Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i nærhet av Trondheim


Kristinalet

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å ta et par netter i telt til helga, men er fortsatt usikker på hvor, og det begynner å bli litt kort tid til helg.

Håper noen her inne har tips!

Jeg bor i Trondheim og studerer, så har ikke bil.
Vil veldig gjerne ha tips til steder i sånn passe nærhet(Tydal, Meråker++) som jeg kan dra på tur, få noen fine dager med topp-/gåtur, og så ta buss/tog tilbake igjen.


:twitch:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brungmarka er bra. Hvis du ønsker mer høyfjell og topper kan Meråker være et fint utgangspunkt for skarvan og roltdalen. Oppdal og dovre er vel også greit å nå med kollektivtrafikk, men her blir du ikke alene.

 

Brungmarka nås med buss (atb) fra tr.heim til klæbu (rute 48), og deretter fra klæbu til Brøttem gård (rute 503)

 

Til Meråker, Dovre og Oppdal går det både buss og tog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å ta buss til Ås i Tydal, så gå nordover til Storlien i Sverige, og ta toget hjem igjen. Det er meldt regn i helga for dette området, så det kan være en idé å se sørover.

 

Tog til Hjerkinn og så litt vandring/telting/topptur rundt Snøhetta med retur samme vei er mulig. Meldt bedre, men litt vind.

 

Oppdal er tilgjengelig med tog, og det er flere topper i nærheten, men hvis du vil inn til Trollheimen tror jeg det blir knot med offentlig transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket buss? Oslo-Trondheim / Lavprisekspressen går forbi Hjerkinn.

Ellers er jo sjansen stor for at du er på skyttelbussen fra Snøheim sammen med noen som skal til Trondheim. Hvis du tar sjansen....

 

Går du for Hjerkinn/Snøheim, er Svånådalen knappe halvannen times gåing unna Snøheim. Fint utgangspunkt for turer både flatt og bratt. Og ikke bare Snøhetta..

 

Ellers kan du hoppe av på Kongsvoll og gå inn Stroplsjødalen retning Reinheim og Snøhetta. Startpunkt er rett sør for stasjonen.

Mindre folk enn på Snøheimruta, og enda finere.

I tillegg har du fine og nær urørte 18 og 1900-metringer på nordsiden av dalen, siden du nevner topptur.

 

Ellers er drømmelandet Sunndalsøra innen rekkevidde med tog/buss, men det meste er bratt og drepende med alt annet enn dagstursekk. Med mindre du er blodtrent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lavprisekspressen er det mulig å både komme seg opp på fredag, og hjem enten lørdag ettermiddag eller søndag ettermiddag:-)

 

Stroplsjødalen høres fristende ut - fint med tur -rapport /bilder hvis du velger den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.