Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ordner man med drikkevann?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Annonse

Under forberedelsene til turen kan man sette seg ned og se på kartet. Er det bekker, vann eller elver dit man skal? Da trenger man ikke mer enn ei lita flaske man drikker av mens man går. I år med mye lemen/smågnagere velger jeg bekker med stor vannføring, og større vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at friskt vann smaker og gjør godt. Så vidt jeg vet har jeg har heller aldri blitt syk av drikke vann ute i naturen.

Men hvis man er usikker eller vil pushe grensene for hva slags vann man vil drikke, og i tillegg kan tenke seg å bidra til å hjelpe andre som er mindre heldig stilt kan kanskje dette være noe: https://gaversomforandrerverden.no/index.php/water-to-go.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har også møtt folk som bærer med seg det eminente "kildevannet" fra Cola-konsernet, Bonaqua, for kjennere er det destillert vann fra Glomma. Hver med sitt.

Jeg bruker ganske ofte Imsdal-flasker til å ta med meg drikkevann i. Gjerne gjenbrukt 30-40 ganger. Lette og fine flasker. Jeg pleier å bære med meg vann 1,5 liter vann på tur. Går stort sett dagsturer, så om jeg bærer 3kg eller 6kg på starten av turen spiller liten rolle (bærer for dama også). Litt av grunnen er at det er mye sau underveis, men har gått tom for vann underveis og drukket fra bekker uten å bli dårlig, så egentlig ikke noe stort problem.

 

De visste råd for dette også de gamle:

 

https://tv.nrk.no/program/FOPP00000594/klatring-i-store-skagastoelstind#t=2m22s

 

Sjekk ut slangen som er i bruk under cigaret-røkningen 3.36 ut i klippet og på toppen, 11,19. Fotografen var nok sikkert også tørst etter å ha bært opp den flere kilo tunge kamerakassa   :)

Etter en tur med fattern over Høgronden, så tok vi med oss sugerør for å få drukket vann underveis. Fattern ble bra tørst når du i "normalt" tempo går ca 8 timer uten rennende vann på den turen, hvis du ikke har med deg sugerør da, så du får drukket smeltevannet fra snøflekkene som renner nede mellom steinene. Fattern fikk løst det med lå flytte litt stein på den turen, men det var litt kronglete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altid drukket vandet som det er på fjeldet i Norge.

1)Tag altid overfladevand fra søer. solens UV-stråler desinficerer de øverste 10 cm.

2)Giv evt. vandet et kort opkog i ca. 30 sek. Afkøl over natten.

3)Desinficer med Klorin. 1-2 dråber til 2 L vand og vent i 1 time. jeg bruger det på kajakture, hvor jeg har 10L vand med til 3 dage.

4)brug evt. filter som kan købes i Outdoor butikker.

5) kaliumpermanganat tilsættes, men skaldoceres med forsigtighed. smager ikke så godt. Det gør jodprodukter heller ikke.

 

personligt foretrækker jeg kogning eller Klorin-løsningen som er meget billig.

mvh

Allan Haagen Petersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altid drukket vandet som det er på fjeldet i Norge.

1)Tag altid overfladevand fra søer. solens UV-stråler desinficerer de øverste 10 cm.

2)Giv evt. vandet et kort opkog i ca. 30 sek. Afkøl over natten.

3)Desinficer med Klorin. 1-2 dråber til 2 L vand og vent i 1 time. jeg bruger det på kajakture, hvor jeg har 10L vand med til 3 dage.

4)brug evt. filter som kan købes i Outdoor butikker.

5) kaliumpermanganat tilsættes, men skaldoceres med forsigtighed. smager ikke så godt. Det gør jodprodukter heller ikke.

 

personligt foretrækker jeg kogning eller Klorin-løsningen som er meget billig.

mvh

Allan Haagen Petersen

Punkt 1 du har satt opp er direkte feil.

