Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan oppsyn og politi utføre kontroll i DNT-hytter?


Tubb

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger opplevd at oppsyn representert av statskog tar seg inn i turisthytter og ber om jaktkort, våpenkort osv. Det er også kjent at dem av og til har politiet med seg på disse visitene.

 

Har dem virkelig lov til å gjøre dette? DNT er vel en "privat" forening? Dem kan jo ikke ta seg inn i din private hytte uten tillatelse for å utføre sin kontroller?

 

Personlig har jeg alltid alt av tillatelser og løyver i orden. Men jeg syns likevel det er litt ubehagelig når disse høye herrer stormer inn under kveldskosen for å utføre sine arbeidsoppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror politiet har anledning til å komme hjem til deg og foreta kontroll av våpen. Mulig det må forhåndsvarsles?

I felles "privat" hytte er det kanskje ikke anledning til å foreta ransakelse/kreve våpen og jaktkort uten skjellig grunn - myndighetene vet jo ikke hvem som er i hytta.

Samtidig har de kanskje rett til å bruke hytten (medlemskap) og kan da bruke sin myndighet til å spørre hvis de ser våpen på hytta?

Hvordan ser DNT på at stuene brukes som base for jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er DNT-medlem. Men jeg vurderer faktisk nå å melde meg ut. Er det slik at DNT-hyttene skal visiteres av myndighetspersonell som om det var illegale horehus, så kan jeg heller bo i telt. Sist besøk på DNT-hytte var og halve kapasiteten utleid til anleggsfolk (som jobber i området) for flere måneder.. Så kapasiteten var sprengt. Her snakker vi turglede!

 

Greit at dem har medlemskap og kan komme inn i hytta. Men ikke for å utføre sin jobb og kontroll vel?

 

Jeg tror DNT setter pris på alle som er på hyttene så lenge dem besøkende følger reglene. Inkludert dem som jakter ryper, sopp, fisk, og bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er DNT-medlem. Men jeg vurderer faktisk nå å melde meg ut. Er det slik at DNT-hyttene skal visiteres av myndighetspersonell som om det var illegale horehus, så kan jeg heller bo i telt. 

 

Alle er velkomne på DNT-hytter, de er ikke forbeholdt medlemmer så lenge man betaler for seg. Jeg ville derfor se på det som et offentlig rom, og ikke en lukket klubb. At myndighetene utfører sin kontroll av jakt- og fiskelisens også der ser jeg på som en selvfølge. Sammenligningen med illegale horehus er noe drøy. Det høres ut som om du ønsker å oppføre deg på hyttene som om det var ditt eget private hjem. Og selv der kan politiet be om innsyn ved mistanke. I så fall må du langt ut på vidda i teltet ditt om du skal være helt i fred. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig rom? Dem fleste turisthytter i utgangspunktet låst, og man må ha DNT-nøkkel/medlemskap for å benytte seg av disse.

 

Jeg ønker definitivt ikke å benytte hyttene som om det var mitt private hjem - og forstår heller ikke hvordan du trekker den konklusjonen? Uansett var ikke denne tråden ment å være en spekulasjon om mine personlige preferanser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan kontrolleres om du befinner deg i jaktområdet. Om du er på en privat hytte eller om du sitter på en fjelltopp spiller ingen rolle.

Du kan jo også få besøk hjemme for kontroll av våpenskapet.

 

 

§ 37. Plikt til å la seg kontrollere

Enhver som utøver jakt, felling eller fangst etter denne forskrift, plikter

å la seg kontrollere av politiet, Statens naturoppsyn eller av lokalt jaktoppsyn

som er godkjent av det statlige naturoppsynet eller har begrenset

politimyndighet. Kommunen og villreinnemnda kan sørge for kontroll

av felte dyr. Ved jakt etter villrein kan villreinnemnda også sørge for

kontroll med kontrollkort for villrein og eventuell skriftlig fellesjaktavtale.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger opplevd at oppsyn representert av statskog tar seg inn i turisthytter og ber om jaktkort, våpenkort osv. Det er også kjent at dem av og til har politiet med seg på disse visitene.

Har dem virkelig lov til å gjøre dette? DNT er vel en "privat" forening? Dem kan jo ikke ta seg inn i din private hytte uten tillatelse for å utføre sin kontroller?

