Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny tursekk rundt 80 l. Hva bør jeg satse på?


TerjeH

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli på tide å bytte ut min over 15 år gamle bergans 90l-sekk. Har dere gode forslag til erstatning? 

Sekken brukes til overnattingsturer og lastes til rundt 20kilo alt etter turen. Bæreren er 187  :)

 

Arcteryx Altra, Norrøna Svalbard Synkron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme situasjon. Så langt jeg prøvd Altra, Denali og Baltoro. Ingen har helt gitt godfølelsen. Det roterende hoftebeltet til Altra var veldig behagelig. Lowe Alpine Alpamayo har jeg litt tro på. Passer ikke den så blir det vel den gamle en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

85liter Gregory Baltoro 85.

Er veldig fornøyd med den.
 
Positive ting: 
Relativt lav vekt: 2300g (bæreevne opp til 25kg tror jeg).
Veldig stor åpning, lett å få inn store ting. Genial lukke/åpne løsning. 
Liten tursekk følger med, ingen montering nødvendig. 
Topplokket kan tas av og forhøyes (men skulle ønske stroppen som kan strammes var noe lengre).
Kan åpne hele sekken med glidelås. Har du noe midt i sekken kan du derfor ta ut dette uten å åpne topplokket. 
Også åpning med glidelås nederst i sekken slik at du kan ta ut sovepose o.l.
Er 6 strammere som også kan brukes til å feste for eksempel liggeunderlag og fiskestenger. 
2 sidelommer, litt små men her kan du legge regnebokser og annet småting du trenger.
1 lomme foran på sekken som også rommer noen liter. Her ligger regntrekket. 
2 strammere under sekken som også kan brukes til å feste liggeunderlag etc. 
Oppsett for camelback. 
2 stk lommer på hoftebeltet. Den ene er vanntett. (litt små men du får plass til gopro camera og hvis du har iphone passer den. Min tlf. er litt for stor. Disse lommene kunne med fordel vært noe større. 
2stk flaskeholdere, 1 på hver side av sekken. 
 
 
Sekken passet min rygg bra, hoftebeltet er behagelig og den sitter tett på ryggen. Har du veldig rett rygg er det kanskje ikke sekken for deg, men har du noe krum er den fin. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal også ha ny 80 lite. Har prøvd både Altra og Kajka. Kajkaen gav umiddelbart "godkjensle".

 

Likevel endar eg nok opp med altra, då sekken også vil bli brukt til skiturar med breutstyr og ymse som gjer at den fort vert tyngre enn 25 kg. Då fell Kajkaen gjennom.

 

Testa Kajkaen med 22 kg, supergod, med 27 var det "kollaps" slik eg opplevde det. Så om du stort sett ligg på kring 20 kg kan den kanskje være bra for deg om den elles passar din anatomi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Lowe Alpine Alpamayo tilslutt. Den satt rett og slett best på min rygg. Hoftebeltet var det som passet meg best av de sekkene jeg nevnte ovenfor at jeg har prøvd. Jeg ser for meg å bruke denne for laster rundt 15-25kg. Noe tyngre enn dette bærer jeg sjelden lengre. For tyngre bører ville jeg nok fremdeles stolt mer på den gamle Alpinisten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Arcteryx Altra 85L som jeg er svært fornøyd med. Sekken har stort sett blitt brukt med oppakning på +-20kg og da er den en drøm å gå med. Det beste med sekken må vel være det roterende hoftebeltet og de store sidelommene som kan nås med sekken på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Arcteryx Bora 80 L som jeg er eldig fornøyd med.

Min erfaring er at noen av disse sekkene med de mest modærne bæresystemene veier litt ekstra, men hvis du ikke er så nøye på vekta så er både Arcteryx og Osprey gode sekker, men de koster også en del penger.

Det finnes også andre sekker med tilsvarende bæresystem, men disse kjenner jeg lite til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haglöfs OXO 60L

Den er valgt ud fra et kompromi mellem funktionalitet og vægt.
A) 2 sidelommer til camera og vandflaske med strop til nem åbning
B ) Justering af skulderstropper, hoftebælte
C) 2 store side rum, der indeholder, thermo, krus, proviant, førstehjælpstaske, sikkerhedsudstyr
D) 4 velcro-stropper til fastspænding af vandrestave, og fiskestang
E) Toplomme udvendig / indvendig til kort og personlige værdigenstande
F) Overtræk i seperat rum i bunden
G) Fastspænding af pose med telt, stænger, pløkker og liggeunderlag

H) Stor rum i bunden til sovepose, liggeunderlag,

I) En Lomme udvendig på bagsiden til regntøj

J) Stor lynlås der åbner ind til selve rygsækken, du behøver ikke at åbne i toppen

 

Vægt: 2.600 gr. (lidt i overkanten, men justeringen for ryg og hofter er afgørende)
Volume: 60 liter der kan udvides i toppen

 

Testet for nylig på fjeldtur i 7 dage; vægt ca. 24 kg

Passer fint til min ryg, ingen problemer med ømme skuldre, hoftebæltet aflastede fint.

