Gå til innhold
  • Bli medlem

Tynne, lette lærstøvler? Evt minimalist-sko/"barefoot"-sko


Halkatla

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter noen gode lærstøvler til bruk i skog og fjell vår/sommer/høst. Jeg synes det meste av "vanlige" fjellstøvler blir for klumpete og tunge; til hverdags bruker jeg som regel "barfot"-sko (typ 6 mm vibram-såle - nesten som å gå barbeint, og det eneste de tullete føttene mine tolererer i lengden, men jeg frykter dette blir litt puslete på steinete fjellstier) så jeg er bortskjemt mtp vekt og komfort.. 

 

Membran og slikt er ikke så nøye, men de bør helst gå over ankelen. Noen som vet om noe? Eller skal jeg satse på at barfotskoene mine duger til dagsturer på fjellet foreløpig? (Om noen har erfaring med slike sko og fjellturer vil jeg gjerne høre! Har kun brukt de i skogen og i byen selv) Kjedelig å oppdage midt på turen, midt på fjellet, at føttene svikter .. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke glad i overdreven ankelstøtte. Til vanlig liker jeg meg best i "frie" sko. Har hatt som "hobby" å løpe fra stein til stein i stor-rullesteinsstrender da jeg var barn så anklene er sterke.

Men jeg kjøper argumentet om at når du tar på deg mer vekt på ryggen så blir balansen dårligere og siden ankler og leddbånd ikke er trent for å gå med den typen vekt i alskens terreng så kan det være bra med ankelstøtte. Hva du trenger vil du måtte vurdere utifra sekktyngde, smak og behag og ankelstyrke, vil jeg si.

 

Min egen løsning har blitt forsvarets M77 med gode ullfrottesokker inni. Lærskaftet gir noe støtte, men ikke for mye og siden det ikke er for i skoen så tørker den raskt. Men jeg er ikke imponert over sålen verken med hensyn til grep (gode, men ikke vibram-gode) og for tykke til at man har god kontakt med underlaget etter min mening. Jeg har ikke båret mye med de heller.

 

Hadde du ønske sko uten ankelstøtte så hadde jeg anbefalt scarpa mojito. Det er lave sko med god bredde og vibramsåle. Gummieringen på tåa og høyden på sålen (nei, denne sålen gir deg ok "bakkekontakt" selv om de har noe høyde) gjør at de stort sett holder seg brukbart tørre. Scarpa produserer fjellsko og klatresko så såler kan de. De bruker mye såler fra virbram. Du kan kanskje se om de har noen andre sko i utvalget sitt som kan være verdt å prøve? XXL har en del i sitt sortiment, men også på disse blir sålene tykke når du ser på modeller hvor du også får ankelstøtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Inov-8 ganske mye. Dessverre sluttet de å produsere en modell temmelig nært det du etterspør for 2-3 år siden - den het Inov-8 RocLite 336 GTX. Ankelhøy støvel (for kvinnefot) helt i nubuck-lær med GTX innenfor, og god og myk og relativt tynn såle i bunn (2 piler i merkesystemet til Inov-8 ). "336" gir en indikasjon på vekt pr støvel i gram. Det kan jo tenkes det finnes et eksemplar hist og pist på restesalg rundt om kring, men jeg tviler.

 

Selv kjøpte jeg fire (!) par av herremodellen (RocLite 400 GTX) da jeg kom over dem på tilbud like etter at jeg fikk vite at Inov-8 hadde besluttet å kutte ut produksjonen av dem :-) Bruker den modellen når det er vått eller dårlig sti (læret beskytter anklene fint mot oppskraping/småslag). Har brukt dem med oppakning på rundt 14-15 kg. Er det tørt og fint, og jeg kanskje til og med legger inn litt jogging hist og pist på en kortere tur, er Inov-8 X-Talon 190 grei å ha. Har til og med en Oroc-modell med pigger under som jeg bruker på vinteren. Generelt slites de myke sålene til Inov-8 fort ned, men inntil da sitter de svært godt. Verre er det at mange av deres letteste sko i syntetiske materialer slites i filler lenge før sålen er utslitt - mens nettopp læret gjør at 336/400 virkelig holder en stund.

 

Uansett kan barfotsko funke, gitt at terrenget og været ikke er alt for variabelt - men jeg ville nok vært skeptisk til noe mer enn en par-døgnstur med dem...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at du skriver "dagsturer". Da hadde jeg sagt: prøv med noen korte turer først og kjenn? Du vil jo relativt fort finne ut hva du trenger. Jeg tror nok også det kan bli litt lite såle&støtte, men kanskje er dine føtter så mye trent at det vil gå greit?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags barfotsko bruker du? Jeg har selv et godt utvalg av minimalistfottøy som jeg bruker til hverdag og fjells.

