Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut på tur - bra før mental helse!


Johan2000

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Sunt dop! Det er hva turlivet er. Og det er jo egentlig gammelt nytt at tur er sunt både for kropp og psyke. De som påstår de ikke liker friluftsliv, påstår jeg ikke har prøvd det rett, evt lenge nok. Noen er jo som kjent litt trege av seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra for min del. jeg kan gå fra å ha en skikkelig dårlig dag til å være relativt avslappet iløpet av en litenhalvtimes rusletur i skogen. Jeg har drevet en del med meditasjon og yoga tidligere, og dersom man klarer/husker å bruke sansene i stedet for tankene synes jeg det å være i naturen gir mye av det samme utbyttet.

 

Det gir jo mening; man går ut og omgir seg med planter, steiner og annet som har vært en del av menneskers naturlige habitat i årtusener, og resultatet er en sinnstilstand som sikkert er nærmere slik vi hadde følt oss dersom vi ikke hadde ymse menneskeskapte trøbler å stri med. :)

 

Stillheten er bare en del av et større bilde, tror jeg. Nabolaget/huset mitt er ofte like stille som skogen jeg går i, men oppleves annerledes. Former, farger, lukter og sikkert masse annet spiller nok også inn

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjetning er at naturlig lys/farger i naturlig mengde spiller en rolle både mhp humør på kort sikt, og med søvn/døgnrytme på lengre sikt. I perioder der jeg er mye ute i naturlig lys, opplever jeg at min egen søvn og døgnrytme blir merkbart bedret mot perioder der jeg istedet blir avskåret fra det (og i stedet får masse kunstig lys). Bare en gjetning, som sagt :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

"Solbading" har nok de fleste hørt om, men hva med "Skogbading": https://en.wikipedia.org/wiki/Forest_bathing :) ?

Igjen - jeg tror naturlig lys og naturlige farger er det viktigste, om du er i skog eller på myr eller ved fjellvatnet - det er er uansett bedre enn sofa i LED-lys fra TV-en. Og er du først på tur, les en papirbok i stedet for noe på skjerm, det er nå mitt tips ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer veldig bra med mine erfaringer dette også.

"Stresset" slipper når man er ute i naturlige områder. Det være seg sjø, skog eller fjell. Jeg tror lydene har mye å si. Det er "kunstige" lyder rundt oss hele tiden. Anbefaler det ikke: Men vet man hva man skal lytte etter, så klarer man til å med høre strømmen i huset. Belysning har nok også en del å si. De sier at blåtimen har et spesielt lys, men det første lyset på morgenen det er spesielt, og gjør iallfall meg mye mer opplagt om dagen. Får det kun med meg de gangene jeg er ute på tur. hehe (B-Menneske)

Jeg tror i all hovedsak at dette ligger i sansene våre. Vi undertrykker mye av sansene våre i det daglige liv for å løse oppgaven vår (jobb etc). Når man kommer seg ut i naturlige omgivelser så slås disse sansene på. Hørsel, lukt, syn, hjernen skifter fokus, og kropp og sinn gjør det som det er skapt for å gjøre. 

Føler også at en del av de "duppedingser" som er laget for å forenkle livet vårt i mer eller mindre grad har forringet livskvaliteten vår. Og det er jeg sikkert ikke alene om.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen gir uten tvil avkopling/velvære, men det som er litt artig med slike undersøkelser er at den som leter finner. Ikke lenge siden det ble funnet at trening gir høyere IQ. Jeg tror hjernen er svært mottakelig for impulser, uansett hva det er, så får vi søke hva som gir oss velvære og ikke trykker oss ned.  Selv nyter jeg naturen aller best, gjerne med litt aktivitet, så blir det sikkert en fin miks av frigjorte endorfiner og inntrykk. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, PTG skrev:

Naturen gir uten tvil avkopling/velvære, men det som er litt artig med slike undersøkelser er at den som leter finner. Ikke lenge siden det ble funnet at trening gir høyere IQ. Jeg tror hjernen er svært mottakelig for impulser, uansett hva det er, så får vi søke hva som gir oss velvære og ikke trykker oss ned.  Selv nyter jeg naturen aller best, gjerne med litt aktivitet, så blir det sikkert en fin miks av frigjorte endorfiner og inntrykk. :-)

Ut i fra min eksepsjonelt raske titt på abstractet så kan det stilles spørsmål ved om kontrollgruppen egentlig er en betingelse. Bråkete by vs stille natur trenger ikke bety at naturen i seg selv gjør det bra for hjernen, men at det bråkete gjør negativt. Det er dog ekstremt vanskelig å studere slike fenomen da du er nødt å ha naturalistiske omgivelser (siden eksperiment i et lab vil gi ekstremt dårlig ytre validitet).

