Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassboks, sjekk at den virker før du går!


zimwalker

Anbefalte innlegg

Tok med meg en 230g gassboks på en 7-dagers tur, regnet med det ville rekke med konservativ bruk. Har flere nye gassbokser stående i kjelleren, av ulike merker. Det ble da tilfeldigvis en Coleman boks som havnet i sekken. Brenneren som ble med var en EagleStove FMS102 (*) (FireMaple altså) som jeg kjøpte tidligere i år og har brukt flere ganger i sommer.

 

Første kvelden når mat skulle lages finner jeg at gassboksen ikke gir fra seg gass når brenneren var påskrudd. Enten jeg skrudde brenneren på løst eller stramt, samme resultat, ingen gass. Inspiserte boksen, lyste med lykt og kjente med nål, men kunne ikke se noen fremmedlegeme som blokkerte ventilnåla eller noe.  Når jeg derimot trykket med knivspissen på nåla i boksen, så kom det gass ut. Men altså ikke med brenneren på....Forsøkte også å ta av pakningen på brenneren, i tilfelle problemet var at jeg ikke fikk skrudd den langt nok ned. Men nei.

 

Måtte ty til medbragt backup de første to dagene, en kvistbrenner + at jeg lånte kjøkken på ei DNT-hytte underveis.

 

På dag  tre var jeg så heldig å treffe på en kar som bar med seg to bokser, som var en mer enn han trengte da han straks var ferdig med turen sin. Jeg fikk den fulle boksen hans og han fikk en hundrelapp hos meg. :) Var en Primus boks dette. Funket helt greit.

 

Vel hjemme sjekket jeg brenneren mot en annen Coleman boks, i fall det skulle være snakk om inkompatibilitet, men det var det ikke. Coleman boksen jeg hadde hjemme funket fint med brenneren den. Altså var det bare den ene boksen jeg hadde med ut som det var noe feil på.

 

Sikkert ikke den første som erfarer noe slikt vil jeg tro (?), men dette var nå første gang for meg..

 

Lærdommen får bli: Sjekk alltid gassboks og brenner før avmarsj, at de virker - sammen.

 

(*) http://artikkel.ut.no/test-av-gassbrennere-til-turbruk-1.11219727

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også opplevd å komme på fjellet og så virket ikke gassbrenneren, men det var min egen feil.

Jeg var turleder for en T-tur og like før vi reiste hjemmefra smatt jeg innom en bensinstasjon og fikk med meg en boks med gass for å koke kaffe til deltagerne.

Da det var tid for kaffekok så oppdaget jeg at gassboksen var av en type uten gjenger mens brenneren min var med gjenger. "Hastverk er lastverk".

Men ved hjelp av noen delvis døde einerbusker så ble det kaffe like vel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var turleder for en T-tur og like før vi reiste hjemmefra smatt jeg innom en bensinstasjon og fikk med meg en boks med gass for å koke kaffe til deltagerne.

Da det var tid for kaffekok så oppdaget jeg at gassboksen var av en type uten gjenger mens brenneren min var med gjenger. "Hastverk er lastverk".

 

Au au. Jeg hadde heldigvis bare meg selv å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd tilsvarende med en primus-boks (minst 10 år siden).  Løsningen var ganske brutal. Putta en stein inn i åpningen slik at nåla kunne trykke ventilen åpen.  Det virket, men jeg kunne ikke skru av boksen igjen for ventilen lukket ikke.  Ikke hatt det problemet siden.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det på en boks. Var en boks som ikke ville virke med den ene gassprimusen. Den funket fint med andre. En annen boks av samme merke fungerte fint. Heldigvis testet jeg ved bilen før jeg pakket sekken helt ferdig. Da kunne jeg legge den andre oppi istedet. Har for sikkerhets skyld gjort det for vane å teste boks på brenner som skal være med på tur for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel to lærdommer her. I tillegg til å sjekke gassboksen er det en ting til som kanskje er enda viktigere. Gassbokser må aldri lagres i kjeller. Det er ikke mye fantasi vi trenger for å forestille oss hva som kan skje ved lekkasje.