 

Jeg har lige testet, om den findes mere, den findes ikke på deres hjemmside: http://www.haglofs.com/dk/en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her svarer de fleste sin egen sekk, hvis de er fornøyd med den - det viktigste er jo at den passer til deg. Hvis lokalbutikken har dårlig utvalg, kan man bestille på nett, prøve hjemme med full oppakning, og returnere helt til man finner noe man er fornøyd med. Selv elsker jeg min osprey xena/xenith. Komfortabel å bære selv når den er så tung at jeg ikke kan løfte den selv. men tror ikke jeg har hatt mer enn 25 kg i min (80-liter) men den tåler det helt fint. eneste at spennene på liggeunderlagsfestet er litt spinkle, og kan knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli på tide å bytte ut min over 15 år gamle bergans 90l-sekk. Har dere gode forslag til erstatning? 

Sekken brukes til overnattingsturer og lastes til rundt 20kilo alt etter turen. Bæreren er 187   :)

 

Arcteryx Altra, Norrøna Svalbard Synkron?

Hei :-)

Som flere har nevnt er det viktig at sekken du velger passer din rygg og ditt ganglag.

Jeg har hatt, og har, flere storsekker, I sin tid (2007) kjøpte jeg en Osprey Crescent 110 som jeg brukte på en del lengre turer, både vinter og sommer.

Det endte med at jeg gav sekken bort til en kompis da den overhode ikke passet meg. Det var spesielt hoftebeltet som var ubehagelig, selv om dette var varmebehandlet.

Jeg kjøpte også en Norrøna Nansen 80 med synkron bæresystem da den ble lansert i 2007. Nansen er samme sekk som Svalbard 80, Norrøna gikk bort fra navnet Nansen og kalte sekken Svalbard fra 2008/2009. Det ble foretatt noen få endringer hva gjaldt tekstil, men ikke noen avgjørende endringer.

Denne sekken er for meg noe av det mest fantastiske jeg har hatt på min rygg. Bæresystemet er solid og fungerer godt med vekt på +/- 25 kg.

Synkronsystemet kan reguleres på de fleste områder når man har sekken på.

Nå er sekken mye brukt og jeg har noen få slitasjepunkter. Blant annet er to av spennene sprukket og det har blitt en delaminering i innfesting på glidelås i topplomme. Men Norrøna har gode reklamasjonsordninger.

Du kan lese mer om erfaringe her, mine og andres:

http://www.fjellforum.no/topic/17055-slitestyrke-på-norrøna-svalbard-80l-sekk/#ipboard_body

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arc'teryx Bora 95 er den beste sekken jeg noen gang har vært borti. Det er som man skulle vært med å designet den selv. Utrolig sterk og solid sekk med flere smarte løsninger og lommer på de riktige stedene. Topplokket er såklart avtagbar og kan brukes som en liten sekk. Det oser kvalitet av alle glidelåsene. Sikkelig tjukke og sterke saker. Når sekken er på ryggen når du lett både drikkeflaska du kan ha i en beholder på siden og samtidig som du kan nevle oppi topplokket med sekken på. Svært fornøyd! Jeg tror du bygger mere i høyden på Bora sekken og mere i bredden på Altra sekken. Syntes Bora er klart et bedre valg. Har prøvde begge ganske lenge.

 

Norrøna Svalbard Synkron er også et godt alternativ. Hadde denne sekken i 5 år til det ble et brudd i skulderreima. Fikk en splitter ny Synkron 4 fra Norrøna. Men denne sekken har kun 1 lomme som er i topplokket. Og denne blir veldig liten når sekken fylles opp.

 

Jeg tror dette er en svakhet på Svalbard sekken. Skjedde vertfall meg.

Håper du velger riktig. Sekk er et utrolig viktig valg.

post-14504-0-53769600-1442573070_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha testet litt rundt, inkludert to sekker fra nettbutikker, ender jeg opp med Gregory Baltoro 85. Den passer som et skudd og 22kg på ryggen henger så bra at man glemmer den. Masse smarte løsninger og lommer for dem (meg) som liker slikt. For 2600kr på en av de gode tur-nettbutikken framstår dette som et kupp enn så lenge. 

 

Skal returnere en Arcteryx Altra i dag. Fram til jeg sammenlignet med Baltoroen var denne på plass nr. 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha testet litt rundt, inkludert to sekker fra nettbutikker, ender jeg opp med Gregory Baltoro 85. Den passer som et skudd og 22kg på ryggen henger så bra at man glemmer den. Masse smarte løsninger og lommer for dem (meg) som liker slikt. For 2600kr på en av de gode tur-nettbutikken framstår dette som et kupp enn så lenge. 

 

Skal returnere en Arcteryx Altra i dag. Fram til jeg sammenlignet med Baltoroen var denne på plass nr. 1.

 

Gratulerer :) Jeg er hvertfall kjempefornøyd med min og tror ikke du heller blir skuffet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.