Gå til innhold
  • Bli medlem

Uvettighet i fjellet?


Nikke

Anbefalte innlegg

Annonse

Vil med all verdens forsiktighet si: Naturen og friluftslivet er IKKE for alle... Tror at midt i friluftslivets år er det mer en noen gang viktig å ha fokus på det enkle og nære friluftslivet som "krompen" sa så fint da han innviet friluftslivets år 2015. Fjellet og steder som nevnt her er ikke for de som ikke har evne til å tenke konsekvens både for seg selv og andre. Mulig jeg banner i kirka her men .. .. .. .. Det er lov å bruke hue. Hvor du er fra spiller ingen rolle. Handler om å ta sine forhåndsregler og til en viss grad vite hva en holder på med... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av skylden må kanskje alle de Nasjonalromantiske bildene i turistbrosjyrene få, der det alltid er vindstille og strålende sol. For mange turister er det alt de vet om norsk natur, fjell og værforhold, det er også dette de drømmer om. Dermed evner de ikke å se for seg en annen virkelighet.

Når det gjelder de som er herfra, så er det ingen unnskyldning at de ikke vet at været skifter og det blir mørkt, det ble jo mørkt dagen før også på samme tidspunkt.. Kanskje de lurer seg selv litt med at "klarer så mange så klarer jeg". Altså uerfarenhet.

Uansett så er det vanskelig, kan liksom ikke gjerde inn startpunktene og innføre en kontrollpost med "gear and fitness check" heller..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier egentlig ikke å bli veldig indignert. Det er åpenbart en høy tetthet av nybegynnere, og en av de mest effektive måter nybegynnere lærer på, er å gjøre sine egne feil.

 

Nå kan man selvsagt si at før moderne redningstjenester og bærbart kommunikasjonsutstyr kom, så var konsekvensen av å gjøre feil mye større, noe som sikkert førte til at også nybegynnere brukte tid på å sette seg bedre i stand til å klare seg selv. Men nå er ånden ute av flasken, og det er vel kanskje like greit.

 

Mulig man kan redusere trøbbel med noen advarende og lærerike informasjonstavler? Utstyrsutleie? Nåja, jeg ser at det virker noe overoptimistisk...

 

 

Edit: Leste lenger ned i artikkelen, og ser at det allerede er utplassert en liten skog av skilt der.. Jaja  :hmm:

Endret av a_aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite er inne på noe. Turister har høye forventninger basert på reklame fra næringen.

Blir som gjengen fra Singapore som krevde å få se både midnattsol og nordlys, samtidig, i Stryn...

Operatøren ble litt svett kan man si.

 

Og amerikanerene som ble skuffet da det viste seg at midnattsola og sola var den samme.

Teori: Lav kronekurs er ekvivalent med flere fjols til fjells.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite er inne på noe. Turister har høye forventninger basert på reklame fra næringen.

Blir som gjengen fra Singapore som krevde å få se både midnattsol og nordlys, samtidig, i Stryn...

Operatøren ble litt svett kan man si.

 

Det er noko med den realitetsorienteringa gitt. Eg fekk førespurnad ein gong om å "climb Norways highest mountain and see the northern lights" . I tillegg i Juni.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Utover høsten skal vi finne en strategiplan, for det må settes inn større tiltak for å sørge for at folk får en trygg tur, sier Jostein Soldal i Trolltunga Active til Dagbladet. 

De skal blant vurdere en bemannet turisthytte på toppen, eller en redningsstasjon på veien. Eller endra flere skilt og markedsføringskampanjer. "

Og der var vi i gang med litt mer tilrettelegging ja. Mer markedsføring = mer folk = mer tilrettelegging = mer folk = mer markedsføring osv...

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig glad for den redningstjenesten vi har i Norge, og at den ikke er basert på at man skal betale redningsoppdrag selv.

Men ... når det allerede er et hav av infoskilt. Helt klare og lett tilgjengelige råd for bekledning og hvilket utstyr som må med på tur og skilt som sier du må snu dersom du ikke har nådd et visst punkt til en viss tid ..

Og redningstjenesten fortsatt må ut gang på gang for å hente folk som er slitne og mørkeredde. Da bør kanskje neste skilt være en opplysning om hva et slikt redningsoppdrag koster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Trolltunga ifjor, og jeg må si at jeg møtte mange uerfarne på veien opp dit. Det tar godt opp mot 8timer så og si uten stopp. For de uten kondis tar det sikkert 10 timer. Da er det rart å se folk i vanlige byklær uten noe mer enn de går i (vannflaske). Og klokka nærmet seg 16, dvs. vi hadde 2km igjen og de hadde 20 eln. 

 

De hadde ikke noen ekstra klær i tilfelle værskift, og heller ingen proviant. Og når jeg tenker meg om kan det ha vært vodka i de colaflaskene, de var tross alt russiske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedredningssentralen har seg selv å takke, og har på mange måter vært med på å bidra til at folk handler uaktsomt da det til dags dato ikke får konsekvenser om man stiller i dress og lakksko på Trolltunga og må reddes ned igjen. Det er ingen menneskerett å bli reddet ned fra fjellet om/når man måtte ha behov for det, og nå må Hovedredningssentralen statuere et eksempel ved å sende regningen på redningsaksjonen til de som så til de grader har handlet uaktsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nutfant jeg er overhodet ikke enig i hva du skriver her. Problemet er jo at turistene ikke har skaffet seg nok info om Norge. Tror ikke det er så heldig at de i turistbrosjyrene står at hvis du utløser en redningsaksjon, så kan det koste deg 100.000 kroner. Det som nok hadde hjulpet var litt mer variert reklame, som tar for seg hvordan Norge kan være når det er dårlig vær også. For utlendinger, så må det da være rimelig eksotisk med inntrykk som dette: 

snoestorm_fjoes_vinter_800.jpg

Eller dette:

