Gå til innhold
  • Bli medlem

Blir SOS melding fra SPOT tatt alvorlig av Hovedredningssentralen ?


SveinH

Anbefalte innlegg

Det var en fatal fallulykke ved Trolltunga nå i helgen. En SOS melding ble sendt fra en SPOT men det ser ut som den ikke utløste en aksjon.

Er det noen som kjenner til andre tilfeller hvor SOS har blitt sendt fra SPOT i Norge, og evt hvilken respons dette ga.

Hvis meldinger fra dette systemet ikke tas alvorlig så er det ikke så mye nytte i dette systemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se denne tråden, for info og diskusjon rundt Trolltunga ulykka.

Men det er forøvrig ryddig og veldig veldig interessant med en egen tråd rundt det tekniske og andre erfaringer med slike enheter.

 

Jeg for min del bruker en inReach SE fra DeLorme, og den kan man både sende og motta sms med (over satelittene, slik at man "alltid" har dekning).

Føler meg veldig trygg med den. Så selv om SOS knappen av en eller annen grunn ikke skulle virke som tilsiktet, så kan jeg sende melding til noen jeg kjenner hjemme og de kan ta kontakt med HRS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se denne tråden, for info og diskusjon rundt Trolltunga ulykka.

Men det er forøvrig ryddig og veldig veldig interessant med en egen tråd rundt det tekniske og andre erfaringer med slike enheter.

 

Jeg for min del bruker en inReach SE fra DeLorme, og den kan man både sende og motta sms med (over satelittene, slik at man "alltid" har dekning).

Føler meg veldig trygg med den. Så selv om SOS knappen av en eller annen grunn ikke skulle virke som tilsiktet, så kan jeg sende melding til noen jeg kjenner hjemme og de kan ta kontakt med HRS.

Du mener vel LRS?

Menigmann kontakter ikke HRS, det gjør enten LRS eller AMK.

Hovedredningssentralen er øverste "sjef" innen redningstjenesten og koordinerer redningsaksjoner rundt om i hele verden. Nødmeldinger går enten til AMK = 113, eller LRS som er det lokale politi eller lensmanskontor.

Men dette viste du sikkert fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte like godt til Hovedredningssentralen og fikk verifisert følgende.

Det må aldri trekkes i tvil at HR tar en SPOT melding på alvor!

Videre fikk jeg følgende opplysninger:

SPOT og lignende er privatbaserte systemer og er ikke en del av det offisielle nødnettet.

En SPOT nødmelding (911) går til en sentral i Huston. De registrerer meldingen og tar telefonisk kontakt med (i Norge) nærmeste hovedredningssentral.

De vil foreta en rask kontroll av opplysningene og i verksette en aksjon. Det må aldri trekkes i tvil om at en aksjon ikke blir iverksatt pga budsjett ol.

På spørsmål fra meg opplyste han at de hadde utført redningsaksjoner som følge av en SPOT melding.

Han opplyste også at de som hadde et såkalt PLB system var garantert at nødsignalet ville gå direkte til en HR.

 

Jeg har SPOT og etter denne saken stoler jeg ikke lengre på at den kan brukes i en nødsituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har SPOT og etter denne saken stoler jeg ikke på den lengre. Hvis det som sto i avisartikkelen stemmer så viser det jo at de ikke tar dette på alvor.

Ifølge vakthavende på HRS vil alle nødmedinger bli tatt på alvor.

Vi snakket også litt om denne saken du refererer til og dersom jeg forstod vakthavende rett fikk de en nødmelding via SPOT. MEN i tillegg fikk de så mange, tildels motstridende opplysninger eller som han sa: "Det ble virvlet opp så mye støv", at det tok tid å kvalitetssikre alle opplysninger.

Dersom du er i tvil så ta en telefon til HRS, og spør dem direkte.