Forøvrig er jeg ikke i tvil om at naturen bringer meg glede i livet, men jeg tror det er litt som med andre fritidsaktiviteter: det bringer ikke glede hvis du ikke liker det i utgangspunktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av mitt yrkesaktive liv har jeg jobbet med mennesker som sliter med ulike sosiale og mentale problemstillinger. Jeg har introdusert naturen som en læremester for mestring og trygghet og har uten NOEN unntak utelukkende sett positive effekt på disse menneskene. Finner man rett mestringssone og rette strategier for å operere i denne sona er moder jord den beste terapi. jeg har i stor grad brukt trekkhundene mine som redskap men andre arenaer kan være vel så effektive. Psykisk helseforebygging + friluft og moderens energier= sant :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har måtte kutte ut skogsturene i det siste. Hadde det bra så lenge jeg måtte slite, men i roligere partier kom negativt tankekjør. Kan ha noe med at turen gikk på autopilot siden jeg hadde gått den hver dag i mange måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli slik, tankene kverner, men det hjelper muligens om du gir hjernen noe annet å jobbe med. F.eks. sette hodet i "observasjonsmodus", betrakte naturen rundt deg, detaljene, beskriv for deg selv det du ser.  Observere din egen kropp og gange, går jeg effektivt nå? Hvordan puster jeg? Holder jeg grei skrittlengde? Osv osv. Sette små mål som du holder fokus på (f.eks. "nå frem til der stiene krysser på under 10 min") osv. Stopp helt opp av og til og lytt til naturen, fokusert. Hva hører du? Beskriv for deg selv, gå videre. Da får du noe tenke på (har jeg hørt/ikke hørt dette før?). osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å få hjernen til å være der du fysisk er, til å ta inn omgivelsene med alle sanser og bearbeide inntrykkene - det er som en reset-knapp fra vante tankespor, enten det gjleder fastlåste utfordringer på jobb eller privat. Fotografering kan være en hobby som kan hjelpe med det - det å lete etter gode motiver, tvinger deg til å ha oppmerksomheten rettet mot de visuelle omgivelsene dine (og fortrenge de gamle tankesporene, forhåpentligvis?). Jakt kan sikkert ha noe av samme effekt, likeledes mer ekstreme oppmerksomhetskrevende idretter, vil jeg tro. Når lukter og lyder også slår inn på bevisstheten, da begynner det vel å bli "skogbading" utav det :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Oppmerksomt nærvær" er en norsk oversettelse av det engelske "Mindfullness"
 https://no.wikipedia.org/wiki/Oppmerksomt_nærvær

Populært tema, så bokhandlerne bruker å ha godt utvalg av bøker i "selvhjelps hyllene" sine, men er nok ikke alt som er like bra der. Har jo blitt en trend som mange selvhelpsforfattere og psykologer har kastet seg på.  Har lest litt av Jon Kabat-Zinn en.wikipedia.org/wiki/Jon_Kabat-Zinn. Se også : en.wikipedia.org/wiki/Mindfulness-based_stress_reduction Finnes flere videoer med han på Youtube www.youtube.com/results?search_query=jon+kabat-zinn .

En av utfordringe denne retningen  starter med er vår manglende evne til å være tilstede her og nå, i eget liv. Derav; "oppmerksomt nærvær". Og hvor vanskelig det er når man forsøker å la være å tenke på noe som helst. Å tømme hodet for tanker, bare være tilstede. Derfor bruker man hjelpemidler for oppmerksomheten, fokusere den mot noe som vi kan fylle den med. Som f.eks. fokusere oppmerksomheten til noe som hele tiden er der enten du vil eller ikke, som ved å lytte til din egen pust. Samtidig understrekes det hvor vanskelig dette er, og at de flest derfor må arrestere seg selv i å ha latt "tankene fly igjen". Men dette skjer alle, derfor må man ikke gi opp, men forsette å prøve, og ikke klandre seg selv for at man "ikke får det til".