800px-Snowstorm.jpg

15108555698_0bc4571fe8_b.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hjelpen oppfattes av den som hjelpes, tror jeg er viktig i læringsøyemed. Personlig ville jeg blitt svært flau om jeg måtte bli hentet ut med helikopter fra en friluftstur, med mindre det skyldtes akutt sykdom eller skade. Skiftende vær, skiftende topografi/vegetasjon, lys/mørke, mat/vann - alt dette bør jeg kunne håndtere med det jeg har med meg. Straffen for å ikke ha gjort gode nok forberedelser, ville da blitt en kraftig følelse av flauhet over å ha iverksatt en unødig redningsoperasjon. Det ville jeg (og forhåpentligvis også mange av dem som nevnes i artikkelen) ha lært av.

 

Men jeg ser det kan bli et problem om flauheten ikke er særlig sterk. Da kan det oppfattes som om straffen for dårlige forberedelser er en tur med helikopter. Hvordan det dilemmaet løses, vet jeg ikke - men jeg håper at man bruker fakturering kun som aller siste virkemiddel.

Endret av a_aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nutfant jeg er overhodet ikke enig i hva du skriver her. Problemet er jo at turistene ikke har skaffet seg nok info om Norge. Tror ikke det er så heldig at de i turistbrosjyrene står at hvis du utløser en redningsaksjon, så kan det koste deg 100.000 kroner. Det som nok hadde hjulpet var litt mer variert reklame, som tar for seg hvordan Norge kan være når det er dårlig vær også. For utlendinger, så må det da være rimelig eksotisk med inntrykk som dette: 

 

 

Bildene var fine tenkte bare det var unødvendig å reposte dem :) 

Jeg er enig, man bør kanskje ha litt fokus på noe annet enn solskinn, fantastiske utsikter, pent vær, midnattssol og nordlys. Jeg mener å huske at det for endel år siden ble snakket om at slike bilder hvor man sitter med bena utenfor et stup og slikt var med på å skremme turister, og at man ikke burde bruke slike bilder i markedsføringen. Akkurat det har tydeligvis gått over, nå skal man visst ikke bruke slike bilder for ikke å inspirere til dumdristige valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal fakturaen da dekke? Størstedelen av slike "taxa-oppdrag" og største del av rednings apparatet er frivillige i Alpineredningsgrupper, Røde Kors o.l (langt de fleste av slike tilfeller blir hentet ned av Røde Kors, ikke med fugler). Der er ikke så mange ekstra omkostninger knyttet til helikoptret heller, mannskap og materiell står nu der og skal betales uansett. Er det rødekors som skal sende faktura? Det tror jeg ikke dei er interessert i - tross økt belastning innad i disse resursgruppene.

Ved grov uaktsomhet er der forøvrigt flere tilfeller av at folk må betale en "symbolsk pris/bøte".

Men det som er "kjernen" i slike turistfeller, er jo at det ikke er grov uaktsomhet fra turisten sin site - dei vet ikke bedre, handler ikke mot bedrevitende. Den økte tilretteleggingen i norsk natur, fører til at flere og flere uten peiling bruker den - tersklene for å begi seg ut i naturen langt fra folk blir lavere for både turister fra utlandet og innenlandske (I området her, har størstedelen av taxa-kundene norsk legitimasjon). Trolltunga og Besseggen er ikke for hvem som helst, og klatring i høgfjellet krever mer end å gå 7'er på plastikk. (http://www.nrk.no/sognogfjordane/turfolk-overvurderer-seg-sjolve-1.12474219)

Jeg mener helt klart, at turistnæringen i alle led har et ansvar, og det ansvar er kanskje å avstå fra å markedsfører og i neste led tilrettelegge for krevende turer til en bred målgruppe, som reelt sett ikke hører hjemme langt ute i fjellet. Men det er selvsagt dårlig økonomi for hotellet, fjellhytter og campingen...

Men redningstjenesten mener jeg skal forbli gratis! Eller skal bilister som krasjer med for høg fart o.l., eller hjertepasienter med livsstilssykdommer og betale om en helikopter skal hente dei - det er da om nået uaktsomt...?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne nok med fordel markedsføre Norge som vilt og farlig enn som barnevennlig og solrikt. Bare å få lagt en skikkelig seig BBC-stemme på de gamle fjellvettreglene og snurre den på turistbussene burde gjøre underverker.

 

Ser for øvrig akkurat samme diskusjonen på amerikanske fjellfora. Til topps med sandaler og en halv liter vann...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi burde satt opp noe mer informasjon ved de største turistmagnetene, eller kanskje vi kunne laget noen enkle brosjyrer som besøkende ble tvunget til å kjøpe. Andre steder i Europa tar de penger for nesten alt og hvis vi hadde innført en "sikkerhetsavgift" og delt ut nødvendig informasjon så kanskje noen av de mest uerfarne hadde tenkt seg om to ganger før de la ut på tur i sandaler.

 

http://www.tv2.no/a/3509978

Eller vil vi bli nødt til å bygge tribuner rundt naturopplevelsene våre.

http://www.nasjonaleturistveger.no/no/presse/nyheter/v%C3%B8ringsfossen

post-4220-0-37391900-1444116770_thumb.pn

post-4220-0-34602500-1444116797_thumb.jp

post-4220-0-32297800-1444116817_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.