbefalte innlegg

Jeg har lest gjennom noe, og mye av forumet, og funnet ett innlegg i januar 2015 som svarte på noen av mine spørsmål.

Det var like vell ikke rådgivning til meg selv fra de som tydelig har litt erfaring om dette, så derfor lager jeg en ny tråd og håper på svar fra erfarne mennesker som vet hva noe av dette omhandler.

 
Det har seg slik at jeg sitter med de samme spørsmålene som er opprinnelsen til den tråden. Så jeg begynte og Google litt, for jeg undres på hvilket spor jeg er på tur inn i.

Jeg var på Svalbard i Mai, prøvde ett 8 spann. Og bestemte meg der og da for at den leder hunden skulle jeg ha med hjem. Koste hva det koste vil.

Etter noen møter, timer, og ett nesten mistet fly fikk jeg lov. Men han skulle pensjoneres.

 

Jeg kommer hjem, venter og leser meg mer opp om dette temaet. Det viser seg at i mitt distrikt er det ett stort miljø for hundekjøring, til tross for at jeg kun har sett 1 person som driver med dette tidligere i min hjemby, viser det seg og være ett titalls Hundekjører junkie i min hjemby, som over flere år har jobbet med grunneiere og idrettslag for å kunne bli akseptert for det de gjør.

Og den aksepten er der i dag, og det har blitt en etterspurt attraksjon for mange anledninger. Kanskje Gjøvik blir det nye Alta?

Det er blitt laget egne løypenett, så vi ikke spankulerer i lysløypene osv.  

 

Jeg tar kontakt med dem, melder meg inn i klubben som en eller annen form for prospect, hjelper til mye og til slutt får jeg tilbud om å ta over en av hundene til vedkommende jeg snakket med.

Bingo (hunden) var to år gammel, hadde gått som leder, og hadde gode linjer tilbake.

Nå etter en sommer med litt tilvennings trening (midt på natta iht. temperatur for de som henger seg opp i det) har høsttreningen startet, jeg har fått være med i 13 spann. Låne hunder, og fått mer fart på Bingo alene.

Tidligere denne uken var jeg innom en av de lokale kjørerne og tittet på en valp som jeg kan ta over.

Den iskalde samboeren min, og katta som sto stive som matroser når jeg kom hjem med Bingo første dagen fordi jeg ikke hadde sagt noe om det har med tiden sett at det er koselig og ønsker nå å være med på en god nummer 2. Hun engasjerer seg mer og mer, og i går kunne jeg faktisk ferske henne i å lete etter hundeslede.

 

Det er ingen tvil om at jeg begynner å bli hektet på dette med hundekjøring, alle jeg snakker med sier at det begynner med 1. Det gjorde det for alle. Også blir det flere.

Jeg har to barn. 2 gutter på tre og ett år. Som en liten Drop kan jeg meddele dere friluftsvenner at nummer 3 plutselig lurte seg forbi det som skulle kalles beskyttelse og blomstrer for fullt. samboeren er 3 mnd på veg.

 

Jeg har noen sentrale spørsmål som jeg føler jeg ikke får svar på uansett hvor mye jeg tenker, og disse spørsmålene betviler ikke om jeg har tid. For jeg er av den tankegang at familien bygger noe sammen, for dette gjøres ikke uten at alle er engasjerte og vet hva det omhandler. Dermed går tanken til at vi står fritt til å velge hvordan vi inkluderer barna i det. På den måten som at min 3 åring har stålkontroll når han vandrer inn i en hundegård med 15 ulver som er kosesyke nå, kontra at han var skeptisk i juni for hunder generelt.

 

Mitt første spørsmål er; Når jeg driver med dette, og har satt til side alt annet som finnes av hobbyer, kvittet meg med downhill sykkel, Banebil, snowboard osv. Vil det være noe mer arbeid med 2 hunder i forhold til 1 hund bortsett fra det økonomiske?