 

Nå har jeg aldri erfart en gassboks som lekker....Men, hmmm, jeg hadde heller aldri erfart en boks som "gikk tett". Nettopp, ok,  point taken, lagret nå flyttet ut i   utebod, takk! :)

 

Har opplevd tilsvarende med en primus-boks (minst 10 år siden).  Løsningen var ganske brutal. Putta en stein inn i åpningen slik at nåla kunne trykke ventilen åpen.  Det virket, men jeg kunne ikke skru av boksen igjen for ventilen lukket ikke.  Ikke hatt det problemet siden.

 

dsk

 

Har hatt samme problem/brukt tilsvarende fix som @dsk på gassgrillen hjemme inntil jeg fik tak i ny og fikk byttet regulatoren.

Pinnen på regulatoren trykket ikke ned ventilen på gassflasken nok, jeg brukte midlertidig en liten flat metallbit i mellom.

 

Lurt dere. Tenkte faktisk tanken, legge noe mellom/oppnå nåla i boksen, men turte ikke prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å bli minnet på at slik gass er tyngre enn luft.

All slik eksperimentering og fikling med ventiler etc innebærer en risiko, og er ihvertfall en utendørs oppgave.

 

Var det ikke i fjor ei gassflaske utenfor et telt hadde medført at gassen seig langs bakken og ned til teltet som lå lavere...eksplosjon og døde barn.

 

En må absolutt ha med seg hodet på slike turer :-)   Slik er nok parafin og bensin noe tryggere, men det har jo andre ulemper igjen.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble selv en erfaring rikere i sommer på ukestur med en gassboks av typen Coleman. Brenneren var av type Primus Easyfuel II, og første kveld, trøtt og sliten i de forente nasjoners verste regnvær denne natta ca 1300moh, skulle jeg fortære en pose Real turmat. Gassboksen ble skrudd på brenneren, og forsøkte å tenne på. Ingen reaksjon eller gass i slangen. Etter gjentatte forsøk ble gassboksen skrudd av og lagt ved siden av en nogen irritert og sulten bruker som måtte ty til sjokoladerasjonene istedet til kveldsmat. Etter noen minutter begynte jeg å kjenne gasslukt. Jeg forsto heldigvis umiddelbart hva som hadde skjedd, gasslekkasje fra en ødelagt ventil som jeg ikke hadde hørt noe "gasslyd" fra boksen grunnet regnværet. Boksen ble kastet lengre unna teltet enn jeg trodde jeg var i stand til, og ble liggende ute til neste dag, hvor den ble plukket opp tom for gass. En noe skummel erfaring med gassbokser dette altså, og nok en påminnelse om at dette kan potensielt være farlig om en ikke er litt årvåken. Priser meg lykkelig for at det en gang i tiden ble funnet på å tilsette luktstoff i en ellers luktfri butan/propan-gass, slik at vi faktisk kjenner en lekkasje, selv om vi ikke hører den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å bli minnet på at slik gass er tyngre enn luft.

All slik eksperimentering og fikling med ventiler etc innebærer en risiko, og er ihvertfall en utendørs oppgave.

 

Var det ikke i fjor ei gassflaske utenfor et telt hadde medført at gassen seig langs bakken og ned til teltet som lå lavere...eksplosjon og døde barn.

 

En må absolutt ha med seg hodet på slike turer :-)   Slik er nok parafin og bensin noe tryggere, men det har jo andre ulemper igjen.

 

dsk

Hvis det er den saken for noen år tilbake hvor en bestefar satte fyr på teltet hvor hans barnebarn lå og sov du sikter til, så vat det lekkasje fra en bensinbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved flere anledninger opplevd at det siver ut gass når man monterer brenneren av og på. Det er jo minimalt...men irriterende. Er det flere der ute som opplever det samme? Kan ikke tenke meg at det skal være sånn.

Det ser jeg på som helt normalt. Det lekker ut bittelitt gass i det pinnen åpner ventilen i boksen, før pakningen skrus til og tetter.  Det representerer ingen som helst fare slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle vært like redd for gass som forumets brukere, hadde vi ikke hatt mange som jobbet med olje og gass i kongeriket ;)

 

Gass er ikke så farlig så lenge det brenner, det er når det har lekket en stund for så å antenne som er farlig. Gassen er i liten grad farlig på kortsikt. I hovedsak blir man "drita" ved å puste inn for mye. Over tid er en annen sak. Lekker ventilen på gassflaska, så for all del ikke skru av brenneren. La heller denne stå på, da har man kontroll på gassen :) Det som derrimot kan være skummelt er når innholdet i "gassbeholderen" (som egentlig ikke er sååå mye gass) kommer ut av brenneren som flytende. DA snakker man om mye energi som kommer ut på en gang, og som fordamper ganske så raskt. 

