Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til Hardangervidda oktober - vær, fiske og rute?


pahatlem

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

jeg har endelig klart å sende kone og barn til Syden, sånn at jeg kan komme meg avgårde til fjells. Jeg og en kompis tenker å dra fra Stavanger etter jobb en onsdag i begynnelsen av oktober, og kjøre til Haukeli for å tulle rundt på vidda i en fem dagers tid. Har aldri vært på vidda såpass sent på høsten og uten ski.

 

  • Hvilke temperaturer bør vi forberede oss på? Begge definerer oss som lettpakkere, og tenker sommerposer, bivy, evt. med ekstra fleecepose. Begge regner alle tilgjengelige klær inn i komforttemperatur. 
  • Med utgangspunkt fra Haukeli tenker vi en 4-5 netters rundtur mot Hellevassbu, Litlos, vestover og sørover rundt Nupen og tilbake, evt. med etterproviantering på noen av DNT-hyttene i området. Hvordan er egentlig kotyme her? Vidda regnes som lettgått, ikke sant?
  • Hvordan bør vi ordne oss med fiskekort?
  • Andre tips og triks?

Ellers gleder jeg meg som en unge; detta blir fest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres som en fin tur det der. Det kan bli vinterlig eller sommerlig, selv ville jeg tatt med en sovepose på rundt 1kg av høy dunkvalitet, en silke-liner og et godt isolerende underlag.

 

Med lett oppakning blir det nok ikke noen spesielt tung tur, men legger dere ruten utenfor sti, som ofte er mest spennende, så blir det jo tyngre. Da trenger dere heller ikke å gå helt til Litlos for å få brukt tiden. Da kan en vadestav (en enkelt vandrestav) være god å ha om det har kommet mye nedbør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, @qwer993 ; jeg kjører denne dunposen, silkeliner og bivy, og tenker at det får holde i kombinasjon med liggeunderlag(ene). Vandrestaver bruker jeg uansett, elv eller ei :-)

Ad fiskekort -- det var jo akkurat det kortet jeg hadde lyst på, @Klingen86, stort område og akseptabel pris. Selv om dette "felleskortet" ikke selges for oktober, ser jeg at f.eks. dette kortet på inatur ikke har tidsbegrensning, og tillater garn og oter for den saks skyld. Argh, jeg er lei av vanskelige fiskekortordninger, altså  :mad: Fullt mulig jeg kjøper et kort og spiller dum og/eller i god tro om noen tar meg i feil vann.. Er det liksom ufint og dårlig oppførsel?

Se ellers pakkliste her (under utarbeiding..):
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette med fiske, så vil jeg vel si at man bør holde seg unna fiske i elver på denne tiden. Det er gyting, og dumt å ta fisken som har gått på elva.

Dere bør være forberedt på sludd og snø som enten blir liggende noen dager, eller regner bort igjen. Det kan bli glatt og litt uberegnelig underlag, så jeg ville satset å fottøy med god ankelstøtte. -Eller det kan bli sol og T-skjorte..

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring fra Hardangervidda i oktober, men noen års erfaring fra Ryfylkeheiene - Frafjordheiene i oktober.

 

Tidlig i oktober kan forholdene nede hos meg (som stort sett ikke er over 900moh) være svært forskjellige. Det har hendt at det omtrent er sommer, men det forekommer også at verden blir hvit. (Snø som riktignok forsvinner igjen.)

 

¨Det er forholdsvis "lett" utstyr du tar med....

 

Det går selvsagt bra, men jeg ville ha tatt med ekstra vanter og vinterhodeplagg. (Jeg har alltid med vanter, lue og "lang under".) 

 

Men jeg må innrømme at jeg synes soveposen muligens er noe "tynn" - jeg liker å sove varmt.

 

God tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, soveposen er i letteste laget for vinterlige forhold, men bivyen gir ekstra isolasjon. Dette vil fungere på kortere turer, men bivyen vil øke kondenseringen/redusere pusteevnen til soveløsningen. Dette gir økt opplagring av fuktighet i soveposen og redusert isolasjonsevne. Dette forsterkes av de fuktige og kalde forholdene man kan få på senhøsten i fjellet.  I tillegg er man direkte eksponert for fordampning fra bakken under en tarp. Dette gir fuktigere luft og reduserer den eventuelle pusteevnen til bivyen ytterligere.

 

Det er en bedre ide å bruke de 200 g bivyen veier på mer dunfyll i posen synes jeg. Hvis man da blir utsatt for kondens fra tarpen, så får man nå tak i todukstelt som veier lite mer enn en tarp med tilbehør.