 

- Er jeg på tur inn i ett spor som vil gjøre meg til en junkie, og ende opp med MANGE hunder? til tross for at jeg har tilgang på å låne hunder også.

 

- min 5 års plan er å kunne kjøre 4,3 mil med minispann (4 Alaska husky). Bruke tiden på å trene, bygge opp ett lag som fungerer, og inkludere familien i det som foregår.  

Har dere erfarne inne på dette noe og dele med meg om hva jeg kan gjøre annerledes fra hvor jeg allerede har begynt, eller om jeg bare skal fortsette slik jeg gjør det?

Jeg tar imot konstruktive meldinger.

 

Jeg håper at dere som ikke stiller dere positive til hundekjøring klarer og moderere deres meninger om dere ikke har erfaring.

 

post-16828-0-83534300-1443687307_thumb.j

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå fra null til en hund er langt større sprang enn fra en til to hunder. Osv. Men det blir jo fler hunder å følge med på mht helse og trivsel og fungering generellt, men det har du nok tenkt over. En viss "fare" for at du kanskje også vil ha valper etter hunder du har på sikt :-)

Jeg driver ikke med hundekjøring sjøl så du får nok mer utfyllende svar av de som driver med det her!

Så flott at dere har løyper for hundekjøring der oppe! Skulle ønske vi hadde noen hundeløyper her når den tid kommer og jeg får meg hund igjen. Er så redd for at hunden skal få oppleve bevisste og ubevisste slag fra staver fra langrennsfolket i skiløypene, hvilket har skjedd noen ganger for meg - siste hunden jeg hadde ble mer utagerende mot skiløpere etter at hun ble slått bevisst med staver. Rart med det; men til tross for breiere løyper så er det ikke nødvendigvis plass til alle..

Lykke til med hobbyen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå fra null til en hund er langt større sprang enn fra en til to hunder. Osv. Men det blir jo fler hunder å følge med på mht helse og trivsel og fungering generellt, men det har du nok tenkt over. En viss "fare" for at du kanskje også vil ha valper etter hunder du har på sikt :-)

Jeg driver ikke med hundekjøring sjøl så du får nok mer utfyllende svar av de som driver med det her!

Så flott at dere har løyper for hundekjøring der oppe! Skulle ønske vi hadde noen hundeløyper her når den tid kommer og jeg får meg hund igjen. Er så redd for at hunden skal få oppleve bevisste og ubevisste slag fra staver fra langrennsfolket i skiløypene, hvilket har skjedd noen ganger for meg - siste hunden jeg hadde ble mer utagerende mot skiløpere etter at hun ble slått bevisst med staver. Rart med det; men til tross for breiere løyper så er det ikke nødvendigvis plass til alle..

Lykke til med hobbyen!

 

Takk for det! :)

Det skal legges store komplementer til de som har stått på for å få til dette i distriktet her. De er veldig engasjerte, og ønsker å få til noe for seg selv og andre.

Noe jeg har lagt merke til er at en lysløype som i utgangspunktet skal være åpen for alle kan man møte negativitet og motgang i, men om man drar til en løype der hvor enkeltpersoner har kjempet for å få lov, med overbevisning og gaver. Da er man hjertelig velkommen, og blir ikke støtet vekk. Er ikke dette litt rart?

 

Jeg håper du får deg hund og at du kan finne deg noen løyper der du ikke trenger å bekymre deg for den slags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg svarer konkret på spørsmålene dine i denne omgang, men dette er i hvert fall ting jeg synes er viktig å tenke godt gjennom.

Først må du tenke godt igjennom hvor og hva du vil med hundekjøringen din. Er formålet først og fremst å ha hunder til tur-/friluftsliv eller ønsker du å ha et spann for på sikt å konkurrere i langdistanseløp eller andre løp? Hvis løp er det du higer mot, særlig hvis du etter hvert ønsker å hevde deg i teten, så er det gjerne hunder av en helt annen kvalitet, type og pris du vil trenge enn om målet primært er friluftsliv.

