Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskningsprosjekt - ”Klatring av høye fjell – mening eller grotesk formålsløshet?”


FrankTJ

Anbefalte innlegg

Jeg er student ved Høyskolen i Oslo og Akershus hvor jeg studerer til graden Master I Skolerettet Utdanningsvitenskap. Jeg holder nå på med den avsluttende masteroppgaven hvor jeg skriver om hva som motiverer stadig flere til å delta på ekspedisjoner til høye fjell, på tross av til dels betydelig risiko, store økonomiske kostnader, begrenset sosial anseelse og at disse fjellene har vært besteget mange ganger før. Problemstillingen er altså:
Hva er det med klatring av høye fjell som for ekspedisjonsdeltakerne – på tross av fareelementene, ekstreme kostnader,  begrenset sosial anseelse og at disse fjellene har vært besteget mange ganger før – gir mening til denne risikoidretten?
Arbeidstittelen på forskningsprosjektet er ”Klatring av høye fjell – mening eller grotesk formålsløshet?”
 
Jeg har selv deltatt på flere slike ekspedisjoner.
 
Jeg skal foreta personlig intervju av 5-10 ekspedisjonsdeltakere som har erfaring fra klatring av primært 8000-meter-topper.  I utgangspunktet ønsker jeg å snakke med betalende klienter eller personer som har organisert ekspedisjonene selv uten vesentlig økonomisk sponsing.
 
Kan noen av dere der ute være behjelpelig med å sette meg i kontakt med personer som har vært med på slike kommersielle ekspedisjoner eller andre dere kjenner som har organisert ekspedisjonene selv? Jeg ber ikke om at dere uten videre skal sende meg kontaktinformasjonen til disse personene, men om dere kunne be disse om tillatelse til at jeg kontakter de for å forklare om forskningsprosjektet og spørre om de kunne være interessert i å delta.
 
Håper noen kan hjelpe meg siden jeg selv ikke kjenner så mange i dette ekspedisjonsmijøet.
 
Send meg gjerne en mail på [email protected]
 
FrankTJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Hei FrankTJ

Hva er meningen med et slikt forskningsprosjekt da? Hva er poenget? Skal det føre til noe?

Noen liker grønt, andre liker gult.

Noen liker utfordringer, noen liker sofaen. Det har jeg forsket meg frem til.....

 

Jeg likte sitatet til Zappfe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Du burde heller hatt som hovedproblemstilling all søpla de legger igjen, stjælinga av oksygen/priviant, prostitusjonen på basecamp ved Everest og endelig, assistansen de må ha for å selvrealisere seg. Her er en koselig inspirasjonsvideo. Milliardær har staklet seg opp "via ferrataen" opp på Matterhorn med guide og setter igang tuta så de må ringe på helikopteret. Han kunne sikkert flere dikt av Zapfe, tenker jeg. Snurr film:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg ville strøket "begrenset sosial anseelse" fra problemstillingen. Det virker fordømmende og konkluderende med tanke på at det er flere populære kjendiser som har høye fjelltopper på CV-en som hjalp med å starte karrieren deres, f.eks Bear Grylls, Cecilie skog og Aleksander Gamme som jeg kommer på i farten. Antagelig også en god del flere enn dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student ved Høyskolen i Oslo og Akershus hvor jeg studerer til graden Master I Skolerettet Utdanningsvitenskap. Jeg holder nå på med den avsluttende masteroppgaven hvor jeg skriver om hva som motiverer stadig flere til å delta på ekspedisjoner til høye fjell, på tross av til dels betydelig risiko, store økonomiske kostnader, begrenset sosial anseelse og at disse fjellene har vært besteget mange ganger før. Problemstillingen er altså:

Hva er det med klatring av høye fjell som for ekspedisjonsdeltakerne – på tross av fareelementene, ekstreme kostnader, begrenset sosial anseelse og at disse fjellene har vært besteget mange ganger før – gir mening til denne risikoidretten?

Arbeidstittelen på forskningsprosjektet er ”Klatring av høye fjell – mening eller grotesk formålsløshet?”

