Gå til innhold
  • Bli medlem

Østmarksetra


Inglu

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på om noen hadde forslag til turer med utgangspunkt i Østmarksetra? eller fra Losby f.eks... 

 

Tuslet innover der forrige helg - til Mariholtet - fin tur det, MEN på grusvei. Noe jeg synes blir veldig kjedelig i lengden. Så ønsker forslag til turer på stier? Fant ikke så mye på ut.no osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke lommekjent i Østmarka, men har en gang gått derfra til Losby. Det var en fin tur, litt grusveier i begynnelsen, etterhvert flott "markaskog". Ellers har jeg et utall turer til Hauktjern, og selv for ikke-klatrerer er turen fra Sarabråten til Hauktjern og videre ned langs klatrefeltet og helt til nordsiden, rundt og tilbake verdt en ettermiddag. Flott og bratt terreng.

Mine daglige turer skjer i Nordmarka. Ikke så rart i og med at jeg bor der. Men de siste årene har jeg funnet mine egne veier, og de går svært ofte utenom stier. Så mitt tips til de som vil utvide horisonten og som har råd: kjøp skikkelige, vanntette tursko/støvler og en GPS. Sjekk så kartet over marka og utforsk flekkene med naturreservater/naturvernområder. Det finnes mange skjulte perler. Sikkert i østmarka også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du dagsturer eller overnattingsturer?

 

Fra Losby går det jo en del grusveier som tar deg raskt innover, men de kan være litt kjedelige. Mine favorittområder ligger stort sett innenfor Østmarka naturreservat, fra Losby kommer du enklest dit ved å følge veien inn til Røyrivannskoia, gjerne på sykkel så får du unnagjort de kjedelige partiene raskt :) 

 

Vil du starte fra fots fra Losby så er det mange fine steder utenom grusveiene: Fra Østmork til Ramstadslottet naturreservat feks, eller opp til Halssjøen og Endtjern, går masse stier i disse områdene.

 

Kjøp et Østmarka-kart som har tegnet inn stiene, så ser du at det er plenty med muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen til Mariholtet blir enda finere om du legger den om Hauktjern som tidligere nevnt. Eller å ta turen mot Gullsmeden som går parallelt med Nordelv-våga fra Mariholtet. Virkelig flott terreng. 

 

http://www.skiforeningen.no/marka/steder/?id=260

 

En litt kortere tur i fint terreng er å gå stiene langs vestsiden av Nøklevann fra Østmarksetra på veien som tar inn ved Ulsrudvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Losby er du dømt til å gå på vei, men hvis du tar første vei til venstre (østover), så kommer du fort inn i området rundt Ramstadslottet. Ikke så utbygd som nærmere Oslo, men en del tett skog. Få absolutt tak i et kart. Her er det mange gamle og nye stier som kan gi mange overraskelser - gode muligheter for oppdagelsestur :)

 

Hvis du tar sykkel fra Losby til Røyrivannskoia, så går det sti via Kytetjerna (et parti med noe klyving - ikke anbefalt i regnvær), ned til Dælisetra tilbake via Vesle Tonekollen. Kan varieres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned Norgeskart-appen til smarttelefonen din. Den lagrer kartutsnitt du ser på i to uker, så hvis du har planlagt turen litt, så trenger du ikke dekning. Der ser du alle mulige stier, nye, gamle og dyretråkk*. Genialt hvis du vil bli kjent i et område og egentlig ikke har noe annet formål enn å gå på tur. Da kan du føle deg litt som en utforsker og prøve deg på nye ukjente stier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.