Gå til innhold
Ullsokk

Nødpeilesender (SPOT, InReach mfl): informasjon fra HRS Sør-Norge, etter Trolltunga-ulykka

Anbefalte innlegg

Bra innlegg! Og bra at noen tok initiativ for å få forklart det der mht til HRS. Forresten, ser at det er bare HRS Nord-Norge som har FB gruppe..hvor fant du denne?

 

Det hender jeg flyr når jeg ikke går i fjellet. :) Innlegget er sakset fra gruppen Paraglider Norge, det er mange piloter som har med nødpeilesender både mtp tracklogg på langdistanseturer og kommunikasjon ved landing, i tillegg til ved evt. nød.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har avsluttet mitt Spotabonnement og avskrevet maskinen som en feilinvestering fordi jeg ikke kunne stole på at det fungerte.

Har av naturlige grunner ikke trykket på nødknappen for å se om det fungerte, men "ok-funksjonen" fungerte bare når den selv  ville.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har avsluttet mitt Spotabonnement og avskrevet maskinen som en feilinvestering fordi jeg ikke kunne stole på at det fungerte.

Har av naturlige grunner ikke trykket på nødknappen for å se om det fungerte, men "ok-funksjonen" fungerte bare når den selv  ville.

Samme her. Plutselig var den død etter å ha ligget hjemme en periode. Skal jeg ha noe ny nødpeilesender så blir det en "godkjent" en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her. Plutselig var den død etter å ha ligget hjemme en periode. Skal jeg ha noe ny nødpeilesender så blir det en "godkjent" en.

Samme skjedde meg, men det viste seg at min visa kort hadde utløpt. Bortsett fra det så har den funket utmerket....godkjent PLB er en del styr (ok ikke mulighet for melding)....og dessuten vet ikke hvordan det er med dekning på fjellet med det systemet...

 

Når det er sagt, ikke til å stikke under en stol at PLB har sterkere sendere i watt og andre fordeler.  Jeg reagerte vel mest på at spot'n fungerte som den skulle den (beksjed kom fram) og myndighetene agerte sent....så vidt vi kan lese ut fra avisene da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har avsluttet mitt Spotabonnement og avskrevet maskinen som en feilinvestering fordi jeg ikke kunne stole på at det fungerte.

Har av naturlige grunner ikke trykket på nødknappen for å se om det fungerte, men "ok-funksjonen" fungerte bare når den selv  ville.

 

Samme erfaring som deg. Sendte daglige ok meldinger på min tur i usa i sommer, og av 23 innsjekkinger var det flere som ikke kom fram selv om jeg lot den stå på og sende hver melding 3 ganger. En nødmelding vil jo sende konstant helt til den blir skrudd av så sannsynligheten for at den tilslutt kommer fram er nok endel større, men uansett er det jo mye mer beroliggende å kunne få en kvittering tilbake og få en dialog med nødsentralen som man kan med inreach, så på neste lengre tur hvor jeg føler behov for en slik enhet kommer jeg nok til å investere i inreach.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.