En annen veldig viktig avgjørelse å ta er hundehold kontra familieliv. Det er ingen selvfølge at det å på sikt skaffe seg et større antall hunder er det beste for familien som helhet. Du skriver at dette er noe dere gjør sammen, men er både du og samboeren enig om hva som er smertegrensen i antall hunder? Med små barn vil det for det meste være én av dere voksne som kan være ute med hundene om gangen. På dagtid i helgen, når det er fint vær, er det gjerne trivelig for alle å være med, men på ukekvelder om høsten og vinteren er det utopi å tro at hundekjøringen vil være noe som gjelder hele familien. Da er det én voksen, sannsynligvis du, som er ute med hundene, mange timer i uken, uten at familien er med.

Tid er rett og slett en viktig faktor i denne hobbyen. Med tre små barn er det ingen selvfølge at du har nok å ta av. For å ha et brukbart trent turspann bruker jeg i snitt to timer fire kvelder/dager i uken på trening/kjøring. Dette varierer selvfølgelig gjennom året og uken, men omtrent det nivået ligger jeg på. I tillegg kommer tiden som går til hundestell som foring, renhold i hundegården osv. Jeg har bosatt meg så jeg kan starte trening fra hundegården hele året gjennom. Må du i bil først og kanskje kjøre noen km i tillegg for å komme dit du skal kjøre, så går det fort en time eller mer ekstra pr tur du er ute.

 

Det er lurt i å begynne forsiktig og med få hunder. Som du er inne på er to hunder i mange tilfeller dobbelt så mye som en. Det kan i mange sammenhenger være like lett med to hunder som en, men akkurat når du minst venter det eller minst ønsker det kan du fort oppleve at to hunder er betydelig mer enn det dobbelte av en. Det er viktig å lære deg å bli komfortabel og trygg med dine to før du øker med enda flere. Om du har mulighet så er det fint å kunne låne seg hunder når du har behov. Da kan du få prøvd om et større antall hunder er noe du (og familien) trives med og vil klare å håndtere.

 

Fire hunder på sikt er fint. Det er et veldig fint og håndterbart spann. Hvis du kjører nordisk stil, der du selv går på ski, har du svært god lastekapasitet og kan få med deg mye bagasje og komme deg på lange fjellturer. Fire hunder er også et fint antall for familieturer. To hunder og pulk på hver av dere voksne med barn og utstyr oppi.

 

Andre viktige ting å tenke på er økonomi. Både hunder, utstyr og hundefor blir merkbare utgifter med flere hunder. Plass er også et tema som etter hvert gjør seg gjeldende. Har du plass nok til flere hunder? Vil naboene tolerere lyden og ikke minst lukten av et større hundehold? Hva gjør du med hundeskitt etter hvert? Det blir nemlig adskillige kg fra åtte hunder gjennom et år.

 

Hvis ser for deg å holde på med hundekjøring over tid, så er det viktig å tenke langsiktig og planlegg deretter. Det er nok av eksempler på folk som har økt for fort, gått lei og så endt opp med å selge unna både hunder og utstyr så fort de klarer. Det er verken personene selv eller enda mindre hundene deres tjent med.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gisle Uren

Takk for ett ordentlig svar :)

Du kommer med aspekter som er viktige, noen jeg ikke har tenkt på, og andre jeg allerede har klart og analysere meg gjennom. Det er det som er tanken med å snakke med mest mulig erfarne mennesker at man kan få innputt og ting å tenke over fra alle kanter. For etter hver person man snakker med kommer det nye ting :)  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så mener jeg Gisle Uren har gitt deg fasit svaret på utgangspørsmålet ditt!!  Dette er ikke en hobby men en livsstil. Personlig mener jeg at et godt trent 6 spann er det perfekte turspann, riktignok er en sårbar på 2 ukersturer eller lengre på fjellet med så få. Men gleden øker ikke med antall hunder, tvert i mot. Alt tar tid!   Vurder veldig antall hunder nå mens du har små barn de vokser fortere opp enn du rekker å snu deg, den tiden får du aldri igjen!!  Gutt ungen min var 3 mnd første gangen han var med på Hardangervidda i sleden, 5 dager i April, så du behøver ikke begrense turlivet selv om du får barn.  Tips er å ikke si noe til besteforeldrene!!!  Jeg får fremdeles kjeft for den turen, det er nå 21 år siden........ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tillegspoeng om antall hunder:

