Gå til innhold
  • Bli medlem

renset bensin ws miljøbensin


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

Annonse

4-takt miljøbensin.Samme som @7homas bare større kanne. Brukt i 5 år på brenneren. Ikke merket noe skader/slitasje eller nødvendig vedlikehold.  Kjøper min på felleskjøpet. Gir betydligere bedre krutt i brenneren enn gass.

Aner ikke forskjellen på renset bensin og miljøbensin. Skulle tro det var akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter inte miljöbensin! Det uttrycket leder tankarna helt fel. Som om bensin skulle vara miljövänligt - absurt! Alkylatbensin skall det vara!

Nu har jag gnällt klart och tar helgen :-)

 

Skillnaden kan det kemiskt kunnige, själv så har jag glömt så jag tillhör inte de längre, utläsa av säkerhetsdatabladen.

Kemiskt ren bensin.

http://www.tingstad.se/pdfstreamer/productsheet.aspx%3Ffolder%3Dsdb%26filename%3D226640.pdf

Alkylatbensin.

http://www.aspen.se/Files/PDF/sakerhetsdatablad/SE/SDS-SE-Aspen_4-140407.pdf?TS=635355697349046250

 

Problemen med att hitta och köpa kemiskt ren bensin är avhandlat på utsidan i denna tråden, där finns även en del annan information angående vs diskusjonen.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter inte miljöbensin! Det uttrycket leder tankarna helt fel. Som om bensin skulle vara miljövänligt - absurt! Alkylatbensin skall det vara!

......

Det heter vel det produsenten velger å kalle det eller?

Blir som Marlboro Light eller Prince Mild. Alle er vel enige om at røyking ikke er bra for deg eller miljøet rundt deg, men de med mindre tjære og nikotin er mindre skadelige enn originalen.

Om bensinen er mindre skadelig enn 95 oktan fra pumpa er den jo bedre for miljøet = miljøbensin. Det er ikke dermed sagt at den er miljøvennlig eller bra for miljøet.

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt både primus powerfuel og "miljøbensin" som det gjerne er bilde av en gressklipper på. Begge brenner bra, men føler kanskje at powerfuelen er det beste. Har dog aldri testet disse samtidig. Har hørt at 95 blyfri soter og gjør kjeler og brenner svarte, så jeg har ikke testa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på "miljøbensin" og renset bensin er enkel.

Renset bensin heter i virkeligheten Heptan og selges på apoteket. Kan f.eks. brukes til avfetting og til å fjerne limrester etter plaster og tape.

https://no.wikipedia.org/wiki/Heptan

post-4220-0-29472500-1443422609_thumb.jp

Miljøbensin er drivstof til bensinmotor er som visst nok skal være mindre forurensende enn vanlig bensin.

http://www.dinside.no/910775/alkylatbensin-renere-for-deg-og-motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med E85, er det noen som har prøvd det?

85% etanol og 15% blyfri om sommeren.

75% etanol og 25% blyfri om vinteren.

Blir det effektmessig som rødsprit på multifuel, eller nærmere bensin, eller rett og slett hverken fugl eller fisk?

Koenigsegg one:1 har vel ca 980hk med 95 oktan og 1300hk på E85 så det er potente saker iallefall.

Det lille jeg vet er at det er lavere pris per liter og mer effekt men høyrere forbruk når en bil kjører på E85 (Sverige har jo satset på dette så det er E85 pumper på alle stasjoner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel det produsenten velger å kalle det eller?

Blir som Marlboro Light eller Prince Mild. Alle er vel enige om at røyking ikke er bra for deg eller miljøet rundt deg, men de med mindre tjære og nikotin er mindre skadelige enn originalen.

Om bensinen er mindre skadelig enn 95 oktan fra pumpa er den jo bedre for miljøet = miljøbensin. Det er ikke dermed sagt at den er miljøvennlig eller bra for miljøet.

:thumbsup:

Jag får väl svara då även om jag redan i mitt första inlägg gick offtopic... Till viss del i alla fall.