Tenk bare på hvordan mange finner det totalt avslappende å holde på med oppgaver som krever litt oppmerksomhet, som å løse kryssord, sudoku, legge kabal, drive med treskjæring, porselensmaling eller andre hobbyer, eller for den saks skyld: spille dataspill...eller.... gå på tur :-) (om turen da ikke blir for monoton - som gås på gammel vane og tankekverna derfor får kjøre sitt eget løp). Da avlaster man hjernen fra de tankene som ellers kverner, oppmerksomheten må rettes mot noe annet en stund, noe overkommelig som ikke fremkaller ubehagelig stress man ikke mestrer .... .... .... ....

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, zimwalker skrev:

"Oppmerksomt nærvær" er en norsk oversettelse av det engelske "Mindfullness"
 https://no.wikipedia.org/wiki/Oppmerksomt_nærvær

Populært tema, så bokhandlerne bruker å ha godt utvalg av bøker i "selvhjelps hyllene" sine, men er nok ikke alt som er like bra der. Har jo blitt en trend som mange selvhelpsforfattere og psykologer har kastet seg på.  Har lest litt av Jon Kabat-Zinn en.wikipedia.org/wiki/Jon_Kabat-Zinn. Se også : en.wikipedia.org/wiki/Mindfulness-based_stress_reduction Finnes flere videoer med han på Youtube www.youtube.com/results?search_query=jon+kabat-zinn .

En av utfordringe denne retningen  starter med er vår manglende evne til å være tilstede her og nå, i eget liv. Derav; "oppmerksomt nærvær". Og hvor vanskelig det er når man forsøker å la være å tenke på noe som helst. Å tømme hodet for tanker, bare være tilstede. Derfor bruker man hjelpemidler for oppmerksomheten, fokusere den mot noe som vi kan fylle den med. Som f.eks. fokusere oppmerksomheten til noe som hele tiden er der enten du vil eller ikke, som ved å lytte til din egen pust. Samtidig understrekes det hvor vanskelig dette er, og at de flest derfor må arrestere seg selv i å ha latt "tankene fly igjen". Men dette skjer alle, derfor må man ikke gi opp, men forsette å prøve, og ikke klandre seg selv for at man "ikke får det til".

Tenk bare på hvordan mange finner det totalt avslappende å holde på med oppgaver som krever litt oppmerksomhet, som å løse kryssord, sudoku, legge kabal, drive med treskjæring, porselensmaling eller andre hobbyer, eller for den saks skyld: spille dataspill...eller.... gå på tur :-) (om turen da ikke blir for monoton - som gås på gammel vane og tankekverna derfor får kjøre sitt eget løp). Da avlaster man hjernen fra de tankene som ellers kverner, oppmerksomheten må rettes mot noe annet en stund, noe overkommelig som ikke fremkaller ubehagelig stress man ikke mestrer .... .... .... ....

Det finnes en del forskning på mindfulness også, og det er ikke uten grunn at dette er noe som undervises ved norske universitet.

 

Den 4/26/2016 at 11.24, Gittiamo skrev:

Trenger man virkelig forskning for å vite hva som er bra for en selv da? 

Ingen trenger å fortelle meg hva som gjør meg lykkelig. Det er min oppgave å finne ut av dette selv. 

Ja, en trenger det. Mennesketsinnet er stappet med mentale snarveier og tankemåter (heuristikker og bias) som er der for å gjøre det lettere eller tryggere for oss (i urmenneskeperspektiv), men i dagens samfunn blir vi ofte lurt av disse snarveiene. Det å tenke statistisk og systematisk faller oss ikke naturlig og derfor er det laget et sett med regler som kan hjelpe oss å redusere påvirkningen disse snarveiene har.
Om du skulle ønske å bruke et par uker på å lese om en rekke av disse snarveiene er Daniel Kahnemans bok "Tenke, fort og langsomt" et utmerket sted å starte. Boken har en populærvitenskapelig tilnærming og fokuserer veldig mye på ett felt innenfor psykologi, men det er ikke vanskelig å forstå hvorfor vitenskap er så vanskelig, og hvorfor det er viktig med systematisk empiri, når en har lest denne boken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Alltid deilig å finne artikler som bekrefter egne antakelser - da kan man jo fint droppe å bedrive grundig kildesjekking ;) :

Vi vet at naturen gjør oss lykkeligere. Nå forteller vitenskapen at den også gjør oss snillere.

Sitat
  1. Å være i naturen reduserer stress
  2. Naturen gjør deg lykkeligere og mindre grublende
  3. Naturen demper oppmerksomhetssvekkelse og øker kreativiteten
  4. Naturen kan bidra til å gjøre deg snill og givende
  5. Naturen får deg til å føle deg "mer i live"

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.