Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kjøp av 3-sesongs sovepose?


Fjellrosa

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sov i telt i Grimsdalen forrige helg og da ble Ajungilak Mammut Compact 3-sesongs soveposen for kald for meg. Vedgår at jeg fryser lett, for mannen min og barna på hhv 6, 9 og 13 frøys ikke. Vil bli glad for tips om relativt lett 3-sesongs sovepose helst til under 1500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Takk for svar! Håpet å finne en som ikke var særlig mye tyngre enn Compact (1700 g) og likevel litt varmere, og helst ikke mye dyrere (1500 kr). Men vil kanskje hjelpe med lakenposer I tillegg. Det har jeg ikke, så burde kanskje prøve d først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar! Håpet å finne en som ikke var særlig mye tyngre enn Compact (1700 g) og likevel litt varmere, og helst ikke mye dyrere (1500 kr). Men vil kanskje hjelpe med lakenposer I tillegg. Det har jeg ikke, så burde kanskje prøve d først.

Tror du må velge mellom pris, vekt og varme der. Lakenpose og ull på kropp vil jo hjelpe litt da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du visste det sikkert fra før men kvinner fryser lettere enn menn, derfor er det laget en standard temperaturangivning for de fleste soveposer. T-comfort viser den temepraturen man forventer at en kvinne kan sove komfortabelt i gjennom natten. T- limit oppgir samme for menn. T-extreme er en tullegrense som egentlig bare sier noe om en temperatur hvor man kan forvente at man ikke får frostskader iløpet av 6-8 timer. Jeg har opplevd et par ganger at betjeningen i sportsbutikker har brukt T-extreme som salgsargument når jeg har vært ute etter vinterpose.

 

Ta en titt på Mountain hardwear lamina 20. Oppgitt vekt 1290 gram, er noe romsligere enn vanlige soveposer og er ifølge oppgitt temperaturgrense for kvinner (Det som heter T-comfort) 4 grader varmere enn Mammut compact. Oppgitt T-comfort for compact = 2 grader, Lamina 20 = minus 2 grader. Jeg har endel soveposer, deriblant en varm dunpose til 6000 kroner som veier bare 800 gr men Lamina 20 er favorittposen min på høsten. Lamina 20 finnes i høyre og venstre og kan da glides sammen til en stor pose for 2, noe som jeg vil tro gir ekstra varme. :) Noen har klaget på glidelåsen men det har ikke jeg merket noe til. Lamina 20 koster akkurat nå 1300 kroner hos Hekta på tur.

 

Jeg har også en lakenpose (Sea to summit, sleepliner reactor extreme) som ifølge produsenten kan øke temperaturen med inntil 15 grader. Jeg har aldri testet denne, men den veier ihvertfall 400 gr og koster vel i overkant av 500 kroner. Det finnes selvfølgelig både lettere og billigere lakenposer. Ellers støtter jeg meg til det andynb sier. Underlaget har mye å si når bakken er kald.

 

Ble langt og sikkert noie forvirrende dette, men kort oppsummert: Sjekk ut Mountain hardwear Lamina 20. Jeg er svært fornøyd med min iallefall. Lykke til! :)

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle! Takk for svar! Supert med respons :). Underlaget var en downmat exped 7 tror jeg (litt usikker på typen d.e.), og jeg brukte ull. Sjekker ut den soveposen jeg :).

 

Da er det vel vanskelig å skylde på underlaget. :) Vil bar e føye til at Lamina 20 finnes i regular og long versjon, noe som har litt å si på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å bestemme meg! Jeg har lyst på en pose som er lett (omkring 1 kg) og helst dun. Kan ikke bruke dame-poser siden jeg er litt for høy (177). ønsker helst noe som går ned mot -10 grader i comfort kvinne. Iallefall noe som går ned mot dette. Vil helst ha glidelås helt ned. Ytterstoffet kan godt tåle litt kondens. 

 

har sett på: Mountain Equipment Xero 550 men synes ytterstoffet virker veldig skjørt og tynt. 