 

Av den här tråden så framgår det med tydlighet att det inte är klart vad som menas när man använder uttrycket miljöbensin. I inlägg nr. 8 här i tråden så länkar REs till Dinside, som ger en bra beskrivning. De kallar dock E85 för miljöbensin. Gör man en sökning så visar det sig att Byggmaker och Fellesköpet använder sig av uttrycket miljöbensin, men i sin beskrivning så kallar de det alkylatbensin.

 

Vid all kommunikation med andra människor så underlättare det om man använder uttryck som betyder samma för alla. Jag är för detta, det är svårt nog att förstå andra människor ändå.

Ett tips säg inte Primus när ni är i Sverige för då kommer de flesta att tro att ni pratar om märket Primus inte förgasarköket. Som det ju finns flera tillverkare av...

 

Det är inte miljön som är vinnaren vid bruk av alkylatbensin utan människan som går i avgaserna de är inte lika giftiga. Det är därför det är så bra att använda till förgasarkök (Primus).

I Sverige så går det att köpa renset bensin, heter kemiskt ren bensin, i färghandeln och även i matbutiker. Säljs i färghandeln i större flaskor (1 liter) och i matbutiker i små, 125 ml om jag minns rätt. Fungerar alldeles ypperligt att köra i köket. Brinner väldigt fint.

 

Så jag säger, återigen, att det heter alkylatbensin och inte miljöbensin! Det blir liksom inte rätt bara för att många säger fel... Med detta så får det räcka med inlägg för min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag får väl svara då även om jag redan i mitt första inlägg gick offtopic... Till viss del i alla fall.

 

Av den här tråden så framgår det med tydlighet att det inte är klart vad som menas när man använder uttrycket miljöbensin. I inlägg nr. 8 här i tråden så länkar REs till Dinside, som ger en bra beskrivning. De kallar dock E85 för miljöbensin. Gör man en sökning så visar det sig att Byggmaker och Fellesköpet använder sig av uttrycket miljöbensin, men i sin beskrivning så kallar de det alkylatbensin.

 

Vid all kommunikation med andra människor så underlättare det om man använder uttryck som betyder samma för alla. Jag är för detta, det är svårt nog att förstå andra människor ändå.

Ett tips säg inte Primus när ni är i Sverige för då kommer de flesta att tro att ni pratar om märket Primus inte förgasarköket. Som det ju finns flera tillverkare av...

 

Det är inte miljön som är vinnaren vid bruk av alkylatbensin utan människan som går i avgaserna de är inte lika giftiga. Det är därför det är så bra att använda till förgasarkök (Primus).

I Sverige så går det att köpa renset bensin, heter kemiskt ren bensin, i färghandeln och även i matbutiker. Säljs i färghandeln i större flaskor (1 liter) och i matbutiker i små, 125 ml om jag minns rätt. Fungerar alldeles ypperligt att köra i köket. Brinner väldigt fint.

 

Så jag säger, återigen, att det heter alkylatbensin och inte miljöbensin! Det blir liksom inte rätt bara för att många säger fel... Med detta så får det räcka med inlägg för min del.

Jeg tar ikke så tungt på dette som deg tydeligvis, men på norsk er det forskjell på Primus og primus iom at begrepet er innarbeidet i språket over 100 år. Det finnes mange eksempler på at et egennavn er/ har blitt fellesnavn, f eks termos og potetgull (som det akkurat ble fastslått er et fellesnavn).

 

I norsk språk omtales også annet enn natur som miljø, f eks arbeidsmiljø. På samme måte er miljøet inne i teltet ditt berørt av utslippet fra brenneren din - altså vil jeg holde ved at lavere utslipp er bra for miljøet ditt selv om det forsatt er skadelig for det generelle miljøet.

 

 

Det heter inte miljöbensin! Det uttrycket leder tankarna helt fel. Som om bensin skulle vara miljövänligt - absurt! Alkylatbensin skall det vara!

.....

 

Så det produsenten kaller miljøbensin er altså egentlig alkylatbensin?

Problemet man får er jo når man går inn på en liten bensinstasjon for å få tak i alkylatbensin, så må man avlyse eller avbryte turen.

De hadde miljøbensin men siden du hadde lest på et forum at man må bruke alkylatbensin visst du ikke at det var det samme.

