Gå til innhold
  • Bli medlem

4-7 dagers tur over Hardangervidda eller Jotunheimen. Men snø?!


vasall

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er relativt godt kjent i Jotunheimen og har vært i de fleste områdene der. Topptur på ski tidlig i sesongen, men helst til fots. Hardangervidda vet jeg lite om, og vet derfor ikke hva man kan forvente seg forholdsmessig. Har lest en del rapporter og tråder her, og synes det er vanskelig å tolke føremeldingene: blokkerer snøen rutene noen av stedene? Må man være konstant på vakt for islagte vann under snøen? Jeg har en uke fri, og tenker å gå alene. I god form. Drømmen var helst å dra opp i Jotunheimen igjen, men da jeg var på Sognefjellet og Storebjørn helt i slutten av juni, var det totalt snødekt. Lite fristende å valse innover på føttene. Kan selvfølgelig ta skiene. Randoskiene orker jeg ikke tøffe rundt med i dagesvis, dog.

 

Dette var jo et litt åpent spørsmål, men jeg aner ikke hva som venter meg i disse områdene nå. Fikk ikke gått så mye i sommer, så håpet å ta det igjen nå. I fjor gikk jeg Leirvassbu-noen topper-Olavsbu på denne tida, og det var ingen snø i sikte.

Vidda er også et alternativ, men ikke så interessant om det kun er en snødekt slette...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mer sne i år enn vanlig, men den er stort sett borte de fleste stedene på Hardangervidda. Mitt inntrykk er at det først og fremst er de aller vestligste delene av vidda hvor dette er et 'problem'. Du kan nok trygt planlegge en tur på Hardangervidda.

 

Selv skal jeg på en ukestur fra Haukeli - Hemsedalsfjellet fra neste helg. Fine værmeldinger, så det blir nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur på Hardangervidda i starten av August. Vi begynte på Finse, og møtte en god del snø i perioder når vi gikk rundt Hardangerjøkulen. Ellers var føre upåklakelig med bare enkelte flekker med snø. Noen steder må man være litt forsiktig ettersom det går elver under snøen, men lett å unngå og sjeldent noe skumlere enn å bli litt våt hvis man går gjennom.

 

Vi gikk nordøst på hardangervidda, kan nok være litt mer på vestsiden men med varmen som har vært de siste ukene hadde jeg ikke vært noe bekymret for å planlegge tur. Kan kanskje bare regne litt mer tid enn normalt om du skal gå ved Hardangerjøkulen eller andre områder der det er en del snø.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Spørs hvor høyt du skal. Isen var gått ved tjønna ved Olavsbu for to uker siden. Ruta fra Fondsbu går opp i 1700 meter vel og i nordhellingene er det store, men solide fonner. Det er ikke nok til å dra med ski. Rutene er godt tråkka opp som en kan vente seg der. På flatere partier var det en del gjennomslag inn mot røysene midt på dagen, gamasjer er lurt å ha med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.