Personlig har jeg alltid alt av tillatelser og løyver i orden. Men jeg syns likevel det er litt ubehagelig når disse høye herrer stormer inn under kveldskosen for å utføre sine arbeidsoppdrag.

Når jeg leser det første innlegget ditt tenkte jeg på større betjente/ selvbetjente hytter, men etter siste innlegg ser det ut til at du tenker på de mindre hyttene/ koiene.

 

Videre virker det som om det er måten de utfører kontrollene på som er det du stiller spørsmålstegn ved. Jeg ser det som naturlig at oppsyn banker pent på og presenterer seg før de ber om evt. dokumentasjon. Men en fotturist som har tatt inn på hytta har gjerne hverken våpen eller jaktkort, så hele scenariet ditt høres litt absurd ut. Ser de våpen eller dere driver å ribber rype, kan de nok be om å få se jaktkort, men jeg er usikker på om de har myndighet til å kontrollere våpenkort da dette utstedes av politiet. Har de med politiet er ikke det uten grunn, og da ser jeg det som naturlig at politiet vil beholde overtaket overaskelsesmomentet representerer ved å "ta kontroll" over personer og våpen før de senker skuldrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan kontrolleres om du befinner deg i jaktområdet. Om du er på en privat hytte eller om du sitter på en fjelltopp spiller ingen rolle.

Du kan jo også få besøk hjemme for kontroll av våpenskapet.

 

På en privat hytte har oppsyn i utgangspunktet ingen rett til å kontrollere meg (så lenge dem ikke har dokumentert at jeg har jaktet). Skal dem ha rett til å kontrollere meg så skal jeg befinne meg i jaktområdet på jakt med et ladd våpen.

 

Dem kan banke på din dør hjemme og spørre om å både kontrollere både våpenskap og hva du har i endetarmen din. Men du er ikke pålagt å tillate dem/slippe dem inn i ditt private hjem så lenge dem ikke har innhentet spesiell tillatelse.

 

Å oppholde seg på en DNT-hytte er jo ikke i seg selv grunn nok til mistanke for kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser det første innlegget ditt tenkte jeg på større betjente/ selvbetjente hytter, men etter siste innlegg ser det ut til at du tenker på de mindre hyttene/ koiene.

 

Videre virker det som om det er måten de utfører kontrollene på som er det du stiller spørsmålstegn ved. Jeg ser det som naturlig at oppsyn banker pent på og presenterer seg før de ber om evt. dokumentasjon. Men en fotturist som har tatt inn på hytta har gjerne hverken våpen eller jaktkort, så hele scenariet ditt høres litt absurd ut. Ser de våpen eller dere driver å ribber rype, kan de nok be om å få se jaktkort, men jeg er usikker på om de har myndighet til å kontrollere våpenkort da dette utstedes av politiet. Har de med politiet er ikke det uten grunn, og da ser jeg det som naturlig at politiet vil beholde overtaket overaskelsesmomentet representerer ved å "ta kontroll" over personer og våpen før de senker skuldrene.

Oppsynet skal kontrollere alle nødvendige papirer jegeren plikter å medbringe under jakt og fangst jf. § 4 i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst skal gyldig jegeravgiftskort og våpenkort medbringes. I tillegg avlagt og godkjent skyteprøve på storviltjakt og avtale om tilgang på godkjent ettersøkshund. 

 

 

På en privat hytte har oppsyn i utgangspunktet ingen rett til å kontrollere meg (så lenge dem ikke har dokumentert at jeg har jaktet). Skal dem ha rett til å kontrollere meg så skal jeg befinne meg i jaktområdet på jakt med et ladd våpen.

 

Dem kan banke på din dør hjemme og spørre om å både kontrollere både våpenskap og hva du har i endetarmen din. Men du er ikke pålagt å tillate dem/slippe dem inn i ditt private hjem så lenge dem ikke har innhentet spesiell tillatelse.

 

Å oppholde seg på en DNT-hytte er jo ikke i seg selv grunn nok til mistanke for kontroll.

