Gå til innhold
  • Bli medlem

Osprey Dagstursekk, hvilken?


borgern

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe en ny dagstursekk snart. Blir brukt på turer i marka og fjellet. Også noe på vintern i marka.

 

Har sett på 3 forskjellige modeller og lurer på om noen her har erfaring med de.

 

Osprey Talon 33

Osprey Stratos 26 el 34

Opsrey Kestrel 28.

 

Har tittet på de i butikk men tenkte høre om noen har praktiske erfaringer med de, pros and cons.

Talon er jo lettest og har mange detaljer, Stratos har ryggpanel og Kestrel er litt kraftigere har jeg skjønt.

 

Får god deal på Osprey og liker deres sekker så andre merker etc er ikke interessant denne gang.

har en 20 liters sekk fra før, derfor er ikke Talon 22 aktuell nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en Stratos 34 i størrelse M/L i vår - og er veldig fornøyd med hvordan den sitter på ryggen min (torsohøyde ca 20"+ tror jeg). Føles lett å bære og gir svært god ventilasjon pga krumningen bak ryggen. Har du lange rette ting som skal ned i sekken, kan krumningen være en utfordring - for meg har det ikke vært det. Har faktisk brukt den på overnattingstur flere ganger, med både minitelt, sovepose, liggeunderlag, klær, div småutstyr samt mat og drikke :-)

 

Største ulempe hvis jeg sammenlikner med min Atmos AG 65, er manglen på en stor stretch/mesh-lomme for å stappe ting/klær inn/ut av mens man er på farten. Foreløpig har jeg brukt Stratos mye mer enn Atmos fordi den sitter så umiddelbart godt på meg, men på turer når det begynner å bli kaldere i været og mer som bør taes med, får jeg vel anledning til å bli godt kjent og vant med Atmos også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Talon 33 som jeg er forholdsvis godt fornøyd med.

Mener min er fra 2012/2013, men av det jeg kan se så er det bare mindre kosmetiske endringer som er gjort på gjeldene modell, bla er stoffet i ytterlommene nå i nettingmateriale, mens på min så er det stoff. (bidrar sikkert til å dra vekta ned noen gram) 

 

Bæresystemet virker veldig spinkelt, men sekken sitter behagelig på ryggen, og selv med tett på 12 kg i sekken var den komfortabel å bære. (Nå har jeg dog ikke prøvd å bære slik vekt i sekken over veldig lang tid, men hoftebeltet tok opp vekten ganske så fint)

 

Om jeg fikk velge igjen hadde jeg nok heller gått for en Talon 22, siden 33 literen havner litt mellom to stoler for min del. ( har to sekker på henholdsvis 46 ltr og en 50 ltr tilgjengelig)

Den blir litt for stor for det jeg tar med på dagstur, og litt for liten for å få alt pikkpakket for overnattingsturer (telturer) inne i sekken.

Kompresjonsreimene på siden fungerer etter min mening relativt dårlig siden det i hovedsak er den nedre delen av sekken som blir komprimert. I tillegg kommer de i veien for det jeg prøver å putte i sidelommene. Kan velge om man vil ha reimene på utsiden eller inni sidelommene    (Har egentlig planlagt å fjerne de, men har ikke kommet så langt enda.)

 

Sekken oppleves som litt "slaskete" når den ikke er pakket relativt full.

 

 

Den store stretchlomma er kjekk å ha klær i for rask tilgang. Og en 1 ltrs Nalgene flaske greit nedi hver av sidelommen.  

 

En annen fin feature med Talon sekkene er at rommet for drikkeblæra er på utsiden av hovedrommet. Det lettgjør refylling av blæra siden du kan dra den rett opp uten å åpne sekken, samt at jeg ikke opplever at blæra kommer i klem når sekken er fylt opp. ( i tillegg stjeler den jo heller heller ikke noe plass i hovedrommet.)

Jeg bruker å ha noen plastposer liggende i bunnen av denne "lomma"  slik ar jeg lett får tak i de når jeg finner søppel langs stiene. 

 

Når det kommer til holdbarhet, så tror jeg Talon sekkene ved normalt bruk varer ganske så lenge selv om stoffet er tynt.  

Klips og stropper er ganske små og ser skjøre ut, men så er jo ikke sekkene ment for å bære så tungt i heller. 

 

Ellers kan jeg nevne at sekken fint har tålt lettere regnskurer uten at innholdet har blitt vått, men bruker som regel regntrekk siden sømmene ikke er tapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg kan iallefall gå god for Manta 28 (selv om den ikke sto på lista di)
Jeg har brukt denne sekken nesten daglig det siste halvannet året, og den viser lite tegn til slitasje :)

+relativt lett
+stiv ramme med mesh i ryggen
+Luftige brystremmer m/magnet og festeanordning for drikkeslangen fra osprey.
+eget rom for drikkeblære
+store lommer på hoftebelte
+feste for hjelm
+store lommer i front
+gode festeanordninger på utsiden med lange webbinger
+store sidelommer
+integrert regntrekk
+stow-away system for gåstaver
+sitter godt på ryggen under aktivitet
+++

- kan være litt trangt å få bulkete ting ned i sekken, da det er lite stretch i selve ryggsekkstoffet, og glidelåsen i toppen ikke går så veldig langt ned.
- kan pga. det avstivede rammeverket i ryggen ikke kollapses helt og pakkes sammen til en liten pakke.

Alt i alt veldig fornøyd med denne sekken. har fungert ypperlig som både sykkelsekk, tursekk, traskerundtibyen-sekk, treningssekk etc.  Du kommer definitivt til å sette pris på det luftige ryggpanelet. Det gjorde iallefall jeg når jeg trasket rundt i timesvis i Istanbul i Juni ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.