Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur i romjula?


Saxifraga

Anbefalte innlegg

Hei! Når dagene begynner å bli kortere og det blir mer hustrig ute, hva er vel mer naturlig enn at man begynner å drømme om vinter og snø? Jeg gleder meg utrolig mye til vinteren kommer, og har allerede begynt å fable om en lengre skitur i romjula.

 

Jeg tenker fra 26 desember til 2. eller 3 januar, hvis jeg klarer å lure med meg noen på en så lang tur. Men problemet er jo at det kan være så som så med skiføret på den tida av året. Og det varierer jo også veldig fra år til år hvor mye snø det er. Både hytte til hytte og overnatting i telt er aktuelt. Akkurat nå drømmer jeg om å følge Rondanestien fra Elverum og gjennom Hedmarksvidda og inn til Ringebufjellet/Rondane. Er det noen her som har gått fra hytte til hytte gjennom Hedmarksvidda i desember? 

 

Ellers er jeg nysgjerrig på om folk her inne pleier å benytte fridagene i romjula til å dra på tur, og i så fall hvilke områder som er favoritten på den tiden av året? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring med hytte til hytte verken sommer eller vinter. Men er alltid på Sjusjøen i romjula. Bestandig nok snø til ski. Hvordan det er ned mot Elverum og mot Ringebu er jeg mer usikker på. For mange år siden hadde jeg mange romjulsturer på Venabygdsfjellet og opplevde ofte noe lite / avblåst på åpne plasser. Men det varierer fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei det blir ikke aktuelt å legge den turen til Sjusjøen :) Jeg tror nok rayun nevte Sjusjøen fordi jeg spurte hvor folk dro på tur i romjula. Det jeg sa om avblåst refererte forøvrig til Venabygdsfjellet, som blir i det området man går gjennom på Rondanestien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda har ofte nok snø i desember. Selv har jeg vært de to siste romjulene i området rundt Kikut. I fjor var det en kald opplevelse med -30 og året før var det mye vind. Men artig å oppleve litt vær. Er været for hardt til å dra innover vidda kan man dra østover fra Kikut hvor man stort sett er under tregrensa og litt mer beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i fjor rundt nyttår ved en hytte der. Mener å huske at det kan ha vært Djupslia. Ingen andre folk der akkurat denne dagen, man det hadde vært flere. Vi så noen spor etter oppkjørte løyper, men pga sterk vind var alt forblåst. Vi hadde satset på smale ski og det var en skikkelig tabbe. Måtte jobbe hardt for å komme til hytta fra Gopollen. Neste dag ble også en strabasiøst dagstur gjennom dyp snø og i hardt vind. Siste dag strålende sol og fra halvveis oppkjørte skiløyper tilbake til P-plassen.

 

Jeg har også hørt fra en jente som dro fra i fra Sjusjøen-traktene nordover. Hun brukte de små ubetjente hyttene. Hun sa at noen var veldig skitne og noen var også gravd langt inn, fordi de blir lite brukt. Men det ligger hytter tett i tett, slik at det er godt mulig å gå en rute der. Men sats ikke på at alle skiløyper er oppkjørt. Bli heller frustrert over å ha brede ski om du kommer i en oppkjørt løype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i fjor rundt nyttår ved en hytte der. Mener å huske at det kan ha vært Djupslia. Ingen andre folk der akkurat denne dagen, man det hadde vært flere. Vi så noen spor etter oppkjørte løyper, men pga sterk vind var alt forblåst. Vi hadde satset på smale ski og det var en skikkelig tabbe. Måtte jobbe hardt for å komme til hytta fra Gopollen. Neste dag ble også en strabasiøst dagstur gjennom dyp snø og i hardt vind. Siste dag strålende sol og fra halvveis oppkjørte skiløyper tilbake til P-plassen.

 

 

Trolløypa kjøres ikke opp før rundt 1. februar. Noe kan være kjørt opp her og der.

Litt nærmere Hafjell og Sjusjøen kjøres vel løypene i jula. Hvis det er vær til det vil det nok vanligvis være lurt å følge de stakede løypene over tregrensen, men man må innom litt skogsterreng og forberede seg mentalt på litt labbing i dyp løssnø. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.