Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlett brenner fra Biltema


esstrom

Anbefalte innlegg

Var innom biltema i går og skulle kjøpe rødsprit til mitt trangia 28-T(Solo). Jeg kom over en veldig liten gassbrenner som kostet 250 kr, laget av titanium.

Er det noen som har erfaring med denne? Bare til koking av vann, brennerhodet er svært lite så egner seg sikkert dårlig til steking. Hadde vært greit å ha med i trangiasettet sammen med en gassboks på sommertid :)

Brenner: http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-26-kW-2000035763/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en, inntil videre har jeg kun kokt opp en skvett vann på kjøkkenet, men det er bra fres i den.

Den er virkelig knøttliten!

Har fra samme produsent (Fire Maple) en FMS 116T, denne har større brennerhode og kjelestøtter, den er litt følsom for vind.

Jeg antar at FMS 300T er bedre på dette området fordi luftehullene i skaftet er mye mindre, og toppen har en annen utforming.

Kvalitetsmessig virker disse brennerne bra.

Men en titankopp som har plass til en 100g gassboks og brenneren blir dette et lett og kompakt kjøkkensett til sommerbruk.

post-13618-0-83569000-1441185556_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så brenneren i butikk og det var ikke store greiene :) På noen og 40 g så fristet det å kutte vekten(Og fysisk størrelse) litt på solokjøkkenet. Takk for svar, blir sikkert en liten investering.

Edit: Fant forresten en test av brenneren: http://www.tursiden.net/2015/03/test-av-fire-maple-fms-300t-gassbrenner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har firemaple brenneren med slange og brukte den i sommer. Fungerer veldig bra og letteste på markedet med slange (98 gram). Fordelen med slange er at en kan bruke en skikkelig vindskjerm pluss at det blir mer stabilt.

Jeg vil bare legge til at FMS 116T og 117T har samme brennerhode. Så man kan ikke forvente bedre egenskaper med tanke på varmefordeling eller effekt annet enn at det er lettere med vindskjerming og at det er litt mer stabilt. Riktig nok vil vindskjerm hjelpe noe med dette om man lager mat utenfor teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par velt og ødelagt middagsmat så er jeg skeptisk til alle brennere som står på toppen av en gassboks. 

En av mine første gassbrennere var en av den typen uten ventil hvor brenneren lager et permanent hull i boksen.

En sånn brenner hadde jeg i flere år, men stabiliteten med en gryte på toppen er veldig dårlig og da jeg hadde opplevd et par velt så ble det til at jeg anskaffet meg andre og stødigere brennere. 

Det er et gammelt uttrykk som heter at "man sparer på skillingen og lar daleren gå". Dette uttrykket dukker stadig opp i hodet mitt når jeg leser om hvor mange gram som kan spares på f.eks. en gassbrenner som her i denne tråden. Jeg er også litt interessert i å spare vekt, men når det spares gram på en brenner så kan det godt tenkes at mange har både telt og sovepose hvor det kunne ha vert spart kilo. Og for ikke å snakke om maten. Maten er vel det som veier mest i sekken uansett hvordan man pakker og her er det sikkert også fullt mulig å spare et kilo eller to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg RE angående stabilitet. Jeg bruker en annen brenner når jeg er på telttur. Jeg bruker et solosett fra trangia når jeg er på fisketur(dagstur). Synes det er mye triveligere en å ta med kaffe på termos. Min ide var at jeg skulle bytte ut spritbrenneren med en liten gassbrenner. Å lage mat, som det blir presisert i tråden, ser jeg for meg blir bare pes med en så konsentrert flamme.

Jeg har for øvrig enn toppbrenner som jeg også bruker på tur. Men da har jeg ankret gassboksen med teltplugger i marka og da blir den stødig :)

Den brenneren liker jeg veldig godt på grunn av spredning av flammen, tror den heter primus mimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like ille der så enten må jeg få veiledning av noen her ellers så får jeg fylle opp med forsøk.

 

Lenka kom etter et søk på ebay etter søking etter titanium stove og litt leting og filtrering.

 

Beskrivelsen til selger gjør det lettere å treffe akkurat:

25g Titanium Alloy Outdoor Cooking Burner Folding Gas Stove BRS-3000T 2700W 

Ebay item: 361271423170

 

Men selv da og filter på lavest pris er det litt jobb å finne den til AU $12.70 Approximately NOK 73.34 + shipping: AU $5.99 (approx. NOK 34.59)

 

Bilder:

post-681-0-15003400-1441453713_thumb.jpg

post-681-0-27429200-1441453718_thumb.jpg

post-681-0-98546100-1441453722_thumb.jpg

post-681-0-73632500-1441453731_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne.  Ikke så UL med sine 88gram men den har tenner og syns den fordelen varmen helt greit til å steike for eks egg. Men man holder som regel i panne og kjel mye av tiden med en liten toppmontert brenner så da kan man flytte litt rundt på panna for å fordele varmen litt bedre.    Om man vil ha det stødigere kan man sette for på gassboksen. Ellers kommer man langt med å være litt kritisk til hvor man setter den.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Den 5. september 2015 at 13.49, dsk skrev:

Like ille der så enten må jeg få veiledning av noen her ellers så får jeg fylle opp med forsøk.

 

Lenka kom etter et søk på ebay etter søking etter titanium stove og litt leting og filtrering.

