Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ordner man med drikkevann?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Om et par år når jeg er drevent villmarkstroll som fanger fisk med bare henda kommer jeg sikkert til å fnyse av alle disse spørsmålene jeg har i hodet for tiden, men skitt au.. :frantics:

 

Hvordan gjør dere med drikkevann? Jeg sitter og planlegger en én-natts"ekspedisjon" i skogen her hjemme i østfold nå; det blir både min egen og samboers første natt ute siden vi var barn, og vi er mildt sagt helt grønne på dette. For vår tur nå blir det selvsagt å ta med vann i flaske, vi skal jo ikke være ute lenge så vi kan fint bære nok vann, men jeg er overasket over hvor mye plass ting tar, og skjønner ikke helt hvordan folk greier seg på lengre turer. Bare sovepose, underlag, mat og vannflasker fyller jo hele sekken... For ikke å snakke om hvor tungt vann er!

 

Hvordan gjør man på lengre turer, spesielt her nede i mer bebodde områder hvor det å drikke fra innsjøer og elver (sikkert) ikke er trygt? Legger dere ruten slik at dere alltid er i nærheten av rent vann? Holder det å koke det for at det skal bli trygt? Hvor mye vann er det "vanlig" å bære med seg? Hvor mye vann pr dag beregnes, inkl. matlaging, drikke, vask osv?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei gjorde et Google søk på temaet. Skrev da følgende søkevinduet hos google ->  drikkevann site:fjellforum.no

 

og får da opp det ser på følgende link: https://www.google.com/search?q=drikkevann+site%3Afjellforum.no&btnG=Search&oe=utf-8

 

et annet søk -> vannrensing site:fjellforum.no

og får da opp det du ser her: https://www.google.com/search?q=vannrensing+site%3Afjellforum.no&btnG=Search&oe=utf-8

 

(hadde det litt travelt nå, derfor ble det slik, i stedet for et lengre svar ... :-)  )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har vi vann bostavelig talt overalt stort sett hele tiden...

 

Selv starter jeg turen med ca 0,5l vann, og fyller på hver gang jeg passerer en bekk/elv/oppkom..

Har med 2 vannbeholdere (brusflasker) foreksempel 0,5l fulll + 1,5l tom... Mot kvelden fyller jeg opp 1,5l også så har jeg vann til mat, tannpuss ol om jegslår opp teltet et stykke unna vannkilden...

 

Her jeg er på turer så gjør jeg ingenting med vannet til vanlig.

Var det 2011 som var ekstremt lemmenår? da koket jeg vannet når jeg var i lemmenområder...

 

Vann finner man alltids, er man utrygg på kilden så koker man vannet, eventuelt bruker foreksempel sawyer vannrensefilter eller tabletter/klor (smaker offentlig basseng). Greit å ha minst to av disse metodene med seg...

 

Det man ikke gjør, er å bære med seg 5-10liter vann. Da skjønner jeg at sekken blir tung og full. :thumbsup:

 

Dette er bare min måte, her er det 100 måter å gjøre det på, varierer fra områdene man er i også..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri med drikkevann med, utenom det jeg fyller opp før jeg drar. Det er ikke farlig å drikke vann på fjellet, dette er etter min mening det beste vannet i Norge. Jeg har ikke så mye erfaring av å turer rundt bebodde områder, men på lengre turer drikker jeg ca 3 liter vann per dag (5-8 t gange). Om du er usikker på om det er trygt å drikke vannet der du er, finnes det rimelige og trygge vannflasker med filter som renser vannet 99,99 % rent. Jeg har brukt vannrensingsfilter et par ganger og ikke hatt noe problem med det. Det er også mulig å kjøpe Micropur MT-1 tabeletter som også renser vann(de smaker ikke klor :) ),  de  blandes med 1 liter vann. Ellers så kan du koke vannet, men det er mer tungvindt igjen. 

 

Ellers vil nok mitt førstevalg av vann vært vann fra en rennende bekk eller elv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Det er sjelden jeg bærer på vann. Men det hender jeg bærer på en thermos (0,3 -05 L) med kaffe, eller bare varmt vann. Da spessielt på korte turer. Og jeg har aldri benyttet noen renseproses på vannet jeg finner i skog og på fjellet, i løpet av mer enn 40 år (i voksen alder) og mange hundre døgn i bare fjellet. Men jeg har normalt med meg et kokeapparat, så skulle jeg være utrygg, koker jeg vannet. Men, selv det er skjelden. Koker normalt bare for mat, kaffe, o.l.

