Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken klokke bør jeg velge?


ThorBrubakken

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du skal bruke til fjellturer over mange dager, kjøper du en med godt batteri. Suunto Ambit 2 (ikke 2S og og 2R) samt ambit 3 Peak holder faktisk opptil 50t med gps på som lovet i reklamen. Min ambit 2 holdt 8 dager i fjellet med innlagte løpeturer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt fornøyd med min Ambit 3 peak HR. Den er nøyaktig og drøy på batteriet, selv med GPS logging. Men mulig at det hadde blitt en garmin fenix 3 hvis jeg hadde kjøpt i dag. Ambit gjør jo det den skal - men tror Fenixen har det lille ekstra. Eksempel androidstøtte, bedre APP støtte, flere muligheter til å tilpasse digital urskive osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis trådstarter spør om treningsklokke til trening ønsker han sannsynligvis noe som registrerer i hvert fall puls. Muligens ønsker han også å vite statistikk fra treningen som tid, avstand, pulssoner, mulighet for å legge inn treningsprogram osv - og muligheten for å få en automatisk treningsdagbok. Noe hverken certina eller Tag Hauer kan gjøre.

"Never trust a man with shiny gear"? Så hvis jeg møter noen på fjellet med arteryx sekk og arteryx jakke og med hilleberg telt så bør jeg passe på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis trådstarter spør om treningsklokke til trening ønsker han sannsynligvis noe som registrerer i hvert fall puls. Muligens ønsker han også å vite statistikk fra treningen som tid, avstand, pulssoner, mulighet for å legge inn treningsprogram osv - og muligheten for å få en automatisk treningsdagbok. Noe hverken certina eller Tag Hauer kan gjøre.

"Never trust a man with shiny gear"? Så hvis jeg møter noen på fjellet med arteryx sekk og arteryx jakke og med hilleberg telt så bør jeg passe på?

Ja da bør du passe på, det kan være meg. :D   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Garmin Fenix 3, som jeg er svært fornøyd med. Eneste jeg har å utsette på den er høydemåleren, men det er ikke noe stort problem hvis man kalibrer den fra tid til annen. Funker også utmerket til logging av treningsøkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Garmin Fenix 3, som jeg er svært fornøyd med. Eneste jeg har å utsette på den er høydemåleren, men det er ikke noe stort problem hvis man kalibrer den fra tid til annen. Funker også utmerket til logging av treningsøkter.

Hvor nøyaktige er disse høydemålerne. Er de så følsomme at høytrykk og lavtrykk virker inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nøyaktige er disse høydemålerne. Er de så følsomme at høytrykk og lavtrykk virker inn?

Alle høydemåleren påvirkes vel av høy og lavtrykk, det er derfor de må kalibreres omtrent daglig skal de være presis. Det er jo lufttrykket som egentlig måles :) Forsåvidt en enkel sak å få korrekt hvis man er ved ett vann eller sted med kjent høyde.

Suunto ambit korrigerer den barometriske høydemåleren automatisk ved hjelp av GPS data, noe som ser ut til å fungere veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart, kompass og klokke er helt nødvendig basisutrustning på fjelltur. GPS og høydemåler er kjekt å ha.

Klokka forteller meg om marsjfart og beregnet ankomsttid. Dette beregnes lett ved hjelp av kart og hoderegning, og er helt basalt ved kart og kompass!

Den forteller meg hvor lenge det er til det blir mørkt.

Hvis kompisen og jeg skiller lag på formiddagen for å avtale å treffes ved "avtalt sted" kl 17:00. Så vet jeg om jeg om jeg er tidlig eller sent ute når jeg kommer fram.

Er det en buss jeg skal nå? Eller blir jeg hentet på et klokkeslett? Med klokke vet jeg når jeg må være ved vei.

Det høres naturromantisk ut med "fjelltid" og å styre aktivitet etter vær og lys. I virkeligheten er klokke et for viktig navigasjonsverktøy til å la den ligge hjemme.

