Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassboks, sjekk at den virker før du går!


zimwalker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kammerat som er brannmann og for noen år siden kunne han fortelle at det i løpet av et år i den kommunen han jobbet i var fem personer som hadde omkommet i brann.

Felles for alle var at de ble funnet i døren inn til brannen med et ubrukt pulverapparat i handa.

Det som skjer, og har skjedd helt siden det ble pådudt med brannslukker i alle hus, er at en del mennesker går på en eller annen form for kurs, ofte arrangert av et forsikringsselskap, og "lærer" å bruke pulverapparatet. De slukker en liten væskebrann i et kar ute på en åpen sikker plass.

Så opplever de å bli vekket av røykvarsleren om natten, tørner ut av sengen, ut av soverommet og griper et seks kilos pulverapparat. Så åpnes døra inn til der det er brann, et rom som da ofte har en liten brann i et tv eller en sofa eller noe i den duren, og et tykt lag med sort røyk oppe under taket. I det døren åpnes så skjer det en eksplosjonsartet brennutvikling og personen med pulverapparatet får hele flammehavet rett i ansiktet.

Enda et brannoffer på statistikken.

Dette kan selvfølgelig okså skje med andre slukkemidler, men det største problemet er at vanlige folk læres opp til å bruke et pulverapparat under helt sikre forhold uten å lære noe som helst om hvordan man oppfører seg i forhold til en virkelig brann.

Et brennende kjøkken slukkes lett med 2 - 4 liter vann hvis det blir brukt riktig.

Før 1970 tallet så var gjennomsnittstiden det tok fra et branntilløp til overtent hus mellom 20 og 40 minutter. I dag er denne tiden redusert til ca. 7 minutter.

Et pulverapparat kan brukes til å stoppe et branntilløp og er tomt i løpet av få sekunder, og så kommer rengjøringen og erstatning av pulverskadene.

Vann kan brukes over alt i et bolighus, til og med rett inn i sikringskapet. De som husker noe av fysikkundervisningen på videresående skole husker sikkert at ferskvann er definert som isolator. Altså leder det ikke strøm.

Sevfølgelig en sannhet med modifikasjoner siden ingen av oss har kjemisk rent vann i springen, men med strøm med en spenning opp til 500 Volt så kan ferskvann benyttes mot elektrisitet uten risiko. Og så tar vanligvis ikke vannet slutt etter noen sekunder, men du har nok til å foreta en evakuering fra et brennende hus. 

Det er etter min mening det eneste du skal gjøre hvis du har en brann. En brann som er mer enn et branntilløp, og da mener jeg brann i møbler, gardiner etc. av en sånn art at rommet har fått taket dekket av røyk. 

Kun evakuering, steng dører og vinduer hvis mulig og så kan fagfolkene ta seg av slukkingen.

 

Men tilbake til vann og skum.

Skadene etter vann og skum er mye mindre enn pulver og det er da ofte nok med vanlig rengjøring og tørking.

Jeg har skumapparat på et rom jeg kaller kontoret. Her er det mye elektronikk, og i kjellerstua hvor mine barn ofte samles og spiller på diverse data og tv spill. Da står det 3 -4 store flatskjermer + en haug med pc-er og spillkonsoller, videomaskiner og stereoanlegg.  Skum er let for dem å bruke og jeg ville foretrukket skum en gang for mye enn pulver en gang for mye.

Resten av huset er dekket av tre brannslanger med vann.

Jeg kjenner en dame som opplevde at et tv tok fyr mens hun var en tur på badet.

Hun evakuerte alle som var i huset og da brannvesenet kom så spurte de om hun hadde forsøkt å slukke. Svaret var nei, og da kunne brannmannen opplyse at hvis hun hadde forsøkt så hadde hun sannsynlivis ikke overlevd.

Forsikringsselskapet tenker kun penger og stilte samme spørsmålet og da de ville vite hvorfor hun ikke forsøkte å slukke så var selvfølgelig svaret at da hadde hun sannsynligvis ikke overlevd, "og det kan du få bekreftet av brannvesenet hvis du ønsker det".

 

P.s.

Stikk innom din lokale brannstasjon og spør hvor mange pulverapparater brannmennene har hjemme. Jeg vil tippe at det ikke blir mange.

Husk ingen er mer redd for strøm enn en elektrikker og ingen er mer redd for brann enn en brannmann og det er fordi de vet hvor farlig disse tingene er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns jeg kan se reklamen: "Norske pyromaner anbefaler pulverapparat!"

 

Sorry! Men...he he dette startet altså med at jeg trakk følgende lærdom fra egen unnlatelses synd: Sjekk alltid gassboks og brenner før avmarsj, at de virker - sammen.

 

Lærerik tråd med andre ord! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.