Jeg ser ikke helt det store problemet, om SNO banker på døra og hører om det er jegere tilstede. Er det ikke jegere tilstede har de jo ikke noe å kontrollere og er det jegere tilstede så plikter jo de å la seg kontrollere.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Forstår jeg dere riktig er altså DNT-hytter som fri eiendom å regne. Her kan bare politi, oppsyn, tollere, skatteetaten, lisenskontrolløren osv. komme for å gjøre sitt arbeid til alle døgnets tider (ja, satt på spissen). Og dem kan vandre inn helt uten grunn til mistanke og noen spesielle tillatelser :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Forstår jeg dere riktig er altså DNT-hytter som fri eiendom å regne. Her kan bare politi, oppsyn, tollere, skatteetaten, lisenskontrolløren osv. komme for å gjøre sitt arbeid til alle døgnets tider (ja, satt på spissen). Og dem kan vandre inn helt uten grunn til mistanke og noen spesielle tillatelser :huh:

Sånn omtrent, eller i alle fall jaktoppsynet. Rutinemessing kontroll krever ikke at det skal foreligge noen form for mistanke og tillatelse har de hjemlet i forskriften.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan kontrolleres om du befinner deg i jaktområdet. Om du er på en privat hytte eller om du sitter på en fjelltopp spiller ingen rolle.

Du kan jo også få besøk hjemme for kontroll av våpenskapet.

Kontroll av våpenskap, våpen og ammo hjemme (fast bosted), skal varsles i forkant. Men i unntakstilfeller, kan de likevel kreve kontroll. Litt usikker på reglementer da. På privat hytte, er jeg usikker.

 

Men disse hyttene vi diskuterer her, er da ikke å beregne som private. Blir vel å betrakte som det "offentlige rom", på samme måte som bl.a. en togstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer på hvorfor enkelte jegere benytter disse hyttene, som er åpne for alle. Det er jo fare for at uvedkommende kan få tak i våpen og ammo. Jeg ville aldri ha benyttet en slik hytte på jakt, annser det vel som en sikkerhetsrissiko. Har også mange bekjente som jakter og har aldri hørt, at noen av dem heller har benyttet hyttene på jakt i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Forstår jeg dere riktig er altså DNT-hytter som fri eiendom å regne. Her kan bare politi, oppsyn, tollere, skatteetaten, lisenskontrolløren osv. komme for å gjøre sitt arbeid til alle døgnets tider (ja, satt på spissen).

Lisenskontroll og skatteetaten, slipper du nok i fjellet. :) Men er du i nærheten av en av grensene, kan jo også tollere kontrollere i.h.t. fullmakt.

 

Normalt så er "oppsynet", både jakt-og fiskerioppsyn og kan kreve at du legger frem nødvendig dokumentasjon, som Fiskekort, Jegeravgiftskortet og Jaktkort. De kan også kreve å få se hva du har i sekken. Hvis politiet er med, eller har slik funksjon (bl.a. i Finnmark), kan de kreve det samme, samt Våpenkortet. 

 

Tviler på at de fører tilsyn på hytter (på natten) etter at det lyset er slukket på hytta. Ellers er det jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer på hvorfor enkelte jegere benytter disse hyttene, som er åpne for alle. Det er jo fare for at uvedkommende kan få tak i våpen og ammo. Jeg ville aldri ha benyttet en slik hytte på jakt, annser det vel som en sikkerhetsrissiko. Har også mange bekjente som jakter og har aldri hørt, at noen av dem heller har benyttet hyttene på jakt i fjellet.

Det er jo veldig mange hytter man har nærmest for seg selv mesteparten av året, og har man jaktterrenget sitt rundt disse er det vel ikke noe i veien for å bruke dem. Og ser man f.eks på steinbuene på Hardangervidda så er jo disse ment for å brukes under jakt og fiske (og gjeting) det var vel derfor de ble satt opp i utgangspunktet. Når det gjelder sikkerhetsrisikoen så er det jo den som har med seg våpenet sitt ansvar å sørge for at uvedkommende ikke får tak i det. Et sluttstykke har man jo plass til i lomma, må ha litt større lommer for et forskjefte ... men det går. 

Når det er sagt, de aller fleste jeg vet om som går på jakt sikter seg vel stort sett ikke inn på turistforeningshyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig mange hytter man har nærmest for seg selv mesteparten av året, og har man jaktterrenget sitt rundt disse er det vel ikke noe i veien for å bruke dem. Og ser man f.eks på steinbuene på Hardangervidda så er jo disse ment for å brukes under jakt og fiske (og gjeting) det var vel derfor de ble satt opp i utgangspunktet. Når det gjelder sikkerhetsrisikoen så er det jo den som har med seg våpenet sitt ansvar å sørge for at uvedkommende ikke får tak i det. Et sluttstykke har man jo plass til i lomma, må ha litt større lommer for et forskjefte ... men det går. 