 

Rennende vann er rimelig trykt. I motsatt ende, så er vann fra skogstjern (med lite gjenomstrømning), betenkelig.

 

Er jeg tørst så bøyer jeg meg bare ned og drikker direkte fra en bekk, eller bruker hendene som øsekar. På kanotur bruker jeg gjerne å ha en kopp lett tilgjengelig i kanoen. Men jeg drikker heller ikke hver 1/2 time, bare litt mer når jeg trenger det. Skal sies at jeg har skjelden utfordrende turer i sommervarmen, så vannbeholvet er ikke så stort. Camper alltid i nærheten av en bekk, eller et vann med gjenomstrøming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nord-Amerika er vannbehandling big business. Når vi er i Canada ser vi som regel folk som enten bruker filter, tabletter eller bærer med seg alt vann. Den nyeste på denne fronten ser ut til å være Steripen. Denne fungerer med en UV-lampe som dreper mikroorganismer. 

 

Jeg har faktisk vurdert å skaffe meg en slik. Det er mye sau i de områdene vi vanligvis brukes som turområde. 

 

http://www.steripen.com/

 

Når det er sagt, så har jeg enda til gode å få problemer med å bare fylle vannflasken i en bekk o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å dra på vann i Norge. Heller ikke i lavlandet. Finn et lite drypp med lokalt nedlagsefelt. Er det noe det er nok av her i landet så er det vann. Har møtt på folk på turisthytter som først er med og bærer inn vann så pulsen går i taket på kvelden. Neste morgen bruker de fra reservoiret til å fylle opp litervis i flasker som de skal bære med seg i sekken. Ruta de skal gå flyter bokstaveligtalt over av fjellvann. Har også møtt folk som bærer med seg det eminente "kildevannet" fra Cola-konsernet, Bonaqua, for kjennere er det destillert vann fra Glomma. Hver med sitt. Ha med en kopp, eller du trenger ikke engang kopp. Stikk huet i bekken og drikk. Det har vært gjort siden dag en. Og treffer du på en elg så hør om ikke vedkommende gjør det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nord-Amerika er vannbehandling big business. Når vi er i Canada ser vi som regel folk som enten bruker filter, tabletter eller bærer med seg alt vann. Den nyeste på denne fronten ser ut til å være Steripen. Denne fungerer med en UV-lampe som dreper mikroorganismer. 

 

 

 

Dette sier vel mer om at noen kulturer er flinkere på å skape forestillinger og behov som kan utnyttes kommersielt. Paradoksalt nok er fremstillingen av slike produkter med på å generere mer forurensning slik at produktene blir mer aktuelle jo mer det selges av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier vel mer om at noen kulturer er flinkere på å skape forestillinger og behov som kan utnyttes kommersielt. Paradoksalt nok er fremstillingen av slike produkter med på å generere mer forurensning slik at produktene blir mer aktuelle jo mer det selges av dem.

 

Ja til en viss grad er nok dette sant, samtidig er det nok flere vassdrag, særlig lenger sør i USA som har problemer med parasitter etc. Vi er nok ganske priviligerte her til lands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på Canada. Er vel bare Russland som har større areal med relativt urørt arktisk villmark. Selv om russerne er veldig gode på å rasere det de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over her flere steder tar heller ikke jeg med vann på tur foruten det lille i flaska. Noen få ganger koker jeg vannet men 95% av vannfyllingene går rett fra vannet eller bekk. ALDRI blitt dårlig og frykter det heller ikke. Lykke til med deres friluftsliv og alt det utrolig flotte som det innebærer. Gled dere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på Canada. Er vel bare Russland som har større areal med relativt urørt arktisk villmark. Selv om russerne er veldig gode på å rasere det de har. 

