Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips til lengre kajakk-ferie i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en lengre bomseferie alene med kajakk/telt i Norge. Siden jeg drar alene er utaskjærsturer lite aktuelt av sikkerhetsmessige grunner. Greit å ikke være for langt fra land og gjerne i ferskvann. Noen tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi padlet fra Bø til Kragerø med nordisk friluftsliv i fjor høst. Se omtale av turen på www.adrenaline.no

Ellers har jeg hørt at det skal være veldig fine padleområder ved svenskegrensen - ganske rett øst for Oslo. Kanskje noen andre har mer tips om dette.

I saltvann: Ellers er det mulig å padle innaskjærs store deler av strekninge Lindesnes - Tønsberg (men noen unntak er det). En annen mulighet er Strømstad - Gøteborg - der du kan padle innaskjærs hele tiden tror jeg (iallfall mer enn norskekysten).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I siste nummer av Fjell og Vidde var det en artikkel om en kajakktur langs Helgelandskysten. Sikkert en flott tur, med mange innaskjærsmuligheter og storslagen natur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har padlet litt frem og tilbake på sørlandskysten og også en del i Bohuslen skjærgården. Og disse to kystene lar seg lett kombinere. To av turene mine og reise brev derfra er lagt ut på adrenaline.no . Klikk på padling så finner du det.

Kan også anbefalle ferskvannspadling i Dalslandske kanal i Sverige.

Jepp god tur uansett hvor det måtte bli:-)

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Mest sannsynlige turen er Bohuslän og/eller Sørlandet. Er digg å være i et område med badetemperatur og behagelig vær.

Jeg har seilt Oslo-Køben-Oslo og er kjent i skjærgården langs svenskekysten. Syd for Göteborg er det en nokså åpent kyst. Nordover er det skjærgård så godt som hele veien til grensen og et eldorado av øyer. Det er antageligvis best å padle fra sør til nord pga strømmen. Såvidt jeg husker går strømmen i 1-2 knop noe som er kjekt å ha i ryggen. På Sørlandet går strømmen fra øst til vest.

Jeg innbiller meg at Dalslands kanal-systemet kan være litt kjedelig i forhold til svenskekysten. Er det noen som vet hvor mye trafikk det er i dette kanalsystemet? Ender man opp som en "myk trafikant" presset ut av campingvognene-på-vannet?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg padlet der sommeren 95 i kano og vi traff stadig på kajakkpadlere. Så vidt jeg husker var det få andre båter bare masse herlig natur og artige sluser.

Når det gjelder strøm i Bohuslen merket jeg ikke så mye til den da jeg padlet fra nord til sør. SLuttet i Gøteborg og tok ferge tilbake til Kr.sand.

God tur og kos deg. Sørg for at du skaffer deg en oversikt som heter "Padla og telta i Bohuslen" Du kan laste den ned fra Orust Kajak sine hjemmesider. Her er så og si alle mulige teltplasser fra Norskegrensa til Marstrand. Med GPS possisjon og mye informasjon. Et must!!!!

Eller les reisebeskrivelsen min på www.adrenaline.no

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anonymous

Jeg er lærer i sjø- og fjellsport ved Sandvik Folkehøgskole http://www.sandvik.fhs.no og padler derfor mye havkajakk på Helgelandskysten. Et eldorado spør du meg. Jeg har også fartet en del på sørlandskysten, men skjærgården der blir bare blåbær i forhold. Sørlandet mangler den spektakulære vertikaliteten som Helgelandskysten har.

Ta for eskempel utgangspunkt i Nesna eller Sandnessjøen og ta for deg øyriket. Ta en titt på disse linkene for bilder fra turer i området:

http://www.sandvik.fhs.no/Sider/aktuelt/tomma_2003.htm

http://www.sandvik.fhs.no/Sider/aktuelt/lovund.htm

http://www.sandvik.fhs.no/Sider/aktuelt/tomma.htm

http://www.sandvik.fhs.no/Sider/aktuelt/segltur.htm

God fornøyelse!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Padlemulighetene i Norge er vel bortimot ubegrensede. Landets samlede kyststrekning, inkludert øyer og fjorder er røffly 55.000 km. Nok å oppdage med andre ord!

Når du snakker om "langtur" vet jeg ikke hvor langt du mener. Folk ha jo padla fra Halden til Kirkenes i kajakk, men det er nok ikke for hvem som helst.

(nb: Før du eventuelt drar på en slik megatur bør du ikke lese kapittelet om Draugen, i Leif Lillegårds bok om Hav-Norge! Litt småskummelt, egentlig...)

En veldig ålreit tur som gir smak både av fersk- og saltvann, for ikke å glemme flott natur, er strekningen Dalen-Skien-Langesund-Kragerøskjærgården-Kragerø. Det er ca 10 mil i ferskvann og seks mil i saltvann.

Du får noen sluser å passere nedover Telemarksvasdraget, men stemningen og villheten langs vannene i indre Telemark er undervurdert som turmål. Ganske trolsk og du er omgitt av dype innsjøer, høye fjell og dyp skog. Vassdraget er stedvis ganske smalt og gir en intim padleopplevelse. Bør prøves.

Fra Langersund mot Kragerø er det noen åpne strekninger, men denne delen av kysten er ikke spesielt værhard. Selve Kragerøskjærgården består av en håndfull større øyer og flere hundre mindre. De ligger ganske samlet og er som skapt for padling; her er du aldri langt fra neste øy. Selv om du har en uke til rådighet i denne øygruppa har du bare fått en liten smakebit! Sjekk ut for eksempel små-øygruppeneRauane, Skratta og den lange kanalen Kreppa.

Det er gitt ut et friluftskart over denne delen av kysten, med målestokk 1:35.000, absolutt kjekt å ha, enten man skal padle, eller bare drømme om å padle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.