Jeg har selv deltatt på flere slike ekspedisjoner.

Jeg skal foreta personlig intervju av 5-10 ekspedisjonsdeltakere som har erfaring fra klatring av primært 8000-meter-topper. I utgangspunktet ønsker jeg å snakke med betalende klienter eller personer som har organisert ekspedisjonene selv uten vesentlig økonomisk sponsing.

Kan noen av dere der ute være behjelpelig med å sette meg i kontakt med personer som har vært med på slike kommersielle ekspedisjoner eller andre dere kjenner som har organisert ekspedisjonene selv? Jeg ber ikke om at dere uten videre skal sende meg kontaktinformasjonen til disse personene, men om dere kunne be disse om tillatelse til at jeg kontakter de for å forklare om forskningsprosjektet og spørre om de kunne være interessert i å delta.

Håper noen kan hjelpe meg siden jeg selv ikke kjenner så mange i dette ekspedisjonsmijøet.

Send meg gjerne en mail på [email protected]

FrankTJ

Lycka till med oppgaven.

Jag kan inte hjälpa dig med expeditionsledare eller deltagare, men några spontana tankar som kanske kan ge någon inspiration till intervjuerna, och har du tänkt i samma banor själv så kostar detta dig bara någon minuts läsning.

Jag tror att mycket av detta inte görs på trots av faroelement, men grunnet dem.

Många upplever sig betydligt mer levande och tacksamma över livet när döden varit nära, oavsett om det är överlevande kreftpatienter, någon som överlevt en bilkrock, eller bara enkla saker som att ha hoppat bungy-jump eller åkt berg-och-dalbana.

Jag vågar påstå att en majoritet av alla människor lever ett liv de önskar vore mera spännande.

Det är kanske ett begränsat socialt anseende att göra detta, men definitivt inte lågt.

En man som bara har några hundra miljoner måste ju avundas Bill Gates, men det är få som skulle säga att han är fattig, även om det är en begränsad mängd pengar. Till och med den samlade statsbudgeten för alla världens nationer är begränsad.

Att andra har gjort samma sak förut, gör det en handling meningslös? För de flesta är det en stor sak att t.ex ta lappen eller att ha sex första gången, selv om många har gjort det förr.

Som sagt, vet inte om dessa tankar ger någon mening eller något nytt.

Ett mer konkret tips, lura på om du ska ta bort ordet "grotesk" i titeln, det är ett värdeladdat ord som visar på en åsikt utan att tillföra något konkret.

Detta kan göra att oppgaven blir svårare att försvara, utan att tillföra något, utom en mer bombastisk titel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får känslan av att du vänder dig till en grupp människor som syrligt kallas "äventyrare" i den Svenska klättervärlden, dessa äventyrare är dessutom inte sällan är sponsrade. Äventyrare som åker på gruppresa till fjellen sklijer sig diametralt mot gruppen alpina klättrare, speciellt när det kommer till grundsynen (mål, orsak samt hur, vilken stil, man klättrar i). För den förstnämda gruppen tror jag mycket handlar om bekräftelse, status och enbart nöje än prestation, stil och att föra klättringen framåt.

 

Har själv aldrig deltagit i några som helst kommersiella expeditioner och kommer aldrig att göra,, men har självfallet organiserat expeditionsliknande klätterresor. Dock ej med betalande klienter utan med jämnbördiga klättervänner som sig bör. Så därför kan jag nog inte bidra med så mycket till din oppgave.

 

MEN, om jag får ge lite input så tycker jag du ska vara tydlig med att det är två helt skilda grupper i sammanhanget. Det är ganska vanligt att den oinsatte gärna sätter likhetstecken mellan äventyrare och klättrare bara för att båda reser till höga berg. Finns en del intressanta trådar på Utsidan om man orkar läsa, som diskuterar detta fenomen med alpina klättrare vs äventyrare på gruppresa samt prestation kontra sponsoring.

 

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65113

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65169

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65537

 

Lycka till med oppgaven!

 

Mvh,

Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.