 

Nå er det vel ikke forbudt å bruke disse hyttene for jegere heller. Og i de små steinbuene på fjellet, er det vel ikke det store problemet. Er vel ikke plass til så mange likevel der. :)

 

På ei rifle kan en sikre våpnet, ved å ha slutstykket i lomma. Men, hva med ammoen da? Og hva med hagla?

 

Editt: Dette med sikkerhet, er vel en avsporing. Bare en kommentar, da jeg stiller meg undrende til dette. Det er vel kontroll som egentlig diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer på hvorfor enkelte jegere benytter disse hyttene, som er åpne for alle. Det er jo fare for at uvedkommende kan få tak i våpen og ammo. Jeg ville aldri ha benyttet en slik hytte på jakt, annser det vel som en sikkerhetsrissiko. Har også mange bekjente som jakter og har aldri hørt, at noen av dem heller har benyttet hyttene på jakt i fjellet.

Jeg bruker dem så sant de ligger bra til, senest nå i helgen. Hvor skulle jeg ellers sove? I et tungt telt som jeg må bære med meg i flere timer (sammen med mat for flere dager)?

I fjor var vi 10-15 jegere   og nærmere 10 fotturister samlet på en hytte.

Jeg ble en gang fortalt om da (daværende) kronprinsesse Sonja sammen med en veninne (danskedronningen?) kom til Åmotsdalshytta sammen med en bevæpnet sikkerhetsvakt.

Vakten ble visst litt forvirret da det første han så var en haug med rifler i gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke forbudt å bruke disse hyttene for jegere heller. Og i de små steinbuene på fjellet, er det vel ikke det store problemet. Er vel ikke plass til så mange likevel der. :)

 

På ei rifle kan en sikre våpnet, ved å ha slutstykket i lomma. Men, hva med ammoen da? Og hva med hagla?

 

Jeg tror vi mente omtrent det samme om hyttene og steinbuene der. Og når det gjelder hagla så er det fullt mulig å ta med seg forskjeftet, om man ikke skyter med halvautomat eller enkeltløpet hagle .. men da får man vel bare belage seg på at man ikke kan slippe våpenet sitt ut av syne. Når det gjelder ammunisjon er det vel ikke kjempestore mengder det er snakk om på en jakttur så å holde dette under forsvarlig tilsyn burde vel være mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisenskontroll og skatteetaten, slipper du nok i fjellet. :) Men er du i nærheten av en av grensene, kan jo også tollere kontrollere i.h.t. fullmakt.

 

Normalt så er "oppsynet", både jakt-og fiskerioppsyn og kan kreve at du legger frem nødvendig dokumentasjon, som Fiskekort, Jegeravgiftskortet og Jaktkort. De kan også kreve å få se hva du har i sekken. Hvis politiet er med, eller har slik funksjon (bl.a. i Finnmark), kan de kreve det samme, samt Våpenkortet. 

 

Tviler på at de fører tilsyn på hytter (på natten) etter at det lyset er slukket på hytta. Ellers er det jo greit.

Jeg forstår at et jaktoppsyn kan kreve å se jaktkort. Jeg er ikke idiot i hodet heller.

 

Spørsmålet var hvor dem har lov til å utføre disse kontrollene inne på DNT-hytter uten at det foreligger grunn til mistanke om noe kriminelt. Private hytter full av jegere holder dem seg langt unna.

 

At DNT-hyttene skal bli en base for kontroll av dem norske lover syns jeg er uheldig for forening og medlemmer. Det er jo turopplevelsene som skal huskes og stå i sentrum.. Ikke han politmannen som lurte på om du lader med bismuth eller bly, og om innholdet på den brennevinsflaska kan være noe heimlagd. Litt kjedelig at når man oppholder seg på en turisthytte så skal man bli mistenkeliggjort, og alle lovens håndhevere strømmer til fra fjern og nær.