 

De eneste UV strålene som har noen praktisk effekt på bakterier, virus etc er i spekteret UV-C som har en bølgelengde mellom 100-290 nm. Disse bølgelengdene er i praksis ikke tilstedeværende nede ved jordens overflate grunnet at de blir filtrert ut av ozonlaget og atmosfæren. Skal du filtrere med UV lys må du generere det selv ved hjelp av feks spesial pærer /lystoffrør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt her er det ikke farlig å drikke vann fra innsjøer, bekker og elver. 
 
For å sette ting i perspektiv: Dersom du bor i byen utsettes du daglig for bakterier som er like farlige som de du ønsker å unngå når du drikker vann fra en vannkilde. Og tar du deg i ansiktet, munn, øyne etc. så får du jo bakteriene i deg. 
 
Og selv om du er flink nok til å vaske hendene etter å ha vært ute, og aldri tar deg i ansiktet når du er på vei til/fra jobb så er du helt sikkert ikke like flink når du er på byen. 
 
Og jobber du på en stor arbeidsplass vil det alltid være noen som ikke tenker hygiene, og alle steder de hendene har vært samler det seg bakterier. 
 
Og til slutt kan du derfor tenke på: Når fikk du sist magesmerter eller tarmproblemer? De færreste får det. 
 

 

Så da sier jeg: Ikke tenk så mye over det, men bruk sunn fornuft. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2)Giv evt. vandet et kort opkog i ca. 30 sek. Afkøl over natten.

 

Det ser ut som internett generelt er enig i at (under 2000 meter over havet) så må vannet fosskoke i minimum 1 minutt. Jo høyere opp du er jo lenger blir koketiden da trykket blir lavere og kokepunktet dermed lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For å sette ting i perspektiv: Dersom du bor i byen utsettes du daglig for bakterier som er like farlige som de du ønsker å unngå når du drikker vann fra en vannkilde. Og tar du deg i ansiktet, munn, øyne etc. så får du jo bakteriene i deg.

 

Vi bombarderes av mikrober daglig fra normalfloraen vår, noe immunforsvaret vært er beregnet for å håndtere, men det er feil å tro at en bakterie er en bakterie. Det man er redd for i drikkevannet er ikke noe man utsettes for til vanlig. Det man som regel bekymrer seg for er enten harepest/tularemi eller Giardia (forøvrig en protozoa og ikke en bakterie). Man kan også utsettes for e-coli-bakterier som er ufarlige for kyr og hjortedyr, men kan gi blodig diare og nyresvikt hos mennesker hvis man drikker vann kontaminert med avføring.

 

Det som gjør vannet i Norge tryggere enn normalt er at prevalensen av disse mikrobene er mindre enn i mange andre land.

 

http://www.vetbact.org/vetbact/?displayextinfo=76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bombarderes av mikrober daglig fra normalfloraen vår, noe immunforsvaret vært er beregnet for å håndtere, men det er feil å tro at en bakterie er en bakterie. Det man er redd for i drikkevannet er ikke noe man utsettes for til vanlig. Det man som regel bekymrer seg for er enten harepest/tularemi eller Giardia (forøvrig en protozoa og ikke en bakterie). Man kan også utsettes for e-coli-bakterier som er ufarlige for kyr og hjortedyr, men kan gi blodig diare og nyresvikt hos mennesker hvis man drikker vann kontaminert med avføring.

 

Det som gjør vannet i Norge tryggere enn normalt er at prevalensen av disse mikrobene er mindre enn i mange andre land.

 

http://www.vetbact.org/vetbact/?displayextinfo=76

 

Siden du kan så mye, hvor stor sannsynlighet er det for å få i seg disse bakteriene i Norge når du går i fjellet eller i skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Friluftsnoob hvis du ser på svarene over, så ser du at det er mange som har gått 30-40 år i fjellet uten problemer. Så lenge man passer på hvor man henter vann fra og omstendighetene rundt, så skal det vel være ganske så sikkert. Hvis du har gått og tråkket i lemenlik, sauedritt, e.l., så kan det være lurt å ta noen ekstra forhåndsregler.