 

Husk, ingenting brenner før det har blitt damp / gass. Så å søle bensin på en kald vinterdag= ikke så farlig bensin varm sommerdag = skummelt. F.eks er det ikke mulig å få fyr på diesel med åpen flamme i det hele tatt. Lampeolje er også veldig vanskelig. Men bensin vil automatisk starte å fordampe, og derfor ta fyr.

 

Hvis man føler seg usikker på de forskjellige mediene som benyttes i kjøkkenet på tur og ikke vil bruke sprit (som kanskje er det sikreste), så bruk iallefall gass på sommeren og bensin på vinteren. Gass er tryggest på sommeren, spesielt hvis du har brenner uten forvarming. Og bensin er skumlest på sommeren, da søl fordamper raskere og kan antenne. 

 

Og bare så det er sagt! Du lukter gass LEEENGE før det innenfor det som regnes som eksplosivt område, og kan antenne ;) Altså at du lukter gass vil ikke si at noe kan antenne. Helt trygt at det lukter litt gass når du skrur på og av brenneren din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle vært like redd for gass som forumets brukere, hadde vi ikke hatt mange som jobbet med olje og gass i kongeriket ;)

 

Redd - eller bare litt forsiktig? Nåvel, siden gassen er tyngre enn luft sover jeg nå bare på loftet - med gassen et par etg. under meg.

Neida, men har stadig noe å lære. :wink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren ved å lagre gassbeholdere i kjelleren henger vel  stort sett sammen med at de fleste kjellere er nedgravd i bakken og da har gass på frifot en tendens til å samle seg nede langs gulvet. Jeg har alt mitt kokeutstyr lagret i et skap på kjøkkenet i kjellerstuen. Gulvet i min kjellerstue ligger høyere enn plenen på utsiden og da skulle jeg vel være trygg?

Jeg har gjennomgått en del sikkerhetskurs for å kunne jobbe på plattform i Nordsjøen og da burde jeg vel vite hva som er bra og hva som ikke er bra?

Hvis du oppbevarer gassbeholdere på loftet så kan gassen sive nedover i huset og hvis den kommer til kjelleren så er det stor sannsynlighet for at den er så uttynnet på veien at den ikke tar fyr, eller at en oppmerksom nese har fanget opp lukten av hydrogensulfid.

Men er det ikke det som er problemet. Gassen må blande seg med en solid mengde luft før den er brennbar. Høye konsentrasjoner av gass brenner ikke. 

Det er bare på amerikanske filmer at en bensintank eksploderer bare bilen ruller rundt eller blir skutt på. Mytbusters har testet dette og en bensintank som er full er det bort i mot umulig å få til å eksplodere, men en tom eller nesten tom tank derimot er en bombe.

Setter du en fyrstikk foran åpningen på en bensinkanne som er full så får du bare en koselig liten blå flamme. Dette blir faktisk brukt i undervisningen på en del sikkerhetskurs. 

Det viktigste er vel at man forsøker å skaffe seg så mye kunnskap som mulig om de tingene man holder på med og da vil man sannsynligvis også få med seg de forsiktighetsreglene som gjelder.

Det er kanskje derfor at jeg har kastet ut alle seks pulverapparatene som stod i huset mitt da jeg kjøpte det og erstattet disse med vannslanger og to skumapparat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd både problemer med å få gassen ut i brenneren og ventil som ikke har stengt. Etter snart 40 år med profesjonell bruk av propan (slaglodding) vet jeg at det kan være endel partikler med i gassen. Dette kan hindre fjærbelastet lukking av ventilen med det resultatet at boksen er tom ved neste rast. Har opplevd det ved et par tilfeller, men heldigvis bare i nærmiljøet ettersom jeg aldri satser på gass på tur. Dette med at enkelte brennere ikke åpner synes jeg er rart ettersom det antageligvis må være std lengde på nålen som åpner, men jeg har opplevd at forskjellige brennere funker/funker ikke på samme gassboks, og da må det nesten være forskjell på hvor dypt nålen går.

