Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken fjellski


tobi

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal på folkehøgskule i Lofoten næste skuleår og tænker på, hvilken fjellski jeg skal velge.

 

Jeg kommer til at bruke den veldig variert med både toppturer, dagsturer & langturer. Skien må primært fungere for langtur, da vi skal på turer af ukes varighet og en tur til Svalbard i to uker. 

Jeg har overvejet Åsnes Gamme, Nansen, Amundsen og Fischer 99 & 109

Jeg er 201 cm høj og vejer 71 kilo så jeg er rett tynn. Er lite usikker på hvilken lengde jeg velge. 

Takk!

Tobias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt litt på fjellski til noe lignende bruk. Har allerede et par bredere ski med dynafitbindinger, men kunne trengt noen til litt mindre bratte, men lange toppturer, samt mer klassiske viddeturer. Etter å ha konferert litt rundt forbi har jeg mer eller mindre landa på Ingstad(Combat nato med Voile 3-pin og enten en kraftig lærstøvel eller en plaststøvel som Scarpa T4 (har ikke kommet meg i butikk for å teste sko på foten enda). Eventuelt både lær og plast på sikt. Tror det er en relativt allsidig kombinasjon. Jeg kommer nok til å velge 190 (er 180 høy) for litt mer svingbarhet. Er uansett ikke voldsomt med løssnø der jeg bor. Den lengste lengden til Åsnes er vel 210 (mulig jeg tar feil). Lengde på ski kommer jo litt an på ferdighetsnivå og tiltenkt bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du primært gå med skiene ville jeg valgt en smalere ski med smørespenn, altså E99, Gamme eller Amundsen. Gamme er litt mykere enn Amundsen, det kan kanskje være en fordel pga vekt, fordi du bør kanskje velge ski på 210.

Bindinger bør være BC, de er veldig mye lettere enn 75mm å gå med, på langtur bør ikke energien sløses bort på for tungt utstyr.

Jeg har Amundsen med BC i 201, er 180 @100, dette er noen skikkelige viddekryssere, lettgått og flyter bra. Siden de har smørespenn streker de ikke på midten og sliter på smurningen.

Med gode støvler er de også manøvrerbare, jeg har Crispi Stetind, skulle jeg byttet de hadde jeg kjøpt Crispi Svartisen.

Jeg har også Ingstad med Voile 75mm kabel og 10mm plater, til disse har jeg Svartisen. Totalt sett er dette tyngre å gå med, men støvlene er mer komfortable. På hardt føre subber skiene på midten, slitere på smurningen og blir dermed vesentlig mer tunggått enn Amundsen. Er det løst og du lager egne spor/går som nr2 merker du ikke at de steker så mye. Jeg har disse i 190, men opplever ikke de som vesentlig mer manøvrerbare enn Amundsen. Du skal nemlig være veldig god for å mestre kjøring på alle fører, på godt "kjøreføre" går det like bra å kjøre telemarksvinger med Amundsen.

Så mitt tips er Gamme i 210, BC (mulig BC magnum blir for brede for Gamme) og Svartisen støvler. Da får du lettgåtte ski medbra flyt, rimelig stivt binding-støvel (når jeg går strammer jeg ikke plastspennene på Svartisen, og litt svingvillige ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke allerede har lest denne testen så kan du ta en titt og se om valget blir lettere.

Jeg bestemte meg ut fra denne siden da jeg kjøpte mine Nansen ski.

http://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-Ski-for-fjellet

 

Og her er også en side du kan se på.

http://www.skandinaviskhoyfjellsutstyr.no/artikkel/les/179/16_Verdensrekord+p%C3%A5+fjellski/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode svar!

Ender på enten Fischer 99 eller Gamme men dog helst Gamme. Jeg kan købe Fischer noget billigere så kanskje det ender med dem likevel. Jeg synes dog at Gamme virker veldig god!

Testen ser fin ut men ærgerligt at de ikke har testet Gamme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får siste modell av både E99 og Gamme uansett hvilken du velger. E99 har da easyskin kortfell feste og Gamme har kortfellefester litt lenger bak enn før (Åsnes endret dette for 2år siden).

Mohair fellene glir desidert best, men kan "klabbe" på enkelte typer våt snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte E99 på tampen av sist vinter: kjempefornøyd. Det må da nevnes at jeg gikk for den smørefrie varianten-crown.

Har et utvalg ski, bla Åsnes Nansen og Madshus Glittertind, men bruker helst smørefrie av mange grunner.

En tur i fjellet byr ofte på både skare, løssnø, fokksnø og varmt i lavlandet/kaldt i høyden osv 

Dvs ganske umulig å smøre for alle fører + at smurning slites av.

Så hvis litt mindre gli kan aksepteres, så er smørefritt genialt. 

Så må jeg også tilføye at jeg stort sett går alene(jobber turnus og fri når andre jobber), og da spiller det ingen rolle med tempo.

Skal en gå mange sammen, er det vel litt slitsomt å komme stakende etter når alle står oppreist å glir ned den lange slakke bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.