Gå til innhold
  • Bli medlem

Pelskant


Lasse Sletner

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg syntes Norrøna sine er gode nok til norsk vanlig fjellbruk, men det er stor forskjell fra pels til pels. Skal du ha noe mer heftig så kontakt disse: http://www.snorokk.net/(De lager deilige tykke pelskanter, men finner ikke bilder derfra lenger. Send en mail?) eller kikk til Canada - du kan få noen fete pelser defra som også har en ganske fet pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jakt på coyote/prærieulv er inhuman med bruk av fotsaks og derfor ikke noe jeg ville ha brukt. Dyrene får knust beina i saksa og står å lider i dagesvis. Og selvsagt ikke pels fra pelsdyroppdrett ville jeg brukt. Som forbrukere er det veldig mye vi må sette oss inn i og være bevisste. Pelskanten kan også komme fra levende flådd Schäferhund i Kina! Selv om pels varmer bra rundt nakken så er det så mye dyrevelferd som står på spill at jeg ikke ville ha brukt pels i det hele tatt. Pelskant fra norsk rødrev skutt ved lovlig jakt kunne vært et alternativ, men er vel både vanskelig og enda dyrere å få tak i. Jeg ville funnet anna alternativ med å varme nakken, mye fint i ull også. Dog er det tilfeller av dyremishandling ved ullproduksjon også. Hadde det vært flere alternativer med etisk produksjon og mer bevissthet og info rundt detta ville det vært lettere for oss forbrukere å påvirke produsenter til å bli mer etisk korrekte. Du ser vel hvor jeg vil med det jeg har skrevet..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnast små lokale bedrifter rundt omkring i verda som leverar pelskant av jerv og polarrev, handmade i småskala. Sjølv holdt eg på med det same for nokre år sidan, og enda opp med revepels frå Farmhamna. Usikker på om det framleis held på. Har også ein syntetpels frå Bergans eller Norrøna. Revepelsen beskyttar langt betre er mi erfaring.

 

Sjå vedlagte bileter for dimensjonar. 

post-10858-0-70640800-1442143860_thumb.j

post-10858-0-00300000-1442143953_thumb.j

post-10858-0-43623500-1442143956_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to fine pelser fra Farhamna, men ser på websiden at hun ikke syr for tiden, da verksted ikke er operativt enda. Ellers er det flotte pelser å få kjøpt fra AK eller Canada. Da jeg bodde i AK kjøpte jeg fra Sue Moore, en flott kant av ulv og jerv. http://www.howlingwolffurs.com

post-8457-0-75250200-1442148543_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jakt på coyote/prærieulv er inhuman med bruk av fotsaks og derfor ikke noe jeg ville ha brukt. Dyrene får knust beina i saksa og står å lider i dagesvis. Og selvsagt ikke pels fra pelsdyroppdrett ville jeg brukt. Som forbrukere er det veldig mye vi må sette oss inn i og være bevisste. Pelskanten kan også komme fra levende flådd Schäferhund i Kina! Selv om pels varmer bra rundt nakken så er det så mye dyrevelferd som står på spill at jeg ikke ville ha brukt pels i det hele tatt. Pelskant fra norsk rødrev skutt ved lovlig jakt kunne vært et alternativ, men er vel både vanskelig og enda dyrere å få tak i. Jeg ville funnet anna alternativ med å varme nakken, mye fint i ull også. Dog er det tilfeller av dyremishandling ved ullproduksjon også. Hadde det vært flere alternativer med etisk produksjon og mer bevissthet og info rundt detta ville det vært lettere for oss forbrukere å påvirke produsenter til å bli mer etisk korrekte. Du ser vel hvor jeg vil med det jeg har skrevet..

 

Rev skytes det en del av, lurer på om ikke det foregår utskyting av rødrev enkelte steder i forb. med det her fjellrevprosjektet som aldri tar slutt. Mye bikkjepels ut og går, i Sibir er det en hel industri. Og det er ikke i regi av den lokale kose-kennelklubben, for å si det sånn. Vinterpelsen til mink kan vel funke? I så fall er det nok å ta av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev skytes det en del av, lurer på om ikke det foregår utskyting av rødrev enkelte steder i forb. med det her fjellrevprosjektet som aldri tar slutt. Mye bikkjepels ut og går, i Sibir er det en hel industri. Og det er ikke i regi av den lokale kose-kennelklubben, for å si det sånn. Vinterpelsen til mink kan vel funke? I så fall er det nok å ta av.

