Gå til innhold
  • Bli medlem

Regntøy?


BalderH

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg vil anbefale skall bekledning. I øs pøs tegnvær vil en uansett bli blaut. Selv om skall puster så klarer det ikke holde unna nok fukt. Så pass på at du har ull innerst mot kroppen. Pass på og ha ting pakka i vanntette pakkposer slik at du har tørt tøy når du kommer fram til camp plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sekk med øs pøs regnvær.

Det er vanskelig å la være: men det er en merkelig sekk du har....

 

Litt mer seriøst:

Det er vanskelig å holde seg tørr i regnvær. Selv har jeg funnet ut at Gore-Tex fungerer best, men hels før overflatebehandlingen er for gammel.

 

Det hjelper å ha lang jakke - den holder rompa tørr mye lengre, og kryper ikke så fort opp under sekken.

 

Jeg bruker også skyggelue - caps. Å holde regnet borte fra ansiktet gir en "falsk" behagelig tur.

 

Jeg har også alltid flere par tynne hansker (20-30 kroner på Nille), som kan tas i bruk. Jeg liker meg bedre med varme hender i regnvær.

 

Sist men så avgjort ikke minst. Jeg bruker en tynn syntetisk lang bukse under. Den holder varmen bedre når det siler ned i timevis.  Jevnt kaldt regn over lår og legger, gjør i hvert fall meg kald etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert gitt opp Goretexplagg for mitt friluftsliv. Stort sett så er det mer behagelig å satse på ull innerst og som mellomplagg, og deretter velge noe vindtett ytterst. Siden tar jeg med lette regnklær i sekken, og bytter om nødvendig.

 

For min del oppleves goretexplaggene som klamme, men vi er forskjellige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på 3 dagers telttur med vandring og sekk med øs pøs regnvær. Kan dessverre ikke utsettes. Hva er beste tøy for dette?

 

 

Jeg har etterhvert gitt opp Goretexplagg for mitt friluftsliv. Stort sett så er det mer behagelig å satse på ull innerst og som mellomplagg, og deretter velge noe vindtett ytterst. Siden tar jeg med lette regnklær i sekken, og bytter om nødvendig.

 

For min del oppleves goretexplaggene som klamme, men vi er forskjellige.

Du la muligens ikke merke til at det ble nevnt 3dager med øs pøs regnvær? Da er det ikke spørsmål om det er "nødvendig"', men i bruk hele turen.

Vil det endre anbefalingen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du la muligens ikke merke til at det ble nevnt 3dager med øs pøs regnvær? Da er det ikke spørsmål om det er "nødvendig"', men i bruk hele turen.

Vil det endre anbefalingen din?

 

 

 

Det er et godt poeng REJOHN.

 

Jeg ville kanskje valgt den lette Alpha buksa jeg har, men aller helst unngått jakken. Det blir fort et valg om man vil bli våt innenfra eller utenfra. Jeg drar opp til Nordland denne uken. Jeg lar goretexjakken bli hjemme, men tar med buksen. Kommer til å bruke buksen som regnplagg, men ellers bruke en lett polyester/bomullsbukse. Det meldes grått, men fare for regn.

 

Nå er jeg litt for stor, og i dårlig form, så jeg blir fort varm. For andre som er i bedre form så er kanskje utfordringen med svette innenfra mindre. Som sagt så er vi forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med ArcTeryx Beta bukse, men Beta jakken blir litt kort for lange turer i regn. Buksen kan jeg trygt anbefale. Det er glidelåser hele veien ned så utlufting er intet problem. Under har jeg gjerne en Lundhags traverse bukse som puster godt. Er det kaldt og senhøstes, går jeg med lang brynje under i stedenfor Lundhags buksa. 

 

Som Bjørja sier spiller det selvsagt stor rolle om man er overvektig eller ei. Jeg er alltid i bedre form rett etter skisesongen da jeg går mye på ski, og merker at jeg svetter mindre da. Etter en sommer med god mat og mindre aktivitet, blir de første høstturene litt som å gå i motbakke de første ukene, men det går over. Ikke noe er deiligere enn å være ute i regn og frisk luft så lenge enn ikke blir kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at jeg blir våt, også innenfra, selv når jeg bruker regnjakke og regnbukse.     Under regnjakka har jeg en brynje og ulltrøye, og under buksa brynje.     Selv om jeg blir våt fryser jeg ikke så lenge jeg er på marsj.     

 

Under marsj tar jeg kun korte hvilepauser, men når jeg skal ta en dagens lange pause slår jeg opp Aktoen og baldakinen, noe som tar 5 min.   Tørker hunden sånn nogenlunde  tørr, skifter så til tørt tøy, lager og spiser mat.    Mens jeg spiser varmer jeg vann til varmeflaska, og etterpå kryper jeg godt ned i posen, hunden legger seg godt inntil med fjallrevenjakka godt over seg og så tar vi oss en skikkelig snork.

 

Når jeg engang våkner er det av med tørt tøy, og på med det våte, rive teltleiren og gasse på for å bli varm igjen

 

Her er en av fordelene med kun å gå sammen med hund.      Den protesterer aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eit konkret tips til ein slik regnponcho - ein som du har hatt gode erfaringer med?

 

Nei jeg har ikke noe godt forslag, da jeg selv bruker fjellduken fra Helsport, som i utgangspunktet ikke er tett. At den ikke er tett er vel naturlig da den har mange sømmer og glidelåser for å kunne benyttes som feks gapahuk.

 

Den originale duken lakk bla i nakken, og måtte syes om/tapes av Helsport (gratis) for å bli tett (nok). Jeg har brukt den i mer enn 10 år nå, og det fungerer veldig bra så lenge vinden ikke er veldig sterk (bruk belte) eller vegetasjonen veldig tett. Duken er stor og går nesten til bakken over en storsekk (voksen mann). En vanlig poncho er for liten og har ikke armer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helsport poncho, den finnes i flere størrelser. Denne er tett, har stått rett opp og ned i øs pøs festivalregn i timesvis og det fungerer. Du kan vurdere en sydvest også, Helly Hansen sin er lett. Caps er nevnt, men sydvesten gjør at du ikke trenger å surre halsen helt igjen og der rennee hverken ned i nakken eller øynene med mindre regnet kommee sideveis.

Et luftig alternativ på beina er låringser, disse ventilerer i toppen siden det i praksis er en bukse uten ræv ( som de sier i Bergen). Magasinet har låringser (og poncho) til en billig penge.

Har også en poncho derfra, men har ikke fått prøvd den enda, denne har en reflekterende innside, så den skal være "varmere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.