Gå til innhold
  • Bli medlem

multifuelbrenneren til trangia


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

Annonse

Optimus Nova kan brukes sammen med Trangia stormkjøkken med adapteren som er i salg. Koster ca 100,- for adapteren tror jeg. Boret et nytt hull til slangen så den ligger mer naturlig og synes det funker helt fint, men brenneren i seg selv bråker mer og er vanskeligere å bruke på lav effekt enn min favoritt-bensinbrenner; Coleman Exponent Feather 442. Den kan ikke derimot ikke kombineres med Trangia stormkjøkken slik Nova'n kan:

 

multifuel-004.jpg

http://www.aye.dk/multifuel/gear.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte denne i går, og tanken var og bruke den på parafin, da jeg også bruker parafin til petromaxlamper, har testet den i dag og klarer ikke og få den til og brenne rent med kjele på, brenner greit med blå flamme helt til kjelen kom på, da ble det høye gule flammer som sotet no helt jævli. brukte den minste dysen, og forvarmet plenty. ikke helt som den gamle optimusen jeg har fra forsvaret som brenner ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også litt trøbbel med min i starten. Så fikk jeg vite her på forumet at helt nye brennere kan ha liggende litt rusk i systemet etter produksjonen. Jeg løste problemet ved å ta ut dysa, pumpet trykk i tanken og skylte ut. Først bare med luft, så med litt tennvæske (liker tennvæske bedre enn vanlig parafin). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg synes prisen hos XXL er bra, siden det følger med pumpe og tank. Veldig praktisk sammen med Trangiasettet vinterstid. Som nevnt kan brenneren brukes på gass også, med riktig dyse. Støyer mer enn en ren gassbrenner, men dog. 

Selv om jeg mener at brenneren fungerer flott  med tennvæske, er den enda bedre med bensin. I de brennerne jeg bruker bensin på bruker jeg den grønne fra Shell (grønn kanne, 3 liter, 4 -takts. Fås også i enlitersflasker her og der). 

Miljøbensin finnes også i 2 -taktsversjon, men den inneholder olje og må ikke brukes i primuser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fulgte ikke med no magnet, men ei nål, prøvd og stikke opp og blåst ren dyse hjelp ikke no. prøvde også og bytte dyse og fyre med gass, og da fungerte det veldig bra, skal teste med bensin også, ma bare få tak i litt miljøbensin først.

Ok, forstod posten din over som at du hadde kjøpt Nova og der følger det med et magnet verktøy for bl.a.rensing av dyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.