Human jakt i naturen er iallefall bedre ennenhver form for industrielt oppdrett av dyr for pels. Mye tragedier i det industrielle som du nevner.. Revejakta her i Norge er i det minste vanligvis sånn sett mer human. For de individene av rødrev er det synd, men skal fjellreven overleve som bestand er det vel ikke ikke så mange alternativer enn utskyting av de i enkelte områder.

Mink skutt i det fri kan sikkert brukes iom at det i utgangspunktet ikke er en innfødt her i landet og innført vilt har en tendens til å fortrenge det lokale viltlivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det drives tradisjonell ulvejakt i Canada. Jeg ville heller valgt pels fra jakt enn oppdrett. En ulv som skytes på åte dør vel normalt rimelig kjapt om jegeren gjør det han/hun skal. Heller det enn et dyr som kun lever livet i et bur.

Driver og strir med om jeg skal gi deg en liker fordi jeg er enig i påstanden om at jakt er bedre enn oppdrett, forutsatt etisk forsvarlig og human jakt - men jeg liker ikke jakt på mine brødre heller ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Human jakt i naturen er iallefall bedre ennenhver form for industrielt oppdrett av dyr for pels. Mye tragedier i det industrielle som du nevner.. Revejakta her i Norge er i det minste vanligvis sånn sett mer human. For de individene av rødrev er det synd, men skal fjellreven overleve som bestand er det vel ikke ikke så mange alternativer enn utskyting av de i enkelte områder.

Mink skutt i det fri kan sikkert brukes iom at det i utgangspunktet ikke er en innfødt her i landet og innført vilt har en tendens til å fortrenge det lokale viltlivet.

 

Både rødrev og ikke minst mink tåler beskatning. Å gå med pelskant av disse anser jeg derfor som helt uproblematisk i forhold til å gå med skinnet av ei torturert bikkje. Ikke minst av den grunn at det er stadig færre som er i stand til å fange disse dyra og at selve jakta representerer kulturhistorie med røtter tilbake til de første som levde. Det er lett å glemme, når man sitter der i goretexbekledning med den industrifremstilte real turmat-posen sin og innbiller seg at man er i harmoni med naturen,  at grunnen til at folk beveget seg i utmark helt frem til turismen kom, nettopp var høsting. Opp gjennom tidene har produkter fra vinterpels hatt en betydelig del i økonomien i den gamle Nordvegen, både samene og andre betalte med dem både i handel og som skattevarer. Alt fra ekorn til bjønn og isbjønn. Røskatt var det edleste skinnet i eldre tid. De fleste av disse dyra tåler ikke beskatning av type kommersielt, lavkost tekstilmaskineri av i dag. Men til egen husflid er de to førstnevnte dyra helt uproblematisk i bruk, særlig mink, som oppfattes som skadedyr i vill tilstand. Dessverre har slik jakt/fangst lav status, folk går helst på kurs for å skyte elg, ren og rype. Noen sogar kun for gevir og trofé til hytteveggen. Hører stadig historier om skinn og kjøtt som steines ned da man ikke orker å dra det med seg hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper pels fra en norsk produsent så kan du være ganske trygg på at det er brukbare saker produsert på en akseptabel måte, men det finnes en del kinesisk "Ulvepels" som i virkeligheten er hund. Både sjeferhund, polarhunder og andre dyr brukes til pelsproduksjon i Kina.

Sjekk opp hvordand de driver denne produksjonen så forstår du hvorfor du bør styre unna disse produktene.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kina/flaar-pelsdyr-levende/a/276118/

 

Et ofte stilt spørsmål er om du ser forskjell på syntetisk og ekte pels. Kanskje ikke så lett alltid, men under forhold hvor pelskanten rundt hetta på annorakken virkelig får vise hva den duger til så vil du helt sikkert merke forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.