Det er greit med mange hunder når man skal kjøre, men det er greit med få hunder når man _ikke_ skal kjøre. Jeg har tre, og tror det er maks. når jeg skal _gå_ tur med dem. Hvis jeg hadde hatt flere ville jeg vært avhengig av å kjøre vogn/slede hver gang de skulle ut på tur. (Et mindre problem hvis man kan starte hjemmefra, men et større hvis man må laste inn hundene i bil/henger hver gang. Jfr. innlegget til Gisle Uren)

En annen utfordring er plass i bilen. Jeg får plass til tre i bagasjerommet på X-trail'en, men 4 hadde blitt vanskelig. Evt. bagasje havner i skiboks eller i baksetet (jeg er gammel og grå, så baksetet er ikke okkupert av 3 små :-) Med flere bikkjer må du enten kjøre med henger, skaffe deg større bil eller egen hundebil.

Tre bikkjer er greit for å kjøre pulk, men for lite til slede. Min løsning har vært å egle meg innnpå andre som er villig til å låne bort bikkjene sine. Da har jeg tre bikkjer til daglig og et skikkelig spann når jeg skal kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke svar du har fått allerede her. Når det kommer til økningen fra 1-2 hunder, så vil jeg personlig mene at det ikke utgjør noen dramatisk forskjell. Man kan gå tur med begge to i bånd med eller uten kløv, man kan sykle med de, ha med i kano osv. Forutgiftene blir marginalt forskjellig og fordelen er at de har selskap av hverandre når du/dere er på jobb etc. Siden du har et barn til på vei, så tror jeg at jeg ville vært forsiktig med å legge for mange planer for utvidelse videre utover før du vet hvordan den nye hverdagen blir. Du sier du har mulighet til å låne hunder, og da er det kanskje greit å eksperimentere innenfor de rammene. Se hvor ofte du faktisk får tid til å trene, hvor ofte det blir turer etc. Skjønner at du begynner å få et greit innblikk i hva dette dreier seg om, men uansett om man skal kjøre løp eller "bare" dra på tur, så ligger det mye trening bak et godt spann. Men du skriver at planen er et godt 4 spann du kan kjøre 43 km med, ikke det at jeg skal nekte deg å bruke 5 år på det, men har man hundene er dette gjort godt før juletider med moderat trening. :) Spørsmålet blir mer, tenker du tur med hele familien? Tenker du nomeslede eller pulk? 
Skal sies at skal man ha med hele familien på tur trenger man langt mer trekkraft enn 4 hunder, 6 hunder kan gå hvis de er godt trent og terrenget er snilt, 8 så begynner det å bli sus i serken, 10 og oppover så er det høvlig. ;) Så det spørs helt hvor man legger listen. På spørsmålet ditt om du holder på å bli junkie, så må jeg dessverre meddele deg om at du nå har møtt på "de dårlige vennene" foreldrene dine advarte deg mot. ;)

Under så har du en "familieløsning" med 8 hunder og 2 sleder.

post-6663-0-21273900-1444188881_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du bør tenke på er hva du ønsker å gjøre i feriene. Med flere hunder blir det straks vanskeligere å ta med alle. Har du noen som kan ta seg av dem hvis du skal bort ei helg? Å finne noen å samarbeide om slike ting med er lurt. Når det gjelder antall hunder er min erfaring at overgangen fra 2 til 3 føles større enn fra 1 til 2. Og hvis du har 2 voksne og anskaffer valp skal du både gi de voksne trening og valpen trening som passer. 

