Gå til innhold
  • Bli medlem

Dybde på landskapsbilete?


josteink

Anbefalte innlegg

Annonse

I grunden er det præcis så enkelt, som Heriks skriver. Se på indlægget fra Martin Gjellestad uden at starte videoerne - bare se på forsiderne. På den første har du broen, som går fra forgrunden ind mod baggrunden. På det næste har du de rødviolette blomster nederst til højre, og på det sidste har du klippen i bunden. Alle disse elementer giver dybde i billederne. Hvis du mangler dybde i landskabsbilleder, er det sikkert fordi, du kun har baggrund og mangler forgrund.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Lars M. Det er viktig å tenke også på å få med forgrunnen.

I tillegg er det viktig å være bevisst på valg av brennvidde dersom du bruker et kamera med stor zoom. En telelinse "trekker" bakgrunnen nærmere, og det blir mindre dybdevirkning, mens en moderat vidvinkel gir mer dybdefølelse i bildet, og større avstand til bakgrunnen. Det er også lettere å oppnå skarphet i både for- og bakgrunn med en vidvinkel.

Eksemplene til Martin Gjellestad er også gode. På flere av de bildene kommer det inn sterkere lys på visse landskapselementer bak i bildet, som er med på å gi en veldig fin dybdefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komposisjon starter i kamera (også kan man "jukse" med crop selvsagt ;P) Forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn i bildene, og gjerne bruk av linjer som drar blikket innover i bildet.

   

 

Jeg vil si at komposisjon starter med fotografen og man blir ikke en god fortograf av godt utstyr. Det er evnen til å se motiver som skiller oss vanlige fra en mesterfotograf.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at komposisjon starter med fotografen og man blir ikke en god fortograf av godt utstyr. Det er evnen til å se motiver som skiller oss vanlige fra en mesterfotograf.

Absolutt, har ingenting med kvaliteten på utstyret å gjøre ... men det er vanskelig å redigere seg frem til bilder med god dybde hvis man ikke har tenkt på det i komposisjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det som er blitt nevnt her! Alt har med komposisjonen å gjøre; finn linjer i landskapet (fjell, lys, skygger, stier, elver osv), vær bevisst i valg av blender og brennvidde, tenk over hva du har i forgrunnen og hva du har i bakgrunnen (spesielt viktig ved bruk av vidvinkel). Husk at "god komposisjon" er forskjellig fra 3:4 format til 1:1 format. Veldig ofte bruker en det gyldne snitt, å sentrere motiv fungerer ikke like bra. Selv om jeg ikke er stor fan av HDR (mest fordi mange går til det ekstreme), så er det en funksjon jeg ofte bruker på tur. Av etterbehandlig nå justerer jeg mest på høylys og skygger (kjedelig med brent ut himmel). Personlig vil jeg heller ha litt undereksponerte bilder enn overeksponerte bilder, syntes jeg beholder flere detaljer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En ting som jeg ikke så nevnt over her er valg av blender.  På landskapsbilder vil man gjerne bruke en ganske liten blender for å få god dybdeskarphet.  Brennvidden og avstand vil også ha innvirkning på dybdeskarpheten.  en 10mm vil ved F3,5 for eks være "skarp" fra ca 1,5m til uendelig.  Mens en 50mm  på 3,5 vil være "skarp" fra 18,5m og utover eller ved F11 vil den være "skarp" fra 6m og utover.    Jeg sier "skarp" for det er ikke snakk om absolutt fokus men opplevd skarphet vil normalt være brukbar ved disse ytterpunktene.    Lek litt med dennekalkulatoren så får du ett inntrykk av hva kombinasjoner av brennvidde, blender og fokusavstand gjør med dybdeskarpheten.  http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Turlyst

Her er det brukt vidvinkel (22 mm). Klikk på bildet for full størrelse.

1068562_large_D5FCF440-362E-11E7-9A66-87

Vidvinkel skyver motivet lenger unna, men komposisjon av bildet er likevel viktig for å oppnå ønsket dybdevirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Her er det brukt 16 mm - klikk på bildet for full størrelse.

1068517_large_52C55020-35A9-11E7-B8A6-DD

Siden bildet ikke har samme definerte linje (kanalen) som bildet over, virker ikke dette bildet like dypt , selv om det er 16 mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, JanRH said:

Her er det brukt 16 mm - klikk på bildet for full størrelse.

