Gå til innhold
  • Bli medlem

Om ikke breene smelter fort nok - så kan de jo få litt hjelp!


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Hadde jeg hatt jobben og fått beskjed om å dra å gjøre der det, så hadde jeg rett og slett nektet.. Hadde skammet meg over å stå der å hugge løs is fra en isbre på den måten, og måten utstyr/personell og is ble fraktet inn/ut på. Dette for at noen skal kunne tjene masse penger på å kunne tilby rikinger fancy is i drinken sin osv.. dette burde være grunn nok til at alle som bestemmer i saken skulle sagt nei, flere arbeidsplasser eller ikke. Usj, nå kommer nesten fredagstacoen opp igjen :sick:

Det har skjedd på Jostedalsbreen også. Jeg fikk høre skryt av at en oligark med en diger yacht fikk rekvirert et helikopter (antagelig eget?) opp for å hente is til sin vodka. Og de som jobber i isen gjorde det. Men aner ikke om de så ironien i dette der og da? Forhåpentligvis kun et engangstilfelle men ganske smakløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 minutter siden, Gittiamo skrev:

..ganske smakløst. 

Det er sikkert og visst. Jeg blir skikkelig provosert av slike rikinger. De burde ha andre bedre og fornuftige ting å bruke alle sine dollars på.. Men at en fylkesmann og de som styrer lar slikt bli godkjent blir jeg enda mer provosert over.. Her hadde det vært behov for en kjempeprotest utenfor kontorbygget til disse folkene.

Kan jo håpe på at noen høyere i systemet kan være fornuftige og overkjøre fylkesmannen, om de tør..

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta ut noen kubikk med is gjør jo sånn sett ikke så veldig stor skade, det verste her er jo hva dette representerer klimamessig. Dette er blant de grelle eksemplene som demonstrerer for alle hvordan vårt overforbruk dreper planeten. Her skal noen frakte is fra en norsk bre verden rundt i fly for at folk skal kunne si nettopp det: Vi er så rike at vi kan drite i klimaet for å skaffe oss noen idiotiske isbiter vi like godt kunne laget selv. Det skal sikkert slippes ut like mange tonn CO2 i atmosfæren som de tar ut is fra breen.

Vi skal nesten være glade for at slike saker kommer, fordi eksemplene blir så grelle at "alle" forstår hvor galt dette er. Så får vi prøve å lage sammenligninger i våre liv. Hva er din isbit? 

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lompa skrev:

Å ta ut noen kubikk med is gjør jo sånn sett ikke så veldig stor skade, det verste her er jo hva dette representerer klimamessig. Dette er blant de grelle eksemplene som demonstrerer for alle hvordan vårt overforbruk dreper planeten. Her skal noen frakte is fra en norsk bre verden rundt i fly for at folk skal kunne si nettopp det: Vi er så rike at vi kan drite i klimaet for å skaffe oss noen idiotiske isbiter vi like godt kunne laget selv. Det skal sikkert slippes ut like mange tonn CO2 i atmosfæren som de tar ut is fra breen.

Vi skal nesten være glade for at slike saker kommer, fordi eksemplene blir så grelle at "alle" forstår hvor galt dette er. Så får vi prøve å lage sammenligninger i våre liv. Hva er din isbit? 

Ja det er holdningen her som er problemer. Denne oligarken fikk to isklumper på ca 20 liter per stykk. Det er ingen krise. De hogger jo ut trapper daglig i breen på sommeren for turister. 

Men det er måten det gjøres på. Så hoverende og respektløst. Rikdom er det som tar knekken på verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bernt skrev:

Saken ble omgjort da Nordland fikk ny fylkesmann i 2019. Den forrige fylkesmannen, Hill-Marta Solberg (AP) sa nei. Den nye, Tom Cato Karlsen (FrP) har omgjort det gamle vedtaket. 

Tom Cato er teit. 

Skikkelig barnslig herfra 😂 men det er så respektløst at jeg får neller. Svaice sier de er en grønn bedrift og skjønner ikke motstander. Skjønner ikke hvordan de kan kalle seg grønne, men det er jo ingen beskytta tittel og her brukes det veldig kynisk. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bernt skrev:

Saken ble omgjort da Nordland fikk ny fylkesmann i 2019. Den forrige fylkesmannen, Hill-Marta Solberg (AP) sa nei. Den nye, Tom Cato Karlsen (FrP) har omgjort det gamle vedtaket. 