 

Dette er bare min erfaring. Avhengig av værforhold, fysiske forutsetninger osv, er det fullt mulig å få en komfortabel tur selvfølgelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål.
Nå skal ikke jeg late som om jeg er noen ekspert (og du kjenner meg jo - antar det er derfor du spør andre enn meg), men: jeg har vært på Hardangervidda vinter, sommer og høst. Støtter meg til qwer993 når det kommer til sovepose + ekstra lue etc. Uansett hvordan været blir, blir det kaldt på kvelden og natta så høyt. Og Rejohn har et godt poeng ifht. mulig snø: du skal opp i gode høyder, og da er det absolutt sjanse for snø i oktober. Greit med lette sko, men ugreit over flere dager dersom sludd og snø først slår til.

Ser også at du kjører lett på kjøkkenfronten. Oppe på 1400 meter er det begrenset med småkvist til fyring, er vel mest lyng og røtter du kan få tak i. Dersom det ligger et lag av slaps og snø, kan det bli ganske strevsomt å få fyr på noe. Kanskje gass (regner med du synes at multifuelbrenner blir for tungt for de skrøpelige skuldrene dine) bør ligge i sekken som en forsikring?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en slik pakkliste er ikke uforanderlig, jeg vil selvfølgelig gløtte litt til værmeldinga når det nærmer seg; blir det meldt drittvær tar jeg med ekstra av alt, skifter eventuelt sko og drar med ekstra lag med klær. Kan til og med hende at vi ender opp med å dra på tunneltelt (Hilleberg Nallo GT).

Sånn generelt etter tips jeg ser bort i fra fra dere :-) : Selve sovesystemet tenker jeg holder (boxer + ullongs + tynn ullgenser + tykkere ullgenser + fleecebukse + fleecegenser + bukse + dunjakke + ullsokker + (skalljakke + regnbukse) + silkeliner + sovepose + bivy). Har fungert helt fint i minusgrader før.

 

@qwer993 ad kondens: Jeg har opplevd det du skriver om klam dunpose i bivy før, men da mest på veldig varme sommermorgener. Jeg har eksperimentert litt med å feste en liten tørkeklut i bivyen sånn like oppfor haka; så langt synes jeg dette har fungert bra -- den tar til seg det meste av fuktigheten fra pusten min, og er gjerne frosset stiv om morgenen. Men har aldri vært så mange netter på tur med dunpose før, så jeg er forsåvidt obs (smånervøs) på det du skriver.

Sko er en overveid gamble. Jeg kommer helt sikkert til å angre. Turfølget mitt insisterer endog på ikke vanntette hiking-sko; "Blir det vått og kaldt, får vi gå raskere og lengre!".  :hmm: 

@Lompa Yes -- skal holde meg unna elvene; jeg lover. 

@FredrikGF Turfølge har med gassprimus med 250g gass og stekepanne. Han har enorme skuldre.

Forøvrig lover jeg å innrømme alle små og store nederlag jeg påfører meg selv som følge av å ha sett bort fra gode innspill. :logik:  Turrapporten kan bli en ydmykende affære. Men jeg tror ikke vi omkommer -- rapport blir det.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner utstyret ditt i detalj syntes jeg dette høres noe optimistisk ut. Til sommerturer i lavereliggende områder, ja, men ikke høyfjellet i Oktober. Er ikke poenget å ha det så bra som mulig på tur? I min bok bør man da sove godt, spise godt og ikke fryse mer enn nødvendig.

 

Mulig jeg bommer fullstendig. ;-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@whistler: "...syntes jeg dette høres noe optimistisk ut." oppsummerer vel tråden ganske greit  :D Men det tror jeg @pahatlem egentlig er veldig klar over selv også, hehehe... har en ørliten mistanke om at han gleder seg til å teste ut den optimistiske "grunnpakka" si på høyfjellet like mye som han gleder seg til Hardangervidda selv :D  

Var vel noen i tråden som tidligere sa at det KAN gå veldig fint - og det kan det jo. Ingen har snakket så mye om alternativet (at det ikke trenger å gå så veldig fint i det hele tatt), men det er kanskje like greit... blir ikke noen hyggelig tråd lenger da. Er uansett temmelig sikker på at @pahatlem har fjellvett nok til å følge reglene, dvs. vurdere forholdene og evt. snu dersom det trengs!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@whistler Generelt er jeg helt og holdent enig med deg -- allikevel er noe av poenget denne gangen å nettopp prøve å ikke bære mer enn nødvendig. Dersom jeg fryser etter å ha kledd på meg alle tilgjengelige klesplagg pluss sovesystem inni telt, erkjenner jeg nederlag. Faktisk er litt av poenget å ikke ha det så bra som mulig på tur, men å ha det bra nok, uten at noe går på sikkerheten løs. Selvfølgelig håper jeg ikke på seks dager med horisontal sludd og storm i kastene.. sol er å foretrekke, åpenbart: Men en liten smak av dårlig vær på fjellet er denne gangen ikke å forakte.