 

De fleste canadiere utøver ikke sitt friluftsliv så langt nord. Dermed følger man de helserådene som både parc Canada og helsemyndigheter gir. Jeg følger de rådene som gis når jeg reiser rundt i Canada, selv om canadiere er virkelig "safety first", mye mer enn det vi er vant med her. Jeg er rimelig sikker på at det er overkill, men samtidig så handler det også litt om å være ydmyk overfor de råd som gis i et land du ikke kjenner så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann finner man som regel som flere her sier. Men likevel. Når jeg går har jeg tre flasker med ut. To drikkeflasker og en tisseflaske. Den siste fyller jeg ikke før jeg går, men de andre to fylles!  :wink:   En drikkeflaske (1L) henger i en karabinkrok i brysthøyde - i skulderstropp på sekken. En annen (1L) i sidelomme på sekk. Den siste er som regel tom det meste av turen. Men fylles, sammen med "hovedflaska",  dersom jeg aner at jeg må telte et stykke fra vannkilde, eller skal gå en stund i områder der jeg ikke forventer å finne annet enn myrvann. Ser alltid etter rennende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt. Overalt i naturen dreneres det vann fra nedbør som starter sin ferd i bittesmå i bekker på sin vei mot havet. Vi er fortrolige med at vann øverst i totalkretsløpet, dvs på fjellet, er safe. Men det er mange slike små vannløp nedover i alle vannsystem. Selv ved Oslofjorden kan man finne sildrebekker med drenering uten kontakt med forurensning og således fullstendig drikkbart. Tilsvarende er det i skog i lavlandet, også ganske nær tettbygde strøk. Gå i et skogområde og let. Disse vannsigene er omtrent overalt. Er man lokalkjent kan man til og med finne oppkomme av grunnvann. Vann som har drenert fra jordbruksareal og urbane strøk bør selvsagt aldri drikkes. Likeledes vann med kontrollert utslipp av renset kloakk/avløp. Likefullt får eksempelvis både husstander på Romerike og Cola renset vann fra Glomma (som har med seg alt avløp fra så godt som hele Oppland og Hedmark) . Vann som inneholder det som rensingen ikke fjerner fra kontrollert avløp. Flammehemmere og andre hormonforstyrrende stoffer fra titusener av daglige brukere av shampo, solkrem og så videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, slik er det nok. Men er man under marsj og har planlagt å legge et stykke land bak seg, så har i alle fall jeg som regel nok med å holde øynene på terregnet jeg går i. Ser jeg en bekk   eller ei elv da, så stopper jeg og fyller,  men ser jeg ikke noen så stopper jeg ikke å leter, om ikke vannflaska er helt tom da og tørsten gnager.  Men der uansett ikke dumt å lære litt om hvor man kan se etter vann og øve seg på å finne det. Sagt på en annen måte, vannfilter trenger man strengt tatt ikke kjøpe, naturen er jo full av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis dere finner en liten myrbekk med kontinuerlig, men ikke alt for stor gjennomflyt av vann som det finnes mye av i midt-norge. Vil dere drikke rett av det?

Ja, selv om det smaker av myr. :) Er en tørst drikker en og vannet er ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere med drikkevann?... områder hvor det å drikke fra innsjøer og elver (sikkert) ikke er trygt? Legger dere ruten slik at dere alltid er i nærheten av rent vann? Holder det å koke det for at det skal bli trygt? Hvor mye vann er det "vanlig" å bære med seg? Hvor mye vann pr dag beregnes, inkl. matlaging, drikke, vask osv?

Norge är ju priviligierat med fantastiska vattenkällor, trots mänsklighetens "goda intention" att förstöra allt som den kan av naturen.

Det mesta av vatten är drickbart som det är, direkt ur vann och bäckar.

Försiktig bör man vara främst i jordbruksområden och där det går mycket ku och sau.

Stillastående vannpuss bör också undvikas.

I osäkra fall brukar jag ett lätt vattenfilter från Sawyer (ca 100 g och storlek ca 1 dl) eller något klorpreparat, tabletter eller flytande varianter finns av dessa. Fördelen med ett bra filter är att det kostar visserligen flera hundralappar, men så klarar det att rena allt vatten du rimligtvis använder på tur resten av livet. Jag minns inte om det skulle klara av att filtrera en miljon liter eller gallon av vatten, oavsett blir det litervis per dag resten av livet även om jag är på tur 365 dagar om året till jag dör, samt att mängden vatten jag vill rena vid varje bruk är valfri, det är bara tiden som skiljer om jag vill filtrera en halvliter eller 50 liter vatten. Nackdelar är mer arbete, det ska pressas rent vatten baklänges genom filtret med regelbundna intervaller och gärna brukas klorlösning i det. I praktiken blir också levetiden begränsad då plasten det är inneslutet i med åren kommer bli spröd och någon gång spricka. Vissa filter kan även få mugg i dem.

