Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til tørking av våte sko


Tobbe132

Anbefalte innlegg

Hei  :phone:

 

Har startet å gå en del tur i fjellet over noen dager av gangen der jeg sover i telt. Har hatt en del problemer med våte sko som jeg sliter med å tørke. Hva er deres beste tips for dette?
Finnes det noen bærbare tørkere eller lignende?

 

Tobias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er å skaffe seg støvler man ikke blir våt i, men uhell skjer og det hender man ikke klarer å komme seg helt tørrskodd over en bekk. Da er det om å gjøre å få ut sålene så fort du slår leir og la det tørke så mye som mulig i sola. Er det ikke tilstrekkelig kan en runde over gassbrenneren gjøre susen, men vær forsiktig. :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevnt ta ut såler og la det tørke så mye som mulig i sola i leir eller rundt bål hvis du har mulighet. Er du en av de mange som sover på slik en moderne nyskapning som går under navnet Liggeunderlag og Sovepose så legg gjerne støvlene under knehasene (mellom sovepose og liggeunderlag) når du sover om natta. Legg sålene på kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malingspensler og fjellstøvler har minst en ting felles.    Penslene er steinharde fordi de ikke ble rengjort skikkelig sist jeg malte.    .

På samme måte tror jeg at flere par sko/støvler blir ødelagt av for hard tørking over varmen enn at de blir utslitt.    

 

Jeg bryr meg lite om at støvlene ikke er tørre om morgenen.      Da er det bare å ta mot til seg;  på med fuktige sokker og våte støvler og labbe i vei.    

Det som er mer viktig når man går med våte støvler er å passe på at de sitter ordentlig fast på beina.    

Det meste utvider seg når de blir våte, kanskje ikke så mye støvler i dag som før, men lissene gjør det.      Dette var vi nøye med på utmarsjer i Forsvaret.      Etter ca 20 minutters gange ble det kommandert "holdt" og "Teknisk hvil".    Der og da ble lissene strammet og ryggsekken evt justert.

 

Om jeg velger å få støvlene tørket, har jeg ofte med meg et par colaflasker som jeg fyller varmt vann på og legger ned i støvlene.     Også et utmerket trix når det gjelder sokkene 

 

Litt mer risikabelt kanskje!!     Men du kan også varme steiner forsiktig.     Her bruker jeg samme trixet som da jeg matet mine små med flaske og tåtesmokk.     Innholdet var varmt nok når jeg sprutet litt væske på håndbaken, og kjente en liten varmeøkning.     Da var temperaturen ca 40 grader.       Om du gjør det samme med en varm stein unngår du at støvlene ødelegges

 

:getlost: .

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på lengden på turen, men jeg har som oftest med fotposer/leirsko på lengre turer. Det beste er å ta av støvler, løse maks på snøring, åpne pløsen og ta ut såler så fort man er kommet til leir - på med leirsokker og fotposer/leirsko. Hvis det er regn setter du de et tørt sted med tuppen opp og hvis det er sol setter du de tilsvarende, men i sol. Ikke bruk varmekilder hjemme, men på tur er det greit med sol og i varmen fra bål. Skoene slites uansett og du skal være ganske, ganske nøye med vedlikehold etter hver tur dersom man skal være så gjennomført at man ikke gjør det som er mest effektivt på tur. Det aller viktigste er å tørke sålene så godt det lar seg gjøre. Jeg tørker aldri såler i soveposen da jeg sover best uten alt mulig fuktig dilldall i posen. Legger meg tørr og mett og prioriterer søvn. Om morgenen før marsj er det bare til å snøre godt og gå med de som de er - som oftest noe midt i mellom - og uansett glemt etter noen kilometer ;-)

 

Straks hjemme må surt myrvann og dritt spyles og tørkes av og skoene må tørke uten varmekilder. Her har man tid og mulighet til å gjøre det ordentlig. Smører du i tillegg skoene jevnlig er du flink.

