Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysebotn til Grautheller. Skummel rute?


Ole Gerhardt Johnsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Gikk nettopp Lysebotn - Grautheller - Litle Aurådal.

Det kan godt være at jeg er litt pysete nå, men når jeg gikk tenkte jeg at denne ruten er farlig om det er vått. Det er mye bratt, bart fjell. Mange brattte skråninger hvor man går i et lite geitetråkk. Disse skråningene ender som regel opp i et iskaldt vann. Når det da har regnet og underlaget er sleipt og bratt, er ikke dette en tur på grensen til det ufornuftige?

 

Eller er jeg litt pysete nå?

 

 

Turen i er merket som middels. Den var slitsom i opp mot 20 varmegrader og lett bris. Terrenget lærte meg hvor viktig det er at skoene sitter godt - at jeg knytter skoene skikkelig :-) Mange steder er det så pass bratt at jeg måtte ta armene til hjelp for å komme meg opp. En del snø ligger jo oppi fjellene der og satt et fint preg på turen. Inn mot Litle Aurådal, sør for Presteknuten ligger det noen store snøflekker over stien, de skrår ned mot iskaldt vann. Jeg er ingen badeløve, så jeg tok det meget forsiktig.

 

Etter at jeg kom hjem angret jeg litt på at jeg ikke gikk inn til Nilsebu. Da hadde jeg kanskje fått restemiddag av komlene til Rejohn.

 

 

Men som spurt, er jeg litt pysete eller er det andre som mener dette er en risikabel løype når det er vått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første jeg ville ha spurt om, er om du gikk om Kamsvannet/Kamsbrekka på vei mellom Grautheller og Litle Aurådalen. Eller om du gikk den gamle løypa rundt Svartevann.

 

Om det var den gamle løypa du benyttet, så er det nettopp en snøfonn som ender ut i Svartevann som var årsaken til omleggingen.

(Den nye er minst en time lengre enn den gamle,)

 

Synes du at det var rett opp av Auglend i Lyse som var problemet, så er det litt annerledes.

Her er det ikke mange andre muligheter for å komme fram. Stien er ikke veldig mye benyttet, og var overgrodd for noen år siden.

Men denne stien er gammel, og svært mange har gjennom årene tråkket mellom Lyse og Kamsvannet/Kamsbrekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk via Kamsbrekka. Har nytt kart som hvor den gamle er stiplet inn, men den så litt bratt ut langs vannet.

Tenker på opp fra første vannet etter man kommer opp og ut av skogen fra Auglend, der man går/klatrer opp et lite fjellparti på noen meter. Langs Vaulatjørna (heimra) var det også veldig smal sti og ganske bratt. Det var ikke så bratt ved vannkanten, så man stopper gjerne før man havner uti. Stigningen opp fra tjørnet var også bratt.

Før veiskillet til Nilsebu og Litle Aurådalen var det også en skrent jeg tok det veldig forsiktig i.

 

Gikk Litle Aurådal til Lysebotn for å komme hjem. Var glad for at det var tørt.

 

Jeg gikk jo alene, så det kan være det som gjorde at jeg tenkte at her er det skummelt hvis det er vått. Så jeg lurte på om noen andre her inne har tenkt samme tankene, eller om jeg ble mer pysete etter at jeg ble far...

 

Vet at fjell kan være bratte. Kan bare ikke huske at stiene jeg har gått før har vært like skumle å snuble på / skli på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk via Kamsbrekka. Har nytt kart som hvor den gamle er stiplet inn, men den så litt bratt ut langs vannet.

Tenker på opp fra første vannet etter man kommer opp og ut av skogen fra Auglend, der man går/klatrer opp et lite fjellparti på noen meter. Langs Vaulatjørna (heimra) var det også veldig smal sti og ganske bratt. Det var ikke så bratt ved vannkanten, så man stopper gjerne før man havner uti. Stigningen opp fra tjørnet var også bratt.

Før veiskillet til Nilsebu og Litle Aurådalen var det også en skrent jeg tok det veldig forsiktig i.

 

Gikk Litle Aurådal til Lysebotn for å komme hjem. Var glad for at det var tørt.

 

Jeg gikk jo alene, så det kan være det som gjorde at jeg tenkte at her er det skummelt hvis det er vått. Så jeg lurte på om noen andre her inne har tenkt samme tankene, eller om jeg ble mer pysete etter at jeg ble far...

 

Vet at fjell kan være bratte. Kan bare ikke huske at stiene jeg har gått før har vært like skumle å snuble på / skli på.

Du er nok ikke den eneste som har gått forsiktig der. Og syntes det var litt skummelt, spesielt om det regner.

Jeg skal i hvert fall ta opp dette med STF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.