Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvettregel nr 7 - how not to


Dal-z

Anbefalte innlegg

I dag ble en jente (14 år) meldt savnet på vei til Kvitlen. Heldigvis gikk det denne gangen bra.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/dalane/Savnet-jente-er-funnet-i-god-behold-3764563.html

Dette understreker hvor viktig det er å følge fjellvettreglene, i dette tilfellet regel nr 7: "Gå ikke alene."

Jeg var ikke tilstede selv, men på generelt grunnlag kan jeg si at det er livsviktig at turlederen sørger for at alle deltagerene på turen er 100% inneforstått med at man ikke går alene eller går fra noen som går seinere enn gruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No er det gjerne brot på andre reglar enn berre nr 7, som gjer at det går gale for dei som velger å ikkje følgje nr 7. Det er ikkje farleg å gå åleine, så framt ein ikkje gløymer dei andre reglane på same tid - og evt trossar turleiaren sine stadige formaningar...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kanskje litt uklar i den første posten.

Jeg mente at grupper ikke skal splittes opp slik at deltakere fra gruppen ender opp med å gå alene.

 

Det må jo selvfølgelig være lov å gå alene i fjellet også, men da tar man jo som oftest andre forholdsregler og har vesens bedre erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert turleder for Turistforeningen i ca. 15 år og på slike organiserte turer er vi alltid min. to turledere. Det er ikke uvanlig at slike grupper splittes siden noen deltagere er fjellvandte og går lett og fort mens andre kanskje er det motsatte.

Da kan gruppa deles med en turleder til hver halvdel, men jeg godtar aldri at gruppene kommer så langt fra hverandre at turlederne ikke kan se hverandre. I slike tilfeller har turlederen ansvaret for en gruppe mennesker, men når turlederen (meg) går på tur alene så har han kun ansvar for seg selv. Det har jeg god erfaring med og på soloturer er jeg alltid forberedt på at ting ikke går etter planen og at jeg kan bli nødt til å ta en ikke planlagt overnatting eller to ute. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kanskje litt uklar i den første posten.

Jeg mente at grupper ikke skal splittes opp slik at deltakere fra gruppen ender opp med å gå alene.

 

Det må jo selvfølgelig være lov å gå alene i fjellet også, men da tar man jo som oftest andre forholdsregler og har vesens bedre erfaringer.

Då är vi helt eniga. :-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.