Det er betegnende.. Fylkesmannsembetet har gjerne vært retrettstillinger for stortingspolitikere, og de glemmer alt for ofte at de er Statens representanter ute i fylkene. Dette er ikke politiske stillinger, men statsforvaltning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bernt skrev:

Saken ble omgjort da Nordland fikk ny fylkesmann i 2019. Den forrige fylkesmannen, Hill-Marta Solberg (AP) sa nei. Den nye, Tom Cato Karlsen (FrP) har omgjort det gamle vedtaket. 

Merklig sak å gjøre om på så fort man blir fylkesmann og får makt. Sier det som det er.. dette lukter, og det lukter ikke godt!
 

3 timer siden, Gittiamo skrev:

Svaice sier de er en grønn bedrift

Det eneste grønne de tenker på er nok denne:
320px-Usdollar100front.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gittiamo skrev:

Tom Cato er teit. 

Skikkelig barnslig herfra 😂 men det er så respektløst at jeg får neller. Svaice sier de er en grønn bedrift og skjønner ikke motstander. Skjønner ikke hvordan de kan kalle seg grønne, men det er jo ingen beskytta tittel og her brukes det veldig kynisk. 

"Grønt" og "bærekraftig" er bare blitt bullshit. Man klarer å lulle seg inn i en tro på at om man resirkulerer plast og vasker med organisk vaskemiddel så er man miljøvennlige. Ta for eksempel Svalbard som markedsfører seg selv som bærekraftig reisemål. Det er ingen ting bærekraftig over Svalbard som reisemål. Ikke en føkkings ting! Man kan ikke komme dit uten å sende en miljøregning til kommende generasjoner. Det er så forbanna frekt, særlig når de sier at de ønsker å øke turisttrafikken dit for å kunne beholde et levende samfunn etter at gruva stenger. (De skal forresten ikke legge gruvedriften helt ned. De skal fremdeles fyre med kull for å kunne beholde et "bærekraftig" reiseliv...)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh. Blir både trist og redd av dette her. 

Men dessverre så både ser og hører jeg folk skryte av at de gir fullstendig faen i fremtiden. Bruk mens man kan, er alt for mange sin livsmotto. De ler av CO2-utslipp og mener vi er teite som tror vi kan redde verden, så det er bare å gønne på med overforbruk. 

De samme er livredde for Greta Thunberg også og passer på å trykke henne ned og le av henne. Men er det noen som virkelig har forstått det hele, så er det henne. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gittiamo skrev:

De samme er livredde for Greta Thunberg også og passer på å trykke henne ned og le av henne. 

Tror dette er en klassisk strategi av eldre herrer med makt som er fastgrodde i stillingene sine når det kommer nye og ukjente inn og lager leven. Var tilsvarende tilfelle her i byen når det kom ei bestemt dame med bein i nesa inn i kommunestyret og lurte på hva i helvette de gamle gretne gubbene holdt på med.. Bedre å gå i forsvarsposisjon og til personangrep enn å måtte svare for seg tydligvis.

De gamle fastgrodde herrene med makta trenger et spark i leggen! Go Greta! :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn stort sett går jo menneskeheten sakte fremover. Fra at vi slo hverandre i hodet med klubber har vi gradvis utviklet samfunnet til det bedre, og de fleste kulturer har en positiv utvikling.

Man klarte å stoppe nedbrytingen av ozonlaget, og det er nok godt mulig at vi klarer å snu klimaendringene også. Men jeg må si at det er direkte nedstemmende å sitte i fjellheimen i indre strøk av Nordnorge i 7° og regn dag etter dag nå i februar. 

Hadde jeg da befunnet med ved Svartisen hadde jeg blitt ganske så fly forbanna med helikoptre flygende over hodet. Hva er det egentlig de tenker på? Jeg så en lokal fyr skrive at de mente det kunne være edle metaller under Svartisen så kanskje det kunne være positivt at isen forsvant? 