-- sånn sett er det revnende likegyldig om det er en mikke-mus klokke, Tag-Hauer eller Suunto/Garmin, bare den viser riktig tid ;) --

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres naturromantisk ut med "fjelltid" og å styre aktivitet etter vær og lys. I virkeligheten er klokke et for viktig navigasjonsverktøy til å la den ligge hjemme.

 

 

Da anbefaler jeg deg å prøve å gå ei uke eller to i strekk på vidda uten klokke!  ;) Det er definitivt naturromantisk! Først når jeg ikke styrer etter klokka lengre så oppnår jeg den ultimate frihetsfølelsen. Verdens deiligste følelse på tur er når man har vært så mange dager i strekk i fjellheimen under midnattssola, uten klokke selvfølgelig, at man ikke lengre vet hvilken dag det er.

 

Forøvrig så kan du med litt trening se på sola og finne ut hva klokka er relativt nøyaktig.

 

Hvorfor skal man vite marsjfart og ankomsttid? "Vi kjæm når vi kjæm å måkkje stresse..." På fjellet er stort sett "en samisk halvtime" et presist nok tidsbegrep! 

 

Men selvfølgelig så stiller situasjonen seg litt annerledes dersom man må rekke eller møte noen på et spesifikt tidspunkt... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, trådstarter spør om tips til klokke, og så diskuteres det som vanlig hvorvidt trådstarter egentlig vil ha klokke i det hele tatt :-)

 

Som nevnt kan kan se på sola for å finne klokkeslettet. Med kompass og korreksjon for lengdegrad klarer jeg å treffe innafor ca 15 minutter, men det er en annen diskusjon.

 

Hva ønsker du av funsjoner på klokka? De klassiske friluftslivsklokkene (f.eks.Casio G-Force), kalles ofte ABC-klokker, da de har Altimeter (høydemåler), Barometer (Trykkmåler), og Compass (kompass). Høydemåleren er bare en trykkmåler som regner om til høyde. Den typiske treningsklokka vil ha pulsmåler (og -belte) som et minimum, og mange har GPS. Moderne treningsklokker kobles jo til PC, og der skreddersyr man klokkas funksjoner etter ønske, og laster ned treningsøkta for beundring på PC-skjermen til kveldsmaten. Da får man oversikt over hvor man har vært, puls, temperatur, hastighet, osv. GPS er batterislukeren, og du kan regne ca 10-20 timer med 1 datapunkt per sekund, og ca 50 timer på 1 datapunkt per 10 sekund. Selv om man har GPS-funksjon på klokka trenger man selvsagt ikke bruke den hele tida, og batteriet vil da vare mye lenger - ca 1 mnd uten bruk av GPS.

 

Jeg har en GPS-klokke, og på tur bruker jeg klokkefunksjonen (naturlig nok), samt høydemåler og trykkmåler. Høydemåler er som sagt bare en trykkmåler, og man stiller den når man er på en kjent høyde, f.eks. et vann eller en kolle. Trykket har en kjent variasjon med høyde, og høyden blir utregna ganske nøyaktig (var innafor 1% på siste topptur). Særlig i bratt terreng kan høydemåler være veldig nyttig, når det ellers er vanskelig å peile seg til rett posisjon, og tilbakelagt horisontal distanse er liten. Også fint på vinteren i white-out. Trykkvariasjon over tid kan være til hjelp med å forutsi været. Både værforandring og vertikal bevegelse vil påvirke målt trykk, og noen klokker har funksjoner for å prøve å korrigere for dette (f.eks. vil raske trykkforandringer bli tolket som høydeforandring, og ikke værforandring).