 

Personlig går jeg i middelshøye fjell med mye sau, så jeg pleier å være litt ekstra forsiktig. Mest sannsynlig mer forsiktig enn jeg trenger. Glad for at sauen er der da, hadde vært mye færre stier ellers, og mye høyere vegetasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid drukket rett fra rennende bekker, men etter noen år med ekstremt mye død lemen der jeg ferdes på Hardangervidda, har jeg skiftet ut min gamle drikkeflaske med en Lifestraw drikkeflaske med innebygget vannfilter. Veier ikke noe særlig mer enn en vanlig flaske. Sikkert ikke nødvendig, men da slipper jeg å lure.

Lifestraw drikkeflaske med filter
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Friluftsnoob hvis du ser på svarene over, så ser du at det er mange som har gått 30-40 år i fjellet uten problemer. Så lenge man passer på hvor man henter vann fra og omstendighetene rundt, så skal det vel være ganske så sikkert. Hvis du har gått og tråkket i lemenlik, sauedritt, e.l., så kan det være lurt å ta noen ekstra forhåndsregler.

 

Personlig går jeg i middelshøye fjell med mye sau, så jeg pleier å være litt ekstra forsiktig. Mest sannsynlig mer forsiktig enn jeg trenger. Glad for at sauen er der da, hadde vært mye færre stier ellers, og mye høyere vegetasjon.

 

Tror du misforstår :) Mitt svar var til Vrimmel fordi han mente mitt innlegg ikke var nøyaktig nok. Jeg mener det ikke er stor fare for å få farlige bakterier når man drikker vann og drikker alltid vann i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du kan så mye, hvor stor sannsynlighet er det for å få i seg disse bakteriene i Norge når du går i fjellet eller i skogen?

Det har jeg ikke tall på. Nøyaktig tall finnes nok ikke, men utbrudd av disse sykdommene er meldepliktig til helsedirektoratet så det finnes nok noe statistikk hvis man er flink til å lete. Det totale antallet vil jo uansett være noe annet da ikke alle tilfeller meldes inn, men man vil som regel kunne se om det er en trend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tall på. Nøyaktig tall finnes nok ikke, men utbrudd av disse sykdommene er meldepliktig til helsedirektoratet så det finnes nok noe statistikk hvis man er flink til å lete. Det totale antallet vil jo uansett være noe annet da ikke alle tilfeller meldes inn, men man vil som regel kunne se om det er en trend.

En ting er hva som er meldepliktig, noe ganske annet hva som blir meldt inn. Det er som nevnt endel bakterier det er ugreit å få i seg gjennom drikkevann, men de aller fleste er uansett selvbegrensende, mao kun lettere former for gastroenteritt (magesjau). Alvorligere infeksjoner som harepest (tularemi), EHEC ("hamburger/døds-bakterien"), nefropathia epidemica (hantavirus) er sjelden i Norge. Sistnevnte betydelig vanligere i Sverige, jeg husker i farten ikke hvorfor, mere infiserte mus kanskje? 

Har jobba med infeksjoner i mange år, de gangene vi påviser feks tularemi på labben er det nesten så champagnen sprettes. Mao sjelden. 

Så lenge vannet renner, og det ser reint ut, drikker jeg det. Det er vårt privilegium her i Norge. I utlandet har jeg pådratt meg diverse mageinfeksjoner, bla Gardia. Det er selvfølgelig ikke veldig artig, men lar seg greit behandle, og jeg synes det er OK at folk som skal være lenge i villmarken eller befinner seg langt fra helsevesen sørger for å ta med seg medisiner til selvbehandling. Fastlegen er sikkert behjelpelig med metronidazole og ciproxin.