Og hvis du fremdeles ikke stoler på SPOT, og har en siste utgaven, kjøper jeg den gjerne Men om jeg var deg, ville jeg holde en knapp på HRS's versjon om hendelsen og beholde den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting her. Først et sitat fra aftenbladet.no sin dekning av ulykken der nødmeldingen og det som skjedde i forbindelse med denne beskrives:

/www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Student-i-20-arene-omkom-i-fall-fra-Trolltunga-3763803.html

 

 

Vi sendte melding med nødpeilesenderen med en gang en britisk turist kom løpende og fortalte hva som hadde skjedd. Vår opplevelse var at nødsignalet ikke ble tatt alvorlig av politiet, sier Espen Mills fra Stavanger, som var like ved Trolltunga da ulykken skjedde.

Det viste seg litt senere at politiet i Bergen svarte på SOS-anropet med en SMS-melding hvor det står følgende: «Dette er politiet i Bergen. Vi har mottatt melding om at du har utløst nødsignal. Kan du bekrefte dette. Og hva er situasjonen?».

Uten å vite hele hendelsesforløpet etter at nødmeldingen ble sendt, stiller Mills spørsmål om politiet tar slike henvendelser alvorlig nok.

 

– Det var jo ikke mobildekning i området. Og nettopp derfor brukte vi nødpeilesender. Vi kunne derfor ikke bekrefte overfor politiet at dette var en reell nødssituasjon, sier Mills.

Politiet sendte sin SMS kl. 20.06, mens Mills og hans kompiser først mottok den kl. 21.11.

 

– Da hadde vi ventet så lenge på helikopter at vi løp i delvis mørke opp over fjellet inntil vi fikk litt dekning, og da ble klar over denne SMS-en fra politiet, sier Mills.

 

 

 

Det jeg lurer på her er, sendte politiet en svar-sms som avsender burde fått inn på sin SPOT, eller sendte de en SMS via mobilnettet til et oppgitt nummer? Noen som kjenner bruken av SPOT og eller vet mer om dette? Syns jo det var rart at dersom de hadde forhold som tillot dem å sende et varsel via SPOT så burde de vel også kunne motta en svar-melding via SPOT, derfor jeg lurer på om politiet sende sitt sms-svar via vanlig mobilnett. De sier jo at de måtte løpe oppover fjellet for å få dekning, og da mener de vel mobildekning, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot gen 3 kan vel ikke motta tekstmeldinger? de sendte til mobiltelefonen som eieren var registrert på. Og siden helikopteret tok så lang tid med å vise seg sprang de på en fjelltopp for å finne mobildekning.

 

Aha, ikke toveis kommunikasjon med denne altså. Javel ja, da forstår jeg! Bortskjemt jeg da, med en DeLorme Inreach SE.... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det blir oppfattet som at jeg er adressaten her og at jeg skal svare på de spørsmålene som er kommet frem. Alt jeg har gjort er å kontakte HRS for å få verifisert følgende:

1. Blir en SPOT melding tatt seriøst? Svaret på det var et klart JA.

2. Har HR mottatt mange SPOT nødmeldinger og hva ble utfallet.? Svaret her ble st de ikke hadde fått så mange, men at det ble aksjonert etter at meldingen ble kvalitetssikret - at nærmeste prørende ble kontaktet og kunne bekrefe ar vedkommende oppholdt seg i det aktuelle område.

----------------

Om den aktuelle saken som det refereres til ble en nødmelding mottatt ved HR, men samtidig, ifølge vakthavende jeg snakket med, kom det inn flere telefoniske meldinger som ikke helt harmonerte med hverandre, eller som han sa: Det ble virvlet opp mye støv".j

For å oppsummere: Mitt anliggende var å få svar på pkt 1 og 2, og det har jeg fått og brakt videre

Resten ble gitt som en info at HR ikke helt kjente igjen det som ble fremstilt i pressen. Men jeg er ikke et sannhetsvitne om den fatale ulykken, det jeg refererer er hva jeg skrev ned under samtalen.

"Ugh, jeg har talt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra satelittelefon har vi vel ikke mange alternativer til de forskjellige nødpeilesenderne, så om alternativet er å ha en nødpeilesender og risikere å ikke bli tatt "alvorlig" (som det insinueres lenger opp her)eller å ligge der uten nødpeilesender og prøve å bli tatt alvorlig (tro hvor lang tid DET kan ta?!), så satser jeg på nødpeilesenderen.... :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Private naudpeilesendarar er ikkje mykje brukt i Norge. For Berge var det første gong i helga at han hadde høyrt at privatpersonar hadde nytta seg av denne i ein naudsituasjon.

