Gå til innhold
  • Bli medlem

Besseggen, Glittertind og Galdhøpiggen


andreas89

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenker å kjøre ifra Stavanger og opp mot Spiterstulen turisthytte og bruke så mye tid der oppe at jeg får med meg mest mulig når jeg er der.

Er det mulig å nå "toppene" i midten/slutten av september, mtp snø?

Er det noen plasser jeg absolutt bør prioritere å dra?

Hvilke hytter bør jeg besøke mtp Besseggen?

Trenger jeg å ta med GPSen på disse kjente stedene?

Er dette en tur/turer jeg bør prioritere tidligere på året?

Jeg tenkte dagsturer, men telt/DNT hytter(overnatting) er jo selvfølgelig bare pluss.

Tenker å bruke god tid og ikke stresse med 1 fjell pr dag.

Jeg har så vidt googlet for informasjon, men syns det har vært litt vanskelig å finne ut om det i det hele tatt går an å gå uten guide/leder i enkelte områder feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har ikke vært på Spiterstulen, men drar dit i dag for å prøve meg på både Glittertind og Galdhøpiggen i løpet av helga. Disse to toppene skal du kunne nå fra Spiterstulen, uten guide. Litt usikker på om slutten av september kan være for sent for sesongen.

 

Når det gjelder Besseggen er det vel mest vanlig å bo enten på Gjendesheim eller Memurubu, så kan du gå hvilken vei du ønsker. Jeg liker å gå fra Gjendesheim, da går du litt "mot strømmen". De fleste går fra Memurubu for det menes at det er bedre om en er litt redd for høyder. 

 

Du trenger i alle fall ikke GPS for Besseggen, og tror ikke du trenger det for Spiterstulen til Galdhøpiggen eller Glittertind heller. 

 

Hvis du vurderer enda en tur vil jeg anbefale å gå fra Memurubu inn til Gjendebu, mye mindre folk enn på Besseggen og ned Bukkelegeret er også veldig flott!

 

-LadMan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

September på toppane kan være både og. Det varierar frå år til år, og er vanskeleg å fastslå før det er nokre dagar att. Slik det ser ut no, vil eg tru det er fint å gå desse toppane, sjølv med eit snødryss eller to.

Er vel lite truleg at det kjem ei stor snødump. 

 

GPS brukar eg veldig lite, men kart og kompass dreg eg aldri utan, uansett kvar ferda går. Om ikkje du treng det for orientering, kan det jo være kjekt å sjå kva ein ser, spesielt i nye områder.

 

Enig med LadMan i at Bukkelægret er fint, kanskje vel så fint som Besseggen. Sett av ei helg å ta båten inn til gjendebu Fredag, gå Bukkelægret Laurdag, overnatte på Memurubu, gå Besseggen Søndag, middag på Gjendesheim før du dreg heim? Alternativt gå Bukkelægret og Besseggen på ein dag. Då kjem du ned til Memurubu og startar turen over Besseggen litt utpå ettermiddagen, og kan unngå  "hordane" av folk. Krev dog at ein har litt høgdemeter og kilometer i beina frå før. Kanskje ei haudelykt om ein er utrygg på tidsberekning.

 

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt seint ute. 

Da vi gikk Galdhøpiggen var det "snøstorm" fra noe før Keilhaus topp, opp til toppen og ned igjen. Tror ikke jeg så hytta på toppen før den var 40-50m foran meg. Jeg sier snøstorm for det blåste veldig mye, og var mye snø i lufta. Men, ikke så mye som la seg. Jeg gikk i joggesko, det ble vått, men, gikk bra. Det var skikkelig surt med mye vind og nedbør i lufta i alle fall halve delen av turen. 

 

Glittertind snudde vil til før vi var på toppen, så jeg vet ikke hvordan det er der. Det begynner i alle fall helt bart. 

 

Uansett, jeg tror det er umulig å spå hvordan det er der i ukene som kommer. Det blir jo helt avhengig av hvor mye det snør / om det snør noe i det hele tatt. 

 

Vi aka en del på rumpa nedover da, det var morro!

 

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.