 

Vekt, kvalitet og estetikk går foran pris. ;)

Tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Western Mountaineering Ultralite/Alpinlite/Versalite blir da aktuelle kandidater. Ihvertfall om du mener det du skriver; "Vekt, kvalitet og estetikk går foran pris"

 

Du får kjøpt alle posene i 6'0" (180cm) lengde som vil passe deg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må tenke litt høyt her .... valgets kvaler.

WM Versalite ser ut til å dekke mine behov bortsett fra at ytterstoffet ikke er vannavstøtende eller vindtett-ish. det billigste jeg fant var draut.no og en 8% rabattkode, endte opp med ca 6000kr. finnes det noen andre rabatter eller rabattkoder i omløp? jeg ser at også hektapåtur har posen på lager, men da til 7000,- 

 

DraUt.no --> noen som har handlet der før - er de kjapp med levering? 

 

såg på Sir Joseph posene også, de er fine - men det var jo bare for små mennesker på fjellsport. fordelen med Versatile er at den har pølse rundt nakken og er faktisk litt lettere enn Sir Joseph i samme kuldegrad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Sir Joseph-posene? Verdt prisen? 

 

Jeg har Koteka 290 og er veldig fornøyd med den. Bruker ikke den på de kaldeste nettene vår/høst/høyfjell, men den er veldig behagelig til sitt bruk. Skulle jeg kjøpt en ny pose for de kaldere nettene i tresesongen så ville jeg gått for Koteka 500.

 

Har også en SirJoseph til barna, den har også levert veldig bra.

 

Prismessig kjøpte jeg fra Tsjekkia da det var mye å spare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Koteka 290 og er veldig fornøyd med den. Bruker ikke den på de kaldeste nettene vår/høst/høyfjell, men den er veldig behagelig til sitt bruk. Skulle jeg kjøpt en ny pose for de kaldere nettene i tresesongen så ville jeg gått for Koteka 500.

 

Har også en SirJoseph til barna, den har også levert veldig bra.

 

Prismessig kjøpte jeg fra Tsjekkia da det var mye å spare på det.

 

hm. Det blir ikke utesoving til helgen, så da kan jeg tåle litt leveringstid. 

Sir Joseph fra Tjekkia kommer vel på et par tusen under WM sine poser i Norge. Fant ingen Tjekkiske nettsider med engelsk tekst, har du tips om en ok nettbutikk i Tjekkia mr. Daff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm. Det blir ikke utesoving til helgen, så da kan jeg tåle litt leveringstid. 

Sir Joseph fra Tjekkia kommer vel på et par tusen under WM sine poser i Norge. Fant ingen Tjekkiske nettsider med engelsk tekst, har du tips om en ok nettbutikk i Tjekkia mr. Daff?

 

Jeg kjøpte fra hanibal.cz og brukte Chrome som tolk. Selve kjøpet gjennomførte jeg over epost og betalte med overføring. Forsendelsen kom raskt og enkelt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte fra hanibal.cz og brukte Chrome som tolk. Selve kjøpet gjennomførte jeg over epost og betalte med overføring. Forsendelsen kom raskt og enkelt frem.

Spennende, ser Koteka 500 ligger på ganske bra pris om en kjøper fra hanibal.cz. Kan jeg spørre om fraktkostnadene ble høye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte fra hanibal.cz og brukte Chrome som tolk. Selve kjøpet gjennomførte jeg over epost og betalte med overføring. Forsendelsen kom raskt og enkelt frem.

 

Fikk du de til å sende så det unngikk toll/postvsenets klør? Ser Fjellsport satt opp igjen prisene på sine poser, blir fort lapper av slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du de til å sende så det unngikk toll/postvsenets klør? Ser Fjellsport satt opp igjen prisene på sine poser, blir fort lapper av slikt

 

Forsendelsen kom raskt og enkelt fram uten klør, uten at jeg ba om enkel behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.