Gå til innhold
  • Bli medlem

Blir SOS melding fra SPOT tatt alvorlig av Hovedredningssentralen ?


SveinH

Anbefalte innlegg

Kuriositet: Spot selger ca 250 enheter her i Norge, hvert år.

Og InReach selger nok en god del de også.

 

Så ja, her må det offentlige oppdatere seg litt. Det kommer nok til å bli veldig vanlig i tiden som kommer.

(Selv om de fleste bruker disse til kjekkere ting enn SOS, så som gps spor av ruten man har gått og hyggelige statusoppdateringer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Deretter vil det muligens bli opprettet direktelink mellom politiet (eller andre instanser) til min inReach SE ved at de bruker en av sine mobiltelefoner og tekster meg på. (For jeg har jo et vanlig telefonnummer på inReach SE som hvemsomhelst kan sende tekstmelding til.)

 

Har det blitt noe nytt med inReach SE ang.meldinger?På min inReach 1.5 koblet mot iphone er kun de som har motatt melding fra meg som kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg for min del har i vertfall konkludert med at hvis jeg en gang blir nødt til å trukke på SOS knappen, så skal jeg OGSÅ sende en tekstmelding til en jeg vet har mobildekning og be denne personen ringe til nødetaten for å forklare situasjonen og gi videre mitt inReach nummer for å ha direkte kontakt med meg. På denne måten, er jeg 100% sikker på at jeg får den hjelpen jeg trenger, hvis jeg en gang trenger hjelp.

 

 

 

Jeg har ikke nødsender, så taler mot bedre viten.

 

Ut fra det politiet har sagt og også HRS har uttalt. Jeg forstår det slik at om det kommer et SOS fra en SPOT eller inReach så sendes det nesten automatisk ut en SMS eller en oppringing til det telefonnummeret som er oppgitt sammen med SPOT-informasjonen for å sjekke sannhetsgehalten i SOSen.

Så fremt dette stemmer ville jeg da som bruker av en slik enhet sørget for at det telefonnummeret som er oppgitt ikke er mitt eget, men et som går til noen jeg kjenner. Samtidig ville jeg informert de jeg kjenner om at jeg drar på tur. Hvis det så kommer en SMS fra politiet eller HRS for å sjekke om SOS er reel, så vil vedkommende kunne bekrefte umiddelbart at jeg (som eier) av SOS-senderen 1) er på tur og 2) en SOS vil være reel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det @Ost. I vertfall sånn ca.

På inReach som oppgir man to personer som kan kontaktes ved SOS, dette er ikke eieren av enheten men to som mest sannsynlig vet om eieren er på tur eller ikke (for å kunne verifisere at SOS er reell).

Jeg vet ikke hvordan det er på Spot sitt system.

 

Men selv om SOS er reell så er det stor forskjell på å sende ut en gruppe mennesker til fots for å hjelpe og å sende ut et helikopter. Man kan ikke sende helikopter i alle situasjoner synes jeg. Dermed er det viktig å få mere info inn til HRS enn kun SOS.

 

F.eks: "SOS - trenger hjelp - brukket fot - har telt og sovepose" pluss posisjon selvfølgelig.

Dette gir jo HRS en mulighet til å sende helikopteret til noen som er i livsnød, mens de sender Røde Kors (eller andre) med båre inn i fjellet for å hjelpe meg. De vet jo nå at jeg kommer til å overleve natta ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Deretter vil det muligens bli opprettet direktelink mellom politiet (eller andre instanser) til min inReach SE ved at de bruker en av sine mobiltelefoner og tekster meg på. (For jeg har jo et vanlig telefonnummer på inReach SE som hvemsomhelst kan sende tekstmelding til.)

 

Har det blitt noe nytt med inReach SE ang.meldinger?På min inReach 1.5 koblet mot iphone er kun de som har motatt melding fra meg som kan svare.

På min inReach kan hvemsomhelst tekste meg, hvis jeg gir de telefonnummeret/inReachnummeret mitt. (som kommer opp når jeg sender melding til noen.)

Jeg kjenner ikke til hvordan det fungerer på 1.5, som du spørr om. (nummeret er et 59 xx xx xx nummer.... som det fint går an å sende sms til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.