@FredrikGF Spot on; jeg lover å ikke fryse ihjel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske i oktober er midt i fredningstida, så det hjelper lite med fiskekort når det er forbudt. Overraskende at folk på et slikt forum ikke vet bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Landsem Overraskende at du går så hardt ut på et slikt forum; Fiske i "fredningstida" er ikke forbudt. I det store og hele styres innenlandsfisk av grunneier. Fiske av gytende ørret begrenses noen steder, i noen perioder, og da særlig i elver og ved os.

Grunneier ved Storheller/Haukeli selger fint fiskekort også i oktober, med loven i hånd.
 

Dog, om fisken biter noe særlig, eller om den smaker like godt som på midtsommeren, er heller usikkert; det er fullt mulig vi bare dropper stengene helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske i oktober er midt i fredningstida, så det hjelper lite med fiskekort når det er forbudt. Overraskende at folk på et slikt forum ikke vet bedre...

Er masse steder det er lov å fiske hele året. Noen har begrensninger, som ved utløp og rennende vann etc. andre har totalforbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tida av året er så godt som all edelfisk i gytemodus, dvs enten på vandring eller allerede på plass der det skjer. Selvsagt unntak for gjeldfisk. Det gjøres mange unntak fra forbudet der forvaltningen har gått i dass og det er store bestander og dårlig kvalitet på fisken. Frisk, ettertraktet villfisk i et område som Hardangervidda har jeg vanskelig for å se for meg at noen grunneier tillater fiske på i gytetida. Da majoriteten av bestandene samler seg på små, sårbare lokaliteter høyt oppe i vassdragene. Det er vanskelig å holde rede på om folk holder seg på matta eller oppsøker gytekulpene og drar opp det ene revirhevdende klenodiet etter det andre, omtrant som å fiske i dam eller oppdrettsmære. Om man vil rusle rundt med fiskestang på denne tiden av året må være opp til hver enkelt, kutymebrudd er det ihvertfall. Ingen grunn til å være hårsår når en får gode råd av gamle folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en slik pakkliste er ikke uforanderlig, jeg vil selvfølgelig gløtte litt til værmeldinga når det nærmer seg; blir det meldt drittvær tar jeg med ekstra av alt, skifter eventuelt sko og drar med ekstra lag med klær. Kan til og med hende at vi ender opp med å dra på tunneltelt (Hilleberg Nallo GT).

Sånn generelt etter tips jeg ser bort i fra fra dere :-) : Selve sovesystemet tenker jeg holder (boxer + ullongs + tynn ullgenser + tykkere ullgenser + fleecebukse + fleecegenser + bukse + dunjakke + ullsokker + (skalljakke + regnbukse) + silkeliner + sovepose + bivy). Har fungert helt fint i minusgrader før.

 

@qwer993 ad kondens: Jeg har opplevd det du skriver om klam dunpose i bivy før, men da mest på veldig varme sommermorgener. Jeg har eksperimentert litt med å feste en liten tørkeklut i bivyen sånn like oppfor haka; så langt synes jeg dette har fungert bra -- den tar til seg det meste av fuktigheten fra pusten min, og er gjerne frosset stiv om morgenen. Men har aldri vært så mange netter på tur med dunpose før, så jeg er forsåvidt obs (smånervøs) på det du skriver.

Sko er en overveid gamble. Jeg kommer helt sikkert til å angre. Turfølget mitt insisterer endog på ikke vanntette hiking-sko; "Blir det vått og kaldt, får vi gå raskere og lengre!".  :hmm: 

Håper du sjekker, før du drar, om du får dratt opp glidelåsen?

@Lompa Yes -- skal holde meg unna elvene; jeg lover. 

@FredrikGF Turfølge har med gassprimus med 250g gass og stekepanne. Han har enorme skuldre.

Forøvrig lover jeg å innrømme alle små og store nederlag jeg påfører meg selv som følge av å ha sett bort fra gode innspill. :logik:  Turrapporten kan bli en ydmykende affære. Men jeg tror ikke vi omkommer -- rapport blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.