– Dette er nytt for oss, men vi trur at privateigde naudpeilesendarar kjem til å auke i omfang i framtida og då er det viktig at vi veit korleis vi skal handtere dette. Difor vil vi no prøve å finne gode løysingar, seier han.

 

Vi ser no at eit redningshelikopter burde blitt sendt tidlegare. Det er det ikkje tvil om.

HANS EGIL BERGE, AVSNITTSLEIAR I HORDALAND POLITIDISTRIKT

 

 

For meg ser det jo nesten ut som politiet ikke ante hva de skulle gjøre med en "privat SOS". Men, alvorligheten i dette får jeg inntrykk i av at de tar på alvor, og jeg antar at dette får (gode) følger innad i politidistriktene, ift opplysning og info og hva en SPOT/tilsvarende er, og hvordan den virker.  Uansett hvor "teit" det høres ut. Her ikke på FF får man jo inntrykk av at "alle" turgåere har med seg en SPOT/tilsvarende. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nettopp en lengre samtale med min lokale politistasjon nå.

Mitt spørsmål var: "Finnes det et nød-mobilnummer, som jeg kan sende nød-tekstmelding til? På lik linje som at jeg kan ringermed telefon til 112?"

For med min inReach SE kan jeg sende og motta tekstmeldinger og hvis jeg selv kunne ha opprettet en forbindelse direkte til politiet, ambulanse, LRS eller HRS ville jeg følte meg veldig sikker på at korrekt tiltak ble iverksatt hvis jeg trengte hjelp.

 

Svaret var desverre nei.

 

Løsningen, per dags dato, er å sende tekstmeldinger fra inReach SE til en bekjent som jeg vet er i et område med ordinær mobiltelefondekning. Så kan denne vedkommende ringe 112 eller 113 og rapportere om mine detaljer. Deretter vil det muligens bli opprettet direktelink mellom politiet (eller andre instanser) til min inReach SE ved at de bruker en av sine mobiltelefoner og tekster meg på. (For jeg har jo et vanlig telefonnummer på inReach SE som hvemsomhelst kan sende tekstmelding til.)

 

Alternativt er det jo den "vanlige" SOS knappen jeg kan trykke på. Men den setter meg ikke i direkte kontakt med nødetatene. Den melder bare fra om min posisjon og at jeg har trykt på SOS. (Den KAN muligens gi kontaktinfoen til min pårørende, som jeg har oppgitt, til nødetatene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket akkurat med HRS sør også. De sier det samme, det finnes ikke noen offisielle nød-mobiltelefonnummer. Men de har en mobiltelefon, som de kan bruke, når de har fått en nødmelding gjennom en av de normale kanalene.

 

Men det er jo innlysende at dette oppsettet vil bli diskutert og muligens endret på i fremtiden, slik at de kan holde tritt med utviklen som skjer på det kommersielle markedet.

Nå skal jo HRS legge om systemet sitt, og det vil kanskje være mulig å sette opp det nye systemet med et nød-mobilnummer. Men per i dag finnes det ikke noen informasjon om dette.

 

Løsning, nok en gang: send tekstmelding til noen du vet har mobildekning, med så mye info som mulig, og deretter kontakter de 112 eller 113 (eller HRS, som jo også har et alarm telefonnummer som publikum kan ringe til)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er foruroligende at de overlater ansvaret til folk som ikke har snøring på denslags. Greit nok at det ikke er sånn at de fleste har slike sendere, men det er da slett ikke uvanlig heller. Folk som skal ha ansvaret for redningsaksjoner burde virkelig ha kjennskap til såpass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er foruroligende at de overlater ansvaret til folk som ikke har snøring på denslags. Greit nok at det ikke er sånn at de fleste har slike sendere, men det er da slett ikke uvanlig heller. Folk som skal ha ansvaret for redningsaksjoner burde virkelig ha kjennskap til såpass.