Det å ha f.eks 2 hunder selv og ha mulighet til å låne flere er en fin løsning. Og kanskje du til og med hjelper den du låner av med å trene hunder?

Du er nok i ferd med å gå i den klassiske trekkhundfella...

Selv hadde jeg 1 for et år siden og skulle ikke ha flere. Nå har jeg 3...

 

Vil tro du finner en del av interesse her: https://www.facebook.com/groups/355637888256/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil takke alle for gode svar, jeg er litt dårlig til å bidra å svare hver enkelt som kommer inn her, men dere gir meg alle svar og lesning som er interessant.

Det er noe jeg har tatt med meg fra alt jeg har drevet med, lytt alltid til erfarne. Og det skal jeg også gjøre her :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og økt antall hunder de siste årene - da jeg møtte kona mi hadde hun en Australsk gjeterhund. Etterhvert fikk vi oss en Ridgeback og et par år etter kom det aussievalp i hus. Dessverre fikk den eldste bikkja ryggskade og måtte avlives.. da ble det til at vi tok tilbake en Alaska Husky kona hadde hatt før hun fikk aussie og som hadde vært i Pasvik et par år. Veldig greit med husky på tur, sterk å kløve og trekker på ski. Nå viste det seg at denne hunden også hadde helseproblemer - forkalkninger i ledd og det ble til at den ble avlivet den og.. Men vi var vel ikke i tvil om at vi skulle ha husky så noen mnd etter fikk vi en ny godt pelset husky fra en hundekjører i Pasvik. Vi bodde da i leilighet utenfor Tromsø på 68kvadrat med minimal hage så det ble mye kjøring for å komme oss ut på tur. Vi var veldig fornøyd med hunden og tilvenning til innelivet gikk seg til. Vi var da oppe i tre hunder - en liten aussie tispe, en stor Ridgeback og en husky. Vi bestemte oss for at Ridgebacken som etter å ha blitt passet av min søster fikk lov å flytte til henne permanent da det ble tydelig gitt uttrykk for at kalde vinterturer ikke var så gøy lenger.. Så vi fikk oss enda en husky og kunne snørekjøre med hver sin pulk på tur. Veldig mye raskere å forflytte seg på vinterturer.

Etterhvert bestemte vi oss for å flytte til Finnmark og fant oss hus på Svanvik i Pasvikdalen - her har vi for øyeblikket 6 huskyer i hundegården, eier fire av dem selv, og har to unghunder på lån denne sesongen. Aussie tispa er her fortsatt og så er det kommet inn en Breton unghund i samarbeid med svigerfar til jakta - så tilsammen 8 hunder på det meste - og nå ryktes det at vi skal få inn en ny til uka..

Fordelene med å bo i områder hvor det er andre hundekjørere er at det stort sett fins oppkjørte løyper hvor det hovedsakelig bare kjøres hundespann. Vi har skogen for oss selv til langt utpå nyåret - ikke mange scootere å se før sola gløtter fram, og få skiløpere når temperaturen er på sitt kaldeste så vi får etablert et eget løypenett på utallige mil i skogen vest for Svanvik.

Det er vel aldri problem å få tak i hunder.. men alt koster penger og tar tid. Vi kan også kjøre ut hjemmefra hele året - sparer tid på det men det går fort 2-4timer++ med hundene når man er ute å trener og ordner i hundegården.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke komme med mange råd. 

1.Dersom du ønsker å kjøre hundespann så blir det fort flere enn 4 bikkjer. Det er ikke så mye mer arbeid med 6 enn 4. 

2.Dersom du ønsker å fortsette med 2 hunder så kjøp ALDRI hundeslede.. 2 hunder og lett slede osv. blir det bare flere bikkjer av. Pulk, ski og 2 hunder er helt suverent. Men det kan fort balle på seg da også til 3 bikkjer osv

3.Vær realistisk i forhold til bosted og økonomi osv. Et lite spann koster massevis av penger. Hundegård, vogner, sparkesykler, sleder, pulker med brems, for og vetrinærutgifter. Ja, det er en livstil.