 

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på lengden på turen, men jeg har som oftest med fotposer/leirsko på lengre turer. Det beste er å ta av støvler, løse maks på snøring, åpne pløsen og ta ut såler så fort man er kommet til leir - på med leirsokker og fotposer/leirsko. Hvis det er regn setter du de et tørt sted med tuppen opp og hvis det er sol setter du de tilsvarende, men i sol. Ikke bruk varmekilder hjemme, men på tur er det greit med sol og i varmen fra bål. Skoene slites uansett og du skal være ganske, ganske nøye med vedlikehold etter hver tur dersom man skal være så gjennomført at man ikke gjør det som er mest effektivt på tur. Det aller viktigste er å tørke sålene så godt det lar seg gjøre. Jeg tørker aldri såler i soveposen da jeg sover best uten alt mulig fuktig dilldall i posen. Legger meg tørr og mett og prioriterer søvn. Om morgenen før marsj er det bare til å snøre godt og gå med de som de er - som oftest noe midt i mellom - og uansett glemt etter noen kilometer :wink:

 

Straks hjemme må surt myrvann og dritt spyles og tørkes av og skoene må tørke uten varmekilder. Her har man tid og mulighet til å gjøre det ordentlig. Smører du i tillegg skoene jevnlig er du flink.

 

God tur!

Støtter bergen med hensyn tørking og leirsko.    Jeg kom over et  par tette klogger på Jysk.     De veier lite og er gull verd i leiren.    Kipper de av  meg så fort jeg ikke trenger fottøy, fordi de er ganske tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vind: plukk ut solane og legg skoa på sida, med opningen mot vindretninga. Utruleg effektivt! Elles: brødposar. Om du tek på tørre sokkar, har tørre solar og går med brødposar på beina, vil du ofte gå støvlane tørre.

 

For min del har eg funne ut at blaute bein berre er ein del av greia. Eg gidd ikkje styre så mykje med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lengre turer lever jeg etter prinsippet at man blir våt enten fra utsiden og inn eller fra innsiden og ut. Dette gjelder også sko. Brødposer i sko? Da sier min magefølelse at man likeså greit kunne tatt med helt vanntette sko. Jeg husker Lars Monsen gikk med helt vanntette neoprenstøvler på en av turene sine hvorpå han kunne vri sokkene sine ganske godt etterpå som jo da hadde blitt våte utelukkende av svette.

 

Mitt forslag er derfor: Gå med helt vanntette sko eller gå med mye lettere sko og ta med noen lette og nette leirsko. Selv synes jeg nordmenn generelt har alt for kraftige fjellsko for min smak. Jeg har sluttet å bruke mine høye skinnsko for tida etter å ha gått over til lettørkende mindre og nette sko. Jeg foretrekker med andre ord å bli våt utenfra og inn og ha sko som tørker lett over natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lengre turer lever jeg etter prinsippet at man blir våt enten fra utsiden og inn eller fra innsiden og ut. Dette gjelder også sko. Brødposer i sko? Da sier min magefølelse at man likeså greit kunne tatt med helt vanntette sko. Jeg husker Lars Monsen gikk med helt vanntette neoprenstøvler på en av turene sine hvorpå han kunne vri sokkene sine ganske godt etterpå som jo da hadde blitt våte utelukkende av svette.

 

Mitt forslag er derfor: Gå med helt vanntette sko eller gå med mye lettere sko og ta med noen lette og nette leirsko. Selv synes jeg nordmenn generelt har alt for kraftige fjellsko for min smak. Jeg har sluttet å bruke mine høye skinnsko for tida etter å ha gått over til lettørkende mindre og nette sko. Jeg foretrekker med andre ord å bli våt utenfra og inn og ha sko som tørker lett over natta.

 

Brødposane kan avhjelpe på to ting: 1 Gnagsår. For dei som er plaga av det. Eg er det ikkje. 2 Varmetap. Brødposane vil i stor grad fungere som dampsperre, og for dei som kjenner prinsippet frå vinterturar, veit ein at det gir redusert varmetap. Det krev dog eit meir omhyggeleg fotstell. 