Hva mener du her? Kan du utdype?

Jeg syns ikke vi kan forvente at HRS skal sette opp en nød-mobil nummer tjeneste ASAP, selv om det var det jeg også kunne tenke meg. Det private kommersielle markedet utvikler seg betydelig kjappere enn det statlige HRS oppsettet, slik er det bare. Jeg syns det var supert det han jeg snakket med sa, for han sa at det var innlysende at denne debatten kom til å bli å gå i tiden fremover og at det sikkert nok ble endret på systemet deres, selv om det vil ta en del tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du her? Kan du utdype?

Jeg syns ikke vi kan forvente at HRS skal sette opp en nød-mobil nummer tjeneste ASAP, selv om det var det jeg også kunne tenke meg. Det private kommersielle markedet utvikler seg betydelig kjappere enn det statlige HRS oppsettet, slik er det bare. Jeg syns det var supert det han jeg snakket med sa, for han sa at det var innlysende at denne debatten kom til å bli å gå i tiden fremover og at det sikkert nok ble endret på systemet deres, selv om det vil ta en del tid.

 

 

Det var vel kanskje myntet på behandlingen av innkommende SOS meldinger fra SPOT, Inreach eller lignende @Miamaria refererte til!?

 

Jeg har selv en Inreach men skal ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt så mye på hvordan SOS melding blir prosessert videre i systemene etter at Delorme har mottatt denne og videresent til nærmeste redningssentral. 

Har forstått det slik at Delorme sjekker oppgitt posisjon som blir sendt sammen med SOS signalet/meldningen og kontakter så nærmeste redningssentral, det være seg i Norge, India, eller Chile.

Trodde det da gikk automatikk i at redningsaksjon ble iverksatt om en SOS melding kom inn. Det er jo betenkelig om SOS signalet må bekreftes i flere ledd før noe dette skal skje.

 

 

Leste i en av trådene/nettavis at HRS har innkalt til drøftelsesmøte ang nødpeilesendere.

Forhåpenligvis blir de enige om hvordan SOS meldingen fra slike nødpeilesendere skal behandles i fremtiden for å unngå forsinkelser slik som i saken på Trolltunga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke første gang en Spot blir tatt i bruk her i Norge. Jeg er rimelig sikker på at det gikk mer strømlinjeformet de andre gangene.

 

Men det er jo viktig at alle ledd i en redningsaksjon har det klart for seg hva disse signalene fra GPS-sendere betyr.

 

At noen personer tolker SOS som noe mindre prekært enn et SOS er underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden hatt inntrykk av at HRS tolket dette SOS signalet som et SOS signal. Samtidig som jeg forstår at de vil forsøke å finne litt mere ut av situasjonen, det kan jo være veldig stor forskjell i hvilke ressurser som skal settes inn for å hjelpe avhengig av situasjonen. Det som er betenkelsesverdig her er tiden det tok før helikopteret faktisk kom, og dette skal de jo gå gjennom nå for å finne ut hva de kunne gjort anderledes osv. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det må sjekkes litt nøyere før man sender helikopter til en så folksom plass som Trolltunga, de får jo nok av "SOS" meldinger fra slike plasser gjennom året, som på ingen måte er en reell SOS melding.

 

Det er uhyre viktig at vi forbrukere som kjøpe Spot, inReach, osv. vet hva vi kjøper. Vi kjøper IKKE et produkt som er direkte koblet til HRS.

 

Jeg for min del har i vertfall konkludert med at hvis jeg en gang blir nødt til å trukke på SOS knappen, så skal jeg OGSÅ sende en tekstmelding til en jeg vet har mobildekning og be denne personen ringe til nødetaten for å forklare situasjonen og gi videre mitt inReach nummer for å ha direkte kontakt med meg. På denne måten, er jeg 100% sikker på at jeg får den hjelpen jeg trenger, hvis jeg en gang trenger hjelp.

 

Og selvfølgelig: Vær forberedt på det værste, slik at man kan klare seg selv i det lengste uten å være avhengig av at helikopteret letter på sekundet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.