Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur Lysefjorden


IFrantzen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og en venninne tenker oss den korte lysefjordturen som går over en helg første helga i høstferien :)http://ut.no/tur/2.1845/

 

Det jeg lurer på er om noen har tatt den turen før i tidlig høst? Hva kan vi forvente av vær (er det meldt drittvær drar vi ikke), og hva man burde ta med av utstyr. Vi skal sove i telt, slik vi kan bestemme litt mer selv hvor langt vi går hver dag :) Hva med vannforsyning? Finnes det steder vi kunne skaffe mer vann (innsjøer, elver o.l) :)

 

Dette er en av de første turene våres over lengre tid, jeg i allefall har god erfaring med friluftsliv da jeg har vært speider i 8 år :) 

 

Setter veldig stor pris på tips og forslag :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er høstferien på forskjellige tider rundt om i landet, men i Rogaland er det i starten av oktober.

Da kan du vente alt fra full vinter til sommer, men mest sannsynlig skyer og noe regn og ned mot 3-4 grader på natten. Glemte jeg å nevne vind? Alt fra 8-10 m i sek og oppover,

Det vanskeligste er at værmeldingen ikke er helt til å stole på, selv på 24 timmer kan den endre seg mye.

Med andre ord det er vanskelig å si noe bestemt om været.

Det jeg kan si noe om er ruta du har valgt. Mellom Flørli og Langavatn eller Kjerrag er det lett 9-10 timers gange, og da med lett sekk.

Litt avhengig av om du velger å gå trappene eller ei.

Dette er ingen nybegynner tur i begynnelsen av oktober. Den er krevende, og med tung sekk blir det minst to overnattinger mellom Flørli og Øygardstølen. (Det gode spørsmålet er selvsagt hvordan dere har tenkt å komme fra (eller eventuelt - til) Øygardstølen)

Drikkevann er det minste problemet. Det er aldri langt mellom bekker eller tjern.

Regn (som også er vann) kan derimot gi problemer ved kryssing av bekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er høstferien på forskjellige tider rundt om i landet, men i Rogaland er det i starten av oktober.

Da kan du vente alt fra full vinter til sommer, men mest sannsynlig skyer og noe regn og ned mot 3-4 grader på natten. Glemte jeg å nevne vind? Alt fra 8-10 m i sek og oppover,

Det vanskeligste er at værmeldingen ikke er helt til å stole på, selv på 24 timmer kan den endre seg mye.

Med andre ord det er vanskelig å si noe bestemt om været.

Det jeg kan si noe om er ruta du har valgt. Mellom Flørli og Langavatn eller Kjerrag er det lett 9-10 timers gange, og da med lett sekk.

Litt avhengig av om du velger å gå trappene eller ei.

Dette er ingen nybegynner tur i begynnelsen av oktober. Den er krevende, og med tung sekk blir det minst to overnattinger mellom Flørli og Øygardstølen. (Det gode spørsmålet er selvsagt hvordan dere har tenkt å komme fra (eller eventuelt - til) Øygardstølen)

Drikkevann er det minste problemet. Det er aldri langt mellom bekker eller tjern.

Regn (som også er vann) kan derimot gi problemer ved kryssing av bekker.

 

Med andre ord så bør vi ikke dra dersom været ikke er det beste? Tusentakk for detaljert svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord så bør vi ikke dra dersom været ikke er det beste? Tusentakk for detaljert svar :)

Jeg kjenner ikke dere, og har ikke greie på hvor godt dere er trent i bære tunge sekker i mange timer. For alt jeg vet kan dere være i superform og går 11 timers turer hver søndag.

 

Basert på mange års erfaring, etter å ha truffet svært mange "teltere" på tur i dette området, tror jeg dere muligens ville være mer tjent med å ta en litt enklere tur så sent på året.

 

For eksempel: Fra Hunnedalen inn til Blåfjellenden, med overnatting i området. Dagen etter ned Fidjadalen til Fidjavannet, hvor dere finner fine leirplasser. Dagen etter forbi Månafossen og ned til Eikeskog.

 (NB motsatt retning gir mye tyngre tur.)

En slik tur har en del "fordeler":

Turen går noe lavere - unngår snaue heia.