Jeg har meget god erfaring med diverse mekaniske rensefilter. For noen år siden kjøpte jeg en slags pumpe, tror den het "First aid kit" elns, som kunne skrus rett på feks sigg-flaske som jeg brukte på alt jeg drakk (nesten  :wink:) i løpet av fire mnd i Afrika. Ikke antydning til diare på hele turen.

De siste årene har jeg vært svært mye på en meget primitiv koie ved et lite, stillestående skogsvann. Alt vann som drikkes og brukes til div mat er direkte fra vannet og filtreres gjennom et https://sawyer.com/products/type/water-filtration/kobla til en bøtte. Det interessante i denne sammenheng er at koias utedass ganske enkelt er et høl i bakken (med et slags overbygg) ca 8 m fra vannkanten. Kanskje gode muligheter for å infisere seg selv med egne tarmbakterier, men jeg har sett på dette som et lite eksperiment, og hverken jeg eller noen av mine gjester har blitt magesjuke. Enda. Men det er viktig å passe på at filtre ala Sawyer ikke fryser. Det sprenger porene og de vil ikke funke som de skal. Mulig man kan fylle de med sprit (40% eller mer) før frost, men har ikke sjekket med fabrikant om materialet tåler det. Selv har jeg tatt de med meg hjem fra koia eller hatt de i soveposen/under klærne, hvis muligheter for frost.

Velbekomme, god tur!  :thumbsup:

PS innrømmelse: ikke lest alle innleggene i tråden, sorry hvis duplikat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norsk natur kan du stort sett drikke alt rennende vann når du har beveget deg bort fra sivilisasjonen. Myrvann smaker av myr, men er ikke farlig å drikke.

Du har sikkert hørt historier om de gamle seilskutene som seilte under varme himmelstrøk, De hadde problemer med at vannet råtnet. Allerede hos de skandinaviske vikingene var dette et kjent problem, men de brukte myrvann som ble lagret i skinnsekker. Myrvann er vanligvis så surt at det ikke råtner, men det smaker av myr.

Er du borte fra bebyggelse, landbruk og industri så kan du som regel drikke alt rennende vann som ser reint ut. Det eneste er smeltevann fra isbre som du bør la renne i bekken en stund før du drikker det. Hvorfor vet jeg ikke, men det sies at hvis du tar brevann like under breen så kan du risikere å få ganske solide magesmerter, men som sagt, jeg vet ikke hvorfor.

 

Jeg leste en undersøkelse en gang som hadde funnet ut at bakterieinnholdet i flaskevann fra butikken var høyere enn i vann fra vannkrana hjemme og vann fra bekken ute i naturen.

Bakterier gjør ingen ting så lenge det ikke er farlige bakterier. Vann fra områder hvor det beiter husdyr kan inneholde noe e coli bakterier. Når disse kommer fra dyr så er de mindre farlige enn om de kommer fra mennesker. En lekk utedass ved en hytte kan være mye farligere enn noen beitende husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Re så vidt jeg vet er smeltevann fra brevann farlig fordi det er små steinpartikler i det. 

 

Når dere sier rennende vann, betyr det at dere ikke drikker vann fra innsjøer? Eller mener dere at innsjøer hvor det er elv som renner til/fra er rennende? 

 

Jeg drikker nemlig vann fra innsjøer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker det vannet jeg finner i skauen forutsatt det renner, ser høvelig reint ut og jeg har sett på kartet at det ikke kommer fra større landbruksområder. (Den eneste gangen jeg har blitt syk av vann var da jeg badet i ei elv - like mye under vannet som over - hvor elva rant gjennom et landbruksområde med mye kyr, midt på sommeren... ) Når det gjelder innsjøer så bør de være store sånn at det er bevegelse i vannet, alternativt ha brukbar gjennomstrømning og ikke være i landbruksområder.

Vurderer du vannrensetabletter eller liknende så hadde jeg anbefalt de som er jodbaserte framfor de som er klorbaserte. Begge fungerer, men jod skal vi ha en del av, ikke så mye klor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.