 

Her er det veldig vanlig at jegere benytter seg av hyttene til DNT. Angående sikkerhet følger vi egentlig dem regler som gjaldt før kravet om våpenskap. Forskjeftet demonteres og ammo låses. Mange bruker og våpenlås (lås i avtrekker mek.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra DNT Harstad sine nettsider:

"Jaktsesongen er i gang.

I forbindelse med jaktsesongen vil vi minne om at våre hytter ikke skal brukes som base for jakt og fiske, jfr §12 i hyttereglementet.

Det at hyttene ikke skal benyttes som base for slik virksomhet er en del av betingelsene som grunneiere har gitt turlaget i forbindelse med etablering av hyttene. Vi oppfordrer våre medlemmer og øvrige brukere at forbudet respekteres."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var hvor dem har lov til å utføre disse kontrollene inne på DNT-hytter uten at det foreligger grunn til mistanke om noe kriminelt. Private hytter full av jegere holder dem seg langt unna.

 

Deres jobb er å kontrollere om jegere og fiskere har papirene i orden, samt eventuell fangst. Og for jegere innebærer også kontroll av våpen og ammo. Dette for å avsløre eventuell ulovlighet. Det er jo poenget. Dette har også en forebyggende virkning. Så all honør til dem.

 

At du ikke liker å blir kontrollert inne på en DNT hytte, er noe annet. Kanskje litt kjedelig hvis det dunster hjemmebrygg, hvis politiet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres jobb er å kontrollere om jegere og fiskere har papirene i orden, samt eventuell fangst. Og for jegere innebærer også kontroll av våpen og ammo. Dette for å avsløre eventuell ulovlighet. Det er jo poenget. Dette har også en forebyggende virkning. Så all honør til dem.

 

At du ikke liker å blir kontrollert inne på en DNT hytte, er noe annet. Kanskje litt kjedelig hvis det dunster hjemmebrygg, hvis politiet kommer.

Ja, her er duftlys og munnspray blitt obligatorisk :pirate:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kontrollmyndigheten gjelder under jaktutøvelse.

Kontroll med våpen og våpenkort i andre situasjoner enn under jakt, er det bare politiet som har myndighet til å foreta. Bestemmelsen i § 37 gir heller ikke hjemmel for å foreta handlinger som har karakter av tvangsmidler, så som for eksempel ransaking eller beslag. Selv om jegeren plikter å bruke godkjent våpen og ammunisjon og oppsynet har myndighet til å foreta rutinekontroll av dette, kan ikke oppsynet i medhold av bestemmelsen undersøke sekk, lommer og lignende for å kontrollere at jegerens ammunisjonsbeholdning er lovlig."

http://www.naturoppsyn.no/content/500039727/Jaktoppsyn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man sitt på det tørre så ser ikke jeg problemet med å bli kontrollert. Poenget med kontrollene er jo å luke ut de som ikke overholder reglene.

Selvsagt skal de som kontrollerer også følge spillereglene og utføre disse på en god måte.

Så lenge man ikke kjører for fort eller med promille til og fra jakta, så har man ikke noe å frykte om det er en UP kontroll langs veien heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man sitt på det tørre så ser ikke jeg problemet med å bli kontrollert. Poenget med kontrollene er jo å luke ut de som ikke overholder reglene.

Selvsagt skal de som kontrollerer også følge spillereglene og utføre disse på en god måte.

Så lenge man ikke kjører for fort eller med promille til og fra jakta, så har man ikke noe å frykte om det er en UP kontroll langs veien heller.

Alt kommer an på i hvilken grad. Noe kontroll er nødvendig, men politifolk er dessverre ikke fullstendig objektive. De er som oss andre vanlige mennesker; sårbare for feiltolkninger, fordommer og humørsvingninger. Noen vil også være rent narcissistiske og villig til å ofre dine interesser for å fremme sine egne. Som oftest går det greit, men sjansen for å treffe på en politimann med en dårlig dag øker for antallet kontroller man har. Hvis man blir anklaget for noe man i utgangspunktet er uskyldig i å gjøre, er det å bevise sin uskyld tappende på både tid, krefter og penger. Er man riktig uheldig og blir anklaget urettmessige flere ganger selv om det blir henlagt så vil rettsapparatet fort tolke det som at det er sannsynlig å være skyldig med basis i flere anklager.

 

Personlig har jeg vært såpass heldig at mine få erfaringer med det norske politiet har vært positive, men det er viktig å ha en balanse mellom kontroll og personvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.