1068517_large_52C55020-35A9-11E7-B8A6-DD

Siden bildet ikke har samme definerte linje (kanalen) som bildet over, virker ikke dette bildet like dypt , selv om det er 16 mm. 

...men her er det flere elementer som spiller inn. DU har egentlig en linje som peker oppe fra venstre og inn i bildet og en linje som peker fra midt venstre og inn mot samme punkt, odden langt inne. 

Disse linjene blir imidlertid "drept" av at de lyseste og tydeligste elementene er båter midt i bildet. Dermed søker øynene dit og bildet er "ferdigsett" Dette er hovedproblemet man støter på ved å plassere et motiv midt i bildet. Her er det egentlig ikke hovedmotivet som er midt i bildet, men øynene søker automatisk mot det lyseste i et bilde og når dette i tillegg er midt i så forsvinner det meste av det som gjør at øynene vandrer rundt eller innover i bildet. 

Det er ofte et problem ved fotografering utendørs på alt fra landskap til macro. Jeg har ofte drevet med f.eks nærbilder av mygg eller annet der man får gjenskinn i en vanndråpe eller noe som lager et lyst punkt i bildet. Dette ødelegger for betrakters fokus og planlagt komposisjon og ofte må jeg rett og slett fjerne det i etterbehandling for å ikke "ødelegge" bildet dersom det ikke lar seg ta fra en vinkel som eliminerer refleksen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@Espen ØrudJoda, du har rett i det. Nevnte bare det jeg syntes var mest åpenbart. Ellers var en god bildekritikk av mitt siste bilde du kom med - kunne ikke vært mer enig. Reflekser i nærbilder har jeg ofte problemer med. Har ikke jobbet noe særlig med makro, men det er det og landskapsbilder jeg ønsker å forbedre meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips her!

som nevnt så skaper det ofte dybde om du får med elementer i forgrunnen slik at det blir litt skala. Gjerne gå lavt med kamera, altfor mange tenker bare å knipse i den høyden man står og det skaper ofte litt kjedelige motiver.

Det gjelder å trene hjernen på å se motiver og hele tiden vurdere fra hvilken vinkel og utgangspunkt som gir et best mulig motiv. Jeg tar ofte bilder av samme motiv fra flere vinkler og steder - på denne måten så har jeg et større utvalg når jeg setter meg ned på PC for å gå igjennom bildene.

Et klassisk eksempel kan du se på bildet jeg har tatt under her. Her er det et tydelig element i front og mange elementer bakover - dette gir god dybde i bildet :)

IMG_0685.thumb.JPG.257d39ac0f64361e37e537a0e52efe4c.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet over (altså kanalbildet)  blir du i stedet "hjulpet" av samme effekt. Der har du lyst punkt nede til venstre og lyst punkt ute i himmelen i enden av kanalen. Dette hjelper øynene med å flytte frem og tilbake langs kanalen og er derfor bidragsyter til dybden man opplever i bildet...

Endret av Espen Ørud
La til: "(altså kanalbildet)", fordi det dukket opp et innlegg med bilde i mellom mens jeg skrev....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

 

som nevnt så skaper det ofte dybde om du får med elementer i forgrunnen slik at det blir litt skala. :)

IMG_0685.thumb.JPG.257d39ac0f64361e37e537a0e52efe4c.JPG

Her blir bildet "hjulpet" av at elementet skiller seg ut med lyse grener i det mørke. Komposisjonsplasserte elementer i motivet bør skille seg ut for å trekke blikk. Da bidrar de til komposisjonen. De kan gjøre dette på forskjellige måter. Her er det lyse grener mot det mørke som gjør det, det kan også være fasong, farge, lysstyrke, kontrast eller annet som gjør at de skiller seg ut og trekker blikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har lyse punkter foran og bak på dette bildet også,samt noe dybde selv om det er tatt med 38mm bildeutsnitt.

1065076_large_452B5A48-FDB1-11E6-8C1A-22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
16 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det gjelder å trene hjernen på å se motiver og hele tiden vurdere fra hvilken vinkel og utgangspunkt som gir et best mulig motiv. Jeg tar ofte bilder av samme motiv fra flere vinkler og steder - på denne måten så har jeg et større utvalg når jeg setter meg ned på PC for å gå igjennom bildene.
:)

IMG_0685.thumb.JPG.257d39ac0f64361e37e537a0e52efe4c.JPG

Det er lurt det du skriver. Stativ tvinger deg også til å tenke komposisjon - ikke bare "knipse"

Hvor er bildet tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.