Gå til innhold
  • Bli medlem

Nova Bensin brenner?????


A.l

Anbefalte innlegg

Nettopp ferdig med en telt tur fra Norefjell - Nesbyen.

På denne turen hadde svoger med seg denne brenneren Optimus Nova, da det skal være den beste brennern iflg. tester.... Ha ha ha, I minus 18*c ville den ikke fyre, trykket forsvant? Vi fant ut att det var lekkasje på hurtig koblingen på flaska.

Dette skjedde flere ganger etter att vi fylte opp flaska med bensin, plutselig tokk det fyr i koblingen.

ER det flere som har opplevd det samme?

Er dette noe man kan reklamere på, det var ikke noe morro å fyre opp denne noe mere inni telte men, vi måtte.

Turen over der var kjempe bra lite folk oppå fjellet men, mange når vi nærmet oss hyttene.

Været var jo kjempe!

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig fornøyd med min Nova :D

:-)men koblingen er et svakt punkt. Her er det behov for forbedringer, et lite feilgrep og lekkasje eller søl blir resultatet. :)

Koblingen må smøres regelmessig, og brukes 100% etter manualen. Det er rart at CEJN som lager disse ikke kan komme med noe bedre. Cejn er ellers kjent for å være dyrt og bra i industrien.

Jeg her ikke lyst til å bytte ut Nova'n, men finner jeg en ennen kompatibel hunkobling så skal jeg teste ut den. :)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være pakning på pluggen ?

Hei,

Dersom du med "pluggen" meinar han-delen av koplinga, så skal det ikkje vere pakning på den.

Derimot sit det ein o-ring i ho-delen av koplinga. Denne har delenummer 9092V.

Eg har sjølv en Nova som eg er godt fornøgd med. Har ikkje krangla hittil, 2 år.

Som dsk skriv er det viktig å smørje koplinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke silikonfett for handen funker det godt en stund med leppe-pomade vaselin eller lign.

Lekkasje har oppstått når jeg ikke dytter delene godt nok sammen før låseringen slippes på plass, eller når låseringen slippes uten at den er holdt helt tilbake til delene er adskilt. Det er noe svineri med bensin eller parafin på votter/hansker og hender. Følges bruksanvisningen piiiiiiiiiiiinlig nøyaktig skjer det ikke. Ventilen burde ikke vært så "fintfølende".

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Novaen ganske mye, både sommer og kalde vinterkvelder. Det eneste problemet jeg har opplevd noen få ganger er at det lekker bensin idet jeg kobler fra bensinflasken. Dette kommer kanskje av samme problemet; O-ringen som må smøres? Noen tips?

Jeg må altså kjøpe et reservedelssett eller silikonfett... huhh for noe hærk, DET skjønner jeg at du ikke hadde med deg på fjellet :twisted:

PS!

Jeg vil likevel anbefale Novaen til andre, bare så ikke noen misforstår meg. Den har fungert greit ellers. Jeg har ikke samme problem som deg med at den ikke fyrer opp i kulda, testa den i 20 blå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med rep sett men, skjønnte ikke att det skulle være en pakning inni hun pluggen.

Vi hadde også lekkasje når vi tokk slangen av og på men, tenkte att det var normalt men, når det tokk fyr i koblingen ble det fart i leiren he he he.

Trolig vi som gjorde feil men, den bør være rimelig idiotsikker når du skal tenne opp i -18*c etter å ha basa i snø for å få opp teltet og fingrene er rimelig kalde.

Vi kjøpte bensin på F.K. kostet 130.- for 5 liter funket helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Okei da har vi vert i kollen noen dager og testet brennern , ikke så kaldt men.

Etter å ha sett ordentlig på denne hurtig koblingen skjønner jeg jo att den må ha en form for smøring, det er jo kuler og fjærer som funker topp når de er smurt med fett.

Fett vil fordampe etter hvert og bli borte, hvordan få nytt fett inni? Vi tror att det blir vanskelig og har nå prøvet å bruke låse spray, det er ikke sikkert det blir kaldt nok nå i år til att vi får prøvet ut dette ordentlig, kanskje vi prøver i frysern.

Vi skal gi tibake melding hvis vi finner ut noe, men foreløpig er det låsoje som er vårt beste tips.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en Svalbard tur hadde vi en brenner (SIGG) hvor en bunnpakning ble lekk, selvfølgelig den eneste som ikke fantes i rep.settet. Løsningen ble NAVLE-LO; det funka bra, såsant du bruker ullundertøy. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.