Fördelen med droppar eller tabletter är lättvikten, tabletter vanligtvis något gram per liter vatten som ska renas och droppar ännu mindre, men där väger ju också behållare för oppbevaring. Här kan det dock kosta flera kronor per liter vatten som renas i värsta fall och speciellt tabletterna renar en fast mängd vatten per bruk. Vattnet smakar också klor. Det tar en del tid innan vattnet räknas som drickbart, vanligtvis en halvtimma.

Billigaste av de kemiska rengöringsmedlen är vanlig hushållsklorin, men se till att det inte innehåller några andra kemikalier. Här räcker en droppe eller två per liter vatten.

Jag renar inte vatten för disk, tvätt eller matlagning, endast dricksvatten, vanligtvis räcker 2-3 liter per dygn och jag renar endast vatten jag är osäker på.

En 10 ml flaska som fördelar droppar, fylld med Klorin väger ca 15 g och renar minst 100 liter vatten (med 2 dr/liter, vilket får räknas som väldigt gott renat). Detta räcker med god marginal till 2 personer på en ukes tur.

På kanske 90% av mina turer har jag ingen vattenrening med alls, när jag har lite koll på hur det är där jag ska gå.

Lycka till på tur! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting man kan ha i bakhodet er at ofte er den største kilden til forurensing av vann i områder det folk går tur, faktisk folk som går tur sjøl. Det er bading av kropper innsmørt i solkrem, tannkrem/puss i vann og bekker, enkelte vasker seg med såpe og shampo i det fri, det er oppvaskmidler fra enkelte teltbrukere og fra hytter uten avløp, avføring med de klassiske tørka på toppen. For å nevne noe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, slik er det nok. Men er man under marsj og har planlagt å legge et stykke land bak seg, så har i alle fall jeg som regel nok med å holde øynene på terregnet jeg går i.

Uannsett hvor langt du går, er det alltid en bekk i nærheten. :) Forutsetter at du ikke KUN går på toppen av morenerygger/fjelltopper, o.l. og det skal godt gjøres. :) 

 

Et kart hjeper mye. Men det er da ikke så vanskelig å tenke seg hvor vannet renner og hvor det samler seg, uten kart. Turer bør også  planlegges, samt at mot slutten av dagen (en time, før en planleger stopp), bør en søke mot bekk (eller se etter slike), eller et vann. Så slipper en å bære på vann. Rutinerte turgåere, har ikke behov for å bære vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uannsett hvor langt du går, er det alltid en bekk i nærheten. :) Forutsetter at du ikke KUN går på toppen av morenerygger/fjelltopper, o.l. og det skal godt gjøres. :)

 

 

De visste råd for dette også de gamle:

 

https://tv.nrk.no/program/FOPP00000594/klatring-i-store-skagastoelstind#t=2m22s

 

Sjekk ut slangen som er i bruk under cigaret-røkningen 3.36 ut i klippet og på toppen, 11,19. Fotografen var nok sikkert også tørst etter å ha bært opp den flere kilo tunge kamerakassa  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bekken kjem frå skog, myr eller fjell så drikk eg vatnet. Har gjort dette heile livet mitt og aldri vore dårleg, Veit heller ikkje om nokon av vener eller bekjente som har hatt dette problemet.

Å bera med seg større mengde vatn eller rensefilter er for meg berre dødvekt, sjølv om det berre er 100 gr.

 

Drenerar vassdraget større bustad, trafikk eller landbruksområder så drikk eg ikkje men eg går på tur i naturen og ikkje i sivilisert strok.

Du kan trygt drikke frå sjølv veldig små bekkar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner stort sett vann overalt som kan drikkes. Eneste gang jeg var mer forsiktig var 2011 i Femundsmarka pga mye lemen og utbrudd av tulerami. Da fylte vi flasker under vannflate fra kano godt utpå vannet. Tok jeg vann på grunna så slapp jeg oppi rensetablett. Evt kokte vannet. Har ofte med rensetabletter i sekken. Da har en alltid tilgang til vann. Et brett tabletter kan ikke veie mer enn 10gr eller så, så det er ikke noe drass å ha med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.