 

Har du samme instilling til alle "sunnere" varianter av et produkt? Lett- ditt og datt, -light her og der?

 

Jeg har videre vanskelig for å tro at noen andre vil oppfatte begrepet miljøbensin som helsebringende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite onödig diskussion om miljöbensin - de flesta förstår nog att "miljöbensin" är ett renare alternativ än vanlig 95/98 oktan (som innehåller en massa additiv och annat skit) oavsett om det är alkylatbensin eller Heptan.

 

I Sverige är det också begreppsförvirring om det heter miljöbensin, miljövänlig bensin, E85 eller alkylatbensin, en del kallar det för Aspenbensin efter tillverkaren Aspen, och andra kallar det akrylatbensin... men har du akrylat i bensinen så går det åt helvete. :no:

 

Men för att återgå till ursprungsfrågan: Alkylatbensin för 4-taktmotor är nog det bästa alternativet du kan köra i ditt Primuskök.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koenigsegg one:1 har vel ca 980hk med 95 oktan og 1300hk på E85 så det er potente saker iallefall.

Det lille jeg vet er at det er lavere pris per liter og mer effekt men høyrere forbruk når en bil kjører på E85 (Sverige har jo satset på dette så det er E85 pumper på alle stasjoner)

Det är för att det går att köra med högre laddtryck med E85 än bensin. Därför kan man pressa in mer bränsle och lyft i cylindrarna och därmed få ut mer effekt. I ett campingkök så är E85 ungefär lika effektivt som etanol, lite bättre bara. 

Kanske skulle man bygga campingkök med kompressor? Grill med överladdning har ju redan byggts, se här bara:

 

 

Bortsett från brandfaran verkar det ju inte vara några konstigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å kjøpe Primus Powerfuel hos XXL på "vennefestene" med 25% rabatt så prisen ikke har blitt så ille. Nå har de gått over til Coleman, nettprisen på den var 60 sist vennefest (og er det fortsatt) og siden det prismatch på den havnet den på 45,- for literen. 1 liters flasker gjør ekstra fuel flasker unødvendig (kan selvsagt gjenbrukes også)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange morsomme momenter her.

 

Prøver du E85 på en gammel bil så går det bra.... en stund, men så sveller gummislanger og pakninger, og du får masse problemer.

 

Optimus prøvde med T brenner å tilpasse til sprit som et av di T(re) brenselsalternativene.  Mange fikk problemer med pakninger etter å ha kjørt på rødsprit.

 

For sikkerhetsskyld ligg unna E85 og sprit på tanken hvis ikke produsenten anbefaler det.

 

Alkylatbensin (miljøbensin) eller primusbensin, colemanfuel eller heptan går alle bra på bensinbrennere.  Miljødiskusjonen holder jeg meg unna.  En gang i blant går det å ta litt blyfri bilbensin hvis du ikke har noe annet, men det legger igjen mer "skitt" i systemet.  Bilbensin bør ikke oppbevares over lang tid i brenneren da det hender det blir et gummiaktig belegg som skaper problemer.

 

dsk

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kjørt primuser på mye rart, og gått tilbake til white fuel (renset bensin, "Coleman Fuel"). Det fungerer fint og gir enkel drift av primusen og lite koks/avleiring. Alternativt bruker jeg "fritidsparafin", renset parafin. Det går å forvarme med også om det ligger fibermatte i brennskålen. Det har Optimus i Nova+ og i 111C. Også enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Primus OmniLite Ti hvorav den ene utelukkende er kjørt med 4-takt aktylatbensin og det er den andre det har vært en del krøll med. Jeg synes det gir god effekt og uten å ha målt med stoppeklokke og eller andre vitenskaplige metoder så synes jeg det ikke står noe tilbake for produsentenes egne alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På multifuelen brukes som regel miljøbensin, siden den er renere enn bensin fra pumpa. Da er det litt greiere å puste inn lufta i teltet. Har også brukt Colemanfuel og renset bensin uten å merke noen forskjell på soting eller effekt. M.a.o. snøen smelter, maten koker og teltet blir varmt med både renset bensin og miljøbensin. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.