I bunn og grunn er det arbeidsplasser, og i Norge klarer vi ikke vri hodene våre til noe annet enn råvarer for verden. Hvordan klarer andre land seg som ikke har alle disse råvarene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


For å skape litt ro i mitt noe forvirrede hode har jeg prøvd å se ting i litt i perspektiv.

Luftens innhold av co2 har vel økt fra 0,003% til 0,004% eller noe slikt. Alt jeg har kommet over av teori om dette tilsier at effekten på klimaet er ganske liten. Dels fordi det dreier seg om så veldig små mengder og dels fordi co2'ets absorbasjon av visse smale spekter av strålingsfrekvenser avtar ganske raskt rett og slett fordi det ikke blir så mye igjen av dem. De tre domminerende faktorene i klimasystemet er jordens magnetfelt, solstråling og h2o.

Men det de har påvist er at veldig mange planter og trær tives bedre. Verdens matvareproduksjon har økt ganske mye pga 0,001% mer co2 i luften. Bla greier mange planter seg med mindre vann slik at ørkener rundt i verden krymper. Og jo mer grønt, jo mer co2 absorberes av planter. Og sannsynligvis vil mer planter og skog ha en gunstiv virkning på klima. Nok å tenke på Sahara.

Den generelle temperaturøkningen vi har hatt siden slutten av "den lille istid" er visst på ca 0,9 grader og den bidrar sikkert til mer plantevekst den også. Klimaet de siste tusen år har vært gjennom virkelig dramatiske variasjoner uten hjelp fra mennesker. Klimaet de siste hundre år har egentlig vært bemerkelsesverdig stabilt. Men det mangler mye på at man kan dyrke korn på Grønnland slik man kunne før "den lille istid" begynte. Men hvem vet? Norske isbreer begynte å smelte alt på syttenhundretallet. Og ingen vet om vi får en ny liten istid eller om vi går inn i en ny lang varmeperiode som de man f.eks hadde i romertiden og middelalderen.

Når det gjelder forbruk av fossilt brensel så kan vi antagelig være helt sikre på at det meste vil bli forbrent uansett. Politikere rundt i verden er lite idealistiske. Idag prioriterer mange av dem et nytt våpenkappløp. Det er til en hver tid tusenvis av fosildrevne kraftværk under bygging. I tillegg til det enorme anntallet som er i drift. Bare et par-tre store kraftværk av denne typen slipper ut mer co2 enn hele norges befolkning til sammen.

De som oppfant dette med co2 og klimakrise hadde helt andre motiver enn det vi fòres med i mediene. Langt på vei viser politikerne at de er fullt klar over dette gjennom den politikken de fører. Det krever f. eks like mye energi og resursser for å lage en bil som bilen forbruker i løpet av hele sin levetid. Ved f.eks å kutte ut veisalt kunne en bils levetid fordobles.

Jeg har innsett at det eneste man kan gjøre, er å være politisk bevisst. Og det vil si og koble det vi ser i praksis direkte med de sittende politikerne. Ikke hva de sier eller vil vi skal tro at er "skjebnebestemt". Men det vi ser de bestemmer og gjør. Min konklusjon er at vi kun har en eneste demokratisk mekanisme igjen i "det globaliserte norge". Og det er å ikke stemme. Dette vet politikerne. Derfor kjører de kampanjer før hvert valg for å få folk til å stemme. For hvis oppsluttningen om valgene synker vil det politiske regime miste legitimitet. Dette er vel det de frykter mest. Kanskje det eneste de bryr seg om.

For vår egen del kan vi selvsagt kutte ut flyreiser som er den enorme elefanten i rommet. For noen dager siden var jeg på telttur. Og da jeg skulle fotografere soloppgangen var himmelen så full av eksosstriper fra fly at bildene ble helt ufyselige.

Det finnes mange andre "elefanter" også. Alt fra matkasting til unødvendig høye innetemperaturer. Man kunne lage lange lister over hva folk veldig enkelt kunne gjøre men bare noen ytterst få ville bry seg. Jeg er egentlig litt pesimistisk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At verden er i en krise er det ingen tvil om. Og klimaendringer kan være et tydelig symptom på dette. Det er forskjell på naturlig endring og naturlig endring med god hjelp. Og det er heller ingen vits å ta ut nødvendig naturressur på gøy. Bare fordi det er kult å skryte av dette. 

