Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødpeilesender (SPOT, InReach mfl): informasjon fra HRS Sør-Norge, etter Trolltunga-ulykka


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Annonse

Bra innlegg! Og bra at noen tok initiativ for å få forklart det der mht til HRS. Forresten, ser at det er bare HRS Nord-Norge som har FB gruppe..hvor fant du denne?

 

Det hender jeg flyr når jeg ikke går i fjellet. :) Innlegget er sakset fra gruppen Paraglider Norge, det er mange piloter som har med nødpeilesender både mtp tracklogg på langdistanseturer og kommunikasjon ved landing, i tillegg til ved evt. nød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har avsluttet mitt Spotabonnement og avskrevet maskinen som en feilinvestering fordi jeg ikke kunne stole på at det fungerte.

Har av naturlige grunner ikke trykket på nødknappen for å se om det fungerte, men "ok-funksjonen" fungerte bare når den selv  ville.

Samme her. Plutselig var den død etter å ha ligget hjemme en periode. Skal jeg ha noe ny nødpeilesender så blir det en "godkjent" en.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Plutselig var den død etter å ha ligget hjemme en periode. Skal jeg ha noe ny nødpeilesender så blir det en "godkjent" en.

Samme skjedde meg, men det viste seg at min visa kort hadde utløpt. Bortsett fra det så har den funket utmerket....godkjent PLB er en del styr (ok ikke mulighet for melding)....og dessuten vet ikke hvordan det er med dekning på fjellet med det systemet...

 

Når det er sagt, ikke til å stikke under en stol at PLB har sterkere sendere i watt og andre fordeler.  Jeg reagerte vel mest på at spot'n fungerte som den skulle den (beksjed kom fram) og myndighetene agerte sent....så vidt vi kan lese ut fra avisene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har avsluttet mitt Spotabonnement og avskrevet maskinen som en feilinvestering fordi jeg ikke kunne stole på at det fungerte.

Har av naturlige grunner ikke trykket på nødknappen for å se om det fungerte, men "ok-funksjonen" fungerte bare når den selv  ville.

 

Samme erfaring som deg. Sendte daglige ok meldinger på min tur i usa i sommer, og av 23 innsjekkinger var det flere som ikke kom fram selv om jeg lot den stå på og sende hver melding 3 ganger. En nødmelding vil jo sende konstant helt til den blir skrudd av så sannsynligheten for at den tilslutt kommer fram er nok endel større, men uansett er det jo mye mer beroliggende å kunne få en kvittering tilbake og få en dialog med nødsentralen som man kan med inreach, så på neste lengre tur hvor jeg føler behov for en slik enhet kommer jeg nok til å investere i inreach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.