4.Sett deg inn i treningsmuligheter også på barmark og finn ut om det frister med timeslange løpeturer i mørket og i all slags vær etter at de fleste har lagt seg til i godstolen og at du syns det er greit å komme hjem seint på kveld etter at resten av familien har tatt kvelden. (Det er en grunn til at du ikke har sett så mye til hundekjørere før du har lett etter dem.

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ville vurdet tanken med hundespann lenge og nøye! og drive med hundekjøring krever mye tid, trening og er veldig dyrt. Vanskelig og reise vekk på ferie siden man skal ha hundepass. 

Jeg har selv drevet kennel med 50 Alaska Husky og ikke hatt noe liv utenom hund. Jeg trente 5 dager på og hadde 1 dag av med spannet, den 1 dagen av ble brukt med valpene. Hadde 1600 mil før Finnmarksløpet på trening og var egentlig dritt lei. Det mange tror er at det er jo bare skaffe seg hunder så går alt lett som en lek, men det mange ikke tenker på er at dette koster en del penger. Som feks ATV til trening, sleder, seler, sokker, hundefor, vetrinær, bensin osv i tilegg til veldig mye tid. 

Før du går til anskaffelse av ett helt spann ville jeg tatt kontakt med noen seriøse kennler og spurt om du fikk lov å være med på treninger osv. Spurt hva som måtte til, hva budsjettet for 1 år var i kennelen, og hva ting kostet. Mange som har kjørt hund noen få ganger og går og drømmer om dette finner mange ganger ut av at det ble ikke som de hadde trodd og det er ikke noe for de. Så prøv deg frem før du skaffer deg eget spann ;)

Mvh Øyvind

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet mange gode innspill og klare tilbakemeldinger her siden jeg spurte, nettopp det jeg var ute etter..

Status i dag er at jeg hentet valpen.. Og klarheten i hvor vidt jeg satser på fullt spann (6-8 hunder totalt) er litt skjørt. Jeg har aliert meg med noen av de flotte menneskene som driver med dette i området, og jeg hjelper dem gladelig. Til gjengjeld får jeg være med dem og kjøre, og jeg har også blitt tilbudt å låne hunder til mindre turer osv.

Jeg kan se at grunnmoralen hos alle dere som kommer med konstruktive tilbakemeldinger er "Tenk nøye gjennom hva du gjør". Det blir gjort, og jeg kan med trygghet si at jeg har funnet sporet med å få to bra hunder nå i starten, og klarer meg med det pr. i dag, så får vi se hvor jeg havner om mange nok år. Det er ingenting som skal skje i morgen.

Nå vil jeg bare takke alle for ordentlige svar, og gode tilbakemeldinger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gratulerer med den ny valp! Så har du 2 hunder nå? Jeg kan ikke la vær med å kommentere, for jeg har Husky-feber selv og merker at dette er en snikende farlig sykdom som kommer i bølger like som malaria!

Jeg har hat hunder under oppveksten og store deler av livet. Men det var en periode med egen små barn og en jobb med en del reiseaktivitet, hvor det ikke var hund. Men da barna ble litt større ble det hund. Buhund som ble 17 år og var en fin turkammerat og med på alt for barna og alle.( Og du venter nr. 3 nå - gratulerer også med det!

 Men trekk kraft til snørekjøring er der ikke i en buhund.

Så nå senere med mindre jobbing mm. ble det alaska husky. Mget bra og rolig hund inne og bare fart og baluba ute. Jeg kjørte så noe kick-spark med den og gjorde dermed tabben, som Jan-Eilert nevnte: kjøp aldri slede med 1-2 hunder. 

Som vikarierende motiv trives husky best i flokk, så det ble en kone til den første. Det skal sies, at de trives veldig bra sammen! (løpetiden kan være litt anstrengende for meg og hanhunden - tispa har det helt fint!).