 

Ellers vil jeg ikke anbefale at ikke spesielt spenstige sjeler tester ut teorien fra dette sikkerhetskurset REs refererer til, denne "koselige blå flammer" må være produsert under helt spesielle betingelser, så jeg foreslår at folk å stoppe ved denne uttalelsen og ikke falle for fristelsen...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd både problemer med å få gassen ut i brenneren og ventil som ikke har stengt. Etter snart 40 år med profesjonell bruk av propan (slaglodding) vet jeg at det kan være endel partikler med i gassen. Dette kan hindre fjærbelastet lukking av ventilen med det resultatet at boksen er tom ved neste rast. Har opplevd det ved et par tilfeller, men heldigvis bare i nærmiljøet ettersom jeg aldri satser på gass på tur. Dette med at enkelte brennere ikke åpner synes jeg er rart ettersom det antageligvis må være std lengde på nålen som åpner, men jeg har opplevd at forskjellige brennere funker/funker ikke på samme gassboks, og da må det nesten være forskjell på hvor dypt nålen går.

 

Ellers vil jeg ikke anbefale at ikke spesielt spenstige sjeler tester ut teorien fra dette sikkerhetskurset REs refererer til, denne "koselige blå flammer" må være produsert under helt spesielle betingelser, så jeg foreslår at folk å stoppe ved denne uttalelsen og ikke falle for fristelsen...

 

:)

Altså, "Ikke gjør dette hjemme!"

Det er som oftest proffesjonelle brannmenn som underviser i brannslukning på disse kursene.

Derfor forekommer det også at fulle propanbokser blir lagt på et bål, blandinger av bensin og diesel blir brent i litervis, containerrbygg blir fyrt med ved til flere hundre gader før de gjennomsøkes av kursdeltagere og heftige gasslekkasjer fra tykke rør blir påtent og forsøkt slukket. 

Det er undervisningen på disse kursene som er årsaken til at jeg ikke lenger har pulverapparat hjemme, men tre vannslanger og to skumapparat. (+ et lite, ikke lenger lovlig, halonapparat i garasjen.)

I vanlige bolighus er vann det beste slukkemiddelet i 99.9% av alle branntilløp.

 

Fyrer du av et pulverapparat i f.eks. stuen din så kan du si farvell til Pc, Tv, radio og alt annet elektronisk utstyr i hele huset + at du får en regning på 10- til 20 000 kroner i rengjøring i tillegg til brannen som du i mange tilfeller ikke klarer å slukke med noen kilo pulver.. 

post-4220-0-70805900-1441605349_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulver apparat blir anbefalt fordi det kan brukes ganske universalt. Skum og vann er ikke så egnet i sammen med strøm. (Vann er overaskende ufarlig sammen med strøm, men ingen garantier, og "ingen" som tør anbefale det) 

Kullsyre kan også brukes uten at det blir store rengjøringsjobber, men elektronikk er lite glad i det. Det blir også et kuldesjokk, og faren for forfrysninger på folk og dyr er reell.  For noen (5-7) år siden fikk jeg høre at rengjøring etter bruk av pulverapparat var omtrent kr 10000 pr kg pulver brukt.  Det er sikkert mer nå.

 

Klarer du ikke å slukke med pulver så kan det bli vanskelig å slukke uansett, og da er kanskje ikke den utgiften av betydning.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med REs når det kommer til disse pulverapparatene. Det er tre problemer knyttet til dem (og/eller brannslokningsapparater generelt). For det første har de færreste peiling på hvordan de skal brukes effektivt, for det andre blir det (i hvert fall for dem som kjenner konsekvensene) høy terskel for å utløse dem og for det tredje gjør de nesten like stor skade som selve brannen.

 

Selv har jeg en brannslange for hver etasje og noen pumpeflasker med vann og heldigvis godt over gjennomsnittet peiling på både brann og brannslokking. Både gjennom ungdommelige forsøk og diverse sikkerhetskurs senere. Og ja, jeg har fyrt av propanbokser og bensinkanner på bål, begge deler vesentlig kjedeligere enn man skulle tro. Faktisk synes jeg en lakkboks gir like mye "action" som en propanboks, uten at jeg vil anbefale eksperimentering med dette.

 

Etter min mening har ikke et pulverapparat noe i private hjem å gjøre. Men det viktigste er allikevel forståelse for brannfare og måten en eventuell brann utvikler seg på.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.