Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111T


Ormlår

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser at hjelpetråden for primuser er nedlagt, så jeg forsøker her.

 

Det har seg slik at jeg fikk taki 2 Optimus 111 med bråkebrennere sammen med noen Tempo-deler. Disse overhalte jeg med sett ifra Finn på finn.no! :) De ble helt suverene! Deretter fikk jeg taki en T-brenner på finn.no, tilnermet ubrukt skulle være. Monterte denne, men slet med at den gikk i underburn. Fant etterhvert ut at dersom jeg hadde skapelig med trykk på tanken, så klarte den seg. Dog la jeg merke til at rensenåla ikke kom opp. Kjøpte overhalingssett til denne også fra Finn. Har ikveld demontert, vasket delene i "primusvaskevann" som i tillegg ble brukt i en ultralydvasker. Gikk også over med piperenser i selve brenneren. Montert med nåla "4-klikk" inn i menasjeriet. Stenger og renser bra.

 

Dog oppfører den seg helt likt! Dersom jeg skrur ned effekten så går den i underburn etter hvert. I full fart med "godt" trykk på tanken så lever den som normalt. Man ser, like før underburn oppstår, at yttre brennerkappe (?) altså den øverste perforerte ringen blir rødglødende i nedre kant.

 

Dette tyder da vitterlig på for mager blanding!? Har prøvd med og uten vindskjerm. Har trykt den opp med parafin i systemet for å avdekke ev. lekasjer, men ikke noe er observert. 

 

.. Hjelp!?

 

RjFzQlJX.jpeg

 

ZFlnUGcv.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være hetta som ligger under den perforerte toppen,  Jeg vet ikke hvorfor, men noen passer bedre sammen enn andre.  Prøv f. eks å kle den (2180) med alufolie bare for testens skyld.

 

Partno:

 

INNER CAP (for silent burner )

2180

OUTER CAP (for silent burner)

2183

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mitt første innlegg her på forumet..

 

Vet ikke om du har funnet ut av "underburn" problemet med primusen, hvis ikke kan du sjekke om flammesprederen (den hullete delen på toppen av brenneren) sitter løst. Jeg har opplevd det samme og det har løst seg når jeg har fått låst fast sprederen skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, og takk for sist!

Nei, har ikke fått dreisen på den. Den går fint med full åpning, og bra med trykk på tanken.. 

Det kan virke som at den er havarert. Finn på finn.no snakker om at den antagelig har gått opp i noen loddinger. Dog finner jeg ingen lekasjer når jeg trykker den opp uten å tenne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ormlår skrev:

Hei, og takk for sist!

Nei, har ikke fått dreisen på den. Den går fint med full åpning, og bra med trykk på tanken.. 

Det kan virke som at den er havarert. Finn på finn.no snakker om at den antagelig har gått opp i noen loddinger. Dog finner jeg ingen lekasjer når jeg trykker den opp uten å tenne den.

Bruker du såpevann når du sjekker for lekkasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde et liknende problem med en av mine 111T'er for noen år tilbake. Viste seg å være at dysa ikke var skrudd ordentlig fast tror jeg. Hvis du skal skru fast dysa, så husk at messing er et mykt metall, så ikke skru til alt for hardt. Prøv gjerne med andre dyser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.