Dere kan ta inn på Blåfjellenden om det virker fristende.

Det er kortere vei til folk - stort sett.

Dere vil fortsatt mangle telefondekning store deler av turen, men noe mindre enn på den andre turen.

Og sist men ikke minst, dagsetappene er betydelig minder og overkommelige med tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut.no sier på denne turbeskrivelsen: dag 1: 4 t og 15 km

Mens til preikestolen står det 3t 30min og 4.8 km

Det er noe som ikke henger på greip her! Skal man gå de siste 10,2 km av denne turen på 30 min??

Hvis du snakker om den linken jeg sendte, så tror jeg ikke den turen går til preikestolen :) Den går fra flørli-langavatn-kjerag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke dere, og har ikke greie på hvor godt dere er trent i bære tunge sekker i mange timer. For alt jeg vet kan dere være i superform og går 11 timers turer hver søndag.

 

Basert på mange års erfaring, etter å ha truffet svært mange "teltere" på tur i dette området, tror jeg dere muligens ville være mer tjent med å ta en litt enklere tur så sent på året.

 

For eksempel: Fra Hunnedalen inn til Blåfjellenden, med overnatting i området. Dagen etter ned Fidjadalen til Fidjavannet, hvor dere finner fine leirplasser. Dagen etter forbi Månafossen og ned til Eikeskog.

 (NB motsatt retning gir mye tyngre tur.)

En slik tur har en del "fordeler":

Turen går noe lavere - unngår snaue heia.

Dere kan ta inn på Blåfjellenden om det virker fristende.

Det er kortere vei til folk - stort sett.

Dere vil fortsatt mangle telefondekning store deler av turen, men noe mindre enn på den andre turen.

Og sist men ikke minst, dagsetappene er betydelig minder og overkommelige med tung sekk.

Hjertelig takk! Skal ha pakkemøte med venninnen min, så skal vi snakke litt om evt. andre turer :) Setter stor pris på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle forskjellig utgangspunkt mtp fysisk form, og det er klart at det været kan sinke dere betydelig, men med vær forbehold er det ikke noe problem å gå turen slik dere har planlagt. Fint vær kan også gi frost og utfordringer med tanke på føret. Har selv gått fra Songdalen til Skåpet, på en (laang) dag, men har betydelig bedre kondisjon enn folk flest. Det var også telttur, med ultralett utstyr, neppe mer enn fem-seks kg totalt i sekken.Ikke tid til noe rødvinskos og bålbrenning på den turen. Erfaringen min var likevel at stien på den siden av fjorden er betydelig lettere å gå enn de fleste andre steder i Ryfylke.

 

Ned Fidjadalen er det vel en noen elvekryssinger? kan ikke det gi litt trøbbel litt uti Oktober? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Gikk Flørli-Langavatn-via Blåfjellenden tilbake til Flørli for omtrent to uker siden.

Mellom Flørli og krysset mellom Kjerag og Langavatn er det en del opp og ned. Det kjennes godt i bena når man har sekk på ryggen. Jeg gikk vel med litt under ti kilo på ryggen i regn og vind og var sliten. Tok ikke turen oppom Kjerag, men gikk rett til Langavatn. Delvis var det på grunn av været, også på grunn av at jeg var sliten.

Kikker du på kartet er det noen småvann før Skansen. De ligger i hver sin minidal med ganske bratte småbakker. Er det vindstille kan du også regne med en mygg o.l. Legg gjerne pausen til Låtervikjuvet sitt utkikkspunkt, hvis det ikke er tåke da. Selv tok jeg pause litt før juvet i Jervenduken.

Stigningen opp fra Låtervikvatnet er ganske seig. I tillegg er den rett etter en vading. Jeg tror dere blir nødt til å vade, det måtte jeg. Lå også litt snø på stien ved samme vann og her passerte jeg på oversiden og gikk ned til stien rett etter. Det var litt dum, det går å fortsette på samme høyden et lite stykke til enden av vannet.  Etter oppstigningen fra Låtervikvatnet er det så og si en søndagstur til Langavatn :-) Fin utsikt og nedoverbakke.

 

Om kvelden kan dere kjenne trappene i bena. Jeg brukte vel nesten sju timer på turen med start i bunn av trappa på Flørli. Fyll på med en sjokolade etter trappa og Låtervikvatnet så går det fint. God tur!