 

Jeg har brukt Vibram Fivefingers sine terrengmodeller til løpeturer i skog, samt til korte toppturer (1-2 timer), og for en liten stund sida prøvde jeg VFF Lontra på en helgetur i fjellet. Har du føtter som er vant til minimalistfottøy, går det nok veldig fint i en del terreng uten ankelstøtte, hvis sekken ikke er veldig tung. For min del er det andre ting en "støtte" som gjør at jeg evt. velger støvler framfor lette sko; stivere såle for å unngå såre fotsåler, høyt skaft for vanntetthet og beskyttelse av ankelen ved feiltråkk i ur, tåbeskyttelse, osv.

 

Terrengløpesko og lette fjellsko/vandresko vil fungere godt til mye. Du kan se hvilke erfaringer jeg gjorde meg med VFF på helgetur:http://www.fjellforum.no/topic/35830-fivefingerssko/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

il_570xN.711566766_amxx.jpg

 

(Beklager stort bilde!) ^ Jeg har disse, med 6 mm flat vibramsåle (fra DrifterLeather på Etsy.com). De er nok ikke riktig like "hardcore" som 5 fingers og den type sko, men betraktelig tynnere og mer barfot enn noen vanlig type sko jeg har hatt. Veldig gode i skog og mark (og by). Jeg har ikke fått testet de i fjellet enda, men jeg innbiller meg at de kanskje blir litt i tynneste laget, både i sålen og selve skoen, for mine pinglete bein.

Om man går mye i fjellet til vanlig og får trent opp føtter og bein blir det vel en annen sak, men her nede i Østfold blir de daglige turene mest på myk skogsbunn, og det gir vel ikke helt samme treningseffekt vil jeg tro. 

 

Takk for forslag, de skal sjekkes ut nu! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ovanstående förslag från @CPOW annars finns ju Converse i läder med relativt tunna sulor.

Går man bort från läder och ankelhöga skaft går det fint att använda barfotaskor i fjällen också, men sulorna slits väldigt fort.

Jag har ibland använt Mizuno Wave Evo Ferus som är tunna och lätta och har någorlunda bra sulor med ok slitagetakt.

Favoriten i fjällen är dock för mig Merrell All Out Blaze Aerosport som är ok lätta och har relativt stadig och hållbar sula.

Den stora fördelen jag upplever med barfotaskor är att stenar, rötter och annat som sticker och gnager på fötterna fördelas över hela fotsulan, istället för att det vid varje steg blir samma del av foten som det gnags på (vanligtvis hälen, ena sidan av foten vid roten an stortån eller lilltån eller mellan tårna om skon är trång) när man använder fjällskor/kängor.

Det värsta jag råkat ut för med barfotaskor är en bubblande känsla under hela fotsulan, något som nästan helt försvann när fötterna blev tvättade i en kall fjällbäck. Då hade jag också gått drygt tre mil om dagen på väldigt stenig terräng, inkluderat toppturer.

Jag har inte upplevt skav eller ens en röd "hotspot" någonstans på fötterna med barfotaskor, trots att jag är van vid långa dagsetapper.

Andras erfarenheter kan naturligtvis vara annorlunda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du beveger deg på forholdsvist tørt underlag med sti og steinur så holder det med lette terrengjoggesko uten goretex med en solid såle og gummitupp. Her finnes det et ganske stort utvalg, og det er mye smak og behag. Salomon, Merrell, LaSportiva, Mizuno, Saucony, Pearl Izumi er kjent som kvalitetsmerker innenfor dette segmentet. Fordelen med sko som dette er at de tørker fort hvis de blir våte, men det forutsetter at du ikke så alt for ofte ender opp i vannet. Dette sko som trekker inn mye vann og kommer til å bli iskalde hvis du holder deg i fuktige miljø hvor du hele tiden kommer i kontakt med kaldt vann og bør ikke brukes hvis du skal vasse i myr. Disse skoene passer best til den varmere årstiden, men kan brukes når det er forholdsvis kaldt hvis de holdes tørre.

 

Joggesko med goretex er fine til dagsturer på halvfuktig sti i nærområdet, men er også fine hvis man skal gå i et vått miljø og ikke er redd for å ha våte føtter og vil ha lettere sko. Da slipper man det kontinuerlige gjennomsiget av kaldt vann som luftigere sko har.

 

Hvis du skal vasse i myr så er det en fordel med litt høye sko. Ettlags skinnstøvler er er vanntette hvis de er behandlet godt. De kan ligne litt på fjellstøvler, men de er ofte lettere mer behagelige å gå med. Lundhags er populært i dette segmentet. Den letteste modellen er Luffar. Jeg har ikke prøvd den selv, men det er mange som har god erfaring med disse. Disse skoene kjøpes ofte litt for store for å brukes med innleggssåle og to par sokker, men man må ikke gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tiden av året må vel temperatur også tas med i beregningen? Hvordan funker lette, tynne sko på nullføre og våt snø?

Sko med fungerende goretex og trailgaiters kan takle en viss snømengde. Sko uten goretex eller med utslitt goretex ville jeg holdt langt unna våt snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.