Men de største elefanten i rommet er matproduksjon og transport. Så kommer klesproduksjon skyhøyt opp på lista. Bomullsindustrien er skremmende ødeleggende. Og et ensidig jordbruk der jorda blir utarmet og sprøyta, tar knekken på mangfoldet og våre insekter. Vi dør uten insekter. Og insektene dør. Nå. 

Før våre barn dør så vil de oppleve kriger over naturresurser, sult og ekstremvær.  Her hjemme. Ikke bare i land langt unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg skiller mellom de elefantene jeg kan avlive i mitt eget liv og alle de andre elefantene. De jeg ikke kan gjøre noe med.

For mange år siden kjøpte jeg noen millitære overtreksvåtter i bomull. De har vært mirakuløst slitesterke. Hvis alle bomullsklær hadde hatt slikt stoff kunne bomuldproduksjonen reduseres med 95 prosent. Garantert. En t-skjorte ville kunne gå i arv gjennom gennerasjoner.

Hvorfor kjøper og kaster folk så mye klær? Fordi reklamen skaper gruppepress. Man er bare maximalt ukul hvis man stiller i billige klær uten merke. Reklamen spiller kynisk på folks behov for å bli sett og likt. Man må kjøpe "riktige klær" for å være sosialt akseptabel. Og andre er selvsagt bare forfengelige. Slik er det med ganske mye. Unger som ikke kan fortelle om spennende ferieturer får lav status.

Miljøvennlighet blir lett synonymt med å krympe økonomien. Forbrukere skal forbruke mindre. Ved å fokusere på alt som bryter ned jordkloden skal folk velge bort ting frivillig. Alt tyder vel på at det er dette politikerne i mange vestlige land ønsker. Men det ser ut som om dette bare gjelder middelstanden og nedover. Den nasjonale økonomien skal ikke krympes. Det vil antagelig si at politikerne ønsker å få råderetten over mye av det vanlige folk disponerer idag. Og det statlige forbruket er ikke spesiellt miljøvennlig.

For å si det slik, hvis 70 prosent av den norske befolkning kun russlet rundt i nærområdet i gamle klær men samtidig jobbet like mye, så ville politikerne få mye mer å rutte med.

Den ultimate monsterelefanten i samfunnet er sosial og psykologisk. Den består av alt det som motiverer folk til å være det de er, mene det de mener og gjøre det de gjør. Dette er den aller mest interessante elefanten av alle usynlige elefanter. Jo lenger inn i villmarken man kommer, jo lenger man vandrer rundt i sine egne tanker, jo tydeligere blir den. Når vi ikke lenger bombarderes av sivilisasjonens mange inntrykk så normaliseres tankevirksomheten. Tankene blir klarere og mer objektive. Ting blir ikke lenger så selvfølgelige.

Jeg stemmer for at alle de mette damene som styrer norge skal gå norge på langs. Hver for seg, helt alene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klesbransjen er sterkt dalende. Folk er mer bevisste. Og verden har best av at vi blir mer fattige. Eller rikere på naturopplevelser. Same same. 

Men det er en lang vei og gå og tiden er knapp. Hva dagens regjering sier og gjør er egentlig ubetydelig i det store løp. Det er vi som må endre oss. Ikke de som skal fikse oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

 

Signert her og! 

Og heiv meg like gjerne med på denne og når jeg først var i gang! :) 
https://www.opprop.net/bevar_kyst_og_fjell?a=92457

Den er allerede signer her, selv om jeg er en såkalt osloborger som egentlig ikke har lov å uttale meg ting som skjer utenfor Ring 3 (mens alle har meninger om det å bo i Oslo. For i Oslo blir alle knivstukket daglig. Så da vet dere det 😂 ). 

Endret av Gittiamo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo gode alternativer til isbiter fra naturen. 

Her er noen som kan oppbevares i fryseren og brukes om og om igjen.

Men når det er sagt så skal man ikke ha isbiter i god whisky, nedkjøling fjerner alt for mye av smaken. Kun en dråpe vann hvis man synes at spritsmaken blir litt for fremtredende. 

image.png.6519185f31ff0e44578c6b6fb6261b7e.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.