PS! Sju timer er å holde høyt tempo. Traff på 60+ gruppa til STF på Langavatn og fikk beskjed om at jeg hadde gått fort av en turleder. I regn og vind gjør en jo gjerne det for å holde varmen. Legg til at jeg går alene, så det blir ikke mye småpludddring på veien. Sauer liker ikke humoren min ...hadde ikke mot til å prøve den på 60+ gruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle forskjellig utgangspunkt mtp fysisk form, og det er klart at det været kan sinke dere betydelig, men med vær forbehold er det ikke noe problem å gå turen slik dere har planlagt. Fint vær kan også gi frost og utfordringer med tanke på føret. Har selv gått fra Songdalen til Skåpet, på en (laang) dag, men har betydelig bedre kondisjon enn folk flest. Det var også telttur, med ultralett utstyr, neppe mer enn fem-seks kg totalt i sekken.Ikke tid til noe rødvinskos og bålbrenning på den turen. Erfaringen min var likevel at stien på den siden av fjorden er betydelig lettere å gå enn de fleste andre steder i Ryfylke.

 

Ned Fidjadalen er det vel en noen elvekryssinger? kan ikke det gi litt trøbbel litt uti Oktober? 

Jeg mener vi har hatt dette oppe tidligere. Jeg var overrasket den gangen og er fortsatt overrasket.

Mener du at tiden som er satt for turen mellom Flørli og Lamgavatn/Kjerrag er for lang?

Det står i så fal i skarp kontrast til alle de som har gått her og brukt lengre tid enn oppgitt, og faktisk blitt tvunget til å ta en natt ute fordi de ikke klarte å komme fram.

 

 

Jeg har de siste 3 årene 25 turer i dette området i oktober (totalt opp gjennom årene adskillig flere).

 

Jeg har gått i regn og 3 grader med vind fra stiv bris til kuling. Jeg vet hvor lett det er å bli kald og nedkjølt. Jeg vet hvor vanskelig det er å få i seg næring og vann. Jeg vet at det går saktere under slike forhold.

 

Jeg har gått med bakken dekket av snø, slik at merker og sti forsvinner. Jeg vet hvor utfordrende det kan være å finne fram under slike forhold. Jeg vet at da går farten lett ned til 1-2 kilometer i timen. 

 

Jeg har også en gang gått over heia når den var glassert. Alt var dekket av is. Jeg har en viss peiling på hvor lang tid det brukes på en kilometer da.

 

Jeg har heldigvis ikke erfaring med å slå leir i stiv bris og regn, få laget mat og tørket klær til neste dag. Det er lenge siden jeg foretok slike stunt.

 

Jeg vet hvor lite værmeldingen er til å stole på. Den tar heldigvis feil begge veier.

 

Høyst sansynlig vil en tur i oktober langs Lysefjorden ikke være farlig, men den vil kunne bli skikkelig ubehagelig og avskrekke folk fra videre turer.

Så hvorfor ikke anbefale noe som er mye bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med Rejohn her. Registrerte ikke at det var snakk om oktober her... Da ville jeg vært mer skeptisk til turen. Jeg har trent hele livet; fotball, karate, kickboksing, men var sliten etter den turen i slutten av august.  Tiden som er satt for turen, ni til elleve timer er ikke for lang. Vet ikke hvor mange grader det var da jeg gikk Flørli-Langavatn, men noen kosetur var det ikke i regn og vind. Under returen via Blåfjellenden dagen etter kom det også haglebyger.

 

Jeg er forsåvidt skeptisk til bare å gå opp Flørlitrappa i oktober da den kan være meget glatt når det er litt vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tider på turer er jo vanskelig å si noe om. Det er viktigst at høydeprofilen og avstanden står beskrevet i turbeskrivelsen spørr du meg. En tidsangivelse er også hendig å ha, selv om det blir å variere mye fra person til person.

Vi, som barnefamilie, vet jo at vi bruker minimum oppgitt tid på turen og at vi mest sannsynlig vil bruke mere tid. Så det viktigste er at tidsangivelsene samsvarerer med hverandre slik at du kan sammenligne turene mot hverandre både på avstand og tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.