Det er ikke noe mer arbeid med å ha 2 hunder bortsett fra en valpe- og sosialiserings periode. Foringen tar ikke noe lenger tid, du må ut på samme ture og kan både gå, sykle og snørekjøre med de. Det er en stor fordel, hvis du kan dra på tur rett fra boligen, så du ikke skal laste i bil mm.

Kick-spark kjøring med 2 gir mye mosjon for deg selv opp over - her har Jan Eilert ganske rett, men det er altså moro uansett. Så pass at jeg har et lettvekt sledebygg på gang. Jeg håper å kunne låne noen pensjonerte huskyer som skal mosjoneres i det lokale hunde miljø for å prøve litt mer power.

Du har jo fått mange gode og kvalifiserte svar fra erfarne hundefolk her som jeg er ganske enig i. Huskyer kan saktens gå bra sammen med barn, hvis de bare er sosialiserte og stimulerte - vel egentlig både hunde og barn? 

Mer enn 2 hunder blir nok mer krevende å gå vanlig mosjons tur med. og dermed mindre familie vennlig. Så skal det bli en livsstil for HELE familien! Og boforholdene = småbruk må ligge tilrette. Det er forholdet for meg. Skal jeg ha flere hunder må jeg flytte til et småbruk eller permanent på hytta, sådan som mine boforhold er nå. Det er lite populært hos Elginnen, selv om hun var litt på gli mht. valper forleden. her etter årets første spark-ture har jeg nemlig noen husky-feber anfall.

Lykke til med valp og familie

Elgen 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! det stemmer, nå har Jeg to hunder.

 

Jeg skjønner godt hva du mener :) Husky feberen er lett og bli tatt av og den kommer fort, jeg merker det i dag at det er også lett og ta disse turene og fortsatt ha kontroll (LES:    Relativ kontroll) når man er ute med dem!

Det blir ikke anskaffet noen slede hos meg, jeg har kjøpt kickbike, og jeg har fått tak i nye ski til snørekjøring i løyper som er til rettelagt for hundekjøring. Jeg har klart en jobb fremfor meg med å forme valpen, og det krever mye tid, men til gjengjeld får man tilbake av det båndet man knytter og jobber med det. Det er min opplevelse :) Jeg gleder meg til jeg kan bruke disse sammen på barmarks trening og utover høsten 2016.

Jeg har bestemt meg for å stoppe nå, få to gode trekkvillige hunder som kan være med meg på tur, også får vi ta resten som det kommer :)

Sitatet til noen tidligere var "Gleden øker ikke med antall hunder". Den syntes jeg var fin selv om sporten i seg selv lar seg friste til hunder opp mot ett dusin :)

Endret av Jushekaggen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har tenkt litt og tenker å holde det litt på to hunder. Uansett vil jeg bare si at det er lurt å vente til du har god lydighet/spannkultur på de du har nå før du skaffer deg flere. Gir to hunder kaos og dårlig spannkultur så vil det fort smitte og gi mange hunder med dårlig spannkultur/lydighet. Der er overraskende mye krefter i >4 hunder og da er det greit å ha kontroll. OM du ønsker deg et større spann etter hvert vil jeg anbefale å legge energi i lydighetstrening som å holde lina stram, stå i ro til kommando, ikke starte når anker løftes men på kommando, stoppe på kommando, ikke vase rundt, høyre/venstre m.m.

alt tar mer tid med 4 og opp enn med to, spesielt om du må kjøre for å trene de. For hverdagen ellers  og på sommer så kjenner jeg at jeg er mest komfortabel med å ha opp til 4 huskyer i bånd med på tur alene. De har lært seg å gå bak (med kløv feks) på turer. Knærne mine tåler ikke at de drar, kun den minste tispa kan dra meg litt, samt en til i gode oppoverbakker. Har en ikke kontroll til fots med 1-2 blir det fort et mareritt å gå med flere om en må det. Spesielt om en møter på vilt. Det ER kjekt å kunne ta med alle hundene på fjelltur på sommeren uten å måtte finne pass til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.