 

Eg lev godt med våte føter, men for fleire av mine turkameratar vil det nesten konsekvent innebære gnagsår, eller kalde føter, sjølv når dei er i røyrsle. Me fungerar ulikt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen bærbare tørkere eller lignende?

 

Du kan jo prøve tå- eller håndvarmere av den kjemiske typen , fx:

http://www.xxl.no/villmark/turutstyr/diverse-turutstyr/phoxx-tavarmer-vrm14/p/1070390_1_style

http://www.xxl.no/villmark/turutstyr/diverse-turutstyr/phoxx-handvarmer-vrm14/p/1070389_1_style

Legge ned i skoene om kvelden.

 

Var selv nå på en 7 dagers tur der jeg måtte vade over et vassdrag og noen mindre elver. Mye stein, så ikke aktuelt å krysse uten sko. Det jeg gjør da er å gå meg tørr, men skifter da til tørre strømper under veis. + tar pause etter ca 2 timers gange - der jeg tar av strømper, setter meg eller legger meg og eleverer bena og lar de få lufte seg tørre før jeg kler på de vått igjen og går videre. Gjør slik også om det regner, bena har uansett godt av luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en veldig våt telttur i Bymarka i vår, så var fiskeiveren så stor hos min bedre halvdel at han tråkket gjennom sivkanten ved et vann og fjellskoene ble temmelig søkkblaute.

Skoene ble lagt til tørk ved bålet, men uten leirsko måtte han traske rundt i kun sokker. Vondt var det å gå, ganske kaldt også siden bakken var våt.

 

Da var gode råd dyre, eller egentlig veldig billige. Jeg hadde et ekstra par ullsokker og vi hadde begge sitteunderlag og kniv var selvfølgelig med. 

Vi ofret en kant hver av sitteunderlagene og jeg skar til et par "såler" som ble puttet i ullsokkene og dermed hadde han et par ganske funksjonelle leirsko. 

Det ble iallfall temmelig mye bedre å gå og føttene holdt seg varme og tørre, sånn noenlunde.

Man tager hva man haver   :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Å tidvis ha våte og fuktige fjellstøvler er en del av gamet for alle som går på litt skikkelige langturer     :pirate:

 

Ta ut sålene og legg skoene med åpninga mot vindretninga, hvis det i tillegg er sol så blir skoene fort tørre da. 

 

Men ja, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ligget i telt inne på fjellet og tatt på fuktige sokker og våte sko når jeg skal starte dagen. Er du i telt og det er skikkelig dritvær over lengre tid eller hvis du driver med litt strabasiøse elvekryssinger så er det umulig å ikke bli mer eller mindre fuktig. Ta på gode ullklær så fryser du ikke sjøl om du er mer eller mindre våt på føtn. Ha et par tørre sokker med som du kun bruker i soveposen og som du ikke ofrer når du skal ta på våte sko. 

 

Vær forsiktig når du skal tørke skoene inntill bålet. Første gang jeg gjorde det så var skoene litt for nærme litt for lenge og jeg oppdaget plutselig at det boblet i gummien på skotuppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tørke sko over eller ved et bål kan fort resultere i et skrikende behov for nye sko, og skobutikker er det ikke så mange av ute i norsk natur.

Jeg avtjente deler av min verneplikt ved Gjøksen grensestasjon sør i Passvik og en dag tidlig på vinteren var vi, jeg og tre andre soldater, på patrulje nordåver langs Passvikelva for å sjekke grensestolper. Det var snø og klart kaldt vær, og en god del minusgrader. Matpakken ble inntatt ved et bål og en av mine kammerater var så kald i beina at han satt med skoene inn mot bålet i stedet for å skifte til rene tørre sokker. Etter en stund oppdaget vi at solene under begge skoene hans boblet og kokte. 

Det eneste gode som kom ut av dette var nye sko noen dager senere.

 

I stedet for avispapir i skoene for å tørke dem så er toalettpapir ganske effektivt, men det går også ganske bra å bare skifte sokker, trekke en plastpose over de tørre sokkene og så kan du lett gå et par timer til med våte sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.