 

Beskrivelsen til selger gjør det lettere å treffe akkurat:

25g Titanium Alloy Outdoor Cooking Burner Folding Gas Stove BRS-3000T 2700W 

Ebay item: 361271423170

 

Men selv da og filter på lavest pris er det litt jobb å finne den til AU $12.70 Approximately NOK 73.34 + shipping: AU $5.99 (approx. NOK 34.59)

 

Bilder:

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

Fikk akkurat denne i dag sammen med en Toaks titan kokekar/kopp i 550ml str. Dette blir mitt kokesett sommerstid på enkeltturer hvor jeg skal ha det så lett som mulig. Brenneren kostet vel ca 100,-. Toaks titankoppen veier vel 87gram og med en gassboks på 100gr oppi karet med titan vindskjerm 19cm høy (15gram), BRS 3000T brenner (25gram), sammenleggbar titanskje fra Toaks (13gr), Light my fire tennstål Army (50gram) så burde dette være greit på dagsturer, jaktturer fra basecamp for å spise en FR eller to. Jetboil Minimo bli jo rene sandsekken til sammenlikning i vekt....

Brenneren kokte iallefall opp ca 600ml med vann på ca 2min 20 sek. Bråker en del, men kan simre så det griner etter også.

Kokesett med alt du trenger på 190 gram pluss en 100 grams gassboks letter jaktsekken. Tull? ja, antakelig, men som tidligere aktiv syklist så betyr hvert eneste gram spart energi :-) hahaha.

 

s-l1600-2.jpg

s-l1600.jpg

s-l1600 (1).jpg

s-l1600.jpg

s-l1600-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nå brukt dette over et par dagers fisketur og må si den er meget kjekk. Alt jeg trenger for å varme vann og gjøre opp varme/bål i ett enkelt system. Egner seg ikke for steking i særlig grad grunnet konsentrert flamme. men da fyrer jeg bare opp et bål i så fall.

Hele pakken veier 470gr inkl 1 full 110gr gassboks. Alt pakkes oppi selve titankoppen fra Toaks. Må også rette eget innlegg overfor, koppen er på 750ml og ikke 550ml som tidligere nevnt

e8f81a495433827.jpg 76db2f495433836.jpg 1ada91495433844.jpg

Endret av rbhelle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎17‎.‎07‎.‎2016 at 16.36, rbhelle skrev:

Jeg har nå brukt dette over et par dagers fisketur og må si den er meget kjekk. Alt jeg trenger for å varme vann og gjøre opp varme/bål i ett enkelt system. Egner seg ikke for steking i særlig grad grunnet konsentrert flamme. men da fyrer jeg bare opp et bål i så fall.

Hele pakken veier 470gr inkl 1 full 110gr gassboks. Alt pakkes oppi selve titankoppen fra Toaks. Må også rette eget innlegg overfor, koppen er på 750ml og ikke 550ml som tidligere nevnt

e8f81a495433827.jpg 76db2f495433836.jpg 1ada91495433844.jpg

Om du bruker brenneren i høyde over 1000 meter kan det hende at brenneren fungerer dårlig fordi den ikke har en forvarmingsbøyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Om du bruker brenneren i høyde over 1000 meter kan det hende at brenneren fungerer dårlig fordi den ikke har en forvarmingsbøyle.

Hmmm. :ermm: Jeg har sett mange som sier dette, men jeg får det ikke til å stemme - med mindre man snakker om generell lav luftemperatur og ikke om høydens virkning på lufttrykk etc. Er det kaldt, er forvarmingsbøyle veldig bra å ha. Men om du er på feks 3000 moh i grei temperatur, bør en gassbrenner funke knall, så vidt jeg kan skjønne. Lavere lufttrykk senker væskers kokepunkt (omvendt av en trykkoker) og gjør at faseovergangen fra flytende gass til gassdamp faktisk bør gå bedre enn nede ved havet. Det eneste kan være at blandingen muligens kan bli noe fet (tynn luft, mye gass)?, men det bør kun medføre litt mer uren forbrenning, og jeg kan ikke skjønne at et forvarmingsrør skal rette på noe slikt. Noen som kjenner til hva forklaringen skulle være på hvorfor det skulle bli problemer i høyden uten forvarmingsrør?

Selv har jeg nippet til nybrygget kaffe på Soleibotntind (2083 moh) laget med en FMS 300T uten problemer - i shorts- og t-skjorte-vær :) :

Toppkaffe (P9100225).JPG

En ting jeg er atskillig mer skeptisk til når det begynner å bli høyt over havet, er piezo-tennere - og følgelig også det meste av stormlightere (der piezo-gnisten oftest tenner en blanding klin inntil eller inne i et venturirør, kan vanskelig tennes fra utsiden) og gassbrennere med innebygget piezo-tenner. Så vidt jeg har skjønt, senkes luftas terskel for elektrisk gnistdannelse ved lavere trykk og det gjør at hver gnist får lavere energi, og på et eller annet sted på lufttrykksskalaen blir gnistenergien rett og slett for liten til å antenne gass/luftblandingen. Vanlige flint-lightere har ikke dette problemet, og vil funke fint uansett høyde så lenge de er varme nok til at gassen kan trykkes ut. "Flinten" på sånne lightere er jo samme materialet som i tennstål, som selvsagt også vil funke fint.

Men i lavlandet bruker jeg min Soto stormlighter uansett, da den er et unikum til å få fyr på ting med. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.