 

Jeg har en Suunto Ambit, og valgte den fordi jeg vile ha ei klokke både til trening (puls, GPS, osv.) og til tur. Batteritiden uten bruk av GPS var på den tiden bra, ca 1 mnd, som jeg anså for å være perfekt for mine typiske turer på typisk noen få dager. Det er sikkert et hav å velge mellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Du trenger en klokke som er vanntett til 100 meter. Da tåler du å snuble i ei elv og har mindre fare for kondens i kassa. Vanntetthet på klokker måles i atmosfærer som grovt tilsvarer antall meter under vann uten bevegelse og er derfor en relativ skala. 

Dernest kommer valget om du skal ha manuelt eller automatisk urverk, batteri, digital, pulsklokke osv. Pris varierer fra 500 til 200 000+ alt ettersom hvor idiotisk fascinert du blir. 

Jeg for min del faller under en viss kategori og er fornøyd med denne: 

IMG_1314.thumb.jpg.b4c900447b36de81f400e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 28.1.2016 at 18.14, Skjerstad skrev:

Du trenger en klokke som er vanntett til 100 meter. Da tåler du å snuble i ei elv og har mindre fare for kondens i kassa. Vanntetthet på klokker måles i atmosfærer som grovt tilsvarer antall meter under vann uten bevegelse og er derfor en relativ skala. 

Dernest kommer valget om du skal ha manuelt eller automatisk urverk, batteri, digital, pulsklokke osv. Pris varierer fra 500 til 200 000+ alt ettersom hvor idiotisk fascinert du blir. 

Jeg for min del faller under en viss kategori og er fornøyd med denne: 

IMG_1314.thumb.jpg.b4c900447b36de81f400e

Jeg mener det var denne typen klokker som ble solgt for et par hundrelapper på gata i Bangkok, eller er det jeg som husker feil. :huh:

Jeg hadde et sånn Rolex dykkerur som var kjøpt på gata i Bangkok og det ble brukt både på land og til dykking i mange år, helt til noen av tallene på urskiva løsnet, men den var tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en sånn Suunto ambit, er godt fornøyd med den. Jeg synes at den er lett og forstå seg på, så det går greit og sette opp klokka til de aktivitetene som man måtte ønske. men det er sikkert de andre også som Polar og Garmin osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, REs skrev:

Jeg mener det var denne typen klokker som ble solgt for et par hundrelapper på gata i Bangkok, eller er det jeg som husker feil. :huh:

Jeg hadde et sånn Rolex dykkerur som var kjøpt på gata i Bangkok og det ble brukt både på land og til dykking i mange år, helt til noen av tallene på urskiva løsnet, men den var tett.

Hahaha! De er kanskje til forveksling lik, men hverken jeg eller klokka har vært i Bangkok. 

Poenget mitt var at slitestyrke gjerne bør gå foran antall funksjoner. Så er det opp til hver enkelt om de vil ha høyde-, pulsmåler eller bare ei klokke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Skjerstad skrev:

Hahaha! De er kanskje til forveksling lik, men hverken jeg eller klokka har vært i Bangkok. 

Poenget mitt var at slitestyrke gjerne bør gå foran antall funksjoner. Så er det opp til hver enkelt om de vil ha høyde-, pulsmåler eller bare ei klokke. 

Slitestyrke, det er nok det som betyr noe for sånne som oss, men i dag kan klokkene stort sett det samme som en middels pc, men riktig tid er det kanskje verre med.:-D

Jeg fikk en gang en klokke av kona, det var en Certina, tynn og fin med gullforgylt hus og lenke. Den tålte verken fotturer, skiturer eller fisketurer uten at den ble full av dugg. Senere ble det en Certina DS og den er nå ca. 15 år uten at jeg har gjort annet enn å skifte batteri. Det er nok den beste klokka jeg har hatt, bortsett fra et dykkerur som jeg ikke har brukt på lenge. En Omega Seamaster 600. http://www.dellaroccawatches.com/475-Omega-Seamaster-Proplof-600-ST-166.0077 Men den er litt for stor til daglig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.