Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjørneklo?


siljedalen

Anbefalte innlegg

Annonse

Kontakt en rovviltkonsulent ved fylkesmannen. Kan være en bjørneklo sia den virker ganske stor og med brun pels rundt, men lettere å få bekrefta det med en ekspert som kan se det i virkeligheten. Ellers ville jeg vært forsiktig med å gå ut med enhver observasjon av rovvilt eller spor/andre spor etter de mht at rovvilthatet er ganske stort her i landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som en bjørneklo ja. Ellers ville jeg ha bitt meg merke i det @The Lone Wolf skriver ang informasjon om hvor og når denne kloa er funnet. Du kan potensielt forsegle dens skjebne på denne jord. Spør om det er en bjørneklo og hvis de lurer oppgir du et helt annet geografisk stedsnavn slik at den ihvertfall har en sjanse til å overleve :) Utenom det så kos deg med kloa og opplevelsen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig funn. Drømmer om det store møtet med bjørn eller ulv her i Vestfold. Ulv har jeg sett fra bilen her i Sandefjord men bjørnen er nok ikke ofte tasser gjennom her. Dog ble det observert bjørn på Skrim for få år siden om jeg husker rett. I fjor ble det sett bjørn nord for Hokksund så den er ikke så langt unna til tider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis er de eneste drømmene jeg har om ulv mareritt om at den tar en av bikkjene, og det er ikke akkurat år og dag mellom hver gang det meldes om ulveobservasjoner her oppe så det noe jeg tenker på sånn ca. hver gang jeg tar av båndet, det legger endel føringer på hvor jeg går tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt vill ulv på 6-7meters hold, har også jobba litt med ulv, hatt bjørner i nærheten av meg på tur flere ganger og et par ganger like ved et sted jeg bodde litt inni et skogsområde men dessverre ikke fått sett, gaupa har jeg hørt fire ganger mens jeg har liggi ute(ikke sett i vill tilstand) og kommet på kongeørn på kadaver knappe 20meter unna. Men jerven veit jeg ikke om jeg har hatt relativt sett i nærheten av meg. Men holder selvsagt kjeft om hvor jeg har hatt dyra(og fuglen) i nærheten.. Sia jeg tidvis vanker i et miljø hvor enkelte er potensielle tjuvjegere på rovvilt, ene legger ikke skjul på det iallefall, så er jeg veldig obs på at det er uheldig å gå ut med hvor observasjonene er gjort, som nevnt tidligere i tråden. Kanskje litt kjedelig å anmelde folk jeg sitter i styre med for evt ulovlig jakt, men jeg gjør det om nødvendig/dersom vedkommende vedgår ulovlig jakt på rovvilt så jeg hører det.

Tradstarter burde fått lagd et smykke/kjede av kloa, fint turminne det der! (Eneste er at det må jo ha vært vondt å fått revet av kloa si..).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis er de eneste drømmene jeg har om ulv mareritt om at den tar en av bikkjene, og det er ikke akkurat år og dag mellom hver gang det meldes om ulveobservasjoner her oppe så det noe jeg tenker på sånn ca. hver gang jeg tar av båndet, det legger endel føringer på hvor jeg går tur.

Tar av båndet?

I et område med ulv ville jeg ikke tatt av båndet, en ulv vil oppfatte en hund som en inntrenger i sitt revir og vil møte den som andre inntrengende ulver. Det blir oftest brutalt. Derfor så vil jeg anbefale å gå med hunden i bånd. Ikke bare av den grunn heller, når det er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt vill ulv på 6-7meters hold, har også jobba litt med ulv, hatt bjørner i nærheten av meg på tur flere ganger og et par ganger like ved et sted jeg bodde litt inni et skogsområde men dessverre ikke fått sett, gaupa har jeg hørt fire ganger mens jeg har liggi ute(ikke sett i vill tilstand) og kommet på kongeørn på kadaver knappe 20meter unna. Men jerven veit jeg ikke om jeg har hatt relativt sett i nærheten av meg. Men holder selvsagt kjeft om hvor jeg har hatt dyra(og fuglen) i nærheten.. Sia jeg tidvis vanker i et miljø hvor enkelte er potensielle tjuvjegere på rovvilt, ene legger ikke skjul på det iallefall, så er jeg veldig obs på at det er uheldig å gå ut med hvor observasjonene er gjort, som nevnt tidligere i tråden. Kanskje litt kjedelig å anmelde folk jeg sitter i styre med for evt ulovlig jakt, men jeg gjør det om nødvendig/dersom vedkommende vedgår ulovlig jakt på rovvilt så jeg hører det.

Tradstarter burde fått lagd et smykke/kjede av kloa, fint turminne det der! (Eneste er at det må jo ha vært vondt å fått revet av kloa si..).

Varmer langt inn i hjerterota å høre deg si det der. Ikke røp plassen. Mld evnt lovløse jegere til polisen og for all del nyt øyeblikkene for de kommer så alt for sjelden. Møtet med rovdyret altså!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar av båndet?

I et område med ulv ville jeg ikke tatt av båndet, en ulv vil oppfatte en hund som en inntrenger i sitt revir og vil møte den som andre inntrengende ulver. Det blir oftest brutalt. Derfor så vil jeg anbefale å gå med hunden i bånd. Ikke bare av den grunn heller, når det er nevnt.

 

Jeg er fullstendig klar over det ja, så jeg sier jo at det legger endel føringer for hvor jeg går tur .. forøvrig, jeg hadde ikke tenkt å dra dette ut i noen rovdyrdebatt og ødelegge tråden. 

TS: Kjempefunn! Ta godt vare på den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ei bjørneklo, så er det ikke sikkert den har ramla av en bjørn der og da. Klør er ikke noe disse dyrene mister så lett. En bjørn på flere hundre kilo kan klatre i trær, så de henger relativt godt fast... Det er jo mulig noen har mistet en suvenir eller klippet den av en bjørnefell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som Lompa skriver så er det ikke sikkert at den kommer fra en levende bjørn, det er vel heller ganske usannsynlig.

Tidligere ble lovlig felte bjørner merket ved at en klo ble klippet av, dette husker jeg også at lensmannen gjorde når jeg som 16 årig jeger hevet skuddpremie på mink, men da klippet de to klør.

Jeg husker ikke hvilken klo som ble klippet på bjørn, men hvis du ser en utstoppet bjørn stå på utstilling så er det stor sjanse for at den mangler en klo. Denne kloa er nok heller mistet av et menneske i lovlig eller ulovlig ærend.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.